Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
The Summer of 69
door
Besselspoor
Vandaag
om 13:39:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:31:50
't Boemeltje
door
Sam
Vandaag
om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
NS264
Vandaag
om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:14:53
Göhrener Viaduct
door
saskia
Vandaag
om 13:07:45
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
bellejt
Vandaag
om 12:58:15
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 12:42:50
booster vraag
door
1200blauw
Vandaag
om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
jan47
Vandaag
om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421
door
ES44C4
Vandaag
om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Jeronimos
Vandaag
om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc?
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:43:11
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
Vandaag
om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:30:51
Modelbaan Beltheim.
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk
door
Wouter W
Vandaag
om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Montanbahn
Vandaag
om 09:01:55
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MOVisser
Vandaag
om 08:22:44
Her-(her-)beginnen
door
Ronaldk
Vandaag
om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Benjamin92
Vandaag
om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Joz
Vandaag
om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0
door
741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
741230
06 August 2025, 21:06:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld (gelezen 3737 keer)
Speedy
Offline
Berichten: 731
Trains Planes & Automobiles
BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
«
Gepost op:
19 June 2013, 19:26:14 »
Hallo,
Toch maar even een nieuw topic.
Het gaat hierbij om de volgende foto:
Ik heb een behoorlijke verzameling dingen die ik toch, om de bekende en altijd geldende redenen, nog nooit afgemaakt heb.
Mijn vraag bij de foto uit het Utrechtse archief is dan ook eigenlijk, wat zien ik
Even ter verduidelijking,. Het gaat me om de verschillende types van de wagens.
Het lijken mij namelijk 3 types te zijn.
Hoe zit het met de remmen.
Waar zie ik dat aan? Hoektekens dus, maar ik kan dat nergens vinden in de bibliotheek alhier en dus kan ik de tekens niet lezen...
Ik wil dus eigenlijk alles weten.
Volgens mij staat de MK resin versie in het midden.
Ik hoop dat mijn vragen een antwoord vinden.
Bezig met de kleine karweitjes af te maken, wil ik het natuurlijk wel goed doen.
Groet, en wat een leuke foto
Robert Jan
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
«
Reactie #1 Gepost op:
19 June 2013, 19:42:15 »
Guckst du:
HIER
Gelogd
Speedy
Offline
Berichten: 731
Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
«
Reactie #2 Gepost op:
19 June 2013, 20:11:18 »
Danke Dir, Jan.
Es gibt aber noch weitere Fragen.
Toffe site, gaan we vanavond maar eens even doorspitten.
Joehoe
Gelogd
De Stoker
Offline
Berichten: 783
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
«
Reactie #3 Gepost op:
19 June 2013, 20:39:38 »
De wagens kunnen zo doorrijden naar station Eibergen
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
Wim Janse
Offline
Berichten: 415
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
«
Reactie #4 Gepost op:
19 June 2013, 20:49:22 »
@44
Jan, gelden deze tekens ook voor Nederlandse wagens? Jouw link verwijst naar de Duitse situatie.
Ben benieuwd.
Wim
Gelogd
Weerd
Offline
Berichten: 1280
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
«
Reactie #5 Gepost op:
19 June 2013, 21:08:53 »
Ja, kijk hier maar (ongeveer halverwege de pagina).
http://www.seinarm.nl/Goederen/Kolentransport.aspx
Gerard
Gelogd
Wim Janse
Offline
Berichten: 415
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
«
Reactie #6 Gepost op:
19 June 2013, 21:24:32 »
Gossie dorie Gerard,
helemaal vergeten dat dergelijke info ook weleens op jouw site zou kunnen staan!
Bedankt.
Wim
Gelogd
Speedy
Offline
Berichten: 731
Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
«
Reactie #7 Gepost op:
19 June 2013, 21:36:06 »
@De Stoker,
Jammer dat dat niet het geval was. Wagens zijn vanuit Enschede ingezet. Deel van de wagens, 2 stuks, zijn oude melkwagens, komen van de Coop uit Bedum.
Maar die andere 2 ken ik niet.
Wagentjes van MK waren mijn eerste treintechnische bouwdoosjes.
Alles krom en dik. Maar nu na 5 jaren van kast en plank moet het op de rails.
Ik heb gelukkig veel reserve onderdelen, maar MK geef ze er ook bij, dat dan weer wel. De CHD is een Artitec kit (hoela hoop wat krom) . Heeft een nieuwe bodem, stelbalken en kop schot gekregen.. Maar als mijn vermoedens bevestigd worden en de eerste wagen op de foto een CHD variant is, moet ik alleen de deuren nog wijzigen.
MK wagens, Ex Bedum Melk Coop.
Artitec CHD met diagonale bak versterkingen op de hoeken. Radstand 5 meter.
