Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:26:50
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:12:18
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Ronald Halma
Vandaag om 19:11:22
buffers voor Roco 45760/62 door Ben
Vandaag om 19:05:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 18:48:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 18:32:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:30:31
S88N bezetmelder door V421
Vandaag om 18:14:43
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 18:14:36
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door Hennie
Vandaag om 18:14:32
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:12:07
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 18:06:22
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 17:57:54
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door rhberk
Vandaag om 17:53:14
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 17:45:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
Vandaag om 17:14:13
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 17:10:29
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Joz
Vandaag om 17:05:59
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
Vandaag om 17:05:13
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 16:41:37
Hobbytrain Taurus en Vectron problemen N-scale door Keessap
Vandaag om 16:26:03
Smeren, vet, olie, enz door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:14:42
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:12:32
NS Mat 35 Maple Leaf door prutser
Vandaag om 16:02:33
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:20:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:09:26
Spelregels 'Raadplaatje' door R1954
Vandaag om 14:27:17
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 14:26:17
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:01:38
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:56:36
  

Auteur Topic: Big Boy van Rivarossi  (gelezen 3070 keer)

Derksen

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
Big Boy van Rivarossi
« Gepost op: 17 June 2013, 23:30:56 »
Hallo,

Ik heb geen probleem maar een vraag, is er iemand die ervaring heeft met de Rivarossi Stoomloc 5413, Oftewel de Big Boy. Natuurlijk weet ik dat hij wat de prijs betreft  een stuk goedkoper is dan de Big Boy van Trix en dat hij daarom ook minder van kwaliteit is, aan alles hangt tenslotte een prijskaartje, maar kan iemand mijn vertellen wat de rij-eigenschappen zijn, en valt het erg op dat hij van kunststof is. Wie kan mij wat informatie verschaffen.

Mvg  Ruud

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re:Big Boy van Rivarossi
« Reactie #1 Gepost op: 18 June 2013, 08:51:56 »
Hallo Ruud.

Nou ik heb er een. Dit is er wel een van de tweede uitgave van Rivarossi. Deze heeft de motor midden in de ketel en aandrijving op alle wielen van de lok. Ik heb niet veel met de lok gereden, maar als hij reed waren de rijeigenschappen goed. Wel er aan denken dat je ruime bogen maakt of hebt op je modelbaan. Dit komt het model ten goede. De detaillering vind ik prima. Ik meen dat ik toen iets van € 350,- betaalt heb. Maar dat weet ik meer zeker.
Maar ik ben er dik tevreden over. Hij staat nu in de vitrine.

Gr. Bert.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1164
Re:Big Boy van Rivarossi
« Reactie #2 Gepost op: 18 June 2013, 09:06:46 »
Hallo Ruud

Ik heb er ook een van de nieuwe generatie (dus zonder motor in de cabine). Ik heb hem met een Esu decoder digitaal gemaakt, wat erg eenvoudig ging. Ik rijd ermee op Fleischmann profirails, wat probleemloos gaat.

Enige probleem was soms de stroomafname. Dit kleine probleem heb ik opgelost door nog een Esu Powerpack aan te sluiten. Sindsdien kruipt hij over de rails en is nooit, maar dan ook echt nooit meer ergens blijven staan. Maw: een prima loc waar je goed mee kunt rijden. Toegegeven: het is geen Trix die ik ook heb gehad, die was geheel van metaal en iets gedetaileerder, maar op de normale kijkafstand van 40 cm valt dat niet meer op.

Groeten uit Zwitserland

Bas

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7178
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Big Boy van Rivarossi
« Reactie #3 Gepost op: 18 June 2013, 12:17:56 »
Probleem met de stroomafname???
Hoeveel wielen heeft dat ding ook al weer?

Hendrik Jan
Zaterdag 29 juni trouwens nog ff in Frutigen kijken naar het grote spul ;D

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18457
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Big Boy van Rivarossi
« Reactie #4 Gepost op: 18 June 2013, 12:28:42 »
Je zou zeggen dat je dan een perfecte afname hebt. Maar die was bij de "oude" B al dramatisch en ik denk niet dat het bij de nieuwe heel veel beter is. De FEF is ook een nieuwe constructie en nog onder de "oude" Rivarossi vlag maar ook die heeft daar problemen mee.

Denk dat de Trix in mijn optiek toch de betere keuze is. Metaal, zwaar en een goeie motor. Rijdt echt boterzacht en heeft geen problemen met de stroomafname.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8624
Re:Big Boy van Rivarossi
« Reactie #5 Gepost op: 18 June 2013, 12:48:37 »
Ruud,

Je zou ook Athearn in overweging kunnen nemen. Maar heb geen ervaring met dit model van dit merk.
Jeroen

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 593
Re:Big Boy van Rivarossi
« Reactie #6 Gepost op: 18 June 2013, 12:55:45 »
En dan heb je nog zeker tien merken die dat ding hebben gemaakt.......
Tenminste in US.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8624
Re:Big Boy van Rivarossi
« Reactie #7 Gepost op: 18 June 2013, 13:29:23 »
Kernwoord hier is "gemaakt".
Jeroen

Derksen

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
Re:Big Boy van Rivarossi
« Reactie #8 Gepost op: 18 June 2013, 16:13:34 »
Mag ik jullie bedanken voor de informatie,   (y)  ik begrijp er in ieder geval al wel uit dat de 5413  een wat ouder model is van Rivarossi en dat er dus problemen zijn met de stroomafname. En dat het nieuwere model  in tegenstelling tot de 5413 dus geen motor meer in de cabine heeft. Ik heb inmiddels ook even naar Athearn gekeken, ziet er goed uit, nu weet ik niet wat de verzendkosten zijn en eventuele bijkomstige kosten (invoeren) maar dat wordt vrees ik ook niet echt goedkoop. Maar goed, voorlopig ben ik weer wat wijzer. Ik kan een 5413 overnemen voor 170 euro maar daar moet ik nog maar eens een paar nachtjes goed over slapen.   ;D


Mvg  Ruud

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re:Big Boy van Rivarossi
« Reactie #9 Gepost op: 20 June 2013, 09:21:52 »
Hallo Ruud
Als je voor Athearn kiest of wil kijken, kijk dan eens bij www.rd-hobby.de, die levert dat merk ook. Heb hier goede ervaringen mee wat betreft de verzending.

Gr. Bert Senden.

Dick van Aggelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re:Big Boy van Rivarossi
« Reactie #10 Gepost op: 21 June 2013, 16:32:30 »
Ik heb er ook een gehad, heb daar extra stroomafnamecontacten in de tender gemaakt. Toen waren de rijeigenschappen een stuk beter.

Groet,
Dick