Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Bouw van een stationsoverkapping  (gelezen 4425 keer)

Thomas G.

  • Guns 'N Roses
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • Nieuwerveen
Bouw van een stationsoverkapping
« Gepost op: 09 juni 2013, 18:00:17 »
Hallo,

Deze berichten hebben jullie misschien ook al gezien in het draadje over Nieuwerveen.
Het leek mij alleen handiger als ik even een apart draadje zou starten.
Ik heb alle berichten even gekopieerd maar ik heb er niets aan verandert.

Gisteren heb ik via Conrad wat messing profielen ontvangen voor een zelfbouw project.
Ik blijf er verbaasd over hoe goedkoop Conrad soms is.
Bij een goede modelwinkel krijg je volgens mij de helft voor de prijs van Conrad.
Ik heb twee soorten profielen besteld:
2,5 x 2,5 mm vierkant profiel en 2 x 1 mm rechthoek profiel.




Ik ben van plan om een stations overkapping te maken met messing.
Voor de mensen die nu denken: moet je niet met wat kleiners beginnen?
Dat heb ik al gedaan.

Zodra er vorderingen zijn met de overkapping zal ik het hier melden.
Hier is trouwens nog een ontwerp van een deel van de voorkant.
Het is gemaakt in Google SketchUp.



Thomas

Thomas G.

  • Guns 'N Roses
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • Nieuwerveen
Re:Bouw van een stationsoverkapping
« Reactie #1 Gepost op: 09 juni 2013, 18:02:16 »
Sjo ik heb een van de 6 voorkanten bijna af.
Het waren wat uurtjes werk maar als ik het zo zie vind ik het wel waard(zeker voor het eerst zo'n groot project.)



_______________________________________________________________________________________________________

Ik verveelde me net dus ik ben alvast begonnen aan drager voor de overkapping.
5 minuten werk en je hebt er eentje dus ik ga mooi hard.




Thomas G.

  • Guns 'N Roses
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • Nieuwerveen
Re:Bouw van een stationsoverkapping
« Reactie #2 Gepost op: 09 juni 2013, 18:17:19 »
Oke nu even een 'echte' update.

Oke ik heb een deel van de voor proef gepast.



Qua hoogte past de trein er makkelijk onderdoor met de panto nog omhoog.
Er is dus ook nog makkelijk bovenleiding bij.

Ik keek alleen nog even maar qua breedte past de trein net niet lang de middelste drager.
Daarom heb ik deze nog even een kwartslag gedraaid.
Ik heb hem ook een stukje naar rechts verplaatst.



Thomas

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:Bouw van een stationsoverkapping
« Reactie #3 Gepost op: 09 juni 2013, 18:51:45 »
Mooi hoor (y)
Heb je nog een voorbeeld in 1:1?

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Thomas G.

  • Guns 'N Roses
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • Nieuwerveen
Re:Bouw van een stationsoverkapping
« Reactie #4 Gepost op: 09 juni 2013, 19:03:36 »
Ik heb mijn inspiratie vooral weggehaald bij Amsterdam Centraal.

Ik ben nu trouwens op zoek naar letters om voor op de overkapping te plaatsen.
Er moet namelijk komen te staan: Nieuwerveen Centraal Station.
Heeft iemand nog een idee?

Ik moet ook nog SMD ledjes hebben.
Dit is om verlichting in de overkapping in te bouwen en om de letters te verlichten.

Thomas

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re:Bouw van een stationsoverkapping
« Reactie #5 Gepost op: 09 juni 2013, 19:16:11 »
Gisteren heb ik via Conrad wat messing profielen ontvangen voor een zelfbouw project.
Ik blijf er verbaasd over hoe goedkoop Conrad soms is.
Bij een goede modelwinkel krijg je volgens mij de helft voor de prijs van Conrad.

Wat makkelijk toch om een tastbare winkel (voor zover ik weet heeft Conrad er namelijk geen meer) te vergelijken met een postordergigant als Conrad.
Ik heb twee soorten profielen besteld:
2,5 x 2,5 mm vierkant profiel en 2 x 1 mm rechthoek profiel.
Mag ik dat een opmerkelijke keus noemen ;) ? Ik zou voor H of I-profiel gegaan zijn. Dat is niet alleen zo'n beetje het meest gebruikte profiel in de staalbouw, het is ook nog eens erg stevig en met wat bewerking prachtig in elkaar te schuiven en vervolgens te solderen.

Wat betreft je laatste foto: Ik ben geen staalbouw-kenner, maar mijn gezonde verstand zegt dat die drager daar helemaal verkeerd staat en eigenlijk volkomen overbodig is.
De eerste reden is dat er in het echt enorme krachten op dat punt zouden komen te staan, met het doorzakken van de constructie op dat punt tot gevolg, omdat de krachten niet in een kruispunt samenkomen (de drager zou onder een van de verticale balken moeten komen)
Waarom het ding eigenlijk overbodig is: de kap is zelfdragend door de constructie. Ook op Amsterdam CS zul je zo'n drager niet vinden in het midden, zelfs niet op een kruispunt.

Op de buitenboog na is de rest technisch aardig in orde als ik het zo zie. Ik hoop voor jezelf dat je een mal gemaakt hebt ;)

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re:Bouw van een stationsoverkapping
« Reactie #6 Gepost op: 09 juni 2013, 19:17:16 »
Klinkt goed!
Wat gaat er gebeuren met die 1300?

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Thomas G.

  • Guns 'N Roses
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • Nieuwerveen
Re:Bouw van een stationsoverkapping
« Reactie #7 Gepost op: 09 juni 2013, 19:27:24 »
@menno: Bedankt voor de uitleg (y)
Ik zal nu de middelste drager weer weghalen.

