Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 16:53:21
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop
door
gdh
Vandaag
om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken
door
onmogelijkhier
Vandaag
om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:51:59
Zoekfunctie ?
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Keska
Vandaag
om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Peter Kleton
Vandaag
om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:25:44
FFA koelwagen
door
Duoblock
Vandaag
om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
sncf231e
Vandaag
om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Rick
Vandaag
om 13:24:51
Punt- en hartstukken
door
1200blauw
Vandaag
om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Roco NS 1000 frontlampen verbeteren
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Roco NS 1000 frontlampen verbeteren (gelezen 5945 keer)
janw
Offline
Berichten: 2147
Bruggen-IG:
BNLS-Werkspoor - Roco NS 1000 frontlampen verbeteren
«
Gepost op:
15 juni 2013, 02:35:03 »
Een klusje tussendoor, omdat de aanleiding zich voordeed: het aanpakken van de onjuiste frontlampen op de Roco 1000, die dit verder uitstekende model het verkeerde 'smoel' bezorgen. In 1989 kocht ik de toen nieuw uitgebrachte model en sindsdien stond deze ingreep al op het programma. Ik was wel verbaasd dat Roco het bij de her-uitgave(n) van het model niet zelf heeft aangepast. In de Railhobby zijn artikelen over aanpassingen aan dit model verschenen (o.a. de stroomafnemers, en terugbrengen naar de groene toestanden), maar het probleem met de lampen wordt daarin bij mijn weten niet opgelost. Hier op het forum heb ik 'm al wel eens een gezien. Tijd dus om dit zelf eens te gaan doen.
De onmisbare foto's van het origineel staan o.a. op de site van Walter Sparreboom, en verder overal elders.
http://www.eloc1000.nl/afbeeldingen.htm
Het probleem:
Vergelijk bv. met deze:
http://www.eloc1000.nl/1009tb6.jpg
en het is duidelijk dat er iets moet gebeuren om het portret echt te laten kloppen. (Al eerder had ik overigens mijn exemplaar van MK-locbuffers voorzien, wat er beter uitziet dan de plastic Roco-exemplaren. Maar eigenlijk zijn van deze buffers de stempels nog te klein).
De aanleiding nu was de aanschaf van een setje FRIE lampringen voor de Hondekop en mat. '46, warmee op die modellen mooie resultaten zijn te halen, zoals hier al door diverse bouwers is getoond. Ik hoopte dat met deze ringen de operatie aan de 1000 heel simpel zou zijn, nl. alleen maar het op d'een of andere wijze voor de bestaande lampen bevestigen van de nieuwe lampringen. Dat zou ook overspuiten overbodig maken, maar dit is helaas niet uitgekomen.
Na wat passen en kijken blijkt de FRIE ringen voor de 1000 toch net iets aan de grote kant zijn, en tevens eigenlijk een te dikke rand te hebben. Bovendien zou de ovale, en te brede aangegoten Roco lampring erachter tevoorschijn komen, wat een vreemd effect oplevert. De FRIE ringen blijven dus over voor een ander project.
Het alternatief is: de opening uitboren en een pijpje van de bewuste diameter erin plaatsen. De originele lichtgeleider heeft daarvan geen last, dus de bestaande verlichting blijft werken (in theorie in elk geval wel). De lichtgeleiders zullen wel iets moeten of kunnen worden ingekort.
Van binnen ziet het front er onbewerkt zo uit:
Wat kijken en omrekenen vanuit een tekening levert op dat de juiste diameter in 1:87 iets meer dan 3 mm zou moeten zijn. Helaas had ik het origineel niet bij de hand, maar bij het volgende bezoek aan het Spoorwegmuseum wordt dat natuurlijk nagemeten. De FRIE ringen lijken met 3,4 mm een fractie te groot. Ik had nog een messing pijpje van 3,2 mm liggen (een Amerikaanse maat), dat goed lijkt te kloppen. Daarvan heb ik dus ringen van 2-3 mm lengte afgezaagd; de lengte van de ring komt niet erg nauw.
Dan de ingreep zelf: het uitboren van de lampgaten. Mijn eeste poging was om eerst de Roco lampring helemaal weg te halen (met een scherp mesje en daarna de glasvezelstift), en vervolgens het gat groter te maken, maar dit is niet de handigste manier. Aan de andere kop heb ik eerst het gat uitgeboord (in stappen; eerst 2,0 mm, dan 2,5, 3,0 en 3,2 -- de maat van 3,2 zit o.a. in een borensetje voor de Dremel dat bij de bouwmark te koop is) en daarna de ring, waarvan dan alleen nog maar een smal randje resteert, verwijderd. Dat gaat sneller en geeft minder kans op een lelijk oppervlak.
