Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door henk
Vandaag om 15:49:58
Module vliegveld Jan van Mourik door Ronald Halma
Vandaag om 15:44:04
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:42:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:19:33
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:49:33
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
  

Auteur Topic: Jumbo's, Beulen en Blokkendozen, Nederlands rond 1935  (gelezen 3564 keer)

MSF

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Nederlands jaren 30
Jumbo's, Beulen en Blokkendozen, Nederlands rond 1935
« Gepost op: 27 June 2013, 20:49:24 »
Hallo allemaal,

Een paar dagen geleden heb ik me hier aangemeld en het leek me leuk een eigen topic te beginnen over mijn baan.

En ja een naam.. Dit leek me een leuke samenvatting voor wat er zich op de baan afspeelt. Met een knipoog naar dat bekende boek. De "Beul" is natuurlijk de 6300 die er in de toekomst zeker ook bij gaat komen.  

De baan is wisselstroom en voor het grootste deel aangelegd met de Marklin C rail. Er is voor deze rails gekozen omdat ze erg makkelijk te leggen en weer verleggen zijn en ook erg stevig zijn wat bij het schoonmaken van de rails erg handig is. Op het locdepot is wel gekozen voor de Marklin K rail en dat ziet er ook gelijk heel anders uit. Bij het ontwerp is het uitgangspunt geweest dat er vooral veel gereden moest kunnen worden. Daardoor was er minder ruimte voor mooie krappe boogstralen maar zijn er wel veel bewegingen mogelijk. De hoofdlijn loopt in een rondje, met aan de ene kant daar binnenin het station en locdepot en aan de andere kant daarbuiten een klein opstelterein. In het midden is ruimte voor bebouwing.

In eerste instantie was het de bedoeling een Duitse baan zo rond 1910 te maken daarom hebben we ook veel Duits tijdperk 1 materieel op de baan. Maar Nederlands stoom heeft me altijd erg geïnteresseerd en toen kwam Artitec met een 3700 en is er besloten over te stappen naar Nederlands zo rond 1935. Nu rijden er twee Jumbo's op de baan rond met nog een twee kleurige blokkendoos. Omdat dit waarschijnlijk het enige elektrisch treinstel zal blijven komt er (voorlopig) geen bovenleiding.

De baan is nog echt in de opbouw fase. De rails is nu gelegd en de wissels en (voorlopig nog) twee seinen zijn aangesloten en op afstand te bedienen. Dat is nog helemaal analoog, eigenlijk vind ik dat het leukste  ;) De besturing van de locs gebeurt met het controle system van Marklin. Het locdepot is voor de helft af. Ook het station is al aangekleed en de laatst bijgekomen perrons moeten nog bestraat worden en voorzien van lantarenpalen enz.. In de openruimte staan al wel wat gebouwen en een textiel fabriek maar dat moet allemaal nog verder worden aangekleed.

Om het allemaal te verduidelijken hier wat foto's. Kijk en (hopelijk!) geniet;  ;D



De Beide Jumbo's voor de rechte loods, de 3708 en 3759. Hier moet nog geballast worden.


 

En daar tegenover de ronde loods met de Duitse locs. Hier is de aankleding al verder.




Het kopspoortje is er speciaal bij gemaakt voor de blokkendoos. Het perron voor moet nog voorzien worden van een hekje voordat het verder aangekleed wordt. Op de voorgrond een Artitec waterkolom.




Een van de laatste toevoegingen is deze kop-zijlading. Dit is helemaal zelfbouw.




En van de andere kant. In het verlengde van het perron komt nog een stukje laad en los weg. Op de achtergrond de textiel fabriek




De 3708 op de vrije baan met een stalen D en C12c van artitec, daarachter twee piko coupe rijtuigen.




En nog een overzicht foto van het gedeelte van de baan dat het meeste af is.


Reacties zijn natuurlijk welkom!  ;D


Groetjes,
Michiel



Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re:Jumbo's, Beulen en Blokkendozen, Nederlands rond 1935
« Reactie #1 Gepost op: 27 June 2013, 22:04:47 »
Ik heb het al gezien in het topic dat je jezelf voorstelt, maar ik blijf het mooi vinden! (y) ::)

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Jumbo's, Beulen en Blokkendozen, Nederlands rond 1935
« Reactie #2 Gepost op: 27 June 2013, 22:29:08 »
Mooi thema  (y)

