Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
  

Auteur Topic: Concessies Roco BR 93-5  (gelezen 4613 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2436
  • Aachenau West
Concessies Roco BR 93-5
« Gepost op: 03 juli 2013, 22:09:44 »
In een aantal andere draadjes al veel geschreven over de Roco BR 93-5 zoals:
- slechte stroomafname
- achterover hellen
- onregelmatig rijgedrag
- en nog veel meer...

Mijn exemplaar had ik een aantal jaar geleden al voorzien van prachtige Weinert wielen, waarvan ik verwachtte dat die wel goed gekwarteerd zouden zijn. Helaas is het schokkerige rijgedrag gebleven en dat is me blijven storen.

Na jaren heb ik een hernieuwde poging gewaagd om het rijgedrag te verbeteren.
Onlangs heb ik op de beurs hiertoe een tweede (gebruikt) exemplaar gekocht, dat in ieder geval mooi regelmatig liep. Ik was van plan om dan van 2 locs 1 goed lopende machine te maken. Nadat de op de beurs gekochte loc voorzien was van Weinert wielen, bleek deze echter net zo beroerd te lopen als mijn eerste exemplaar. Zou er dan toch iets mis zijn met kwartering van Weinert? Ik kan het me haast niet voorstellen. Maar wat zou dan de oorzaak zijn?

Tenslotte heb ik 2e loc maar weer van de originele Roco-wielen voorzien. (Ik ben er uren druk mee geweest voordat alles eindelijk werkte. Er ging van alles mis. Een dubieuze constructie van Roco). Positief is dat de loc weer regelmatig loopt en dat ik decoder heb kunnen wegwerken onder het ballastgewicht (Lenz Silver Direct). De stroomafname is echter helaas niet 100% betrouwbaar (ondanks dat ik de middelste pennetjes vervangen heb door draadjes die ik heb vast gesoldeerd). Ook helt de loc een klein beetje achterover. Ik laat het maar zo. De belangrijkste concessie is echter dat ik de Weinert wielen heb ingeleverd. De Roco wielen zijn overigens gezwart en dat is dan weer een pluspuntje.

Al met al ben ik toch blij met de vooruitgang. Een loc kan nog zo fraai zijn, maar als ie niet soepel loopt, dan heb ik er geen plezier in.

En ik ga nog eens nader onderzoeken wat er mis gaat bij de Weinert-wielen. Wie weet kom ik de oorzaak alsnog op het spoor? Hebben jullie ideeën?

Groet, Bas





wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2436
  • Aachenau West
Re: Concessies Roco BR 93-5
« Reactie #1 Gepost op: 04 juli 2013, 19:34:11 »
Nog even een paar foto's om het verschil te laten zien tussen wielen van Roco en Weinert


Hieronder de wielen van Roco



En hier de wielen van Weinert

Dick van Aggelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Concessies Roco BR 93-5
« Reactie #2 Gepost op: 10 juli 2013, 22:14:26 »
Je kunt wellicht de loopassen voorzien van één of twee stroomafnemers. Het oude exemplaar van Roco met het knikframe liep idd slecht.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2436
  • Aachenau West
Re: Concessies Roco BR 93-5
« Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2013, 21:07:55 »
De stroomafname van de voorste loopas (standaard 2-zijdig bij deze loc) had ik t.b.v. de niet-geisoleerde Weinert-wielen onderbroken. Maar t.b.v. de Roco-wielen heb ik het contact weer hersteld. Zo neemt de loc dus stroom af van alle wielen (waarvan 1 as met asb), met uitzondering van de achterste loopas. De stroomafname is dus alleen uit te breiden met de achterste loopas. Dat lijkt me trouwens een hele toer.

Misschien heeft het rijgedrag ook met de decoder te maken? Dat een korte spanningsonderbreking wordt opgevat als een commando om te stoppen. Want de loc blijft niet staan maar rijdt daarna weer door. Of deze theorie klopt weet ik niet.

