Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door kar
Vandaag om 22:36:48
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door kar
Vandaag om 22:30:49
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 21:16:49
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Auteur Topic: Brawa E42 weerstand op print wordt heet na inbouw decoder.  (gelezen 2943 keer)

RICROO

• Offline Offline
Brawa E42 weerstand op print wordt heet na inbouw decoder.
« Gepost op: 06 June 2013, 22:19:11 »
Een Brawa E42 heb ik voorzien van een Lenz decoder. Het blijkt dat een op de printplaat aanwezige weerstand erg heet wordt, zodanig dat ze dreigt op te branden.

De print is voorzien van een 8 polige digitale stekker. Op de print zitten een handvol dioden (gelijkrichter brug). Tevens zit aan de soldeerzijde van de decoder stekker een weerstand tussen pootje 4 en 8 waarvan ik denk dat deze er zit om in analoog bedrijf de motor te temperen. Voor digitaal bedrijf zie ik geen nut.

De eerder genoemde opbrandende weerstand zit in het circuit dat de lampjes voedt.

Tot nu toe het volgende gedaan:

Alle dioden eruit gehaald en door gemeten, geen defecte diode gevonden.
De printplaat gecontroleerd op onregelmatigheden en schoon gemaakt.
De lampjes eruit gehaald, weerstand blijft heet worden met de decoder erin.
De weerstand op de printplaat tussen de genoemde decoder pootjes weg gehaald, geen zichtbaar effect.
De decoder in de ESU tester gecontroleerd en geen defecten gevonden.

Het plan is nu om alle componenten weg te halen en de verlichting en motor op de juiste pinnetjes van de decoderstekker aan te sluiten. Voor zover ik kan zien zou daarmee het probleem van de hete weerstand weggehaald zijn en moet de loc digitaal prima lopen.

Toch zou ik graag willen weten waar het probleem vandaan komt. Ik heb de handleiding door genomen en bij inbouw van een decoder is alleen aangeven hoe deze dient te worden aangesloten. Het cijfer 1 geeft aan waar het stekkertje pin 1 moet zitten en dat is dan ook keurig het oranje draadje.

Als iemand ervaring heeft met dit probleem of suggesties heeft, dan hoor ik dat heel graag en waarvoor bij voorbaat dank.

Richard

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
Re:Brawa E42 weerstand op print wordt heet na inbouw decoder.
« Reactie #1 Gepost op: 06 June 2013, 22:27:57 »
Welke e42 heb je?
Jeroen

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #2 Gepost op: 07 June 2013, 10:01:01 »
Hoi Richard,

Wanneer die weerstand inderdaad tussen pin 4 en pin 8 zit, dan zit die volgens het schema van de 8-polige connector, aan beide stroomafnemers van je loc. Pin 4: linker wielen. Pin 8: rechter wielen. Die weerstand kun je dan gewoon verwijderen.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #3 Gepost op: 07 June 2013, 11:51:36 »
Weet je zeker dat het een weerstand is en niet een (ontstoor)spoel? Spoelen zitten soms in dezelfde behuizing als een weerstand.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 07 June 2013, 12:59:42 »
Had ook al zitten denken aan een smoorspoel, maar.... dan zou die smoorspoel, wanneer die tussen pin 4 en 8 zit, door de centrale als kortsluiting gezien worden.

Wat ik ook niet kan rijmen is het volgende:
De eerder genoemde opbrandende weerstand zit in het circuit dat de lampjes voedt.

De lampjes eruit gehaald, weerstand blijft heet worden met de decoder erin.

Dat zou betekenen dat de ''weerstand'' juist niet in het circuit van de lampjes zit.
mvg, Fred

RICROO

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 June 2013, 14:23:57 »
Hartelijk dank voor de reacties.

@Jab: mee eens, er zit dus nog ergens een verbruiker of er zit ergens een kortsluiting. Gevolg is een flinke stroom door de weerstand die heet wordt. Waarom dit dan niet plaats vindt als de decoder er niet in zit, is vreemd.

@Fred: inderdaad gecontroleerd. Is een weerstand.

Ik ben bezig om de printplaat plus componenten in een tekening te zetten om op die manier de onderlinge verbindingen te bekijken, maar helaas bitter weinig tijd. Ik had ook wat foto's willen bijvoegen, maar ook dat is nog niet gelukt.

Moet als laatste ook nog even het Brawa nummer opzoeken met loknummer om antwoord te geven op de eerste vraag steller. Komt er aan.

Leuk dat jullie willen meedenken, nogmaals bedankt.

Richard

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #6 Gepost op: 07 June 2013, 15:18:56 »
Had ook al zitten denken aan een smoorspoel, maar.... dan zou die smoorspoel, wanneer die tussen pin 4 en 8 zit, door de centrale als kortsluiting gezien worden.

Ligt aan de waarde... de spoel fungeert voor zuivere gelijkstroom als een weerstand met vrijwel 0 Ohm, maar het blokvormige DCC signaal wordt, afhankelijk van de spoelwaarde, niet zomaar doorgelaten... het belast de centrale wel flink, maar hoeft niet tot kortsluiting te leiden.

Wat wel apart is is dat de spoel parallel aan de motor is geplaatst, normaal zie je meestal een condensator parallel aan de motor en een of twee spoelen in serie.

