Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:54:56
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09

Auteur Topic: Benelux Hondekop in collectie Stichting Hondekop (vier)?  (gelezen 29795 keer)

Remco vM

• Offline Offline
Re: Benelux Hondekop
« Reactie #75 Gepost op: 11 July 2015, 16:17:21 »
Wat ik vernomen heb is dat al het materieel voor België  in januari 2016 van ertms level 1 moet zijn voorzien.o
Daar ligt dus een hele uitdaging in het verschiet ;)

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #76 Gepost op: 11 July 2015, 19:09:03 »
IC Amsterdam - Vlissingen met de Benelux op kop, daarachter de hondekop 4 en 2, een PEC en de mat 46? En dan de Benelux door naar Antwerpen ofzo? Gewoon, omdat het kan. ;D

Wat een mooi tijdsbeeld!
Heb jij aandelen Pampers? (Ik loop namelijk redelijk leeg, bij het idee dat nog eens te zien...)  ;D :P

(Waar splitsten ze dan? Dordrecht of Rotterdam?)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Post49

• Offline Offline
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
« Reactie #77 Gepost op: 11 July 2015, 19:17:52 »
Roosendaal. Het voormalige PTT-gebouw staat er nog. Het is een ROC geworden.

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #78 Gepost op: 11 July 2015, 21:07:18 »
IC Amsterdam - Vlissingen met de Benelux op kop, daarachter de hondekop 4 en 2, een PEC en de mat 46? En dan de Benelux door naar Antwerpen ofzo? Gewoon, omdat het kan. ;D

Dan hoop ik wel dat de Hondekop twee van het Spoorwegmuseum de zelfde kleur groen kan krijgen als de 766 straks. De huidige kleur groen is geen gezicht...

Grtz, Rob
« Laatst bewerkt op: 11 July 2015, 21:10:45 door Wijktrein. Reden: woordje.. »
Tbinnebarretije…

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
« Reactie #79 Gepost op: 11 July 2015, 23:23:49 »

(y)

Michel
« Laatst bewerkt op: 11 July 2015, 23:25:35 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

André82

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 12 July 2015, 16:34:13 »
Wat ik vernomen heb is dat al het materieel voor België  in januari 2016 van ertms level 1 moet zijn voorzien.o
Daar ligt dus een hele uitdaging in het verschiet ;)
Precies! Tevens zal het treinstel opnieuw moeten worden toegelaten, iets wat een hoop geld kost. Laten ze hem eerst maar eens aan de buitenkant opknappen, de rest komt later wel. En laten ze eerst maar de 766 afmaken!

etienne

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 12 July 2015, 17:48:00 »
Citaat
Dan hoop ik wel dat de Hondekop twee van het Spoorwegmuseum de zelfde kleur groen kan krijgen als de 766 straks. De huidige kleur groen is geen gezicht...

Geen gezicht of niet, de kleur van de hondekop 2 van het NSM is er niet "zomaar opgekwast". Even ter nuancering (maar weer eens) het volgende:

In railmagazine 226 is Door Arjo van Dalen en Huub van Soest het volgende geschreven over de kleuren van de 386 (Artikel “One day Fly”)

“Bij het uitzoek van de kleuren van de 386, is de Werkgroep niet over een nacht ijs gegaan. Zo zijn we begonnen met de zoektocht door verschillende mensen te benaderen die mee hebben gewerkt aan projecten waarbij Hondekoppen groen werden geschilderd. Denk hierbij aan de 321 door de NVBS, de 381 alias 348 door Werkgroep 1501, maar ook de 766. Er werd specifiek gevraagd naar verfnummer, fabrikant en hoe tot die kleur verf gekomen is. Parallel hieraan is een ordnertje van NS geraadpleegd, daterend uit 1955, getiteld de standaard kleuren van het Rollend Materieel. Er zijn 15 kleurstalen genummerd en deze nummers worden gebruikt in de schilder- en opschriftentekeningen van het materieel:
-   Rijtuigen en elektrische locomotieven, Blauw no. 10, Geel no. 6
-   Diesel-Elektrische treinstellen, Blauw no. 11, Rood no. 3
-   Elektrische trieinstellen, Groen no. 12, Geel no.6
Aangezien de oorspronkelijke kleurenstaal groen no. 12 ontbrak, is er een oproep geplaatst in het HOV, van maart 2005. Gelukkig was er wel een groen no. 12 kleurenstaal van het voormalig CTO aanwezig. Een eerste kleurbepaling vond plaats in Blerick, waar grasgroen op 3 verschillende objecten aanwezig was.
-   Op de tussenwand van de 386 zelf. Deze zijn nooit geel geweest.
-   De Pec 1902
-   Reservecabinedeur Mat’46
Vervolgens zijn alle kleurstalen door het laboratorium van SIkkens (Akzo-Nobel) gemeten en zijn er passende kleurcodes bij gezocht. (…)
Natuurlijk heeft de kleurenstaal uit 1955 te maken met een (lichte) verkleuring, maar is altijd bewaard onder goede condities. Dat kun je niet zeggen van de tussenwanden van de 386, Pec 1902 en de reservedeuren Mat’46. Echter de kleur van deze drie objecten was dezelfde als kleurenstaal groen no. 12. Dit gaf ons voldoende  vertrouwen dat deze kleuren, groen en zandgeel, zo waarheidsgetrouw gekozen zijn.”