@remystoom: Hoe bedoel je?

Thomas

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re:Bouw van een stationsoverkapping
« Reactie #8 Gepost op: 09 juni 2013, 19:32:06 »
Ga je hem weer overspuiten of wat anders? :-X

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Thomas G.

  • Guns 'N Roses
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • Nieuwerveen
Re:Bouw van een stationsoverkapping
« Reactie #9 Gepost op: 09 juni 2013, 19:36:19 »
Nee ik moet alleen nog decals bestellen.

Thomas

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re:Bouw van een stationsoverkapping
« Reactie #10 Gepost op: 09 juni 2013, 19:46:34 »
Er is een website verschenen over overkappingen van ir. Heukelom.
http://retours.eu/nl/04-perronkappen-utrecht-van-heukelom/
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2013, 19:49:42 door J J H S »
Jeroen

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re:Bouw van een stationsoverkapping
« Reactie #11 Gepost op: 09 juni 2013, 20:06:26 »
Goed bezig, maar zoals eerder gevraagd, heb je hiervoor een mal gemaakt? Ik zie bijvoorbeeld dat je aantal staanders aan beide zijdes hetzelfde is, maar dat ze qua lengte verschillen. Het mooiste resultaat krijg je door eerst een mal te bouwen. Voordeel is dat je de gehele constructie vooraf op maat kan maken en dan in zijn geheel solderen, en dat straks alle dragers precies hetzelfde zijn. Zondar mal krijg je daar waarschijnlijk veel verschil in, en dat zou zonde zijn. Het kost wel even tijd om een goede mal te maken, maar dat verdien je ruimschoots weer terug.

Wat betreft de dragers: in klassieke overkappingen zie je voornamelijk dat de boogdragers recht zijn. De dragers die je nu hebt in omgekeerde v-vorm zijn bouwtechnisch fout. Wat je namelijk doet is de kracht die op dat punt staat, in 2 richtingen naar de grond leiden. Er zou extreme trekspanning op het kleine verbindingsstukje komen te staan, omdat je twee dragers eigenlijk naar buiten willen buigen. Ik zou als ik jou was gewoon rechte dragers gebruiken. Y-dragers zijn een optie, maar wil je het geloofwaardig maken zullen ze vrij groot worden. Dat zie je bijvoorbeeld aan de nieuwe stationsoverkapping van Rotterdam. De daar gebruikte Y-dragers zijn echt enorm.

Voor de rest gewoon goed bezig hoor, vooral doorgaan  ;) (y)

Thomas G.

  • Guns 'N Roses
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • Nieuwerveen
Re:Bouw van een stationsoverkapping
« Reactie #12 Gepost op: 09 juni 2013, 20:33:40 »
Oke bedankt voor de reactie.
Ik ga vanavond weer even aan de slag.
Vorderingen zal ik hier melden.

Thomas

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re:Bouw van een stationsoverkapping
« Reactie #13 Gepost op: 09 juni 2013, 21:53:47 »
Voor de vorderingen kun je de link bekijken Thomas.
Staat de tekening van de Utrechtse overkapping in. ;)
Heb je gelijk een mooie basis te pakken.

Mvg Robin

Bart van den Dam

  • N spoorder
  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re:Bouw van een stationsoverkapping
« Reactie #14 Gepost op: 09 juni 2013, 22:53:25 »
Ik sluit me graag aan bij de opbouwende kritiek van AlfaArjen en Menno.

De kap van Amsterdam Centraal is natuurlijk niet in één dag gebouwd. Er is flink over nagedacht en dat heeft zo z'n voordelen.
De eerste kap (tegen het stationsgebouw) is qua model de "eenvoudigste". Om na te maken blijft het wel een hele puzzel. Maar ik zou je willen adviseren om goed te kijken naar de structuur. Die structuur bijvoorbeeld van de stalen spanten is er helemaal op gemaakt om met zo min mogelijk materiaal zo efficiënt mogelijk zo veel mogelijk kracht af te buigen en veilig de grond in te leiden.

Op de foto hieronder zien de kap van A'dam CS in aanbouw rond 1870.
Wat je kan zien is dat het allemaal halfronde bogen zijn die stuk voor stuk alleen helemaal links en helemaal rechts de grond raken (net een boogbrug) Die bogen bestaan uit tal van stukken en die stukken zijn weer allemaal gelijk. We hebben het dan over repeterende onderdelen in de hoofdvorm. Die repetitie zien we ook terug in de bogen. Want heel veel van die bogen vormen samen de overkapping. Enkele metalen spanten houden die de bogen op de juiste afstand van elkaar, maar verder zijn het vooral houten balken die de "gaten" tussen de spanten en bogen verkleinen zodat met relatief dunne planken een dicht dak gemaakt kan worden. (Eigenlijk werkt dat het zelfde als een dak van een woonhuis, al is dat soms niet zo heel goed te zien als men bij je thuis de boel heeft afgewerkt met gipsplaat of isolatiemateriaal.)

Wat ik met dat hele verhaal bedoel is, kijk goed naar het grote voorbeeld. Probeer te doorgronden hoe die kap in elkaar zit en als je dat helemaal door hebt maak je vanzelf de best lijkende overkapping op schaal.  (y)
Je zal bijvoorbeeld ook zien dat de poten zoals je ze gemaakt hebt eigenlijk in het echt gewoon de bogen zijn die tot de grond doorlopen. Misschien is dat wel net zo makkelijk om na te maken.

(Laat je op de foto niet afleiden door tijdelijk steigermateriaal)

Foto is van Stationsweb.nl

Groeten

Bart
Een goede bouw komt voort uit een perfect ontwerp.