@RICROO hoe weet je dat het een weerstand is? Heb je het met de multimeter gecontroleerd? Zo ja hoe heb je gemeten en wat waren je meetwaarden?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 07 June 2013, 16:47:34 »
@Jab: mee eens, er zit dus nog ergens een verbruiker of er zit ergens een kortsluiting. Gevolg is een flinke stroom door de weerstand die heet wordt. Waarom dit dan niet plaats vindt als de decoder er niet in zit, is vreemd.

Als de ''weerstand'' niet heet wordt zonder aangesloten decoder betekent dit dat de ''weerstand'' niet aan pin 4 en pin 8 aangesloten is.

Wat wel apart is is dat de spoel parallel aan de motor is geplaatst, normaal zie je meestal een condensator parallel aan de motor en een of twee spoelen in serie.

Als de weerstand of spoel parallel aan de motor zit, dan moet die op pin 1 en pin 5 aangesloten zijn. Daar die ''weerstand'' volgens Richard aangesloten is op pin 4 en 8, zou die weerstand of spoel ook heet moeten worden zonder aangesloten decoder, want de weerstand of spoel is dan rechtstreeks met de spoorstaven verbonden.
Ik krijg een steeds groter vermoeden dat de ''weerstand'' niet op pin 4 en 8 aangesloten is.

We kunnen het beste maar even wachten op het schema van Richard, want nu zijn er te veel onduidelijkheden.
mvg, Fred

RICROO

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 07 June 2013, 23:52:53 »
Beste meedenkers,

Wederom bedankt voor de input. Ik zal proberen zondag a.s. nog meer info te verzamelen en op de site te zetten. Kom net thuis van mijn werk dus dat geeft wel aan dat ik op dit moment even wat tijdgebrek heb. Edoch, antwoordend op een eerdere vraag, het gaat om de Brawa HO 0202, betriebsnummer DR E42 140.

Over de aansluit pennen en de weerstand ben ik wel zeker. Even voor alle duidelijkheid, het is een tweede handslok op de beurs in Houten gekocht. Analoog liep de loc bij testen op de beurs prima. Van de voorgeschiedenis van de loc weet ik dus verder niets. In de bijliggende documentatie vindt ik wel een afbeelding van die heet wordende weerstand maar niet van die weerstand over de aansluit pennen.

Uiteraard zie ik verdere informatie graag tegemoet, maar het is geen slecht idee het schema even af te wachten. Ik probeer dat schema zo snel mogelijk te maken en hier te publiceren.

Geniet overigens eerst even van het mooie weer, voor je het weet is het weer voorbij en kunnen we weer verder met de hobby.

Richard

guest7822

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 08 June 2013, 08:52:20 »
Het kan ook een ontstoringscondensator zijn, gewoon eruit slopen en je probleem is opgelost.

Walter

RICROO

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 18 June 2013, 16:59:14 »
Zoals beloofd na een flinke pauze aanvullende informatie aangaande het probleem.

Ik heb het component dat over de pennen van de decoder aansluiting zat, weg gehaald en dat had geen invloed op het gedrag van de loc. Nog geen gelegenheid gehad het component verder te bekijken.

Wel een tekening beschikbaar:

Uitgaande van de tekening zie ik voor de weerstand bij digitaal bedrijf niet veel nut. Ik kan de weerstand overbruggen, maar weet dan niet precies wat er met de decoder zal gebeuren.

Als je de tekening in landscape formaat voor je hebt, dan stellen de 8 puntjes aan de rechterzijde de decoder aansluitingen voor waarbij in analoog bedrijf door het bruggetje in onderbroken lijnen de aansluitingen tussen de pennen wordt aangegeven. Bij digitaal bedrijf zijn deze verbindingen er dus niet.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie commentaren.

Alvast bedankt.

Richard

guest7822

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 18 June 2013, 17:54:54 »
Als je het ding hebt weggehaald, kan het niet meer warm worden 😇, maar rijd je lok nou of nog steeds niet?

RICROO

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 19 June 2013, 16:13:30 »
Moet ik even in mijn geheugen spitten. Op dit moment zit er helemaal niets meer op de print. Ik zag trouwens bij het afhalen wel dat er toch nog een diode met 1 zijde niet gesoldeerd zat. Dat had ik nog niet eerder gezien.

Mijn loeplamp is kapot gegaan dus ik moet me een beetje behelpen. Ik zal eerst de onderdelen weer terug solderen. Ik neem daarvoor nieuwe dioden, de oude gooi ik weg. Ze waren bij meten correct, maar voor die parr dubbeltjes doe ik er nieuwe op.

Als het spul erop zit, dan test ik het even. In mijn eerdere berichten schreef ik dat bij verwijdering van de lampjes de weerstand heet bleef worden bij het rijden. Het schema verklaart in ieder geval waarom dat is.

Enfin, op naar de volgende stap.

Richard

RICROO

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 25 June 2013, 23:21:23 »
Zonder weerstand met decoder rijdt de loc prima, met weerstand rijdt de lok ook, maar wordt de weerstand snel heet.

Richard

guest7822

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 26 June 2013, 18:50:44 »
Mooi zo, lekker weglaten, en rijden maar.

Walter