Remmen van treinen werken normaalgesproken op lucht. (Net als bij vrachtwagens) Eerst moet er lucht in het systeem zitten en door die lucht wordt de remblok van de remschijf af gedrukt.Valt de lucht bedoeld of onbedoeld weg, remt de trein. Wel is het zo dat met name wagons en rijtuigen ook mechanisch van de rem afgehaald kunnen worden als er geen lucht in het systeem aanwezig is. Anders wordt rangeren en bovenal "heuvelen" een lastige toestand. Het mechanisch losdraaien van de remmen gebeurt met een rem-wiel dat in het desbetreffende rijtuig, of op de desbetreffende wagon, aanwezig is. Foto: Martijn Haman. Remwiel in een ICR rijtuig. Deze principes worden zowel in Nederland als in America/Canada gebruikt.Groeten, Bart
Paul,Als ik de berichten goed heb begrepen had de machinist de trein voor een korte stop (pauze) stilgezet met lopende motor. Hij had de trein verlaten. Vervolgens was ergens een klein brandje ontstaan en kreeg de brandweer hulp van een technicus (geen machinist), die de dieselmotor gestopt heeft. Hij wist niet dat hij dan ook andere handelingen had moeten verichten. Gevolg was dat de trein van de helling ging rollen met alle bekende gevolgen.Wellicht geeft dit jou wat meer informatie over de mogelijke fout.Sander
belangrijk: niet vergeten WELKE handremmen je hebt vastgedraaid ;-)