1e poging: hele ring verwijderd, daarna geboord:
2e poging, handiger: eerst boren, en dan blijft een dun randje staan, dat veel makkelijker te verwijderen is:
Bevestigen: lijmen met 2-compontenlijm, en de wanddikte dunner maken met een rond vijltje en boor van 3,0 mm. Voorlopig resultaat:
«
Laatst bewerkt op: 16 juni 2013, 15:47:40 door janw
»
Gelogd
Jamie
Offline
Berichten: 1443
Re: BNLS-Werkspoor - Roco NS 1000 frontlampen verbeteren
«
Reactie #1 Gepost op:
15 juni 2013, 09:04:50 »
Ziet er goed uit
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Mvg jamie diks
Gelogd
Tomasso
Offline
Berichten: 5912
Re: BNLS-Werkspoor - Roco NS 1000 frontlampen verbeteren
«
Reactie #2 Gepost op:
15 juni 2013, 13:21:35 »
Anders ik wel, het resultaat is nu al veel beter...
Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD
Gelogd
Spoor 0 adept
janw
Offline
Berichten: 2147
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Roco NS 1000 frontlampen verbeteren
«
Reactie #3 Gepost op:
16 juni 2013, 15:11:22 »
OK, vorderingen.
Eerst een laagje grondverf, met de kwast:
Dan worden de blauwe luiken in de kop in hun geheel opnieuw gespoten; de rest van de loc, inclusief de gele banen, moesten dus worden afgeplakt.
Dan blauw spuiten (Kleinspoor NS blauw):
De binnenzijde van de lampen wit gemaakt:
Ik heb de buffers nu vervangen door Philotrain exemplaren van het correcte type.
Hier is ook weer een stroomafnemer te zien (provisorisch geplaatst, de kap krijgt nog een zijdematte laklaag) met de al door meer bouwers uitgevoerde wijziging van het onderraam (enkelvoudige benen ipv dubbele), en met een Fissy-sleepstuk dat, afgaande op de fotos, ook voor de 1000 ongeveer moet kloppen:
Over lak gesproken; ik had ooit, ter bestrijding van de plastic look van de loc als gekocht, de kap van een vernislaag voorzien. Bij het afplakken voor deze behandeling kwam deze helaas op plaatsen los, inclusief de transfers van het locnummer (1010) op de kop. Heeft iemand misschien nog ongebruikte 1010 transfers van zijn model liggen waar hij afstand van zou kunnen doen?
«
Laatst bewerkt op: 16 juni 2013, 15:23:38 door janw
»
Gelogd
Mispoes
Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
Offline
Berichten: 8809
Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Roco NS 1000 frontlampen verbeteren
«
Reactie #4 Gepost op:
16 juni 2013, 23:23:49 »
Daar kan ik je wel aan helpen. Stuur, indien nog nodig, maar een PB met NAW.
Gelogd
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.
Tedo
Offline
Berichten: 2101
Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: BNLS-Werkspoor - Roco NS 1000 frontlampen verbeteren
«
Reactie #5 Gepost op:
17 juni 2013, 10:40:18 »
Ziet er goed uit! Veel meer een 1000-smoel!
Gelogd
Grtz!
Tedo
janw
Offline
Berichten: 2147
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Roco NS 1000 frontlampen verbeteren
«
Reactie #6 Gepost op:
17 juni 2013, 14:54:21 »
Dank; het effect op het totaalaanzicht is inderdaad groot, misschien nog wel groter dan ik verwachtte.
Ik zie trouwens dat ik ook de vorm van de bolle schortplaat onder de bufferbalk moet bijvijlen; is nu te 'vierkant', en past daardoor ook niet goed bij de cylindrische vormen aan de rest van de kop (wat dus meer gaat opvallen nu de lampen cylindrisch zijn geworden. Design...)
«
Laatst bewerkt op: 17 juni 2013, 14:55:55 door janw
»
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2147
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Roco NS 1000 frontlampen verbeteren
«
Reactie #7 Gepost op:
18 juni 2013, 13:49:53 »
Rangeerderstreden, een hoogspanningskoppeldoos, en de frontschortplaat iets ronder gevijld, als hierboven genoemd. De twee laatstgenoemde zaken zijn alleen van toepassing aan een kop zonder gewone modelkoppeling, met dichte frontschortplaat, want aan de 'open' versie van de schortplaat ontbreekt het stuk waar dit over gaat.
