Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 16:36:51
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:29:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
  

Auteur Topic: Discussie over de toegangsprijs van beurzen zoals Eurospoor 2013  (gelezen 23359 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9402
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Discussie over de toegangsprijs van beurzen zoals Eurospoor 2013
« Reactie #15 Gepost op: 19 June 2013, 14:48:03 »
Allie hoe kom je er bij dat de brandstofkosten in DU maar de helft zijn, rijdt je auto de helft zuiniger daar  ??? Scheelt een duppie op de liter en de diesel is er net zo duur. Plus mijn auto verbruikt iets meer omdat ik wat dieper op het gaspedaal trap  ;D

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Discussie over de toegangsprijs van beurzen zoals Eurospoor 2013
« Reactie #16 Gepost op: 19 June 2013, 14:53:17 »
Martin,

Jouw punt  (y)
Ik rijdt ook in een "dikke "diesel (700nm 350 pk niet zuinig, wel heeeeeeeel snel, daar dan 8) hier mag het niet). Ik vond de beeldspraak "alles de helft" wel passend en moet met de billen bloot, beetje overdreven. Maar punt is duidelijk denk ik  ::)

Eigenlijk had ik moeten schrijven, brandstof kosten het dubbele  :P
« Laatst bewerkt op: 19 June 2013, 14:56:30 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9402
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Discussie over de toegangsprijs van beurzen zoals Eurospoor 2013
« Reactie #17 Gepost op: 19 June 2013, 15:14:30 »
Ruilen  ??? ;D Dortmundt is gewoon niet mijn ding, wat ik zoek moet ik toch op het net vinden....lees USA..

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Discussie over de toegangsprijs van beurzen zoals Eurospoor 2013
« Reactie #18 Gepost op: 19 June 2013, 19:48:47 »
Ik snap de commotie wel en niet.
Het is en blijft altijd en zeker in de tijd van de C..... een hekelpunt als t gaat om kosten.
De 1 heeft het de dure prijs er wel over en de ander niet,zo simpel is het.
Persoonlijk vind ik het jammer om van een beperkt budget (als er al van te spreken valt) 1st een halve wagon/rijtuig te moetn betalen aan het binnekomen in die beurs alvorens ik kan zien of ik er wijzer van wordt.
Natuurlijk staan er fraaie banen en natuurlijk moet de tent en de standhouders ergens van betaalt worden,maar de rit en kosten rechtvaardigen de reis niet voor mij.
Om nog maar te zwijgen over wat de catering kost als je dr bent  :-X
Tuurlijk kan je zelf wat meenemen,maar kom op zeg het moet toch een dag uit zijn om wat te beleven van of aan iemands hobby.
En dan is dit een druppel teveel,om het zomaar te noemen.
Zo denk ik erover.
Ik verdien genoeg,maar ik krijg het helaas niet,en dat is helaas een trend aan t worden voor vele.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re:Discussie over de toegangsprijs van beurzen zoals Eurospoor 2013
« Reactie #19 Gepost op: 19 June 2013, 21:33:16 »
Tijgernootje ... welkom bij de club van scheefverdieners  ;D

Rubedino

  • Gast
Re:Discussie over de toegangsprijs van beurzen zoals Eurospoor 2013
« Reactie #20 Gepost op: 19 June 2013, 22:02:23 »
Vergeten jullie niet te drinken jongens! Tis erg warm!

Floris: alles is je te duur.

Tip 1:bouw een baantje en meld je bij een organisator. Dit lost al veel van je geld probleem op.
Tip 2:een maand of wat de stekker uit internet (lekker rustig en wederom een besparing).
Tip 3:gewoon tip 1 en 2 doen.

Ik heb nog wel plek op mijn gekregen ruimte tijdens Eurospoor.


Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re:Discussie over de toegangsprijs van beurzen zoals Eurospoor 2013
« Reactie #21 Gepost op: 20 June 2013, 18:42:48 »
- verkiezingsposters van de PSP  :P

Eelco

Ze is afgelopen week overleden, 68 werd ze.