Groet, Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Concessies Roco BR 93-5
« Reactie #4 Gepost op: 11 juli 2013, 21:31:50 »
Hoe het ook zij, deze loc blijft problematisch op het punt van stroomafname. Ik heb van deze loc bijna alle versies gehad, tot aan de laatste, en steeds bevielen ze me niet. Er waren exemplaren bij die achteruit rijdend minder stroomafnameproblemen hadden dan vooruit rijdend. Een verklaring daarvoor heb ik niet.

Gezien de problemen met deze loc vind ik het 't wonderlijkst dat Roco al jarenlang telkens weer een heruitgave ervan op de markt brengt. Zo ook weer voor dit jaar, gepland week 44, catnr. 63258: http://www.roco.cc/de/product/178970-0-0-2-1-0-0-002001/products.html.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2013, 21:39:31 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Concessies Roco BR 93-5
« Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2013, 08:23:47 »
Ik heb 3 van dit soort loks op de baan. totaal verschillende wat tijd van uitgaven betreft. alle drie digitaal met een Lenz decoder. De laatste versie was voorbereid, de anderen niet.

En ok, het is misschien niet de meeste betrouwbare lok die er rond rijd. maar zo heel veel problemen heb ik er nu ook weer niet mee. Heb de loks gewoon standaard, behalve dan decoder inbouw. Maar niets veranderd t.b.v. stroom afname.

Roelco

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Concessies Roco BR 93-5
« Reactie #6 Gepost op: 12 juli 2013, 09:26:49 »
Jammer van de mooie Weinert-wielen, maar begrijpelijk dat je ze weer verwijderd hebt. Ik heb de indruk, dat Weinert-producten van goede kwaliteit zijn, dus zou van deze mogelijke oorzaken eigenlijk geen sprake mogen zijn:
  • De as is niet precies in het midden van het wiel aangebracht, waardoor de loc gaat “eieren”. Dit verwacht ik eigenlijk niet, want de assen zullen bij productie afgedraaid zijn, waardoor het gat voor de as precies in het midden zit.
  • De wielen zijn niet rond, maar ellips- of eivormig. Ook dit verwacht ik niet door de bovengenoemde reden.
  • Kromme assen.
  • De kwartering is niet perfect.
   
Roco’s 935 ziet er mooi uit, maar technisch vind ik het niet het allerbeste model. (Zie ook hier) Mijn machine lijkt lichtjes achterover te hangen. Allerlei oplossingen geprobeerd, maar nog geen oplossing gevonden. Voorlopig wen ik er maar aan. De loc rijdt wel aardig, maar de stroomafname houdt te wensen over, ondanks de extra aangebrachte stroomafname van de achterloopwielen. Hiervoor bestelde ik een aantal onderdelen, die ook bij het voorloopwiel zijn toegepast en paste ze aan. Ik gebruikte rode snoertjes, die bijna niet meer te zien zijn.



Over het algemeen valt het mij op dat de tenderlocomotieven van Roco lastig te demonteren zijn voor onderhoud en dergelijke. Fleischmann lost dat beter op. Dit is één van de redenen waarom ik Roco’s Br. 64 niet wil aanschaffen, hoewel die wel in mijn verzameling zou passen.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2013, 09:28:57 door Basilicum. Reden: link toegevoegd. »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2436
  • Aachenau West
Re: Concessies Roco BR 93-5
« Reactie #7 Gepost op: 12 juli 2013, 17:50:36 »
Verbazingwekkend dat zelfs met het stroomvoerend maken van de achterste loopas, de stroomtoevoer nog steeds niet optimaal is. (Ik zou zelf ook zo'n maatregel kunnen nemen want ik heb nu een plukloc. Maar met het magere resultaat van jouw loc in mijn achterhoofd begin ik daar voorlopig zeker niet aan)

Vooral ook mijn eerste loc hing achterover. Dat heb ik toen enigszins gecorrigeerd door papierstrookjes onder de achterste 2 assen te leggen. De achterste as met een dubbel en de volgende met een enkel strookje. Daardoor werd en passant ook de stroomafname van de voorste loopas verbeterd (omdat de pennetjes beter contact maakten met de strips).