Gaatjes voor de treden; elke trede gebruikt één gaatje, en wordt met 2-componentenlijm vastgezet.
De koppeldoos is gemaakt van de 3 stukjes styreen en 3 stukjes messing draad (waarvan één voor de bevestiging aan de schortplaat). Hij is op foto's vaak slecht te zien, maar hier bv. wel:
http://www.eloc1000.nl/NS_1002_1971_HoekVanHolland_WM_001.jpg
http://www.eloc1000.nl/1001Quanjer.jpg
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2147
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Roco NS 1000 frontlampen verbeteren
«
Reactie #8 Gepost op:
21 juni 2013, 23:52:14 »
Ook de sluitlichten maar meegenomen, met zelfgemaakte ringetjes uit 0,4 mm koperdraad.
't Eind is in zicht; die ringen nog grijs, nieuwe nummers voorop, vernis erover en lensjes in de nieuwe lampringen.
«
Laatst bewerkt op: 21 juni 2013, 23:58:42 door janw
»
Gelogd
Jamie
Offline
Berichten: 1443
Re: BNLS-Werkspoor - Roco NS 1000 frontlampen verbeteren
«
Reactie #9 Gepost op:
22 juni 2013, 07:05:23 »
Mooi hoor
Mvg jamie
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 11765
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: BNLS-Werkspoor - Roco NS 1000 frontlampen verbeteren
«
Reactie #10 Gepost op:
22 juni 2013, 10:08:45 »
Knap gedaan,doe het je niet na.
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
janw
Offline
Berichten: 2147
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Roco NS 1000 frontlampen verbeteren
«
Reactie #11 Gepost op:
03 juli 2013, 22:59:04 »
OK, verdere voortgang.
Na het voorgaande restte nog: transfers (Mispoes bedankt!), laklaag, lampeglazen, en weer monteren. De Roco lichtgeleiders moeten nu behoorlijk kort worden afgevijld.
Voor de laklaagzijn nog de luchtroosters met bruin (weinig) en zwart krijt bijgekleurd.
Bij het monteren wilde ik de plastic Roco imitatiekoppeling vervangen door een messing exemplaar uit een kitje van MK. Bij de 1000 hangt de 'onderste' schakel aan een haakje aan de frontschortplaat, en dat is in model prima te imiteren:
De lampeglazen zijn gemaakt uit de nylon uit restjes van koorden waaraan je schilderen ophangt (aan zo'n rail langs het plafond). Deze hebben bijna de juiste diameter; vastgezet met Kristal Klear vult die de resterende ruimte op.
Daarna monteren en dan ziet de loc er zo uit:
Het is eigenlijk jammer van die plastic hekjes die niet recht zijn. Bij mijn weten zijn hiervoor nooit messing vervangingen gemaakt (zoals voor de 2200). Of vergis ik me? Een groene zonder heeft duidelijk een kloeker uiterlijk.
Met de kleuren van de nieuwe lampringen heb ik wat zitten spelen; dit is voorlopig het beste wat ik eruit heb gekregen. Ik ben eigenlijk nog niet helemaal tevreden; vergelijk met bovenstaande foto's van de echte loc. Ik heb nu de binnenzijde van de ringen wit gemaakt, en de alleen de 'kopse' kant van de ring blauw. Ik heb ook geëxperimenteerd met meer zwart of blauw tussen ring en glas, maar dan valt de 'blik' van de loc helemaal verkeerd uit. Dit wit is dan zo eigenlijk weer iets tè, maar de algemene aanblik klopt wel redelijk. Misschien heb ik (of jullie) later nog voortschrijdend inzicht hierover. Er gaat nog glanzende vernis op de glazen, dan is-ie helemaal af.
Speciaal voor Frank:
Lastig fotograferen, zo'n lang ding. En hij klopt natuurlijk niet echt, want die creme/blauwe hebben geen coucehettes. Maar het idee...
«
Laatst bewerkt op: 03 juli 2013, 23:08:08 door janw
»
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2147
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Roco NS 1000 frontlampen verbeteren
«
Reactie #12 Gepost op:
04 juli 2013, 14:08:03 »
En met de collega's:
«
Laatst bewerkt op: 04 juli 2013, 15:06:39 door janw
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Roco NS 1000 frontlampen verbeteren