Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door phdirk
Vandaag om 21:28:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 21:19:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:17:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:02:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 20:58:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 20:43:00
roco maus 2 door henk
Vandaag om 20:31:33
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 20:20:33
Welke winkel voert deze merken? door haes
Vandaag om 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
Vandaag om 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
Vandaag om 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 19:36:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
Vandaag om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
Vandaag om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41

Auteur Topic: Ondergrond van de rails, scenery e.d.  (gelezen 5989 keer)

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
Ondergrond van de rails, scenery e.d.
« Gepost op: 11 July 2007, 19:26:10 »
Een goedenavond,

Na zeer lange tijd zonder baan gezeten te hebben heb ik toch weer plannen gemaakt om een baan te maken, naar Nederlands voorbeeld.
Ik heb echter geen geweldige zolder of vrije ruimte om een baan te maken die kan blijven staan. Er zit dus niets anders op dan een constructie te maken die tegen de muur opgeklapt kan worden (dit was bij m'n oude baan overigens ook al zo)

Waar ik echter tegen aan blijf lopen zijn de volgende problemen:
1. Welke ondergrond neem ik voor de rails? Zaag ik stroken multiplex, om daar vervolgens met isolatieschuim een dempende laag op te leggen, en dan vervolgens de ballast bij te doen, of neem ik gewoon 1 lap mutliplex als ondergrond voor het totale geheel (Dus huisjes rails etc.)

2. Als ik voor de eerste optie van probleem 1 ga, zit ik met een van mijn grootste obstakels (in mijn hoofd tenminste... waarschijnlijk is het veel makkelijker dan ik denk)
Hoe zorg ik met stroken multiplex waar de rails op komen te liggen in hemelsnaam voor een sluitend geheel naar wegen toe? Gaat dat met horregaas en gips? Of zijn daar net wat flexibeler alternatieven voor (in verband met het niet bepaald geweldloze opklappen van de baan)

Ik wou in ieder geval binnenkort wel een stukje spoordijk maken, van restanten van de gesloopte onderbouw van mijn oude baan, gewoon om even een te kijken hoe het gaat.

Alvast heel erg bedankt voor het lezen van dit bericht, en mocht er belangstelling zijn naar het baanplan, dat kan ik best even plaatsen, als daar behoefte aan is.

Nijtram

• Offline Offline
  • Begint weer opnieuw
Re: Ondergrond van de rails, scenery e.d.
« Reactie #1 Gepost op: 13 July 2007, 09:31:02 »
Menno,

Uit je verhaal maak ik op dat je geen grote baan gaat maken en dat het beperkt blijft tot 1 niveau? Daarnaast wil je het geheel opklappen tegen de muur en dit vraagt op een redelijk stevige constructie.

(heb je gedacht aan het optakelen van de baan tegen het plafond? Ik ken de ruimte niet, maar dit kan een goede oplossing zijn wanneer je stevige bevestigingspunten in/aan het plafond hebt)

Als je geen grote baan hebt en het 1 niveau is zie ik weinig redenen om het niet op een plaat te leggen. Het is makkelijker leggen, stevig en geeft een ondergrond voor de scenerie. Daarbij zou ik dan nog steeds wel de isolatieschuim aanbrengen om de rail op te leggen. Des gewenst kun je nog altijd delen van de plaat wegzagen.

De stroken doe je wat mij betreft alleen wanneer je met verschillende hoogtes werkt, er op een onderliggend niveau bij wil kunnen of dat je gewicht wil besparen.

Martijn

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #2 Gepost op: 13 July 2007, 10:37:43 »
Citaat
en mocht er belangstelling zijn naar het baanplan, dat kan ik best even plaatsen, als daar behoefte aan is

Laat maar komen dat baanplan, altijd leuk om te zien.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #3 Gepost op: 13 July 2007, 21:14:38 »
Alvast bedankt voor de antwoorden, hier het baanplan.

http://www.xs4all.nl/~petervoo/menno/sporenplandrail.gif

De rechthoek in het midden van het plaatje is iets experimenteels: dat heb ik als gat in gedachten om overal bij te kunnen, maar waarschijnlijk maak ik dat gat vele malen kleiner (Vooral in de lengte)

Verder is het hele sporenplan wat experimenteel: vooral het station aan de bovenkant heb ik m'n twijfels bij, maar ik merk gewoon hoe ontzettend lastig het is om iets dergelijks voor te stellen met de ruimte die je daarvoor hebt (terwijl ik daar met andere dingen juist weer geen moeite mee heb  :) maar goed)

Wat stelt het baanplan voor:
Boven komt een klein station, met (zoals aangegeven) een eiland perron, het omloopspoortje kan ik straks gebruiken om (wat toevallig) een locomtief te laten omlopen, of een goederenwagon te stallen.
De rails die uiteindelijk in een bocht naar onderen loopt splitst zich in 2 delen, 1 deel richting een soort van rolbank voor verschillende sporen, maar dan net even anders (ik zit aan een draaiend mechanisme te denken)
Het andere spoortje loopt naar een bedrijf met spooraansluiting.