Al gaat Eurospoor 20 euro entree vragen, en kost het 25 euro om te parkeren.
Dan gaan wij nog steeds. Omdat wij er een gezellige dag van maken.
Je gaat voor je plezier, en om de directeur van Halma-hout een handje te geven.
Vind je het allemaal te duur, dan blijf je lekker thuis en houd je verder je hoofd dicht!
Mvh Steef

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4718
    • Filmpjes op YouTube
Re:Discussie over de toegangsprijs van beurzen zoals Eurospoor 2013
« Reactie #22 Gepost op: 20 June 2013, 21:00:41 »
Laten we de discussie eens in een breder perspectief stellen: Wat heeft de vehoogde toegangsprijs voor gevolgen voor de ' gewone'  bezoeker?
Hier een discussie voeren tussen forumleden zal weinig uithalen denk ik, gezien de in het verleden behaalde resultaten (o.a. bij Houten) komen we daar toch niet uit.

Na de editie van vorig jaar heb ik in een vrij lange post mijn meningen en conclusies gezet. Deze post (idd lang, maar maakt verhaal compleet) staat hier onderaan schuin.

Vooraf: Ik draag Eurospoor een warm hart toe, wat de organisatie doet kan en zal ik niet nadoen.

Persoonlijk vind ik het stijgen van de entreeprijs geen goede ontwikkeling. Niet voor mijzelf als ik die moet betalen, wel voor de `dagjesmensen` waar Eurospoor het voor een groot deel van moet hebben. Ik denk niet dat de hogere entreeprijs de jaren geleden ingezette trend van dalende bezoekers zal keren. Sterker nog, ik denk dat dit maakt dat Eurospoor, ook rekening houdend met de crisis, het op deze weg moeilijk zal gaan krijgen.

Om dat te voorkomen, meer bezoekers te genereren en als organisatie slagvaardiger te opereren zijn er 2 opties:

1) Van 3 naar 2 dagen. Scheelt 1 dag huur van de hallen, waardoor toegangsprijs omlaag kan. Mensen die werken hoeven de vrijdag niet meer vrij te nemen. Nadeel: Het wordt weer drukker in de hallen, maar deel je het aantal bezoekers van vorig jaar door 2 ipv door 3 dan zit je nog niet aan het dag-gemiddelde van jaren terug.

2) Maak van de Jaarbeurs een soort 2e Dortmund (al zul je dat nooit helemaal redden natuurlijk). Sla de handen ineen en maak er een totaalevenement van, met een gelijkblijvend vloeroppervlak voor modelspoor. Dan zijn mensen eerder bereid 17,50 neer te tellen, wordt het gezellig druk omdat ook de mensen met dubbele hobby´s terugkomen die misschien nu zijn afgehaakt . Organisaties kunnen samenwerken, fabrikanten uitnodigen etc. Nadeel: De parkeerautomaten (zie onder).

Zie hieronder mijn post van vorig jaar, met daarin een aantal punten die hopelijk zijn of worden opgepakt. (Mijn tip naar MTE hebben ze zeker opgepakt, ze komen gewoon niet meer  8), hopelijk zal het budget het toelaten om er een baan ipv iets commercieels neer te zetten)

Heb 3 dagen Jaarbeurs achter de rug. Opvallende punten:

(Punten zijn mijn mening, tenzij anders aangegeven als feit of meningen van andere bezoekers.)

- Kassa`s:
Op zaterdagochtend: 6 kassa´s bij Ingang HC en Ingang parkeergarage. 1 en 2 voor het Kampeerfestijn, 3 t/m 6 voor Eurospoor. Dat belooft wat! Later die ochtend een blik geworpen: Bij 1 en 2 lange rijen, 3 en 5 elk 1 klant en 6 dicht. Had het liever andersom gezien, maar helaas.