Maar het schokkerige rijgedrag hinderde mij het meest. Van de eerste loc heb ik de wielen indertijd opnieuw gekwarteerd (zonder speciaal gereedschap). Toen dat geen soelaas bood heb ik Weinert-wielen gekocht. Maar het schokkerige rijden bleef. Aan mijn kwartering kon het dus niet liggen, leek mij toen.

Vandaar dat ik een 2e exemplaar gekocht heb, dat wel regelmatig loopt. Maar dus alleen met de originele wielen. Je zou haast gaan denken dat de wielen van Weinert in dit geval ook niet helemaal perfect zijn.

Ja, en ook ik zou me wel even bedenken voordat ik een BR64 van Roco zou kopen.

Groet,
Bas




Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Concessies Roco BR 93-5
« Reactie #8 Gepost op: 12 juli 2013, 18:01:26 »
gebruik je bij de weinert-wielen dezelfde drijfwerkschroefjes als bij de roco-wielen? soepel lopen wordt ook nogal beinvloed door de hoeveelheid speling op het drijfwerk, als die weinert-wielen net wat dikkere krukken hebben kan t zijn dat het je net dat beetje speling kost dat nodig is om eea soepel te laten lopen. Verder kan er ook ergens een braam aan een tandwiel zitten zodat je je gek zoekt in het drijfwerk maar nooit wat zult vinden, das ook een klassieker.
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2013, 18:05:03 door Floris Dilz »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Concessies Roco BR 93-5
« Reactie #9 Gepost op: 12 juli 2013, 18:18:50 »
Wob-Bas: in vergelijking met de 93.5 is de 64 van Roco een topmachine op het punt van motorsouplesse en stroomafname. Ik heb er een paar en rijd er vaak mee: nooit een centje pijn.
Iets anders is het uit elkaar halen van die 64. Maar tot nu toe is dat bij mij nog niet nodig geweest, ondanks de vele (kilo)meters die ze gemaakt hebben. Af en toe een drupje olie, de wielen goed schoonmaken en daar gaat-ie weer, ook kruipend.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2436
  • Aachenau West
Re: Concessies Roco BR 93-5
« Reactie #10 Gepost op: 12 juli 2013, 19:48:00 »
gebruik je bij de weinert-wielen dezelfde drijfwerkschroefjes als bij de roco-wielen?
Ja, je gebruikt de schroefjes van Roco op de Weinert-wielen.
soepel lopen wordt ook nogal beinvloed door de hoeveelheid speling op het drijfwerk, als die weinert-wielen net wat dikkere krukken hebben kan t zijn dat het je net dat beetje speling kost dat nodig is om eea soepel te laten lopen.
Zou het zin hebben de gaten in het drijfwerk wat te ruimen dan?
Verder kan er ook ergens een braam aan een tandwiel zitten zodat je je gek zoekt in het drijfwerk maar nooit wat zult vinden, das ook een klassieker.
Ik heb om die reden ooit nieuwe tandwielen besteld. Geen verbetering helaas.
Verder lopen de schokken synchroon met de omwentelingen van de drijfwielen. Dus daar moet toch echt de oorzaak zitten.
Wob-Bas: in vergelijking met de 93.5 is de 64 van Roco een topmachine op het punt van motorsouplesse en stroomafname. Ik heb er een paar en rijd er vaak mee: nooit een centje pijn.
Iets anders is het uit elkaar halen van die 64. Maar tot nu toe is dat bij mij nog niet nodig geweest, ondanks de vele (kilo)meters die ze gemaakt hebben. Af en toe een drupje olie, de wielen goed schoonmaken en daar gaat-ie weer, ook kruipend.

Groet,
Ruud
Goed om te weten!