Of al het bovenstaande wel te realiseren is weet ik niet, want de ruimte is niet ombeperkt (en ik wil niet verzanden in eerdere ideëen waar ik ruim 20 meter rails in gedachten had)

@ Martijn: het is inderdaad geen grote baan, ik heb een totale oppervlakte van net geen 6 m2 beschikbaar, en het geheel blijft inderdaad 1 niveau, met uitzondering van het feit dat ik natuurlijk een beetje spoordijk wil maken, maar aangezien ik daar totaal geen ervaring mee heb, komt dat nog wel, eerst de onderbouw.

Het optakelen aan het plafond is helaas geen optie, dan zit de verlichting voor de ruimte in de weg  :(
Over het wegzagen van delen: dat ik daar niet aan gedacht heb... het zal wel door m'n eerdere ervaring komen, waar ik net iets te snel de zaag in de laag multiplex had gezet, en even vergat dat ik ook de latten-opbouw doorzaagde. Dat resulteerde erin dat ik de oude onderbouw compleet moest slopen.
Aangezien ik nu een nieuwe onderbouw maak, en ik dus misschien uit ga zagen, kan ik daar van te voren rekening mee houden. Goeie tip in ieder geval.

Het tijdperk, een situatie ergens in de jaren 80, ik dacht dus tijdperk 4, maar ik ben er zo lang niet mee bezig geweest dat ik dat zo snel even niet meer weet.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #4 Gepost op: 13 July 2007, 21:29:47 »
Hier kan je leuk op 'voortborduren'. Zeker met mooie scenery!
Groet Jaap
Groet Jaap

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #5 Gepost op: 13 July 2007, 23:03:32 »
@ Jajo: dat dacht ik ook.

Ik ben er inmiddels wel achter dat veel en vooral lang plannen uitwerken (uitwerken tot tekeningen e.d.) toch echt een must is om tot een beetje baan te komen.

M'n allereerste baan was leuk om als 'kind' mee te spelen (echt een kind ben ik met mijn 19 jaar niet meer, maar ok) maar had veeeeeel te veel rails. (ik kon in totaal 5 verschillende rondjes rijden.

Nog even wat extra informatie: Het plaatsje ligt in mijn plannen dicht bij de Duitse grens, er komt van alles te rijden (electrisch en dieselspul) en m'n plan is om een klein busstation te maken met wat NZH modelbusjes... Aaah, een heerlijke mengelmoes van werelden die niet bij elkaar horen, maar ja, wat maakt het uit  ;D

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #6 Gepost op: 13 July 2007, 23:37:30 »
Hoi,

Nu moet ik eerlijk zijn, ik geen ervaring met opklapbare banen e.d. en ik heb geen idee hoe breed een opgeklapte baan is  maar misschien kan je ook gebruik maken van het concept smal en langs de muur (lees op een boekenplank/in een boekenkast ed.) als alternatief voor een opklapbaan. En volgens mij past een klein stationnetje wel op een plank van 20 tot 25 cm diep.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #7 Gepost op: 14 July 2007, 08:56:40 »

foto Jan Bennink, Murmeltal.

Prachtig voorbeeld hoe je met eenvoudige middelen een supersfeertje kan bouwen. Het is de moeite waard om dat draadje te bekijken Menno.
Groet Jaap
Groet Jaap

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #8 Gepost op: 15 July 2007, 21:03:08 »
Dat ga ik voor zover ik er tijd voor heb volgen.

Overigens heb ik even wat rondgekeken op sporenplan.nl, en ik krijg het idee alsof mijn omloopspoortje wat vergezocht is: Het tweede spoor wordt alleen gebruikt om zo nu en dan een goederenwagon te stallen, en waarschijnlijk om de sneltrein naar de fictieve grote stad even te parkeren... dus ik denk dat ik 2 wissels kan missen  :D

@ Robert: opzich is de boekenplank-baan een idee, ware het niet dat ik dan grotendeels op mijn bed moet zitten om bij de baan te kunnen.