Etienne

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #82 Gepost op: 12 July 2015, 20:53:43 »
De 252 is tegen die tijd toch ook rijvaardig? Gewoon omdat het kan.  ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #83 Gepost op: 12 July 2015, 21:02:44 »
13 bakken stroomlijnmaterieel :o

Wordt dan een flinke trein  :D
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 12 July 2015, 22:01:19 »
Als jullie 13 bakken stroomlijnmaterieel willen zien rijden, dan denk ik dat de betreffende stichtingen en musea graag wat extra donaties en handjes kunnen gebruiken. De 252 van het Spoorwegmuseum wordt pas rijvaardig als er voldoende geld voor binnen is. De Hondekopclub zal ook wel wat handen kunnen gebruiken.

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #85 Gepost op: 13 July 2015, 08:23:07 »
Geen gezicht of niet, de kleur van de hondekop 2 van het NSM is er niet "zomaar opgekwast". Even ter nuancering (maar weer eens) het volgende:

In railmagazine 226 is Door Arjo van Dalen en Huub van Soest het volgende geschreven over de kleuren van de 386 (Artikel “One day Fly”)

“Bij het uitzoek van de kleuren van de 386, is de Werkgroep niet over een nacht ijs gegaan. Zo zijn we begonnen met de zoektocht door verschillende mensen te benaderen die mee hebben gewerkt aan projecten waarbij Hondekoppen groen werden geschilderd. Denk hierbij aan de 321 door de NVBS, de 381 alias 348 door Werkgroep 1501, maar ook de 766. Er werd specifiek gevraagd naar verfnummer, fabrikant en hoe tot die kleur verf gekomen is. Parallel hieraan is een ordnertje van NS geraadpleegd, daterend uit 1955, getiteld de standaard kleuren van het Rollend Materieel. Er zijn 15 kleurstalen genummerd en deze nummers worden gebruikt in de schilder- en opschriftentekeningen van het materieel:
-   Rijtuigen en elektrische locomotieven, Blauw no. 10, Geel no. 6
-   Diesel-Elektrische treinstellen, Blauw no. 11, Rood no. 3
-   Elektrische trieinstellen, Groen no. 12, Geel no.6
Aangezien de oorspronkelijke kleurenstaal groen no. 12 ontbrak, is er een oproep geplaatst in het HOV, van maart 2005. Gelukkig was er wel een groen no. 12 kleurenstaal van het voormalig CTO aanwezig. Een eerste kleurbepaling vond plaats in Blerick, waar grasgroen op 3 verschillende objecten aanwezig was.
-   Op de tussenwand van de 386 zelf. Deze zijn nooit geel geweest.
-   De Pec 1902
-   Reservecabinedeur Mat’46
Vervolgens zijn alle kleurstalen door het laboratorium van SIkkens (Akzo-Nobel) gemeten en zijn er passende kleurcodes bij gezocht. (…)
Natuurlijk heeft de kleurenstaal uit 1955 te maken met een (lichte) verkleuring, maar is altijd bewaard onder goede condities. Dat kun je niet zeggen van de tussenwanden van de 386, Pec 1902 en de reservedeuren Mat’46. Echter de kleur van deze drie objecten was dezelfde als kleurenstaal groen no. 12. Dit gaf ons voldoende  vertrouwen dat deze kleuren, groen en zandgeel, zo waarheidsgetrouw gekozen zijn.”

Etienne

Hi Etienne,

Dank je voor je uitgebreide uiteenzetting. Goed dat we allemaal kunnen lezen hoeveel moeite men zich troost om alles in een historisch verantwoorde kleur te laten rijden. Alleen: in mijn 'kleurherinnering' (ik dateer ook nog van de groene periode) en ook op voorhanden zijnde foto's in boeken e.d. kan ik nergens een of meerdere stellen vinden die in deze kleur groen (die van de huidige 386) hebben gereden, laat staan twee of meer gekoppelde stellen in die 'lentegrasgroene' kleur. Vandaar mijn opmerking.

Grtz,
Rob
Tbinnebarretije…

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
« Reactie #86 Gepost op: 13 July 2015, 09:31:56 »
Over die te lichte tint (gras)groen heeft vrijwel iedereen het.\
Zoals de 766 nu is, zo herinner ik me ze, en zeker niet zoals de 386 er uit ziet.
Ook samen met een donkergroen stel is het verschil tussen de 2 groenen veel meer als dat het op welke foto van vroeger dan ook is.

Mvg,
Michel

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #87 Gepost op: 13 July 2015, 10:13:00 »
Dan kan het ook interessant zijn om te lezen hoe de club van de 766 tot hun kleurbepaling is gekomen.

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 13 July 2015, 10:52:44 »
Bij de 386 is het of er een hele rare blauwe glans in zweemt. Geen idee wat het is, maar het komt mij niet realistich over.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

etienne

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 13 July 2015, 11:05:35 »
Blijft leuk zo'n kleurendiscussie...of het nou turquoise, groen of blauw is. Op een of andere manier vind ik de kleur van de 766 ook "beter" dan die van de 386. Geen idee waar dat precies aan ligt. De 386 glimt wel behoorlijk. Wellicht heeft dat er mee te maken? In mijn herinnering glom het groen niet zo. Maar goed, ook mijn herinneringen zijn gekleurd  :)
Ik wilde maar aangeven dat de vrijwilligers van het NSM niet zomaar de eerste de beste groene pot met verf hebben gepakt, maar dat er wel geprobeerd is te zoeken naar de juiste kleur.
Of dat gelukt is, blijft een punt van discussie. Bijna jammer dat de NS in het verleden niet voor zwart/rood heeft gekozen zoals bij de stomers van de DB. Had een boel discussie gescheeld  ;D

Etienne