Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Tsjechische Sikken
door
maartenvdb
Vandaag
om 15:38:59
C12c rijtuig
door
maartenvdb
Vandaag
om 15:33:49
info gezocht over ETS aandrijfunits
door
sncf231e
Vandaag
om 15:33:29
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help!
door
bask185
Vandaag
om 15:32:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
Vandaag
om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E
door
klusser
Vandaag
om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 15:01:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
mamory
Vandaag
om 15:00:08
Raadplaatje
door
BrightonBelle
Vandaag
om 14:54:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Jelmer
Vandaag
om 14:39:38
Modelbaan Beltheim.
door
Jelmer
Vandaag
om 14:25:09
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
bask185
Vandaag
om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:40:07
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Dennis.
Vandaag
om 13:34:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 12:06:11
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 11:34:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:31:30
Station Roodeschool
door
Huup
Vandaag
om 11:13:55
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 11:11:55
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025
door
MOVisser
Vandaag
om 09:57:16
Show je werkplek
door
Ronald Halma
Vandaag
om 07:04:49
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling??
door
jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896
door
grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Aandrijving witmetalen kit
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Aandrijving witmetalen kit (gelezen 1379 keer)
Andries
Offline
Berichten: 441
Aandrijving witmetalen kit
«
Gepost op:
25 June 2013, 22:20:11 »
Ik heb een kit die voornamelijk uit witmetalen onderdelen bestaat (geen Model loco) . Het gaat om een kit van de NS loc 6000. Er zijn drie assen gekoppeld. Op welke as kan ik het beste de aandrijving zetten: de middelste as of één van de buitenste assen?
Andries
Gelogd
Besselspoor
Offline
Berichten: 5373
Team Mitropa - OHMB
Re:Aandrijving witmetalen kit
«
Reactie #1 Gepost op:
25 June 2013, 22:24:19 »
Als de wielen goed gekwarterd zijn, dus beide richtingen uit zonder klemmen rond te bewegen zijn, maakt het niet veel uit waar je de aandrijving plaatst. Dan wordt de opstelling bepaald door de beschikbare techniek. Is het chassis minder nauwkeurig dan zou ik de middelste as nemen.
Gelogd
RETROBAHN A.G.
Andries
Offline
Berichten: 441
Re:Aandrijving witmetalen kit
«
Reactie #2 Gepost op:
25 June 2013, 22:35:37 »
Dank voor het snelle antwoord. Het chassis is ook van witmetaal: twee delen die in elkaar gelijmd / gesoldeerd moeten worden. Echt recht ziet er al niet meer uit. Ik denk dat ik ze maar ga vervangen door messing exemplaren. Dan kan ik nog kiezen waar ik de aandrijving plaats.
Andries
Gelogd
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re:Aandrijving witmetalen kit
«
Reactie #3 Gepost op:
25 June 2013, 23:40:47 »
Ha Andries,
Je zou hem op zo'n chassis tool moeten solderen, dan is alles keurig haaks. Desalniettemin zou ik de aandrijving bij een 4 of 5 asser ergens in het midden doen, je hebt dan minder te maken met cumulerende toleranties die ervoor zorgen dat je wielen vastslaan.
Mvg.
Tom.
Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD
Gelogd
Spoor 0 adept
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26825
Re:Aandrijving witmetalen kit
«
Reactie #4 Gepost op:
25 June 2013, 23:51:26 »
Ik denk dat het met die cumulerende toleranties wel meevalt. Aangenomen dat de koppelstangen uit één stuk zijn maakt het eigenlijk niet uit of een as 1 plaats voor de aangedreven as zit, of 3 plaatsen er achter.
Het wordt natuurlijk wat anders als je gedeelde koppelstangen hebt, wat nodig is bij gecompenseerde of verende assen. Dan wordt de speling groter naarmate je verder bij de aangedreven as vandaan zit.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Beached
Offline
Berichten: 1109
Re:Aandrijving witmetalen kit
«
Reactie #5 Gepost op:
26 June 2013, 01:31:31 »
Toch blijft het merkbaar. Mijn DJH NS 3900 is aangedreven op de middelste as, en dankzij de royale hoeveelheid speling die DJD aan de koppelstangen meegeeft zie je als de loc begint te bewegen dat het middelste wiel een fractie eerder beweegt dan de rest. Maar het advies is ongewijzigd: waar mogelijk drijf de loc op de middelste as aan.
mvg,
Rick
Gelogd
Silvolde
Offline
Berichten: 1586
Re:Aandrijving witmetalen kit
«
Reactie #6 Gepost op:
26 June 2013, 02:07:56 »
Hallo Andries,
Evenals andere forumleden denk ik dat de aandrijving op de 2e as het meest voor de hand ligt. Echter de totale constructie van de loc - waar laat ik de motor en blijft ie uit beeld? - kan een reden zijn om hier van af te wijken.
