Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 14:45:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 14:25:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 14:15:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door bellejt
Vandaag om 13:43:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 12:38:57
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 12:23:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 11:43:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:05:47
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door tijgernootje
Vandaag om 10:42:03
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:43:11
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
  

Auteur Topic: 3-rail blijven of naar 2-rail  (gelezen 19000 keer)

shiwa

  • Gast
3-rail blijven of naar 2-rail
« Gepost op: 11 July 2007, 18:39:02 »
Hallo ,

ik rij nu marklin 3-rail systeem
maar je kan daar enkel met marklin loc's op rijden
als je nu 2-rail systeem kan je dan met alle merken rijden
en bestaat er een goed digitaal systeem voor
wat zijn de voordelen van het 3-rail systeem
is het beter om met 2 rail te gaan rijden

groeten

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #1 Gepost op: 11 July 2007, 19:05:24 »
Het 3-rail systeem heeft 1 voordeel: je kunt er probleemloos keerlussen in leggen.
Verder zou ik het niet weten.  ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #2 Gepost op: 11 July 2007, 19:29:02 »
Hoi Shiwa,

Het 3-rail systeem wil niet alleen zeggen dat je locomotieven van alleen Märklin op je baan kan laten rijden. Ook andere merken maken namelijk locomotieven voor het 3-rail systeem. Dus voor de keuze hoef je het een niet te laten voor het andere en alle rijtuigen e.d. kun je zoiezo gebruiken,.. of het nou 2-rail of 3-rail rijtuigen zijn. Hoogstens moeten de assen worden vervangen, maar dat gebeurd bij nieuwe aankoop gratis.

Ook voor 3-rail bestaan er goede systemen voor digitaal. Meestal wordt er gebruik gemaakt van het Märklin Motorola systeem, echter wanneer je in je loc DCC decoders wilt plaatsen houdt niemand je tegen en is dit ook gewoon mogelijk. Daaraanvast zit de keuze voor de centrale. De "Universele" centrales zoals de IB, Ecos en Viesmann Commander kunnen zowel Märklin Motorala als DCC praten, dus voor je digitale systeem maakt het ook niet uit wat je neemt, tenzij je kiest voor Märklin Systems, want dat is een apparaat wat alleen het Märklin Motorola formaat begrijpt (Is het nog te volgen  :o ;D)

Eindconclusie is dus ook eigenlijk dat 2-rail of 3-rail niet zo gek veel uitmaakt en het is dus niet per definitie beter om 2-rail te gaan rijden.
Overigens kun je ook is kijken op een 3-rail forum uit Nederland www.marklinforum.nl of direct naar het forum forum.marklinforum.nl uiteraard zullen ze daar eerder voor 3-rail kiezen.

Groeten,
Herman

P.S. Leestekens worden hier gewaardeerd.  :)

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #3 Gepost op: 11 July 2007, 19:40:20 »
Het is een vraag die weer een felle strijd tussen de twee kampen kan veroorzaken.

Laat ik het kort houden. Zelf ben ik ook overgestapt van 3-rail naar 2-rail en ik ken meer mensen die dat gedaan hebben. Ik ken geen mensen die van 2-rail naar 3-rail zijn overgestapt. Ze zullen er heus wel zijn maar ik denk dat het er een stuk minder zijn.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

adriaanheystek

  • Gast
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #4 Gepost op: 11 July 2007, 19:52:45 »
Hoi Shiwa

Ik zelf rij 3-rail. Hiervoor reed ik 2-rail. In mijn familie (genoeg mensen met een modelbaan) rijd iedereen 3-rail, en 4 (van de 6) zijn overgestapt vanaf 2-rail. Nu moet ik wel zeggen dat dat ook wel een beetje kwam omdat er dan af en toe een locomotieven uitgewisseld kunnen worden, wat overigens ook gebeurd.
Dit om aan te geven dat er wel degelijk mensen zijn die van 2-rail naar 3-rail zijn overgestapt.

Daarbij zijn er verschillende voor- en nadelen voor elk systeem te geven. Een voordeel van 3-rail is al genoemd: probleemloos keerlussen. Een voordeel van 2-rail (ook al genoemd) is dat er een grotere variateit van merken (en producten) voor 2-rail zijn bestemd.

Mijn keuze was niet echt zo gericht van wat het beste is (want dat wordt toch niet duidelijk, de ene heeft meer voordelen op een andere gebied dan de ander), maar mijn keuze was gebaseerd op 1) welk digitaal systeem ik wil en daarna komt dan de keuze 2) welk merk spreekt mij het meest aan, en dan komt er zonder dat je erbij na hoeft te denken een railsysteem uit rollen (bij wijze van spreken).

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben. Nog veel succes met het kiezen  ;)

Groeten,

Adriaan

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #5 Gepost op: 11 July 2007, 20:04:28 »
Het 3 rail systeem is duurder dan het 2 rail systeem.
Wat locs betreft, tegenwoordig maken meerdere fabrikanten ook naast hun 2 rail ook 3 rail locs echter wat rails betreft niet. deze kan je dus alleen kopen van Marklin.

