Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:30:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Hasenwald
Vandaag om 01:29:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21

Auteur Topic: Gezocht: Duitse plaatsnaamborden om zelf te printen  (gelezen 7723 keer)

jerrytrein

• Offline Offline
Re: Gezocht: Duitse plaatsnaamborden om zelf te printen
« Reactie #15 Gepost op: 12 July 2013, 19:09:19 »
daar om ook tussen haakjes (vind ik)

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #16 Gepost op: 12 July 2013, 19:47:53 »
Jerrytrein,

Dit is wat je gezegd hebt:
werkt en doet wat paint ook doet
Dus sat is niet veel anders /beter(vind ik)

In de eerste zin zeg je dat Paint en Inkscape gelijk zijn.
In de tweede zin geef je je mening, namelijk dat er geen verschil is tussen beide programma's.

Je geeft onjuiste informatie. Dat moet je niet doen.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 13 July 2013, 16:57:10 »
ik geef aan dat zoals ik zie en probeer er (voor mij) geen verschil merkbaar is
daarom ook dat ik een programma zoek als de kentekens
naam erin en printen
 klaar
ik ben niet zo van alles aan instellingen zoeken en proberen
lukt mij niet echt
en ik heb "daar"weinig gedulld voor
verder moet ieder maar uitmaken voor zich of en wat er verschillend is

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #18 Gepost op: 13 July 2013, 18:09:32 »
Je geeft onjuiste informatie. Dat moet je niet doen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Wim Corduwener

• Enschede (import)
  • Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 13 July 2013, 18:47:18 »
Voor wie een beetje handig is met Adobe Illustrator, is het misschien een optie om alles zelf te maken?

Voor een (nog) betere kwaliteit kun je ze dan laten afdrukken bij een printshop op stickervellen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #20 Gepost op: 14 July 2013, 19:15:16 »
Fraaie collectie,nu nog enkel in het duits en ik word met miss vele andere wel erg blij.  ;)
b.t.w. ik heb die omschrijving van inkscape gezien,maar das nog aardig omslachtig.  :-X
Heb hier' genoeg' duits spul,maar nog geen simpele manier om het te printen/laten printen gevonden op schaal.
« Laatst bewerkt op: 14 July 2013, 19:19:11 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 14 July 2013, 19:24:58 »
dat van wim is wel mooi
En zoals tijgernootje al aangeeft
In t duits of bewerkbaar naar eigen idee
En we hebben een toppy printable

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #22 Gepost op: 14 July 2013, 20:25:05 »
[...]
wat ik zie is wat bij mij werkt
en ik ben geen expert (zoals anderen ook aangeven)met programma's
dat er  mensen zijn die er zeer in verdiept zijn O.K
Ik ben absoluut niet verdiept of een expert met Inkscape. Voor mij geldt wat jij hierna zei:
ik ben met mn baan bezig en ben blij dat ik met de computer kan doen wat daarvoor nodig is
Dat is namelijk bij mij het geval met Inkscape: er zullen vast prachtige programma's zijn die wat ik doe nog makkelijker maken, maar ik kan uit de voeten met Inkscape, dus vind ik het wel prima.
wat ik wil
een simpel programma zoals de link naar de kentekens en dan klik en printen maar
Je zal mij niet horen zeggen dat Inkscape gemakkelijk is: het begin is moeilijk, maar daarna kan ik me er aardig mee redden.

Als je Inkscape eenmaal onder de knie hebt kun je elk kenteken maken dat je wilt. Dat is het voordeel van Inkscape: je kan als je wil je eigen tekst-type aanmaken door te 'kopiëren' (lees: bitmap overtrekken naar vector-gerelateerde afbeelding, kost je slechts enkele muisklikken per kenteken) van foto's.

