Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen rijtuigen van NS door spoorzeven
Vandaag om 10:06:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door sncf231e
Vandaag om 10:03:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 10:02:22
MiWuLa door Montanbahn
Vandaag om 09:58:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 09:55:37
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 09:50:35
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Montanbahn
Vandaag om 09:38:02
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 09:27:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:21:07
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 09:10:07
Inscannen of tekenen door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:00:01
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 08:59:08
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Jelmer
Vandaag om 08:53:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 08:39:45
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Jelmer
Vandaag om 08:28:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door tothebeach
Vandaag om 08:27:30
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 07:29:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 01:23:14
23 augustus modelspoorbeurs Houten door MichielB
20 August 2025, 23:14:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Station Roodeschool door cor_b
20 August 2025, 20:29:49
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
20 August 2025, 20:18:42
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
20 August 2025, 20:07:55
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Spoor1vogel
20 August 2025, 19:26:33
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
20 August 2025, 17:06:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
20 August 2025, 16:56:41
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
20 August 2025, 16:10:49
  

Auteur Topic: boosters en S88 modules  (gelezen 4524 keer)

ReesCees

  • Gast
boosters en S88 modules
« Gepost op: 13 July 2007, 16:09:47 »
Nu ben ik alle Viessmann S88 modules voor terug/beztmelding aan het aansluiten maar nu zit ik even met een vraag/puzzel.

de besturing loopt via de ECoS naar een drietal digirails boosters (vanaf volgende week).

Alle S88's lopen naar de ECoS (via lintkabel).

De S88's hebben een voeding nodig vanaf de ECoS en de drie boosters.

Nu heb ik 4 ringleidingen (1 voor de ECoS en 3 voor de boosters).

Kan ik nou zonder probleem de S88 modules op elke ringleiding aansluiten? (en gezamelijk doorkoppelen naar de S88 aansluiting op de ECoS?

Ws kan ik niet van één S88 module de bezetmelding naar verschillende secties met verschillende boosters aansluiten, klopt dat. De booster secties zijn dubbel gescheiden van elkaar (2 rails systeem).

Ik heb geprobeerd deze vragen bij digirails neer te leggen maar die zijn op vakantie (zij wel  ;D)

Kees-Jan

oh ja, ik zit niet op antwoorden te wachten zoals: je hebt het verkeerde systeem gekocht of zo maar op nuttige tips (dit is niet vervelend bedoeld hoor).

« Laatst bewerkt op: 13 July 2007, 16:11:50 door ReesCees. Reden: text toevoegen »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: boosters en S88 modules
« Reactie #1 Gepost op: 13 July 2007, 16:39:08 »
De S88's hebben een voeding nodig vanaf de ECoS en de drie boosters.

Ik ben bang dat je het nog niet helemaal snapt (maar we gaan je helpen  ;D)
De voeding voor de s88 modules komt uitsluitend via de lintkabel van de centrale, in jouw geval dus de ECoS.
De voeding naar de rails loopt via de ingangen van de s88 bezetmelder/terugmelder.
Geef even aan wat het nummer is van de Viessmann modules. Heb je misschien in een ander draadje al verteld, maar dan moet ik gaan zoeken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ReesCees

  • Gast
Re: boosters en S88 modules
« Reactie #2 Gepost op: 13 July 2007, 17:07:32 »
Klaas,

Het is de 5233 van Viessmann. De aansluitingen naar de rails zijn me duidelijk met alle "vreemde" aansluitingen zoals niet beveiligde secties (wissels) en stop secties.

Op de 5233 kun je idd de twee ingangen aansluiten (van de rails, booster of ECoS).

Waar het me om gaat is of dat je bij één viessmann naar twee verschillende secties (boosters) kunt gaan (dit ivm de ingang die van één van de vier boosters komt).

Kees-Jan

ReesCees

  • Gast
Re: boosters en S88 modules
« Reactie #3 Gepost op: 13 July 2007, 17:19:30 »


https://images.beneluxspoor.net/bnls/s88.jpg


Het gaat me om de paarse draad die van de ene viessmann naar de andere sectie loopt.

(soms zijn schema's iets duidelijker hoop ik)

Kees-Jan

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3484
    • modulebaan.nl
Re: boosters en S88 modules
« Reactie #4 Gepost op: 13 July 2007, 19:06:10 »
Hoi Kees-Jan,

Waarom zou je die paarse draad daar laten lopen? Niet dat ik er verstand van heb, maar ik zou alleen met een hele goede reden zo een verbinding maken tussen twee secties.

Ik zou erg bang zijn voor allerlei niet te vinden, moeiljik op te lossen storingen. Dan liever de indeling in secties iets anders en eventueel een extra Viessmann.

Hoe "schoner" je de grens houdt tussen de verschillende secties/boosters, hoe beter.

Hopelijk heb je er wat aan :-|

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: boosters en S88 modules
« Reactie #5 Gepost op: 13 July 2007, 19:32:30 »
Kees-Jan,

je hebt inderdaad gelijk dat de 5233 twee voedingen heeft.
Maar je moet duidelijk onderscheid maken tussen de bezetmelders en de terugmelder.

