Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door WimC
Vandaag om 20:54:27
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Frank 123
Vandaag om 20:54:19
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:53:17
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 20:43:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 20:31:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jeronimos
Vandaag om 20:28:39
Mijn geweatherde modellen door Falcon10
Vandaag om 20:21:05
Rondom Charlois door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:19:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 20:14:32
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 19:19:24
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 18:37:53
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Gerard van de Weijer
Vandaag om 14:29:02
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:26
  

Auteur Topic: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"  (gelezen 6471 keer)

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #15 Gepost op: 10 July 2013, 20:16:08 »
Nooit een potje honkbal of slagbal gedaan zeker  :).
Jawel, leuk! Maar met de spoorwegen legde ik eerder de relatie met staken. Aan de andere kant, Denemarken is Frankrijk niet. ;)

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #16 Gepost op: 10 July 2013, 21:52:21 »
@Sander & Ruud
Weer wat geleerd  ::)
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Jamie

  • Online Online
  • Berichten: 1445
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #17 Gepost op: 10 July 2013, 23:37:00 »
Afkorting STS staat inderdaad voor Stop Tonend Sein. (y)
Mvg jamie diks

jaco_v

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #18 Gepost op: 10 July 2013, 23:46:13 »
Een STS-passage zit daarbij ook maar 5 jaar in je dossier en vervalt daarna. Kort door de bocht: scoor je elke 5 jaar en 1 maand een STS-passage, blijft de teller dus altijd op 1 staan.

Nou dan wordt de situatie in DK dus ongeveer hetzelfde als je het artikel goed leest.

"tre klip i kortet i løbet af fem år" leidt waarschijnlijk tot ontslag.

Vrij vertaald: 3 STS-passages in de loop van 5 jaar

Groet, Jaco
h0 Piko digitaal en pulsbreedteregeling
* nu ook met Roco LokMaus2*
NS en DSB periode IV-V "pre-Raillion"

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #19 Gepost op: 11 July 2013, 00:02:41 »
Best eng eigenlijk...
Je weet dan al dat je na twee strippen alvast kan gaan zoeken voor wat anders, je hoeft nog maar één keer wat blaadje tegen te komen en je bent de sigaar...

Dat in beschouwing nemende en bedenkende dat je straks in Nederland tot je 71,5 ste moet blijven werken (dus ongeveer 50 jaar werken) vraag ik mij af of je dit met een realistische bril kan bekijken

In Nederland wordt je straks ontslagen als je boven de 50-55 bent, daar hoef je niet 3 STS-en voor te hebben.  :-\


Gr. Bert
« Laatst bewerkt op: 11 July 2013, 00:04:33 door leovardia »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #20 Gepost op: 11 July 2013, 00:49:40 »
De 'schuldige' machinist van het spoorwegongeluk in Zwolle op 29 mei van het jaar ? is vrijgesproken, want er was te veel mis met de omstandigheden. De belangrijkste daarvan is dat er twee dwergseinen zeer dicht bij elkaar stonden. Inmiddels is die situatie gewijzigd doordat een wisselverbinding aan het begin van spoor 1 naar spoor 2 is verwijderd. Daardoor is ook het bijbehorende sein voor spoor 1 vervallen. Er waren al veel STS-passages op die plaats geweest en daar waren geen conclusies uit getrokken. Als geïnteresseerde 'leek' had ik direct al een vermoeden over de toedracht en dat bleek aardig te kloppen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #21 Gepost op: 11 July 2013, 01:00:34 »
Ik vond de situatie in Zwolle niet bepaald bijzonder. Ook Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal zijn er vergelijkbare situaties. En die zijn er nog altijd.
Groetjes,
Emiel

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8380
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #22 Gepost op: 11 July 2013, 08:38:32 »
Net door rood rijden en net na het sein stoppen vind ik wat anders dan vrolijk willen doorrijden omdat je het niet gezien hebt. Wordt daar niet naar gekeken dan?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #23 Gepost op: 11 July 2013, 15:13:08 »
Uiteraard hangt het van de situatie af. En daar valt "hoe ver ben je gekomen" ook onder. Ik meen dat er 5 gradaties voor zijn die variëren van "net het potje afgereden" tot "gevaarpunt bereikt". Verder kunnen nog meer zaken een rol spelen die de verwijtbaarheid beïnvloeden, zoals iemand onbevoegd in de cabine en bellen tijdens het rijden in 40 km/h-gebied.
Groetjes,
Emiel

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • kusee.nl
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #24 Gepost op: 11 July 2013, 15:30:41 »
Ik verbaas me een beetje over de vergoeilijking die ik in de posts hierboven lees.

Even los van technische STSen (ik ga ervan uit, dat die niet meetellen bij die 3 passages) is het best een ruimhartige regeling. Houdt er rekening mee, dat je 1000 mensen achter je hebt, dan mag je toch wel wat verwachten van het veiligheidsgevoel van de machinist.