Ergo eerst even vooraf puzzelen. Als je er regelmatig mee zou willen rijden zou ik sowieso van het witmetalen frame - welk fabricaat is het? - als basis af willen. Witmetaal is niet slijtvast. Een messing tussenframe kan hier de uitkomst bieden.
Mocht dit model veel afnemers gehad hebben dan kan googelen meer info opleveren.
Complete enkel as aandrijvingen worden o.a. door Weinert gelevert. DJH levert aandrijfunits zonder motor; verder heeft Piet Peetoom (GMS) op dit gebied ook het nodige te bieden. Zelf heb ik mijn DJH NS 3900 met een NWSL double idler gearbox uitgerust welke door een in de ketel liggende Faulhaber 1331 klokanker motor wordt aangedreven. De lok heeft destijds, mede door de vele detailverbeteringen, op een modulebaan bij het Bollenspoor veel bekijks gehad. Zo ook overigens mijn NS1100 met een complete plan D stam (D-WR-P-A-B-B-B).
Een double idler gearbox van NWSL (NorthWestShortLine) is zeer geschikt voor modellen met een relatief hoog liggende ketel. Voor mijn DJH NS6300 heb ik destijds de Portescap aandrijfunit met conische tandwielen (gèèn worm) gebruikt; voor zich nog n bouwpakket bevindende DJH NS 3700 heb ik nog geen keuze gemaakt.Mijn appelgroene Philotrain SS700 is een paar jaar geleden naar een maquette van een station Arnhem verhuisd; het Artitec model lonkt wel maar er zijn nog zoveel andere modellen die ook lonken... en daarnaast nog enige bouwpakketten te assembleren..
Mocht je nog aanvullende vragen hebben geef dan even een reactie.
Groet, Rob
Gelogd
Andries
Offline
Berichten: 441
Re:Aandrijving witmetalen kit
«
Reactie #7 Gepost op:
26 June 2013, 20:19:32 »
Hieronder een foto van de kit zoals ik die op MP kocht. Heel veel zit er dubbel in, zodat ik er twee exemplaren van kan bouwen. Onder zijn de messing frameplaten te zien die de erboven gelegen witmetalen frames moeten vervangen. Ik wil een poging doen twee assen verend in het frame te plaatsen. Ik begrijp dat ik dan het beste de middelste as voor de aandrijving kan nemen. Bijgevoegd bij de bouwdoos zijn allerlei detailtekeningen van de NVM. De kit schijnt in het jaar 1970 geproduceerd te zijn. Kent iemand de producent / de kit?
Andries
Gelogd
Kees de Rooij
Offline
Berichten: 34
Re:Aandrijving witmetalen kit
«
Reactie #8 Gepost op:
26 June 2013, 21:03:38 »
Zo'n bouwpakket heb ik ook. Ongebouwd (ik wilde het nagieten, maar dat zat me niet glad.....).
Het werd destijds (ik meen kort ná 1970) aangeboden door een modelbouwvereniging uit Amersfoort of Apeldoorn, en was voor mij het begin van het idee dat ook de stoomtijd van NS mogelijk zou worden op de modelbaan. Complimenten alsnog aan deze lieden !
Gelogd
Weerd
Offline
Berichten: 1281
Re:Aandrijving witmetalen kit
«
Reactie #9 Gepost op:
26 June 2013, 21:11:54 »
Ik meen dat deze kit omstreeks 1970 was gemaakt door tandarts Smeenk uit Vaassen voor het tijdschrift 'De Modelbouwer'.
Tandwielen zaten er bij mij destijds bij voor aandrijving op de middelste as. De frameplaten waren bij mij ook van witmetaal.
Het was toen mijn eerste gebouwde NS stoomloc en heeft inmiddels al heel wat kilometers op modulebanen afgelegd. Ik ben nu bezig om het frame ook van messing te maken, het witmetaal is bij de aslagers al helemaal uitgesleten.
Het is een mooie kit en je kan er een goed gelijkende NS 6000 met lange tenderbakken van maken.
Gerard
Gelogd
Herwim Frank
Offline
Berichten: 2403
De Franklin Rail Compagnie
Re:Aandrijving witmetalen kit
«
Reactie #10 Gepost op:
27 June 2013, 21:20:11 »
Hallo mensen
Kreeg vandaag mijn eerste digitale versie van Rail Hobby binnen en
zag een 2e deel van de bouw van een NS 6010 van DJH/ModelLoco
Ik denk dat deze artikelen goed aansluiten op wat deze topic beschrijft.
Gr.
Herwim
Gelogd
Herwim is op 20-11-2016 overleden.
Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Aandrijving witmetalen kit