Grote kans namelijk dat het letter-type dat op nederlandse kentekens gebruikt wordt een beschermd (en dus betaald) lettertype is.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 14 July 2013, 20:46:07 »
voor de kentekens gebruik ik de link elders opgegeven(was m kwijt maar is er dus weer)
voor de rest
Ik wil wat baan borden maken
Wat reclame borden
En Plaatsnaam borden met(fictieve) namen
ook daarbij behorende richting borden en degene met bijv
Mittelstad(pijl)
bergheim(pijl re of li)
en dan een afstand intypen
En dan gewoon printen met achtergrond en tekst kleur
net als in open office oid

Wim Corduwener

• Enschede (import)
  • Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 14 July 2013, 22:06:46 »
Eerlijk gezegd ken in Inkscape niet, maar als het een programma is dat vector-georiënteerd is, dan kan dat wellicht net zo prima werken als met Adobe Illustrator. Wat wèl belangrijk is dat je je documenten als hoge resolutie PDF kunt wegschrijven, zodat elke printshop er mee uit de voeten kan.
Een pixel-georiënteerd programma zoals Adobe Photoshop is voor dit soort dingen minder geschikt omdat kleine opschriften zoals straatnaambordjes en kentekenplaten, dan pixelig worden afgedrukt.
Je zou misschien denken dat als het zo klein wordt afgedrukt, je het minder snel ziet... maar dat is volgens mij niet waar: hoe kleiner je afdrukt, hoe hoger de kwaliteit moet zijn..
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 14 July 2013, 22:22:09 »
Ik ben niet zo handig met dit soort programma's
gaat weer fout
of de print bereiken kloppen weer niet
wat je eerder neerzette is mooi
zoals anderen ook wel aangeven
de teksten zou je zelf moeten kunnen invullen

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #26 Gepost op: 16 July 2013, 20:08:26 »
Eerlijk gezegd ken in Inkscape niet, maar als het een programma is dat vector-georiënteerd is, dan kan dat wellicht net zo prima werken als met Adobe Illustrator. Wat wèl belangrijk is dat je je documenten als hoge resolutie PDF kunt wegschrijven, zodat elke printshop er mee uit de voeten kan.
Een pixel-georiënteerd programma zoals Adobe Photoshop is voor dit soort dingen minder geschikt omdat kleine opschriften zoals straatnaambordjes en kentekenplaten, dan pixelig worden afgedrukt.
Je zou misschien denken dat als het zo klein wordt afgedrukt, je het minder snel ziet... maar dat is volgens mij niet waar: hoe kleiner je afdrukt, hoe hoger de kwaliteit moet zijn..

Rest me aan de hand van dit verhaal dn even een volgende vraag.
Stel je vind op het net een fraaie collectie met van alles en nog wat op een A4 formaat.
Dan heb je toch geen keus meer om het in een bepaalde kwaliteit weg te schrijven ?
Laat staan dat je kunt uitvogelen op welke schaal het is en hoe je dit evt moet verkleinen/vergroten,alsvorens je het tracht op te slaan.
Rest me nog de vraag wat een printshop er mee van doen heeft als het juist het idee is om het thuis zelf tedoen,zodat je ook een beetje kosten bespparend bezig bent.
Mocht je niet onder een externe bron uit kunnen komen voor het printen,kan zo'n zelfde tent dan ook niet zorgen dat het geen wat je aanlevert op schaal wordt uitgeprint ?
T zal een leuk centje kosten dus dan mag je van een professioneel bedrijf minstens verwachten dat het verschalen bij de prijs inbegrepen is,of denk ik dan te hollands/simpel en goedkoop voor mijn portemonnee ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jasperkc

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 16 July 2013, 20:19:10 »
Hallo Jerry,

Ik heb daar eens het één en ander over gelezen op één van de fora. Het was of het 3-railforum of hier op het beneluxforum. Ik heb toen het lettertype gedownload om de juiste letters op het duitse bord te zetten en ook kon je de borden downloaden. Ik zal eens voor je zoeken.

