Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door BR 50
Vandaag om 13:02:44
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:58:12
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 12:56:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 12:38:23
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 12:29:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:19:34
Van 2D afbeelding naar 3D model door Edsko Hekman
Vandaag om 12:05:19
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Eric B
Vandaag om 11:55:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:46:25
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door henk
Vandaag om 11:38:58
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:30:17
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Dave.......
Vandaag om 11:11:49
Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m) door Benelux795
Vandaag om 10:44:05
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
Vandaag om 10:40:43
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:25:38
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:58:16
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 00:06:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 November 2025, 23:16:12
VERPLAATST: Liliput schaal N door Reinout van Rees
22 November 2025, 22:18:37
VERPLAATST: Gezocht: Digikeijs DR4088LN LocoNet GND door Reinout van Rees
22 November 2025, 22:09:04
VERPLAATST: Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door Reinout van Rees
22 November 2025, 21:54:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
22 November 2025, 21:22:43
Smeren, vet, olie, enz door Charles_
22 November 2025, 20:52:08
Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's door System-M
22 November 2025, 20:33:30
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
22 November 2025, 20:05:20
S88N bezetmelder door Patrick Smout
22 November 2025, 19:40:19
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door VAM65
22 November 2025, 18:58:01
Doornvliet door Alewijn
22 November 2025, 18:47:27
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Eriktrein
22 November 2025, 17:22:58
Stub switches door Hans1963
22 November 2025, 15:18:51
  

Auteur Topic: Benelux Hondekop in collectie Stichting Hondekop (vier)?  (gelezen 30813 keer)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #15 Gepost op: 16 June 2013, 20:44:34 »
Ja, En als je een nieuwe JH wals moest plaatsen en je deed het niet goed dan kon je wel wat problemen verwachten.
Maar er zullen nog zat belgische museummedewerkers zijn die een handje willen helpen.
Het is een fraai stel,de intentie is er om te gaan rijden ermee maar eerst de toelatingen nog.
Dit zal misschien nog onder "Grandfather rights" kunnen gebeuren in NL maar wat de belgen zullen beslissen is maar de vraag.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #16 Gepost op: 16 June 2013, 21:01:29 »
Ach, zelfs al zou het ding alleen maar rolvaardig worden geconserveerd, dan zou het al prachtig zijn. Is een door een HK-4 gesleepte Benelux-twee ook niet volgens hoe het vroeger wel eens ging?  ;)

Groeten, Geoffrey

guest7823

  • Gast
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #17 Gepost op: 16 June 2013, 21:23:48 »
My thoughts exactly  (y) (y)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #18 Gepost op: 16 June 2013, 21:26:44 »
 (y)
Is ombouw naar een 'gewone' HK qua elektrische uitrusting mogelijk?
No dress rehearsel, this is our life.

TheKnitter

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #19 Gepost op: 16 June 2013, 21:29:47 »
Eerst wordt het treinstel optisch hersteld. En in een erg ver stadium zal er naar technische details gekeken worden.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #20 Gepost op: 16 June 2013, 21:38:14 »
Marc, als je ergens de complete installatie van een tweetje vandaan weet te toveren... maar dan moet je volgens mij tot en met de draaistellen compleet gaan vervangen...

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #21 Gepost op: 16 June 2013, 23:52:04 »
zeg maar zo uiterlijk hondekop, techniek totaal anders.....en inderdaad tot in de draaistellen aan toe...

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3879
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #22 Gepost op: 17 June 2013, 00:30:31 »
geweldig nieuws  (y) en loopt de JH-wals al niet soepel dan bonkt ie straks lekker op de koppelingen  :P
Nu de 375 nog terughalen uit dat feesthok van het Verkeerspark en dan krijg je een leuke samenstelling  ;D

Plaatje heb ik geschoten in een nog kale omgeving te Sloterdijk in 1987 toen ze in de binnenlandse dienst Amsterdam-Vlissingen werden ingezet.


grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 17 June 2013, 00:37:17 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4082
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #23 Gepost op: 17 June 2013, 23:25:42 »
ja, hoor rijvaardig, met die grote JH wals en zo, dat ding was al een soort specialisme toen ie nog reed, laat staan dat daar nog mensen zijn die ze dan nog rijvaardig kunnen maken, wil niet echt negatief zijn, maar ik denk dat ze zichzelf gaan verslikken in dat ding, hij is totaal anders als een hondekop......(heb er zelf ooit nog aan gewerkt, keuken uitbouw)

Het voordeel is dat het maar om 1 treinstel gaat, en je er als vrijwilligers een stuk makkelijker op toe kunnen leggen en concentreren.

