Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin 2025 door basjuh1981
Vandaag om 21:35:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 21:34:36
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 21:34:07
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
Vandaag om 21:32:03
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:31:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:27:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door marco
Vandaag om 21:25:24
Roco wagon openen door grossraumwagen
Vandaag om 21:02:45
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
  

Auteur Topic: Trix SBB Rode Pijl  (gelezen 1544 keer)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Trix SBB Rode Pijl
« Gepost op: 13 June 2013, 13:16:41 »
Ik heb al enige jaren de Rode Pijl van Trix.   
Machine maakt helaas een ellendig gierend motorgeluid  waardoor deze eigenlijk niet leuk is om te laten rijden.

SB modellbau heeft blijkbaar een  vervangmotorset hiervoor onderartikel 29046 die ik overweeg aan te schaffen

Zijn er onder jullie die deze Rode pijl ook hebben en deze hebben aangepast met een andere motor ?
Zo ja wat zijn de ervaring / resultaten en hoe verliep de ombouw eventueel.

Mvg
Peter
Petdig1

lokpaint

  • Gast
Re:Trix SBB Rode Pijl
« Reactie #1 Gepost op: 13 June 2013, 16:15:03 »
Hoi

Het geluid komt uit de tandwielkast.

Een SB ombouw levert niks op. De overbrenging van eem Kato VT18.6 blijkbaar wel.

bart

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1146
    • Mijn YouTube filmpjes
Re:Trix SBB Rode Pijl
« Reactie #2 Gepost op: 13 June 2013, 23:08:58 »
Hallo,

Ik heb hem zelf ook de Rode Pijl maar dan van Märklin. Een keertje op een beurs gekocht voor ik dacht 90 EUR want het ding was stuk. Het motortje deed het niet. Voor de rest zag het er goed uit, goede degelijke metalen kap, en nog strak in de lak. Dus dat arme ding maar mee naar huis genomen en maar eens uit elkaar gehaald om te kijken wat het probleem is.
Het bleek n.l. dat het motortje wat er in zat een nogal simpel open driepolig motortje te zijn van het type racewagentje, d.w.z. hoog toeren en een hoog stroomverbruik en dan ook veel warmte ontwikkeling. Dat laatste is het motortje dan ook fataal geworden, collector vervormd en uit zijn lagers gelopen.
Dat kan verholpen worden met een Mashima motortje van ome Piet. Na het nodige aanpaswerk om het motortje op zijn plek te krijgen want er moest ook zo nodig een vliegwieltje op. Vervolgens de wieltjes geïsoleerd want ik ben een twee rail piloot. Decodertje er in gezet en rijden maar. Nou dat rijden ging goed alleen het lawaai van de tandwielen in het draaistelletje was ronduit irritant. Het nodige aangepast en geluidskapjes en isolatie geplaatst maar niks mocht baten.

Het probleem ligt namelijk in het ontwerp van het draaistelletje, er is namelijk voor gekozen om de primaire vertraging met tandwielen te doen en niet met een wormoverbrenging. Deze tandwieltjes gaan dan het hoge toerental van het motortje draaien en dat hoor je dan ook echt gillen als je snelheid gaat maken.
Wil je dit dus oplossen dan zal je een andere aandrijving moeten verzinnen. Een Faulhabermotor zal hier dus niet helpen.
 
De oplossing heb ik gevonden toen ik op een beurs tegen een los aangedreven draaistel aanliep voor twee tientjes van een Roco et 420, het Olympia treinstel, juiste radstand, goede wieldiameter en een laag geplaatste wormaandrijving. De ombouw was niet al te moeilijk, een draaipuntje maken bovenop de wormkast voor de bevestiging, even een paar keer aaien met de proxxon om het draaistelletje vrij te laten draaien binnen de kap. Ook de kardan overbrenging aangepast op de nieuwe situatie en dat was het wel zo een beetje.
Het resultaat was verbluffend, zacht zoemend rijd nu mijn Rode Pijl zijn rondjes en doet qua geluidsproductie het niet onder voor de eerste de beste Roco loc
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Trix SBB Rode Pijl
« Reactie #3 Gepost op: 14 June 2013, 12:48:52 »
OK en tx voor de reacties . 

Blij dat ik het SB motorsetje dan niet besteld heb.  Ander draaistel en overbrenging vinden zal wel weer een ander paar mouwen zijn en om vlak van dat soort ombouwen ben ik echt niet zo thuis.

Dus ofwel moet ik er mee leren leven of  zal ie  tzt wel in de verkoop gaan  :-\

Groetjes
Peter
Petdig1