Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

C12c rijtuig door roco
Vandaag om 12:38:17
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
Ik ben aan het opruimen. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:35:31
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Lucien
Vandaag om 11:33:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 11:05:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 09:42:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 09:34:31
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 08:59:11
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 06:55:16
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 06:29:10
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
Leubachtalbahn door einte
06 October 2025, 15:55:48
  

Auteur Topic: Benelux Hondekop in collectie Stichting Hondekop (vier)?  (gelezen 30396 keer)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #15 Gepost op: 16 June 2013, 20:44:34 »
Ja, En als je een nieuwe JH wals moest plaatsen en je deed het niet goed dan kon je wel wat problemen verwachten.
Maar er zullen nog zat belgische museummedewerkers zijn die een handje willen helpen.
Het is een fraai stel,de intentie is er om te gaan rijden ermee maar eerst de toelatingen nog.
Dit zal misschien nog onder "Grandfather rights" kunnen gebeuren in NL maar wat de belgen zullen beslissen is maar de vraag.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #16 Gepost op: 16 June 2013, 21:01:29 »
Ach, zelfs al zou het ding alleen maar rolvaardig worden geconserveerd, dan zou het al prachtig zijn. Is een door een HK-4 gesleepte Benelux-twee ook niet volgens hoe het vroeger wel eens ging?  ;)

Groeten, Geoffrey

guest7823

  • Gast
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #17 Gepost op: 16 June 2013, 21:23:48 »
My thoughts exactly  (y) (y)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #18 Gepost op: 16 June 2013, 21:26:44 »
 (y)
Is ombouw naar een 'gewone' HK qua elektrische uitrusting mogelijk?
No dress rehearsel, this is our life.

TheKnitter

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #19 Gepost op: 16 June 2013, 21:29:47 »
Eerst wordt het treinstel optisch hersteld. En in een erg ver stadium zal er naar technische details gekeken worden.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #20 Gepost op: 16 June 2013, 21:38:14 »
Marc, als je ergens de complete installatie van een tweetje vandaan weet te toveren... maar dan moet je volgens mij tot en met de draaistellen compleet gaan vervangen...

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #21 Gepost op: 16 June 2013, 23:52:04 »
zeg maar zo uiterlijk hondekop, techniek totaal anders.....en inderdaad tot in de draaistellen aan toe...

sneek

  • Online Online
  • Berichten: 3870
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #22 Gepost op: 17 June 2013, 00:30:31 »
geweldig nieuws  (y) en loopt de JH-wals al niet soepel dan bonkt ie straks lekker op de koppelingen  :P
Nu de 375 nog terughalen uit dat feesthok van het Verkeerspark en dan krijg je een leuke samenstelling  ;D

Plaatje heb ik geschoten in een nog kale omgeving te Sloterdijk in 1987 toen ze in de binnenlandse dienst Amsterdam-Vlissingen werden ingezet.


grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 17 June 2013, 00:37:17 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Thom

  • Online Online
  • Berichten: 4070
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #23 Gepost op: 17 June 2013, 23:25:42 »
ja, hoor rijvaardig, met die grote JH wals en zo, dat ding was al een soort specialisme toen ie nog reed, laat staan dat daar nog mensen zijn die ze dan nog rijvaardig kunnen maken, wil niet echt negatief zijn, maar ik denk dat ze zichzelf gaan verslikken in dat ding, hij is totaal anders als een hondekop......(heb er zelf ooit nog aan gewerkt, keuken uitbouw)

Het voordeel is dat het maar om 1 treinstel gaat, en je er als vrijwilligers een stuk makkelijker op toe kunnen leggen en concentreren.

Desondanks sta ik er persoonlijk wel een beetje sceptisch tegenover, immers schiet de 766 nou ook niet bepaald op. Anders sinds kan het BNL stel er ook niet slechter op worden.