- Banen:
Zoals ieder jaar weer een aantal zeer fraaie naar, sommige met opvallende ' features'. Andere banen waren wat minder. Sommige clubs lijken ieder jaar aanwezig te zijn ongeacht wat ze tentoonstellen. Klacht die ik hoorde is dat men veel banen al eens eerder hadden gezien. Dat kan, maar een nieuwe baan bouwen kost veel tijd en als je een baan een keer hebt tentoongesteld gaat ie echt niet bij het grofvuil. Ik hoop wel dat men ooit eens de gulden middenweg weet te vinden tussen het compleet niet laten rijden van treinen en het zo hard mogelijk jakkeren met een ding wat in het echt nog geen 30 kan in een keerlus met R1. Het zal de beleving van de hobby zijn, in elk geval lopen mensen snel weg bij een baan waar niks rijdt (storingen daargelaten)

- Winkels/Fabrikanten:
Leuke verrassing was Bahnshop van de DB. Hadden goed spul zo te zien, voor de stand vaak best druk en veel van hun tasjes zien rondzweven in handen van de nieuwe eigenaar. Aanwezigheid van Piko was naar mijn mening super, terwijl de stand een beetje ' doods'  overkwam. Ik verwacht geen Piko-fee die complete sets weggeeft, maar geeft wat gimmicks weg en probeer de jeugd het enthousiasme te laten krijgen door wat met een startset aan te kloten. Tip voor MTE: Volgend jaar weer foto´s bij de ' beursaanbiedingen' , niet iedereen weet wat een Br 204 is. Of was de printer kapot?

- 'handelhal':
ieder jaar moet ik concluderen dat het aanbod over het algemeen minder wordt. Veel `zooi` en weinig vernieuwing. Het lijkt wel of NL toch achter Duitsland aangaat. Door de opkomst van Ebay een jaar of 15 terug gingen vanaf die tijd de mooie artikelen over internet en ging de onverkoopbare meuk de beurs op, met als gevolg dat je in Duitsland geen fatsoenlijke modelspoorbeurzen meer hebt. In NL is Ebay veel kleiner, en ondanks de grootte van Marktplaats houden we standvastig vast aan het fenomeen Houten. En toch zie je ook daar geweatherde Lima plan E`s met wisselstroomwielen ongedoosd met een vraagprijs van 20 euro.
Als organisatie heb je daar weinig invloed op, evenmin bij de onderlinge prijsverschillen. Je kunt niet vooraf alle aangebodene Roco VAM-wagens met elkaar gaan vergelijken.

- Bezoekers:
Veelzijdig is misschien het juiste woord. Heb mensen gebiologeerd naar modelbanen staan kijken, dames streng zien kijken als manlief wat kocht, dames met een glimlach iets voor manlief zien kopen (nog een fijne avond samen), mannen uit de UK goed zien inslaan, kinderen die zich vermaakten met de zelfspeelbanen etc.
Natuurlijk ook veel klagers, en dat is niet nieuw. Mensen verwachten blijkbaar voor 15 euro (of iets minder) 3 hallen vol met treingelateerde stands waarbij het aanbod alleen hun aanspreekt. Dat gaat met deze veelzijdige hobby niet! Een ieder beleeft de hobby op zijn manier en dat komt ook tot uiting in het gebodene.

Had wel het idee dat het aantal bezoekers weer lager lag dan voorgaand jaar, een trend die, als mijn bevindingen juist zijn, helaas al even bezig is. Dat, rekeninghoudend met de stijgende kosten, doet onder andere bij mij de vraag rijzen of Eurospoor niet op het punt komt om een 2-daags evenement te worden, als men dit jaarlijks wil blijven organiseren. Immers, de hallen moeten nu voor 4 dagen worden gehuurd. En die `crisis-show`zijn we ook nog niet van af.
Persoonlijk zou ik het niet erg vinden.

- Toiletten:
Het spijt me vooraf, maar wil er toch een punt van maken. Je kunt, nu je dit weet, het overslaan of verderlezen.
De potten heb ik niet bezocht (thuis altijd het beste) maar de urinoirs en de muur er achter waren zeker op zondagochtend ronduit goor. Sommige mannen kunnen blijkbaar om verschillende redenen niet goed richten en dat was goed te zien aan de vloer en de muur naast de urinoirs. Daarnaast waren op zondagochtend de donorharen (geen idee waarvoor) van de vorige dag nog ruim aanwezig.

- Parkeerautomaten:
Dit was voor velen een meer dan frustrerend dagdeel, want van moment kon je op sommige uren niet spreken. Als er meerdere evenementen in de Jaarbeurs worden georganiseerd loopt dit volledig vast. Ik sprak iemand die ruim 45 minuten in de rij heeft moeten staan met zeurende kinderen om zich heen. Bij andere hallen is dit veel beter geregeld en betaal je vooraf. Bij de Jaarbeurs kan het bezoekers afschrikken om de volgende keer weer te gaan, en als de trein geen optie is blijven mensen weg.