Maar goed... komende zaterdag eerst maar eens naar Amsterdam... om voor het eerst in 4 jaar o.i.d. een modelbouw/spoor winkel binnen te stappen, en eens wat dingetjes te kopen om station Mengelmoes te bouwen  :P (om gewoon het gipsen begrassen en schilderen enzo van de baan enigszins onder de knie te krijgen)

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #9 Gepost op: 28 July 2007, 20:28:49 »
Goed, 2 weken later is er nog steeds geen raamwerk, omdat m'n schouder helaas tegenwerkt (3 maanden geleden een spier in gescheurd, en de pijn is nog steeds niet helemaal weg)

Ik heb gisteren in ieder geval het befaamde blauwe schuim gehaald, en ik heb ook al wat lopen klooien met verschillende kleuren verf.
Bij dat laatste heb ik echter m'n twijfels: ik ben tot nu toe ook nog niet naar Amsterdam geweest, om daar in een modelspoorwinkel naar verf te kijken.
Tot nu toe heb ik alleen een hobbyverfwinkel in Purmerend gehad, en ben ik de hobbywinkel in Zaandam even binnengestapt. Bij beide winkels vind ik het kleur-aanbod acrylverf zeer beperkt.

Ik weet wel dat 'burned Sienna' te donker is om roest te imiteren, maar de tweede kleur 'Marrone' komt meer in de buurt, maar is nog steeds niet helemaal wat ik zoek (denk ik)

Dus nu m'n vraag:
Weet iemand of je in een beetje modeltrein/bouw winkel acrylverf kan krijgen?

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #10 Gepost op: 28 July 2007, 21:43:01 »
Bij Pipoos in Zaandam verkopen ze alle soorten acrylverf.
http://www.pipoos.nl/winkel_nl.php?Sort=6
Zelf gebruik ik vaak flesjes Folk Art acrylverf.
Groet Jaap
« Laatst bewerkt op: 29 July 2007, 08:43:38 door JaJo. Reden: aanvulling »
Groet Jaap

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #11 Gepost op: 29 July 2007, 14:04:34 »
Bij pipoos Zaandam hebben ze inderdaad vele soorten acrylverf, maar het assortiment kleuren vind ik zeer beperkt.

Overigens kwam ik er gisteravond laat nog achter dat mijn laatste vraag een domme was, ik heb nog steeds het internet niet helemaal ontdekt... toen ik gisteren naar de site van het schaal treinen huis in Amsterdam ging zag ik onder andere tamiya acryl verf voorbij komen.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #12 Gepost op: 29 July 2007, 14:14:57 »
Die Folkart Acrylverf, die ik zelf meng, gebruik ik eigenlijk alleen voor landschap/rotsen/rails e.d.
Om modellen te spuiten is o.a. Tamya veel prettiger om te gebruiken.
Groet Jaap
« Laatst bewerkt op: 29 July 2007, 14:32:21 door JaJo »
Groet Jaap

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #13 Gepost op: 31 July 2007, 21:26:01 »
Vandaag heb ik wat extra spul gekocht, en ik heb me onder andere staan vergapen aan diverse airbrush gereedschappen... maar dat is wat prijziger dan ik dacht.

Over die acrylverf: ik heb eigenlijk tot nu toe geen enkele verf gevonden die echt houd op de rails die ik hier heb (flexibele rails met een opdruk van GT_ italy op de achterkant... ik dacht dat ik roco had, maar goed)
Moet ik de verf meerdere malen aanbrengen? Of houd het in combinatie met de ballast gewoon veel beter.

Als laatste vraag: ik lees dat er veel ballast van Woodland scenics gebruikt wordt.
Precies dat merk kan ik Amsterdam bij het schaal treinen huis niet vinden, en bij mijn weten is dat ook de enige winkel in Amsterdam die spoorse modelbouw zaken verkoopt.

Kopen jullie tegenwoordig veel dingen via internet?

deRossa

• Offline Offline
    • Zolderbaantje
« Reactie #14 Gepost op: 01 August 2007, 10:59:49 »
Hallo Menno

ik meende dat er ook een site was waar je woodland proucten kon bestellen??? (medeforummers..??)

Modelbaantje, oog voor het detail! - deRossa | H0 | Tijdperk II/III | Website: Er komt een nieuwe!-