Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Pauldg
Vandaag om 08:58:21
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld  (gelezen 3400 keer)

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
« Gepost op: 19 juni 2013, 19:26:14 »
Hallo,

Toch maar even een nieuw topic.
Het gaat hierbij om de volgende foto:



Ik heb een behoorlijke verzameling dingen die ik toch, om de bekende en altijd geldende redenen, nog nooit afgemaakt heb. 8) :o

Mijn vraag bij de foto uit het Utrechtse archief is dan ook eigenlijk, wat zien ik ??? ??? ???
Even ter verduidelijking,. Het gaat me om de verschillende types van de wagens.
Het lijken mij namelijk 3 types te zijn.
Hoe zit het met de remmen.
Waar zie ik dat aan?  Hoektekens dus, maar ik kan dat nergens vinden in de bibliotheek alhier en dus kan ik de tekens niet lezen...
Ik wil dus eigenlijk alles weten.
Volgens mij staat de MK resin versie in het midden.

Ik hoop dat mijn vragen een antwoord vinden.
Bezig met de kleine karweitjes af te maken, wil ik het natuurlijk wel goed doen. ;D

Groet, en wat een leuke foto ;D ;D ;D

Robert Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2013, 19:42:15 »
Guckst du: HIER

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2013, 20:11:18 »
Danke Dir, Jan.
Es gibt aber noch weitere Fragen.

Toffe site, gaan we vanavond maar eens even doorspitten.

Joehoe

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2013, 20:39:38 »
De wagens kunnen zo doorrijden naar station Eibergen ;D

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2013, 20:49:22 »
@44
Jan, gelden deze tekens ook voor Nederlandse wagens? Jouw link verwijst naar de Duitse situatie.
Ben benieuwd.
Wim

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2013, 21:08:53 »
Ja, kijk hier maar (ongeveer halverwege de pagina).

http://www.seinarm.nl/Goederen/Kolentransport.aspx


Gerard

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
« Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2013, 21:24:32 »
Gossie dorie Gerard,
helemaal vergeten dat dergelijke info ook weleens op jouw site zou kunnen staan!
Bedankt.

Wim

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
« Reactie #7 Gepost op: 19 juni 2013, 21:36:06 »
@De Stoker,
Jammer dat dat niet het geval was. Wagens zijn vanuit Enschede ingezet. Deel van de wagens, 2 stuks, zijn oude melkwagens,  komen van  de Coop uit Bedum.
Maar die andere 2 ken ik niet.
Wagentjes van MK waren mijn eerste treintechnische bouwdoosjes.
Alles krom en dik. Maar nu na 5 jaren van kast en plank moet het op de rails.
Ik heb gelukkig veel reserve onderdelen, maar MK geef ze er ook bij, dat dan weer wel. De CHD is een Artitec kit (hoela hoop wat krom) . Heeft een nieuwe bodem, stelbalken en kop schot gekregen.. Maar als mijn vermoedens bevestigd worden en de eerste wagen op de foto een CHD variant is, moet ik alleen de deuren nog wijzigen.
MK wagens, Ex Bedum Melk Coop.




Artitec CHD met diagonale bak versterkingen op de hoeken. Radstand 5 meter.


Op de zijwanden en een kopschot op de achterzijde na, is verder alles nieuw gemaakt uit restanten en setjes uit de onderdelen vak.

Een wagen van de Grolsch nog zonder opschriften en remmen.


Groeten, later weer meer.

Robert Jan


Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
« Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2013, 03:20:39 »
Leuke wagentjes. Ik zou eens mijn Bedumse koelwagen van MK achter m'n HSM veewagen zetten. de HSM wagens waren van een standaard ontwerp dus als die combi hetzelfde oogt als de Grolsch combi op de foto dan weten we of het een HSM kar is.

Apart dat jouw ervaringen van de MK koelwagen slecht is. De koelwagen die ik 3 jaar terug bouwde viel zowat inelkaar als je het doosje schud. maar de kap was in een stuk gegoten, dus ik vermoed dat jouw model een wat oudere variant is.

mvg,
Rick

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
« Reactie #9 Gepost op: 20 juni 2013, 07:44:27 »
Hallo Rick,

Bedankt voor de reactie. De eerste wagen was niet zo'n crime. Daken zijn van voor gebogen messing plaat. Maar bij de 2e was een van de kop schotten er scheef ingezet. MK geeft altijd opties door extra onderdelen mee te geven.
De Artitec was een MP aankoop. Incompleet en vooral krom.
Al met al redelijk verholpen. Maar een vraag van mij aan het begin van dit topic:
Is de eerste wagen op de foto van HUA een CHD?
Ook de achterste wagen is mij onbekend. Dus informatie is van harte welkom.
Ga nu 2 dagen de deur uit, dus bouwen ligt voorlopig stil.

Groet,

Robert Jan

spoor0

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
« Reactie #10 Gepost op: 20 juni 2013, 09:15:35 »
De wagens op de foto zijn de:
 560.809 bouwjaar 1921,  sinds 1938 bij de Klok,  draagvermogen 15 ton.
 560.812 bouwjaar 1922,  sinds 1957 bij de Klok,  draagvermogen 16 ton.
 560.806 bouwjaar 1924,  sinds 1927 bij de Klok,  draagvermogen 16 ton.

De foto is genomen op de voormalige bierlosplaats bij Werkspoor,
Utrecht 28 Oktober 1959.

Deze gegevens heb ik gevonden in een oude " op de rails" no 11, Nov 1979.

Verder staan er geen verdere gegevens over deze wagens in.
Maar ik denk dat het oude uit Duitsland afkomstige wagens zijn.
Gezien de bouwjaren, en dat ze geen schuifdeuren hebben zeker geen ex HSM  CHD,s.
Ik denk dat je met een Fleischmann G10 koelwagen een stuk verder komt.(geen nummers bij de hand).

m.v.g
Tom

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
« Reactie #11 Gepost op: 22 juni 2013, 14:08:36 »
Afgaande op het artikel uit 'Op de rails' is de voorste wagen met nummer 560 806 P gebouwd in 1924 en kwam het in dienst in 1927. Gebouwd door Gotha.
Staat de G in bijvoorbeeld G 10 of G 20 dan voor Gotha?
Ben er wel achter gekomen dat de achterste wagen ex HSM is. Maar in HUA staat ipv. 560 809 P 560 908 P. Middelste wagen kwam als laatste in dienst 560 812 P werd vanaf 1957 eigendom van 'De Klok'
Maar over de naamgeving 'De Klok' gekoppeld aan de brouwerij in Enschede ga ik even balletje opgooien bij www.scherpinbeeld.nl
Daar wil ik het fijne van weten. Brouwerij in Groenlo heette voorheen 'De Klok' en pas in 1954 werd voor gehele N.V. Grolsch de naam.
Krijgt zeker een vervolg.

Robert Jan

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Jeroen

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Grolschwagens van archiefbeeld
« Reactie #13 Gepost op: 22 juni 2013, 14:38:51 »
Bedankt, maar dat is niet volledig. Er zitten zelfs fouten in de tekst. Over de ontstaansgeschiedenis is veel onduidelijkheid. Dat met die Peter Cuyper is mooie verkooppraat uit de romantische hoek.
Ik vraag me af waarom er na de naamsverandering, dus na 1954 nog steeds ingeschreven is onder de naam 'De Klok'

Robert Jan