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Jumbo's, Beulen en Blokkendozen, Nederlands rond 1935
« Reactie #3 Gepost op: 28 June 2013, 07:47:11 »
Dat ziet er netjes uit  (y)
Ik had persoonlijk misschien zelf gekozen om de ballast tussen de sporen net zo hoog te maken als de bovenkant van de railbedding,en dan de railbedding zelf een kleurtje te geven.
Dat had het nog mooier gemaakt denk ik  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:Jumbo's, Beulen en Blokkendozen, Nederlands rond 1935
« Reactie #4 Gepost op: 28 June 2013, 09:15:51 »
Dat ziet er netjes uit  (y)
Ik had persoonlijk misschien zelf gekozen om de ballast tussen de sporen net zo hoog te maken als de bovenkant van de railbedding,en dan de railbedding zelf een kleurtje te geven.
Dat had het nog mooier gemaakt denk ik  ;)
Ja, zou ik ook doen :). Verder erg mooi. (y)
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

MSF

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Nederlands jaren 30
Re:Jumbo's, Beulen en Blokkendozen, Nederlands rond 1935
« Reactie #5 Gepost op: 28 June 2013, 10:12:09 »
Bedankt voor de leuke reacties!!  :)

Dat ophogen van de ballast tussen de sporen was ook al een keer door mijn hoofd gegaan. Maar als je elke dag tegen de c-rail aankijkt went het wel. Maar er is nog genoeg wat nog geballast moet worden dus ik ga het zeker een keer proberen. Misschien er eerst een of twee stukken karton onderleggen en dan daar de ballast overheen strooien? Bedankt voor de tip in elk geval! Het wordt gewaardeerd  (y)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Jumbo's, Beulen en Blokkendozen, Nederlands rond 1935
« Reactie #6 Gepost op: 28 June 2013, 12:08:54 »
Hoi,

Kijk maar eens hier



.... stationssporen ingebed, klaar voor een perron tussen de twee buitenste sporen.



... zo ook de wisselverbinding... Opvallend hoeveel slanker de wissels lijken als je die rare bedding niet meer ziet !



En na afwerking ziet het er zo uit






Grtzz,

Karst

MSF

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Nederlands jaren 30
Re:Jumbo's, Beulen en Blokkendozen, Nederlands rond 1935
« Reactie #7 Gepost op: 28 June 2013, 12:20:33 »
@:Karst Dit is inderdaad een verschil! Hmm zet me echt aan het denken nu ;D

Wat is dat blauwe spul precies? En waar kun je dat kopen?

Mooie baan trouwens! En die 1700 is ook prachtig!!  (y)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Jumbo's, Beulen en Blokkendozen, Nederlands rond 1935
« Reactie #8 Gepost op: 28 June 2013, 12:55:59 »
Laminaat ondervloer.

3mm dik, verkrijgbaar bij de bouwmarkt. Deze komt van GAMMA.

Grtzz,

Karst

P.S Ja, 1700-en zijn prachtig ! :D (y)

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:Jumbo's, Beulen en Blokkendozen, Nederlands rond 1935
« Reactie #9 Gepost op: 28 June 2013, 12:58:38 »
Een 1700 met dubbeldekker d'r achter natuurlijk he ;D
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re:Jumbo's, Beulen en Blokkendozen, Nederlands rond 1935
« Reactie #10 Gepost op: 28 June 2013, 13:12:52 »
Dubbeldekkers achter een stoomtrein lijkt mij een beetje gek staan :) :).

Wat betreft dat 3mm blauwe ondervloerspul, dat werkt perfect!

En je baan ziet er al erg fraai uit zo!

Groet,
Chris

Daniel24

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re:Jumbo's, Beulen en Blokkendozen, Nederlands rond 1935
« Reactie #11 Gepost op: 28 June 2013, 13:18:25 »
Moet je even bij Myron's draadje kijken. Deze heeft de C rails heel erg mooi voorzien van ballast. zie hier:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39059.960.html

Baan ziet er leuk uit!!!

Groet,

Daniel

MSF

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Nederlands jaren 30
Re:Jumbo's, Beulen en Blokkendozen, Nederlands rond 1935
« Reactie #12 Gepost op: 28 June 2013, 13:21:51 »
@:Karst Daar ga ik eens mee aan de slag! Foto's zullen hier dan volgen.  :)

@:Romar Ik ken maar een echte 1700 en die heeft geen beugels op het dak  ;D

@:Chris Bedankt! Daar doe ik het voor ;D

Groetjes,
Michiel

MSF

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Nederlands jaren 30
Re:Jumbo's, Beulen en Blokkendozen, Nederlands rond 1935
« Reactie #13 Gepost op: 28 June 2013, 13:23:58 »
@:Daniel Bedankt voor de tip!

En compliment  ;)

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:Jumbo's, Beulen en Blokkendozen, Nederlands rond 1935
« Reactie #14 Gepost op: 28 June 2013, 13:26:04 »
@:Romar Ik ken maar een echte 1700 en die heeft geen beugels op het dak  ;D

;D
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.