IC Amsterdam - Vlissingen met de Benelux op kop, daarachter de hondekop 4 en 2, een PEC en de mat 46? En dan de Benelux door naar Antwerpen ofzo? Gewoon, omdat het kan.
Wat ik vernomen heb is dat al het materieel voor België in januari 2016 van ertms level 1 moet zijn voorzien.oDaar ligt dus een hele uitdaging in het verschiet
Dan hoop ik wel dat de Hondekop twee van het Spoorwegmuseum de zelfde kleur groen kan krijgen als de 766 straks. De huidige kleur groen is geen gezicht...
Geen gezicht of niet, de kleur van de hondekop 2 van het NSM is er niet "zomaar opgekwast". Even ter nuancering (maar weer eens) het volgende:In railmagazine 226 is Door Arjo van Dalen en Huub van Soest het volgende geschreven over de kleuren van de 386 (Artikel “One day Fly”)“Bij het uitzoek van de kleuren van de 386, is de Werkgroep niet over een nacht ijs gegaan. Zo zijn we begonnen met de zoektocht door verschillende mensen te benaderen die mee hebben gewerkt aan projecten waarbij Hondekoppen groen werden geschilderd. Denk hierbij aan de 321 door de NVBS, de 381 alias 348 door Werkgroep 1501, maar ook de 766. Er werd specifiek gevraagd naar verfnummer, fabrikant en hoe tot die kleur verf gekomen is. Parallel hieraan is een ordnertje van NS geraadpleegd, daterend uit 1955, getiteld de standaard kleuren van het Rollend Materieel. Er zijn 15 kleurstalen genummerd en deze nummers worden gebruikt in de schilder- en opschriftentekeningen van het materieel:- Rijtuigen en elektrische locomotieven, Blauw no. 10, Geel no. 6- Diesel-Elektrische treinstellen, Blauw no. 11, Rood no. 3- Elektrische trieinstellen, Groen no. 12, Geel no.6Aangezien de oorspronkelijke kleurenstaal groen no. 12 ontbrak, is er een oproep geplaatst in het HOV, van maart 2005. Gelukkig was er wel een groen no. 12 kleurenstaal van het voormalig CTO aanwezig. Een eerste kleurbepaling vond plaats in Blerick, waar grasgroen op 3 verschillende objecten aanwezig was.- Op de tussenwand van de 386 zelf. Deze zijn nooit geel geweest.- De Pec 1902- Reservecabinedeur Mat’46Vervolgens zijn alle kleurstalen door het laboratorium van SIkkens (Akzo-Nobel) gemeten en zijn er passende kleurcodes bij gezocht. (…)Natuurlijk heeft de kleurenstaal uit 1955 te maken met een (lichte) verkleuring, maar is altijd bewaard onder goede condities. Dat kun je niet zeggen van de tussenwanden van de 386, Pec 1902 en de reservedeuren Mat’46. Echter de kleur van deze drie objecten was dezelfde als kleurenstaal groen no. 12. Dit gaf ons voldoende vertrouwen dat deze kleuren, groen en zandgeel, zo waarheidsgetrouw gekozen zijn.”Etienne