Verder ben ik ook weleens benieuwd naar een officiële bron, bedoel, een fotocommentaar vind ik nou niet altijd betrouwbaar en als het inderdaad helemaal rond zou zijn, zou daar wel een officieel schrijven van zijn zo onderhand.
« Laatst bewerkt op: 18 June 2013, 08:19:48 door guest7823 »

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #25 Gepost op: 18 June 2013, 08:02:21 »
Thom heeft ook gelijk, het gaat om 1 treinstel en een aantal mensen die hier voor zorgen. Dat is heel anders als werk in een werkplaats waar ze gemiddeld 1 keer in de 3 weken kwamen. De kans dat je er dan als monteur aan moset wwerken was ook nog eens klein zodat parate kennis maar beperkt aanwezig was. De JH wals is geen moeilijk ding, je moet hem alleen even doorhebben. Maar dat was ook zo bij Mat'40 met zijn volgordewals ( de vijfjes) of zijn "pokkewals" ( de tweetjes).

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5368
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #26 Gepost op: 18 June 2013, 08:43:14 »
Wie weet, kan Piko worden overgehaald om op promotionele basis een bijdrage aan de feestvreugde te leveren... geeft het origineel meer kans en hun H0 stellen meer aandacht. Ik vind het in elk geval een goede zaak dat dit stel uit het stof gehaald wordt, ik heb ze vroeger dagelijks zien rijden tussen Leiden en Amsterdam.
RETROBAHN A.G.

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #27 Gepost op: 18 June 2013, 09:17:20 »
Tsss,daar werd al jaren door velen op gehoopt en over gespeculeerd,en dan ineens is het bericht daar,geweldig!!!
En dan komt ie nog snel deze kant op ook.
Er zal gerust het nodige werk aan het stel zitten,maar ik heb eens een hoop foto's gezien van het stel in Leuven,en zo op het oog viel het allemaal erg mee.
Van buiten zag ie er niet uit,maar hele rotte stukken leken er niet in te zitten,en van binnen was ie helemaal nog prachtig.
En technisch,tsja,hij is zo uit de dienst aan de kant gezet,dus je zou zeggen,goed nalopen en vooral de bedrading controleren (hadden deze stellen nog bedrading met stof-isolatie??) en hij zou in ieder geval technisch weer wat moeten doen (dienstvaardig en toegelaten is een heel ander verhaal).
Hebben ze wel een overdekte stalling voor het stel ?? (lees,een plaatsje in de loods van die stichting waar destijds over geschreven werd,maar ben de naam even kwijt) Anders zal ie wel heel hard achteruit hollen.
Groetjes Patrick

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #28 Gepost op: 18 June 2013, 09:34:06 »
Een rijvaardige BeNeLux  (y)

Ik heb inderdaad ook genoeg 'griezelige' plaatjes gezien van die buitenkant, maar daar moet je "doorheen kijken" (pun not intended): zéker is het ding roestig en bladdert de lak eraf, maar de trucks en de bak schijnen nog wel in fatsoenlijke conditie te zijn (en inderdaad schijnt het interieur nog vrijwel in tact  (y) )

Daarbij is er tegenwoordig voor al die museumclubs en vrijwilligers méér gehoor, dan toen dat ding in Leuven in een loods werd geschoven, van dat historische spul worden de specs niet meer als Bedrijfsgeheim (of zelfs Staatsgeheim  ;) ) bewaakt: alle technische gegevens van deze treinstellen zijn er waarschijnlijk nog (lief en netjes vragen bij Wph Haarlem?) en een geheide kans, dat je zelfs nog een vroegere onderhoudsmonteur kunt vinden, die er wel bij komt zitten, om dat orgel (en zéker die JH-wals) weer bedrijfsvaardig te krijgen. Ik geef Henk Boshuyzen dan ook helemaal gelijk!

Frans die heel prematuur hoopt, dat er tenminste een zandgele bies op komt  8)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3249
Re:Benelux Hondekop
« Reactie #29 Gepost op: 18 June 2013, 10:55:03 »
vreest dat ze zelfs zover gaan om de derde pit te verwijderen ;)