Eén keer een STS, oké, een fout kan ieder maken. Twee keer? Gaat al op het randje. Maar meer dan 3 keer een STS, dan ben je in mijn ogen toch een echte brokkenpiloot. En ik als vertrouwende reiziger ben dan blij, dat deze brokkenpiloten bij 4 keer een grove fout op straat komen te staan.

Ik hoop dat deze regeling niet alleen in Denemarken, maar ook in Nederland zo wordt gevoerd.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • kusee.nl
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #25 Gepost op: 11 July 2013, 15:33:44 »
Ik verbaas me een beetje over de vergoeilijking die ik in de posts hierboven lees.

Even los van technische STSen (ik ga ervan uit, dat die niet meetellen bij die 3 passages) is het best een ruimhartige regeling. Houdt er rekening mee, dat je 1000 mensen achter je hebt, dan mag je toch wel wat verwachten van het veiligheidsgevoel van de machinist.

Eén keer een STS, oké, een fout kan ieder maken. Twee keer? Gaat al op het randje. Maar meer dan 2 keer een STS, dan ben je in mijn ogen toch een echte brokkenpiloot. En ik als vertrouwende reiziger ben dan blij, dat deze brokkenpiloten bij 3 keer een grove fout op straat komen te staan.

Ik hoop dat deze regeling niet alleen in Denemarken, maar ook in Nederland zo wordt gevoerd.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8625
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #26 Gepost op: 11 July 2013, 16:58:58 »
Even een soort offtopic.

Hier een formulier dat ingevuld moet worden bij een STS in Nederland.
Voor de vervoerder:
http://www.ilent.nl/Images/STS%20vervoerder%20revisie%205_2_tcm334-319581.pdf   10 A4 kantjes

Voor de TDL:
http://www.ilent.nl/Images/STS%20treindienstleider%20revisie%203_2_tcm334-319580.pdf

de vlinderdas
http://www.ilent.nl/Images/Vlinderdasmodel%20onterechte%20passage%20STS%20revisie%2014_tcm334-319773.pdf

Documenten komen van ILT.
« Laatst bewerkt op: 11 July 2013, 18:02:53 door J J H S. Reden: nieuwe links toegevoegd »
Jeroen

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #27 Gepost op: 11 July 2013, 17:56:56 »
Even los van technische STSen (ik ga ervan uit, dat die niet meetellen bij die 3 passages) is het best een ruimhartige regeling. Houdt er rekening mee, dat je 1000 mensen achter je hebt, dan mag je toch wel wat verwachten van het veiligheidsgevoel van de machinist.

Eén keer een STS, oké, een fout kan ieder maken. Twee keer? Gaat al op het randje. Maar meer dan 2 keer een STS, dan ben je in mijn ogen toch een echte brokkenpiloot. En ik als vertrouwende reiziger ben dan blij, dat deze brokkenpiloten bij 3 keer een grove fout op straat komen te staan.

Ik hoop dat deze regeling niet alleen in Denemarken, maar ook in Nederland zo wordt gevoerd.
In Nederland kom je regelmatig bij één ernstige STS al niet meer terug op de trein hoor, al is de ene vervoerder minder extreem dat de andere.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #28 Gepost op: 11 July 2013, 21:38:04 »
Lekker ongefundeerde nutteloze kop en maatregel:

Zoals eerder gezegd is iedere STS situatie uniek, en erger falen als machinist kun je al niet. Het dreigen met dit soort "straffen" is volkomen nutteloos en draagt totaal niet bij aan een veiligere spoorweg.

Dat wil niet zeggen dat het en vrijbrief moet zijn voor machinisten om door rood te rijden, maar ik ken geen 1 machinist die express en bewust door een rood sein heen rijdt ( op eentje na, in de begintijd van Veolia in Venlo, want "dat deed hij op de bus ook altijd" ). Er moet veel meer gekeken worden waarom er een rood sein wordt gepasseerd, en hoe we dat voorkomen. Dan helpt het niet door moord en brand te schreeuwen en extra druk op de machinist te leggen, die al voldoende druk op zich heeft om zorg te dragen voor een veilige rit van zijn passagiers/goederen/omgeving.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: DSB tegen machinisten: "three strikes, you're out!"
« Reactie #29 Gepost op: 11 July 2013, 21:59:37 »
Waarom nutteloos?

De schuld kan aan de situatie ter plekke liggen, maar ook aan de activiteiten van de MCN. Misschien moeilijk te bewijzen, maar afleidingen kunnen de oorzaak zijn. En misschien is het mobieltje wel één van deze afleidingen. En er zijn er genoeg (kijk maar in het auto verkeer), die geen minuut zonder kunnen. Dus dan lijkt me 3-strikes-out geen verkeerde conclusie...

En dan rijdt hij/zij niet bewust door rood, maar laat zich wel bewust afleiden....

Gr, Bert