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Concessies Roco BR 93-5
« Reactie #11 Gepost op: 15 juli 2013, 13:37:31 »
Ik zou niet zomaar gaten gaan ruimen, dat is redelijk onomkeerbaar... Liever de loc uit elkaar halen, het drijfwerk zo kaal mogelijk maken (alleen de koppelstang laten zitten), tandwieloverbrenging afkoppelen (tandwiel dat op het astandwiel aangrijpt eruit) en dan met de hand de zaak ronddraaien aan de aangedreven as en goed kijken/voelen wat er gebeurt. gewoon basis-kwarteerwerk dus. Zit er een moeilijk punt in dat met kwarteren niet op te lossen valt dan kun je eventueel gaan ruimen.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re: Concessies Roco BR 93-5
« Reactie #12 Gepost op: 15 juli 2013, 15:36:56 »
Ik heb bij mijn Bachmann 2-assige Davenports (wegens niet optimale stroomafname) een Esu Lokpilot 4.0 dekoder met als extra een stroomkondensator ingebouwd. Sindsdien loopt dat lokje...wat beter gezegt kruipt of millimetert over de rails zonder ook nog maar ergens stil te staan. Als test gewoon zo langzaam mogelijk laten kruipen en de hele ochtend laten rijden...nooit ergens stilgestaan.

Is zoiets inbouwen dan geen optie? Dan lijkt me het genieten van deze mooie stoomlok, ipv ergeren aan de relatief slechte stroomafname.

Groeten

Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2436
  • Aachenau West
Re: Concessies Roco BR 93-5
« Reactie #13 Gepost op: 15 juli 2013, 21:17:50 »
Ik zou niet zomaar gaten gaan ruimen, dat is redelijk onomkeerbaar... Liever de loc uit elkaar halen, het drijfwerk zo kaal mogelijk maken (alleen de koppelstang laten zitten), tandwieloverbrenging afkoppelen (tandwiel dat op het astandwiel aangrijpt eruit) en dan met de hand de zaak ronddraaien aan de aangedreven as en goed kijken/voelen wat er gebeurt. gewoon basis-kwarteerwerk dus. Zit er een moeilijk punt in dat met kwarteren niet op te lossen valt dan kun je eventueel gaan ruimen.
Dit is te proberen. Kan mooi getest worden op m'n plukloc.
Ik heb bij mijn Bachmann 2-assige Davenports (wegens niet optimale stroomafname) een Esu Lokpilot 4.0 dekoder met als extra een stroomkondensator ingebouwd. Sindsdien loopt dat lokje...wat beter gezegt kruipt of millimetert over de rails zonder ook nog maar ergens stil te staan. Als test gewoon zo langzaam mogelijk laten kruipen en de hele ochtend laten rijden...nooit ergens stilgestaan.

Is zoiets inbouwen dan geen optie? Dan lijkt me het genieten van deze mooie stoomlok, ipv ergeren aan de relatief slechte stroomafname.

Groeten

Bas
Dat is inderdaad een mogelijkheid. Maar dan moet ik wel een andere concessie doen: namelijk een propvol machinistenhuis. Terwijl ik juist moeite gedaan heb het machinistenhuis vrij te houden. (Het ballastgewicht wat uitgefreesd en de printplaat aangepast om er een Lenz Silver Direct in te kunnen zetten). In dit geval accepteer ik dan liever een hapering bij tijd en wijle.

Groet, Bas

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Concessies Roco BR 93-5
« Reactie #14 Gepost op: 16 juli 2013, 08:12:50 »
Nog een tipje van het grootspoor, laat de loc lopen tot het/de zware punt(en) en probeer voorzichtig the koppelstangen zijlings te bewegen zonder de wielen te verdraaien. Als de koppelstang zonder weerstant zijwaarts over de krukstang kan bewegen is die lager ok. Als de koppelstang moeilijk zijwaarts te bewegen is zit daar een probleem. Koppelstanglagers op echte locs worden zo ook getcheckt voor juiste grootte en positie. Zijwaartse beweging is goed, Op en neer is slecht

mvg,
Rick