Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Quinzeedied
Vandaag
om 21:19:28
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:17:18
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 21:02:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
door
Bas, Dordrecht
Vandaag
om 20:58:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 20:43:00
roco maus 2
door
henk
Vandaag
om 20:31:33
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 20:20:33
Welke winkel voert deze merken?
door
haes
Vandaag
om 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa
door
wob
Vandaag
om 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail
door
jack is back
Vandaag
om 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
door
Ronald69
Vandaag
om 19:41:12
Veevervoer ss/ ns
door
Huup
Vandaag
om 19:36:17
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje
door
Hasenwald
Vandaag
om 19:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast
door
Silvolde
Vandaag
om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
MOVisser
Vandaag
om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 16:52:55
roco br24
door
H0_trainiac
Vandaag
om 16:14:18
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
TonM
Vandaag
om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
cor_b
Vandaag
om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801
door
Herb73
Vandaag
om 11:30:48
Sfeer op je modelbaan
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:25:45
Au bord de la Cèze
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0
door
FritsT
Vandaag
om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:31:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Ondergrond van de rails, scenery e.d.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Ondergrond van de rails, scenery e.d. (gelezen 5988 keer)
Geoffrey Korstanje
prutser
Re: Ondergrond van de rails, scenery e.d.
«
Reactie #15 Gepost op:
01 August 2007, 11:19:38 »
Google
is best een makkelijk ding hoor, maar goed:
http://www.muilwijkmodelbouw.nl/
«
Laatst bewerkt op: 01 August 2007, 11:22:07 door Geoffrey Korstanje
»
Menno
«
Reactie #16 Gepost op:
03 August 2007, 21:32:15 »
@ geoffrey: ik kan op de site die je geeft geen informatie over bestellen vinden... kijk ik verkeerd?
Overigens heeft station Mengelmoes zijn eerste spoor in de ballast liggen, en is de vloeibare houtlijm eroverheen gegaan! Wat een mooi effect is dat, als je die lijm er zo doorheen ziet vloeien
Het ballasten gaat nog wat oefening vergen wat betreft rustig aanbrengen van de lijm (ik heb de neiging zo nu en dan veeel te hard de injectiespuit in te duwen, waardoor de ballast wat wegspoelt.
Overigens, conclusie nummer 1: Het eerste baanlichaam is te smal, de ballast valt er aan de rechterkant vrijwel meteen van af.
Ik ben overigens op zoek geweest naar een goede roestkleur (die heb ik niet echt kunnen vinden bij de hobbywinkel) dus ben ik aan het mengen geslagen.
Niet alleen is het mengen is moeilijk, maar vooral het aanbrengen. Ik probeer een kleur te vinden die ik via de plantenspuit op kan brengen, door de verf flink te verdunnen met water. Tot nu toe geen succes.
Ik heb ook een testbaantje voor het Car system gebouwd (het was de bedoeling dat dat baantje op dezelfde plaat als station mengelmoes zou komen, maar die radius haalt het voertuig niet (de radius komt onder de 150 mm)
Dat car system luistert toch wel wat nauw, bij de allereerste test (toen ik de draad net gelegd had) raakte het busje in de binnenbocht elke keer het spoor bijster. Toen ik de aansluiting tussen 2 draadeinden enigszins aanpaste, en de draad iets omhoog legde, volgde het busje weer de draad zoals het hoorde.
Een stopspoel (halteplaats) plaatsen komt ook niet zo nauw: ik heb uiteraard de gebruiksaanwijzing aangehouden, maar zelfs bij 12 Volt stopt het busje al betrouwbaar op zijn halte, en ik moet zeggen... zelfs zonder geschilderde weg en verdere aankleiding heeft dat autonoom rijdende busje, gestuurd door dat onzichtbare draadje in de weg een behoorlijke aantrekkingskracht
Ik heb nog 2 vragen wat betreft verfkleuren:
Na eindeloos mengen, en steeds verkeerd uitkomen (veel te roze of veel te donker) heb ik de hoop wat mengen betreft opgegeven, heeft er iemand misschien een simpele 'gebruiksaanwijzing' een roestkleur te mengen, of moet ik gewoon op zoek naar een goede roestkleur.
Over het car system: het vergt nog wat oefenen om de weg glad afgewerkt te krijgen, maar een groter plamuurmes kan ook wonderen doen.
Misschien ben ik ook gewoon eigenwijs geweest om de muurvuller ter hand te nemen in plaats van de modelleerpasta die bijgeleverd wordt, maar omdat het hetzelfde verwerkt, hetzelfde ruikt en mengt... denk ik dat het niet veel kwaad kan (misschien dat de modelleerpasta ruwer is, zodat het voertuig meer grip heeft)
Het spoor 24 uur na de vloeibare houtlijm behandeliing:
http://www.xs4all.nl/~petervoo/menno/benelux/_dsc5405.jpg
Het busje zoekt zijn weg over het blauwe schuim, (ik heb het eens ergens anders voor gebruikt, en ik moet zeggen, het werkt best makkelijk)
http://www.xs4all.nl/~petervoo/menno/benelux/_dsc5409.jpg
Op bovenstaande foto zie je het busje op de kruising van de binnen- naar de buitenbaan.
«
Laatst bewerkt op: 03 August 2007, 22:11:01 door Menno. Reden: Typfoutje
»
Menno
«
Reactie #17 Gepost op:
25 August 2007, 21:59:59 »
Goed, ik heb vandaag weer wat nieuwe spullen gehaald, onder andere roestpoeder.
Station Mengelmoes heeft laatst zijn tweede spoor in de ballast gekregen... ik zal alleen wel op zoek moeten naar een andere methode om de verdunde houtlijm aan te brengen... want met de injectiespuit spoelt het fijne ballast (dat eigenlijk voor N bedoeld is, maar betere resultaten geeft dan het berka spul wat ik ervoor gebruikte) gemakkelijk weg.
Gisteren kwam ik m'n kamer binnen na een werkdag, en zag de enige boom die station Mengelmoes tot nu toe kende op zijn kant liggen: die is spontaan afgebroken... dat spul van Noch is toch wat minder sterk dan ik dacht.
Ik heb nu ook het decovlies 'wildgras' gevonden... met het 'wiesengras' kwamen de resultaten er niet zo uit te zien dan zoals ik op internet had gezien
Ik heb ook wat viesmann bovenleiding gekocht... wel 'belachelijk' (als je kwaliteit wilt moet je gewoon flink betalen:P) duur, maar wel heel wat anders dan het Märklin spul dat ik als laatste bovenleiding gebruikt heb (op m'n oude baan)
Wat foto's:
De rails na het bewerken met roestpoeder: Ik heb ook nog een rode kleur (ijzeroxide geloof ik) gebruikt, maar die is echt veeel te sterk... dus ik hou het bij roestbruin en zo nu en dan wat oranje roest
http://www.xs4all.nl/~petervoo/menno/benelux/roestpoeder.jpg
Een overzichtje: zoals je ziet heb ik onderaan decovlies 'Laub' gebruikt, en boven aan 'wildgras' decovlies. Het wildgras vind ik een veel geslaagder resultaat geven: het laub is mooi om bosjes mee te maken denk ik zo.
http://www.xs4all.nl/~petervoo/menno/benelux/mengelmoes.jpg
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
« vorige