Maar zit je bijvoorbeeld bij een club of wil le hier lid van worden?
Dan is het altijd interessant om te kijken wat voor systeem hun rijden.
Leuk om je eigen locs mee te kunnen nemen en ze zullen je ook beter kunnen helpen met je vragen over de baan thuis met een systeem wat voor hun bekend is. Maar dit is natuurlijk geen "must". Er zijn ook genoeg mensen die thuis een ander systeem hebben dan hun vereniging.
Ik heb mijn eigen keuze laten bepalen door het tijdperk en landkeuze.
Ik rij tijdperk 5 in Nederland.
In 3 rail is hier minder voor te krijgen als in 2 rail. Voor mij was de keuze dus makkelijk.



Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #6 Gepost op: 11 July 2007, 20:16:23 »
In 3 rail is hier minder voor te krijgen als in 2 rail. Voor mij was de keuze dus makkelijk.
Dan bedoel je waarschijnlijk de exclusievere producten? Fabrikanten zoals MäTrix, Roco, Piko, Mehano, Fleischmann,  Rivarossi, Electroren, kortom de standaard merken maken zoiezo al hun NL materieel zowel voor 2-rail als 3-rail.

Groeten,
Herman

shiwa

  • Gast
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #7 Gepost op: 11 July 2007, 20:18:34 »
Is er veel verschil tussen de prijzen van rails (bij 3-rail en 2-rail )?
Welke merken maar al 3 rail loc's ?
Club zou ik wel willen gaan ik weet er geen zijn (belgie, gent) en ik weet niet of ze toestaan vanaf 13 j .

Ik ben wel nog erg aan het twijfelen want als ik overschakel moet ik alles poberen verkoopen .
Maar kan je marklin bv ombouwen naar 2 rail
en als ik het goed heb zou het niet lukken om met mobile station op 2 rail te rijden

Laurens66

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #8 Gepost op: 11 July 2007, 20:29:07 »
Een Mobile Station (MS) is er ook voor 2-rail, van Trix. (is Marklin)

Wat ik zelf een heel groot voordeel vind is de massadetectie bij 3-rail.
Je kunt je trein heel simpel en eenvoudig detecteren, is niet zo bij M-rail helaas, werkt zeer goed met K-rail en iets minder bij C-rail.
En daar ben ik zeer blij mee en maak ik zeer veel gebruik van, daarom ben ik blij dat er 3-rail bestaat.  En ach die puntjes zie je niets van bij K-rail.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #9 Gepost op: 11 July 2007, 20:49:53 »
@Herman,

Ik bedoelde eigenlijk meer de oudere producten die ik graag wilde hebben.
Koploper, 2384, lima ACTS enz......
Alles wat nieuw uitgebracht wordt is bijna allemaal in beide versies te krijgen.

@Shiwa, het prijsverschil scheelt natuurlijk per loc.
Pak gewoon een site van een winkelier die beide systemen verkoopt en vergelijk zelf. dan moet je een aardig idee kunnen krijgen.

Keerlus is wel een heel groot pluspunt.
« Laatst bewerkt op: 11 July 2007, 20:52:12 door Geoffrey Korstanje »

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
    • nederlof.net
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #10 Gepost op: 11 July 2007, 20:55:25 »
Als 3-railer moet ik uitkijken dat ik niet partijdig ben  :)

Ik weet niet hoeveel je hebt en waar je interesses naar uitgaan.
Heb je al flink wat 3-rail dan is de stap naar 2-rail groter omdat je dan alles moet zien te verkopen.
Is het materieel wat je graag wilt hebben (bijna) niet in 3-rail te krijgen dan kan dat een overweging zijn om over te stappen.

Kortom: de systemen doen niet veel voor elkaar onder, elke systeem heeft z'n voor en nadelen. Als je als 3-rail hebt en de voor- en nadelen vallen ongeveer tegen elkaar weg zou ik lekker op 3-rail blijven...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

shiwa

  • Gast
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #11 Gepost op: 11 July 2007, 20:56:20 »
zijn er nog goeie marken mischien in Spoor n bestaat dit ook 3 rail

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
    • nederlof.net
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #12 Gepost op: 11 July 2007, 21:03:22 »
3-rail is voorzover ik weet alleen verkrijgbaar in H0

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

shiwa

  • Gast
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #13 Gepost op: 11 July 2007, 21:13:03 »
ok laat dat N spoor maar ik ga toch liever verder in ho
maar zijn de prijzen tussen Rails veel minder dan 3 rail bij 2  rail

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
    • nederlof.net
Re: 3-rail blijven of naar 2-rail
« Reactie #14 Gepost op: 11 July 2007, 21:15:57 »
maar zijn de prijzen tussen Rails veel minder dan 3 rail bij 2  rail
??? Wat bedoel je  ???

Koen

PS: Zoals al eerder aangegeven wordt het erg op prijs gesteld als je hoofdletters, punten en komma's gebruikt....
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u