Op de zijwanden en een kopschot op de achterzijde na, is verder alles nieuw gemaakt uit restanten en setjes uit de onderdelen vak.
Een wagen van de Grolsch nog zonder opschriften en remmen.
Groeten, later weer meer.
Robert Jan
Gelogd
Beached
Offline
Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
«
Reactie #8 Gepost op:
20 June 2013, 03:20:39 »
Leuke wagentjes. Ik zou eens mijn Bedumse koelwagen van MK achter m'n HSM veewagen zetten. de HSM wagens waren van een standaard ontwerp dus als die combi hetzelfde oogt als de Grolsch combi op de foto dan weten we of het een HSM kar is.
Apart dat jouw ervaringen van de MK koelwagen slecht is. De koelwagen die ik 3 jaar terug bouwde viel zowat inelkaar als je het doosje schud. maar de kap was in een stuk gegoten, dus ik vermoed dat jouw model een wat oudere variant is.
mvg,
Rick
Gelogd
Speedy
Offline
Berichten: 731
Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
«
Reactie #9 Gepost op:
20 June 2013, 07:44:27 »
Hallo Rick,
Bedankt voor de reactie. De eerste wagen was niet zo'n crime. Daken zijn van voor gebogen messing plaat. Maar bij de 2e was een van de kop schotten er scheef ingezet. MK geeft altijd opties door extra onderdelen mee te geven.
De Artitec was een MP aankoop. Incompleet en vooral krom.
Al met al redelijk verholpen. Maar een vraag van mij aan het begin van dit topic:
Is de eerste wagen op de foto van HUA een CHD?
Ook de achterste wagen is mij onbekend. Dus informatie is van harte welkom.
Ga nu 2 dagen de deur uit, dus bouwen ligt voorlopig stil.
Groet,
Robert Jan
Gelogd
spoor0
Offline
Berichten: 160
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
«
Reactie #10 Gepost op:
20 June 2013, 09:15:35 »
De wagens op de foto zijn de:
560.809 bouwjaar 1921, sinds 1938 bij de Klok, draagvermogen 15 ton.
560.812 bouwjaar 1922, sinds 1957 bij de Klok, draagvermogen 16 ton.
560.806 bouwjaar 1924, sinds 1927 bij de Klok, draagvermogen 16 ton.
De foto is genomen op de voormalige bierlosplaats bij Werkspoor,
Utrecht 28 Oktober 1959.
Deze gegevens heb ik gevonden in een oude " op de rails" no 11, Nov 1979.
Verder staan er geen verdere gegevens over deze wagens in.
Maar ik denk dat het oude uit Duitsland afkomstige wagens zijn.
Gezien de bouwjaren, en dat ze geen schuifdeuren hebben zeker geen ex HSM CHD,s.
Ik denk dat je met een Fleischmann G10 koelwagen een stuk verder komt.(geen nummers bij de hand).
m.v.g
Tom
Gelogd
Speedy
Offline
Berichten: 731
Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
«
Reactie #11 Gepost op:
22 June 2013, 14:08:36 »
Afgaande op het artikel uit 'Op de rails' is de voorste wagen met nummer 560 806 P gebouwd in 1924 en kwam het in dienst in 1927. Gebouwd door Gotha.
Staat de G in bijvoorbeeld G 10 of G 20 dan voor Gotha?
Ben er wel achter gekomen dat de achterste wagen ex HSM is. Maar in HUA staat ipv. 560 809 P 560 908 P. Middelste wagen kwam als laatste in dienst 560 812 P werd vanaf 1957 eigendom van 'De Klok'
Maar over de naamgeving 'De Klok' gekoppeld aan de brouwerij in Enschede ga ik even balletje opgooien bij
www.scherpinbeeld.nl
Daar wil ik het fijne van weten. Brouwerij in Groenlo heette voorheen 'De Klok' en pas in 1954 werd voor gehele N.V. Grolsch de naam.
Krijgt zeker een vervolg.
Robert Jan
Gelogd
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8598
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
«
Reactie #12 Gepost op:
22 June 2013, 14:18:41 »
of:
http://www.leerwiki.nl/Wat_is_Grolsch_Bier
Gelogd
Jeroen
Speedy
Offline
Berichten: 731
Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
«
Reactie #13 Gepost op:
22 June 2013, 14:38:51 »
Bedankt, maar dat is niet volledig. Er zitten zelfs fouten in de tekst. Over de ontstaansgeschiedenis is veel onduidelijkheid. Dat met die Peter Cuyper is mooie verkooppraat uit de romantische hoek.
Ik vraag me af waarom er na de naamsverandering, dus na 1954 nog steeds ingeschreven is onder de naam 'De Klok'
Robert Jan
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld