Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 23:18:16
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 23:17:03
Rondom Charlois door Benelux795
Vandaag om 23:00:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 22:59:38
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
Vandaag om 22:56:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:53:11
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
Vandaag om 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
Vandaag om 21:34:01
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:32:21
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
Vandaag om 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
  

Auteur Topic: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"  (gelezen 6479 keer)

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #30 Gepost op: 11 July 2013, 22:04:47 »
Wat moet dan de vraag zijn? Hoe gaan we zorgen dat machinisten niet meer met hun gsm knoeien? Gewoon dan lukraak roepen dat je bij 3 sts'en ontslagen wordt, terwijl dat een inhoudsloze opmerking is omdat er een miljoen redenen zijn waarom er een machinist door rood rijdt, heeft dus geen enkele zin. Dat is hetzelfde als tegen een piloot zeggen: Joh, vriend, als je neerstort ontslaan we je... Werkt echt veiligheidsverhogend!  (y)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #31 Gepost op: 11 July 2013, 22:26:32 »
Als jij 3 onverklaarbare STS'en hebt gehad, dus niet technisch, dan lijkt me het heel duidelijk. Dan hoor je niet thuis voorin.
Waarom zijn er anders genoeg die nooit een STS-passage hebben?

En wat de laatste zin betreft, je moest eens weten... ;)

Gr, Bert

Gert1

  • Gast
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #32 Gepost op: 11 July 2013, 22:27:04 »
Even voor het beeld van de niet-machinisten en niet-piloten:
@Arjen: Is het toegestaan om een functionerende mobiele telefoon in de cabine te hebben?
@Bert: Is het toegestaan om een functionerende mobiele telefoon in de cockpit te hebben?

Lekker ongefundeerde nutteloze kop

Zo zijn kranten nu eenmaal en ik kan je vertellen dat Jyllands Posten nog wel meevalt.
Qua schreeuwerigheid doen Deense kranten me nogal eens aan Engelse tabloids denken.

mvg,
Gert

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #33 Gepost op: 11 July 2013, 22:31:40 »
Nope, alle mobiele Electronics met antenne moet nog steeds uitgeschakeld zijn. Europese regels..

Gr, Bert

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #34 Gepost op: 11 July 2013, 22:43:24 »
Ben wel geen Arjan, maar de moderne machinist functioneert bijna niet meer zonder mobiel. ::)
Wel zijn er beperkingen mbt bellen in 40 km/h gebied en rijden onder geel. Al weerhoud dat sommige treindienstleiders er niet van om dan te bellen. Nog commentaar geven ook omdat je niet opneemt terwijl rijdend richting het rode sein
 :-\
Wat dat betreft hebben ze het bij onze oosterburen beter geregeld,daar mag een befehl/aanwijzing alleen opgenomen worden als de trein stilstaat etc.

Gert1

  • Gast
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #35 Gepost op: 11 July 2013, 23:00:05 »
Oke, maar is dat een mobiele telefoon waar alleen mee gebeld kan worden naar en van treindienstleiders of is dat een mobiele telefoon waar ook privé mee gebeld kan worden, waar sms-jes op binnen kunnen komen en eventueel zelfs internet is te raadplegen?

mvg,
Gert

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #36 Gepost op: 11 July 2013, 23:06:12 »
Meeste machinisten die ik heb meegemaakt hebben/gebruiken beide.
GSM-R (vaste of mobiele) is leuk, maar soms is een normale mobiel makkelijker. Zeker bij bijvoorbeeld werktreinen, waar behalve met een treindienstleider er ook contact moet zijn met LWB (Leider Werkplek Beveiliging) en/of WTB (WerkTrein Begeleider) Ook communicatie met de eigen backoffice is vaak via mobiele telefoon.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #37 Gepost op: 11 July 2013, 23:24:09 »
Gesprek met treindienstleider verloopt over het algemeen via gsm-r. Al zijn er gevallen dat ik hier ook de mobiel voor gebruik, tevens idd de back office/aansturing, maar ook de te bedienen terminals en andere werk gerelateerde zaken en dan wil het thuisfront ook nog wel eens bellen. Druk druk druk soms,maar alleen als het kan!!

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #38 Gepost op: 12 July 2013, 01:07:27 »
Wat betreft het gebruik van communicatie-apparatuur, daar is het NSR-handboek Machinist sinds 1 mei dit jaar redelijk duidelijk in: het gebruik is niet toegestaan in het gebied waarin de snelheid op 40 km/h wordt begrensd door middel van seinen en/of borden. Dat geldt dus voor GSM-R, GSM (bedrijfstelefoon) en portofoonverkeer. Een uitzondering is er voor geduwd rangeren en voor de alarm-oproep.

Privé-communicatie-apparatuur mag tijdens het rijden in het geheel niet gebruikt worden.

Is er bij een STS-passage een vermoeden dat de bedrijfstelefoon in gebruikt, dan kan NSR dit gewoon even laten uitzoeken bij de provider. Het is namelijk geen privé-toestel, dus gezanik over privacy kun je als medewerker niet aanhalen. Is er sprake van een telefoongesprek tijdens de STS-passage, dan is er bij voorbaat sprake van een verwijtbare STS-passage, vallende onder de noemer afleiding.
Groetjes,
Emiel

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #39 Gepost op: 12 July 2013, 04:01:57 »
Als jij 3 onverklaarbare STS'en hebt gehad, dus niet technisch, dan lijkt me het heel duidelijk. Dan hoor je niet thuis voorin.
Waarom zijn er anders genoeg die nooit een STS-passage hebben?

En wat de laatste zin betreft, je moest eens weten... ;)

Gr, Bert

Een onverklaarbare sts-passage is er niet, zoals Emiel zegt wordt gewoon je telefoon even nagekeken ;)

Overigens Emiel, volgens mij hebben ze in het handboek aangepast dat privé-telefoon uitgeschakeld dient te zijn. Grappig is wel dat we wel de afleidingspocket op onze stuurtafel moeten hebben, wat ook een apparaat is dat afleidt, maar wel werkgerelateerd, net als de gsm-r. Meestal gaat zo'n apparaat gillen als je op een rode afrijdt  :P Ik functioneer trouwens prima zonder mobiel, het is altijd lekker rustig  ;D

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #40 Gepost op: 12 July 2013, 07:08:53 »
@AlfaArjen het ligt er ook wel een beetje aan in welke sector je werkt lijkt me!
Bedenk daarbij dat een machinist die werkzaam is bij bijv NSR of VEOLIA enz en dus alleen reizigers vervoerd van A naar B waarbij alle vaste paden/tijden/schaft enz op een dienstkaartje staat uitgekouwd niet veel hoeft te bellen!

Daarintegen een cargomachinist die werkzaam is in bijv het rotterdams havengebied,die echt alles zelf moet regelen niet elke keer zijn trein stil kan zetten om te bellen.
Het meeste werk gebeurd op rangeeramplagamenten waar je dus niet harder als 40km mag/kunt.
Zo moet de machinist de terminals bellen,aansturing bellen voor de paden/tanken/24uurscontrole doorgeven/wagenlijst,beremmingstaat aanvragen/afspraken maken enz.
Daar hebben ze geen vast dienstkaartje,want daar kennen de terminals bijv slottijden die varieren.
Enz.
Alles is daar per dag anders,en zul je eigenlijk heel je dienst bezig zijn met aanpassen!
Om dat mogelijk te maken moet je dus bellen met je gsm van de zaak.

Tegenwoordig hebben de cargomachinisten ook nog eens een tablet erbij gekregen.
Daarop ontvangt de cargomachinist zijn beremmingsgegevens van kantoor,dienstregelingen enz.
Maar ook moet de machinist weer terugkoppelen wat hij allemaal gedaan heeft en op welke tijdstippen,voor de urenadministratie.
Straks komt er zelfs een app waar alle gevaarlijke stoffenvan alle treinen te zien zijn in 1 oogopslag op locatie bij de brandweer,treindiestleider,machinist en terminal.
Iedere treinmachinist zal zijn informatie daarop moeten gaan verwerken.
Met andere woorden,inhet goederenvervoer is het gemis van een gsm niet meer haalbaar.
En moeten we eigenlijk een administrateur op de lok erbij hebben :)

Wel is het zo dat met rangeren of NA het passeren van een geel sein de telefoon dus echt niet meer opgenomen mag worden,en alle daarbij denkbare andere situaties.
Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 12 July 2013, 07:32:24 door Jamie. Reden: aanpassen tekst »

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #41 Gepost op: 12 July 2013, 12:49:38 »
Weet ik, heb ruim 5 jaar voor DBS gereden  ;)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #42 Gepost op: 12 July 2013, 14:32:48 »
Overigens Emiel, volgens mij hebben ze in het handboek aangepast dat privé-telefoon uitgeschakeld dient te zijn.
Dat is geen wijziging van recent. Dat staat (bij NSR in elk geval) al langer in het handboek (onder de noemer privé-communicatie apparatuur).
Groetjes,
Emiel

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #43 Gepost op: 12 July 2013, 14:41:59 »
@AlfaArjen het ligt er ook wel een beetje aan in welke sector je werkt lijkt me!
Bedenk daarbij dat een machinist die werkzaam is bij bijv NSR of VEOLIA enz en dus alleen reizigers vervoerd van A naar B waarbij alle vaste paden/tijden/schaft enz op een dienstkaartje staat uitgekouwd niet veel hoeft te bellen!
Als theorie in de opleiding verkeerskunde werkt dat wellicht, maar "in het echie" gaat dat niet altijd op. Laat ik het anders brengen: waarom denk je dat ik m'n telefoon-oplader standaard in m'n tas heb zitten (en een nood-telefoon). Ik heb een keer 3,5 uur kapot gestaan met een SLT (de stroomafnemer nam bij Krommenie afscheid van de trein). In zo'n situatie moet er veel gebeld worden om zaken te regelen, maar opladen wilde niet want ik mocht onder geen beding de andere stroomafnemer opzetten (dus geen 220 V-boordnet). Die noodtelefoon heeft toen z'n nut wel bewezen.
Groetjes,
Emiel

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #44 Gepost op: 12 July 2013, 16:32:51 »
@emiel-nl mee eens,maar dat valt onder een niet normale dagelijkse situatie.
Dan moet je als reizigermachinist nu eenmaal bellen klopt.
Verders is dienstloop in normale omstandigheden prima geregeld,en hoef je dus niet /weinig te bellen!
Mvg jamie diks