Al met al vermaak ik me ieder jaar weer, maar zie/hoor wel een aantal zaken. Benieuwd of daar in de aanloop naar de volgende editie veranderingen in komen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re:Discussie over de toegangsprijs van beurzen zoals Eurospoor 2013
« Reactie #23 Gepost op: 20 June 2013, 21:14:38 »
Een toegangsprijs te hoog vinden is persoonlijk, dat staat helemaal los van het feit of mensen al dan niet met tassen vol spul afkomen van 1 of andere beurs. Het gaat erom of je de toegangsprijs in verhouding vindt staan tot datgene wat je ervoor geboden krijgt.

Ik ga liever een avondje naar de kroeg dan Eurospoor.  (y)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Discussie over de toegangsprijs van beurzen zoals Eurospoor 2013
« Reactie #24 Gepost op: 20 June 2013, 21:56:50 »
@Ajean: Bij deze maar viel tegen, kon maar één bijdrage vinden die relevant is / was:

De prijs-kwaliteit verhouding is met zo'n entreeprijs wel helemaal zoek

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

opa

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re:Discussie over de toegangsprijs van beurzen zoals Eurospoor 2013
« Reactie #25 Gepost op: 21 June 2013, 23:09:23 »
een geleidelijke prijsverhoging van jaarlijks een paar kwartjes voorkomt waarschijnlijk discussies
zoals die nu plaatsvind over Eurospoor.
In het verleden heb ik de heer Hendriksen cs al eens geadviseerd, naast het treingebeuren dat er voor de jeugd is, ook niet spoorse zaken te presenteren. Bijvoorbeeld een springkussen.
door de manifestatie zo in te richten dat er voor het hele gezin iets valt te beleven,dit ondersteund
met de introduktie van een gezinskaart,denk ik dat het voor de toekomst wel goed zit.
groei van het aantal bezoekers maakt prijsverhogingen minder noodzakelijk.

grts opa

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re:Discussie over de toegangsprijs van beurzen zoals Eurospoor 2013
« Reactie #26 Gepost op: 21 June 2013, 23:21:45 »
Wel een goed idee om de gezinnen naar de zondag te lokken.

Wie heeft dit op het stationsplein gezet en waarom?
« Laatst bewerkt op: 22 June 2013, 10:34:58 door prutser »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4718
    • Filmpjes op YouTube
Re:Discussie over de toegangsprijs van beurzen zoals Eurospoor 2013
« Reactie #27 Gepost op: 22 June 2013, 08:38:13 »
Dit draadje is geopend door Rob Manenschijn, al zul je dat bij de eerste post niet meer terug zien want nu staat er een nickname die ook al inactief is.

Het waarom van dit draadje openen is logisch, en dat is de verhoging van de entreeprijs. Alleen leert de ervaring dat je daar op dit forum doorgaans toch niet uitkomt, reden waarom ik op de vorige pagina de discussie in een ander perspectief wilde stellen. En dat komt nog niet echt van de grond.

Overigens is het zo dat als een discussie wordt afgesplitst naar een nieuw draadje de kans groot is dat de discussie na een paar berichten stilvalt, zie het op meerdere forums.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Discussie over de toegangsprijs van beurzen zoals Eurospoor 2013
« Reactie #28 Gepost op: 22 June 2013, 13:30:58 »
Raar gedoe.

Heren,

Voor het openen van het draadje heeft Rob ons verzocht zijn account te verwijderen. Dit nog voordat hij dit draadje hier op het stationsplein opende. Na het openen en dat hij nog een paar keer actief was, heb ik hem gevraagd of zijn verzoek nog uitgevoerd moest worden. Daar heeft bevestigd op geantwoord en dat hebben we uitgevoerd.

Met vriendelijke groet,

Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Gert1

  • Gast
Re:Discussie over de toegangsprijs van beurzen zoals Eurospoor 2013
« Reactie #29 Gepost op: 23 June 2013, 18:19:44 »
Ja, alleen kennelijk niet al te openlijk...    ;)
 
mvg,
Gert