Desondanks sta ik er persoonlijk wel een beetje sceptisch tegenover, immers schiet de 766 nou ook niet bepaald op. Anders sinds kan het BNL stel er ook niet slechter op worden.

Verder ben ik ook weleens benieuwd naar een officiële bron, bedoel, een fotocommentaar vind ik nou niet altijd betrouwbaar en als het inderdaad helemaal rond zou zijn, zou daar wel een officieel schrijven van zijn zo onderhand.
« Laatst bewerkt op: 18 June 2013, 08:19:48 door guest7823 »

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #25 Gepost op: 18 June 2013, 08:02:21 »
Thom heeft ook gelijk, het gaat om 1 treinstel en een aantal mensen die hier voor zorgen. Dat is heel anders als werk in een werkplaats waar ze gemiddeld 1 keer in de 3 weken kwamen. De kans dat je er dan als monteur aan moset wwerken was ook nog eens klein zodat parate kennis maar beperkt aanwezig was. De JH wals is geen moeilijk ding, je moet hem alleen even doorhebben. Maar dat was ook zo bij Mat'40 met zijn volgordewals ( de vijfjes) of zijn "pokkewals" ( de tweetjes).

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #26 Gepost op: 18 June 2013, 08:43:14 »
Wie weet, kan Piko worden overgehaald om op promotionele basis een bijdrage aan de feestvreugde te leveren... geeft het origineel meer kans en hun H0 stellen meer aandacht. Ik vind het in elk geval een goede zaak dat dit stel uit het stof gehaald wordt, ik heb ze vroeger dagelijks zien rijden tussen Leiden en Amsterdam.
RETROBAHN A.G.

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #27 Gepost op: 18 June 2013, 09:17:20 »
Tsss,daar werd al jaren door velen op gehoopt en over gespeculeerd,en dan ineens is het bericht daar,geweldig!!!
En dan komt ie nog snel deze kant op ook.
Er zal gerust het nodige werk aan het stel zitten,maar ik heb eens een hoop foto's gezien van het stel in Leuven,en zo op het oog viel het allemaal erg mee.
Van buiten zag ie er niet uit,maar hele rotte stukken leken er niet in te zitten,en van binnen was ie helemaal nog prachtig.
En technisch,tsja,hij is zo uit de dienst aan de kant gezet,dus je zou zeggen,goed nalopen en vooral de bedrading controleren (hadden deze stellen nog bedrading met stof-isolatie??) en hij zou in ieder geval technisch weer wat moeten doen (dienstvaardig en toegelaten is een heel ander verhaal).
Hebben ze wel een overdekte stalling voor het stel ?? (lees,een plaatsje in de loods van die stichting waar destijds over geschreven werd,maar ben de naam even kwijt) Anders zal ie wel heel hard achteruit hollen.
Groetjes Patrick

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #28 Gepost op: 18 June 2013, 09:34:06 »
Een rijvaardige BeNeLux  (y)

Ik heb inderdaad ook genoeg 'griezelige' plaatjes gezien van die buitenkant, maar daar moet je "doorheen kijken" (pun not intended): zéker is het ding roestig en bladdert de lak eraf, maar de trucks en de bak schijnen nog wel in fatsoenlijke conditie te zijn (en inderdaad schijnt het interieur nog vrijwel in tact  (y) )

Daarbij is er tegenwoordig voor al die museumclubs en vrijwilligers méér gehoor, dan toen dat ding in Leuven in een loods werd geschoven, van dat historische spul worden de specs niet meer als Bedrijfsgeheim (of zelfs Staatsgeheim  ;) ) bewaakt: alle technische gegevens van deze treinstellen zijn er waarschijnlijk nog (lief en netjes vragen bij Wph Haarlem?) en een geheide kans, dat je zelfs nog een vroegere onderhoudsmonteur kunt vinden, die er wel bij komt zitten, om dat orgel (en zéker die JH-wals) weer bedrijfsvaardig te krijgen. Ik geef Henk Boshuyzen dan ook helemaal gelijk!

Frans die heel prematuur hoopt, dat er tenminste een zandgele bies op komt  8)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Remco vM

  • Online Online
  • Berichten: 3260
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #29 Gepost op: 18 June 2013, 10:55:03 »
vreest dat ze zelfs zover gaan om de derde pit te verwijderen ;)