Groet, Jasper

Jasperkc

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 16 July 2013, 20:27:20 »
Hallo Jerry,

Ik even bij het 3-railforum gezocht en ik kwam de volgende Link tegen. Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Veel succes,

Jasper

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #29 Gepost op: 16 July 2013, 20:44:08 »
Inkscape is vector-gerelateerd/georiënteerd, dus geen probleem. Het kan ook in diverse formaten wegschrijven: als een programma dat niet kan, download je gewoon een fictieve documentenprinter: je 'print' je document dan af naar een software-printer, die vaak in staat is jouw document in een bepaald formaat op te slaan of, in het geval van een gratis programma die de mogelijkheid niet bied jouw werk op te slaan, via een omweg op te slaan.
Ik ben niet zo handig met dit soort programma's
gaat weer fout
of de print bereiken kloppen weer niet
Daarom is het vaak ook geen overbodige luxe om bij dit soort zaken een liniaaltje mee te printen of een vierkantje van 5 x 5 mm en 10 x 10 mm. dan weet je als je het afdrukt of het op schaal is. Maar daarnaast zou iets wat je ontwerpt en wat je afdrukt gewoon op schaal moeten zijn als je niet gaat rotzooien met 'schalen naar breedte van de pagina' of 'schalen naar hoogte van de pagina' of 'Landschap' en alle andere pagina-indelingen die de printer aan kan houden om alles mooi te vullen. Dat doe je allemaal zelf, dus dat is geen excuus. Dat kan in OpenOffice en eender welk programma dat af kan drukken ook hartstikke fout gaan.
Stel je vind op het net een fraaie collectie met van alles en nog wat op een A4 formaat.
Dan heb je toch geen keus meer om het in een bepaalde kwaliteit weg te schrijven ?
Laat staan dat je kunt uitvogelen op welke schaal het is en hoe je dit evt moet verkleinen/vergroten, alvorens je het tracht op te slaan.
In zekere zin niet nee. Maar je kunt vaak van tekeningen in vector-gerelateerde programma's een polygonale overtrek maken: via een speciaal filter worden de contouren van kleurvlakken die van kleur verschillen overgenomen als lijnen en vlakken, die je dan later zelf weer in kan kleuren.
Op die manier kun je de tekening 'omzetten' naar een vectorgerelateerde afbeelding.

De schaal is lastiger, hopen dus dat de maker zo vriendelijk is een liniaaltje mee te printen of een hokje dat 10 x 10 mm moet zijn na afdrukken.

Rest me nog de vraag wat een printshop er mee van doen heeft als het juist het idee is om het thuis zelf tedoen,zodat je ook een beetje kosten bespparend bezig bent.
Mocht je niet onder een externe bron uit kunnen komen voor het printen,kan zo'n zelfde tent dan ook niet zorgen dat het geen wat je aanlevert op schaal wordt uitgeprint ?
T zal een leuk centje kosten dus dan mag je van een professioneel bedrijf minstens verwachten dat het verschalen bij de prijs inbegrepen is,of denk ik dan te hollands/simpel en goedkoop voor mijn portemonnee ?
Het hoeft niet meteen superprofessioneel te zijn: waar het om draait met printboeren is het feit dat hun printers vaak een veel hogere resolutie aankunnen dan de gemiddelde consumentenprinter. Op een consumentenprinter kan een straatnaambordje onleesbaar worden, terwijl de kwaliteit van de tekening hoog genoeg is. Als de printer echter niet meer DPI (Dots Per Inch) kan printen dan noodzakelijk voor een goede leesbaarheid, houdt het op. Dan is een printboer in het voordeel.

Verschalen? Hoe moet die printboer dan weten wat de juiste schaal is als er geen maatherkenning op de tekening aanwezig is?

Volgens mij halen mensen hier 'schaal' en 'schalen naar ... van pagina' bij het afdrukken door elkaar.
Als de maker van de tekening niets zegt over eventueel schalen, en ook geen maatcontrole heeft afgedrukt op zijn tekening, kun je ernaar gissen, maar beter is het om een proefdruk in zwart/wit te maken en zelf te meten of het klopt.
Zegt de maker dat de tekening op schaal 0 geprint is, dan weet je dus dat je met 50 % moet schalen (lees: de tekening 2 keer zo klein maken)