De bezetmelders zijn de stroomdetectoren. Die worden gevoed door de rode en de bruine draad van de betreffende booster. De rode draad loopt via de stroomsensoren naar de rails, dat zijn de uitgangen 1 t/m 8.

De terugmelder, dat is de eigenlijke s88, wordt gevoed via de 6-aderige lintwurm, uit de centrale.

Intern in de 5233 is er geen elektrisch contact tussen de bezetmelders en de terugmelder. De signaaloverdracht loopt via optocouplers, lichtstralen dus.

Ik ben het met Tjalling eens dat je de scheiding tussen de boostergebieden zuiver moet houden. Dus een sectie die in boostergebied 1 ligt moet je niet voeden via een 5233 die zijn rode draad uit booster 2 haalt. Je wilt dat waarschijnlijk omdat je anders ongebruikte railaansluitingen overhoudt. Maar dan is het misschien slimmer om de grens tussen de boosterdistricten anders te leggen, zodat je precies uitkomt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ReesCees

  • Gast
Re: boosters en S88 modules
« Reactie #6 Gepost op: 13 July 2007, 21:22:28 »
okay heren.

dat betekend dat ik iets meer "rode" draden moet gaan trekken om de boel gangbaar te houden.

Kees-Jan

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: boosters en S88 modules
« Reactie #7 Gepost op: 13 July 2007, 21:56:28 »
ReesCees, als je de handleiding leest van de ECoS net zelf even gedaan, dan staat erin dat de boosters GEEN gemeesnschappelijke aansluiting mogen hebben, dus dat je ook niet een stroomdetectie kunt en mag aansluiten op een andere booster sectie. Dus m.a..w alle aansluitingen die gevoed worden door een 5233 moet op dezelfde booster hun retour aansluiting hebben aan de rails zijde.
Dus in je tekening betekend dat, dat de scheiding aan de zwarte zijde een stukje verschoven moet worden, zodat je paarse draadje zijn retour heeft op het eigen elektrische circuit.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: boosters en S88 modules
« Reactie #8 Gepost op: 13 July 2007, 23:14:23 »
Wim,
ik veronderstel dat de ECoS geen common ground systeem is. Correct?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: boosters en S88 modules
« Reactie #9 Gepost op: 13 July 2007, 23:16:05 »
Is helemaal correct, net als Marklin Systems.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

ReesCees

  • Gast
Re: boosters en S88 modules
« Reactie #10 Gepost op: 21 July 2007, 18:24:56 »
Heren,

Het heeft even wat voeten in de aarde gehad maar het werkt!

De EcoS was even in de war op één of andere manier en wilde niet op de Viessmann melders reageren ( ben 3 dagen aan het proberen geweest en de moed bijna opgegeven). Nergens een fout kunnen vinden van een vage aansluiting of zo.

Vanmiddag alles weer eens, voor de vierde keer, opnieuw aangesloten en verrek het werkte. Daarna steeds meer er aan gehangen (extra booster met S88 module in die sectie) en het blijft werken (tot nu toe).

Ik snap er niks van maar ik denk dat er in de ECoS iets fout gegaan is met de massa (dit probleempje heb ik ook wel eens met de PC gehad).

Kees-Jan

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: boosters en S88 modules
« Reactie #11 Gepost op: 23 July 2007, 15:57:13 »
Wim,
ik veronderstel dat de ECoS geen common ground systeem is. Correct?

Heren,
Common ground is alleen mogelijk indien de polariteit van de voedings trafo's exact gelijk is. Dit is in te stellen. Märklin Motorola maakt hiervan oa. gebruik.
Alleen alle massa's verbinden indien dit gecontroleerd is anders gaat e.e.a. direct stuk.

Het is maar een weet.
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ReesCees

  • Gast
Re: boosters en S88 modules
« Reactie #12 Gepost op: 23 July 2007, 16:01:11 »
Of je stopt er nieuwe batterijtjes in................. Dat bleek het euvel te zijn van de ECoS.

Kees-Jan


Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: boosters en S88 modules
« Reactie #13 Gepost op: 23 July 2007, 19:37:36 »
Common ground is alleen mogelijk indien de polariteit van de voedings trafo's exact gelijk is.
Common ground blijft common ground, ook als de trafo's niet in fase staan.
En de ECoS is geen common ground systeem. Kun je er ook niet van maken, aangezien de uitgangsschakeling van de ECoS anders is dan van een 6021 of een IB. ECoS heeft een H-brug uitgang, 6021 en IB hebben een push-pull uitgang.
Heeft allemaal niks met de polariteit van de trafo's te maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: boosters en S88 modules
« Reactie #14 Gepost op: 24 July 2007, 16:57:36 »
Common ground blijft common ground, ook als de trafo's niet in fase staan.
En de ECoS is geen common ground systeem. Kun je er ook niet van maken, aangezien de uitgangsschakeling van de ECoS anders is dan van een 6021 of een IB.....

Reactie van Esu op hun product forum: http://www.esu-support.eu/showthread.php?tid=141

Het is mogelijk maar het risico is (te) groot dat het fout gaat.
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....