Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelwensen 2026 door marco
Vandaag om 23:01:15
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 22:57:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 22:51:02
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
Vandaag om 22:47:57
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:43:54
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 22:38:20
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 21:32:35
Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
Vandaag om 21:16:47
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
Vandaag om 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 20:03:34
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
  

Auteur Topic: Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!  (gelezen 14790 keer)

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re:Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Reactie #15 Gepost op: 04 June 2013, 21:42:16 »
Ik mis een smal bruggetje met een stukje gauntlet spoor. Zou zonde zijn als je dat niet invoegt in het spoorplan

Goed idee van dat bruggetje, valt te overwegen. Aangezien het een vrij stadse sfeer zal zijn, kan het misschien over een sloot heen, of een gracht. Wellicht bij de keerlussen, of misschien in de straat zelf. Hoe zou jij dat willen zien? Ik ben benieuwd naar andere inzichten.

 Enne, wat bedoel je met Gauntlet spoor? Even opgezocht in google, en daarmee vind ik dat 'ingeweven' spoor. Dat wordt toch in Amsterdam gebruikt? Ik ken het namelijk niet.
Check ook mijn Facebook

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re:Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Reactie #16 Gepost op: 04 June 2013, 21:46:49 »
In Nederland wordt dat strengelspoor genoemd.
No dress rehearsel, this is our life.

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re:Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Reactie #17 Gepost op: 04 June 2013, 21:56:15 »
In Nederland wordt dat strengelspoor genoemd.

Dacht ik al. Neuh, vind ik niet interessant en maakt 't allemaal nóg moeilijker ivm blokkensystemen en weetikveel.
Check ook mijn Facebook

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re:Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Reactie #18 Gepost op: 04 June 2013, 22:22:00 »
Goed, ondertussen heb ik in Trainz 2012 - een 3D Trein/tram-simulator heel simpel het baanplan (Op schaal en maat) ingebouwd om eens te zien hoe dat eruit ziet, en ik moet zeggen; dat gaat best leuk worden! Door ruimtegebrek heb ik 1 module ertussenuit gelaten (Ruimtegebrek in huis; ik heb geen 4 meter in de lengte, dus 1 module minder en t past!)

Doordat ik weet dat een halte/perron 30CM moet zijn, wil ik de hele citadis er op kwijtkunnen, heb ik deze in het programma een plaatsje kunnen geven. 't Past allemaal toch maar even perfect. Nog even uitvogelen waar ik die brug (ophaalbrug lijkt me vet.. Werkend natuurlijk!)

Plaatje in t 3D programma;



En even offtopic om te showen hoe 't er dan uit kan zien; Een HTM GTL8-1 en een NF10 ter vervanging van het RET model.

Check ook mijn Facebook

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Reactie #19 Gepost op: 04 June 2013, 22:31:35 »
Doordat ik weet dat een halte/perron 30CM moet zijn, wil ik de hele citadis er op kwijtkunnen, heb ik deze in het programma een plaatsje kunnen geven. 't Past allemaal toch maar even perfect.

Mijn ervaring is dat je beter 35 centimeter kan aanhouden als haltelengte, want 30 centimeter is te kort voor de meeste GT8 trams. Op mijn baan heb ik ook genoeg trams die te ver uit de halte steken en dat is eigenlijk geen gezicht. Dus als het kan, maar je haltes iets langer. Later zal je daar zeker plezier van hebben!

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re:Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Reactie #20 Gepost op: 04 June 2013, 22:39:17 »
Mijn ervaring is dat je beter 35 centimeter kan aanhouden als haltelengte, want 30 centimeter is te kort voor de meeste GT8 trams.

Sorry, dat was wat ik ook bedoelde, mijn tram is 35cm lang. Maar bedankt, nu vergeet ik 't niet meer.
Check ook mijn Facebook

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 522
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Reactie #21 Gepost op: 04 June 2013, 23:12:34 »
Boogstraal is van hart cirkel naar rand cirkel. Doorsnede daarentegen is van rand naar rand. Dus idd, je hebt voor zo'n keerlus met 25 cm-radius zo'n 50 cm netto nodig. Matthijs

Beste Wes,

Wanneer je de berekening van Matthijs als basis neemt, kun je zien dat een modulebreedte van 60 cm bij een dubbelsporige keerlus niet voldoende is......

Al mijn trams rijden door een boogstraal van 24 cm (maar ik heb geen Randstadrail...); dat neem ik nu als uitgangspunt.
De hart op hart afstand tussen beide sporen van de keerlus moet minstens 4 cm zijn, mits je geen bovenleidingportalen tussen de sporen zet.
Voorts dient je buitenste spoor minstens 4 cm van de rand te blijven (hart op rand afstand).


Berekening van de breedte van de module:
- diameter binnenboog: 2 * 24 = 48 cm,
- komt bij voor de buitenboog: 2 * 4 cm = 8 cm,
- komt bij de afstand tot beide randen van de module: 2 * 4 cm = 8 cm,
en dat levert in totaal op: 64 cm......
En dan is er nog geen rekening gehouden met de ruimte voor een eventuele halte....

Toch is het een leuk en eenvoudig plan om met een tram te beginnen !!

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Reactie #22 Gepost op: 05 June 2013, 17:23:24 »
Prima Rob, dat je het nog even helemaal uitrekent (y), ik was gewoon aan het schatten en het ging tenslotte alleen maar om het verschil tussen straal / radius en doorsnede ::)

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Reactie #23 Gepost op: 02 January 2016, 17:07:59 »
Hoi Wes,
ik zie dat er weer eens wordt uitgegaan van 24 25 cm straal.
Maar jij weet vast wel wat de echte minimumradius voor een 1:1 GTL 8 is.
Vast veel meer dan voor de PCC's, maar ook vast geen 22,5 meter.
De 6000s hadden een straal van 17,50 nodig, maar GTL8 kon ik niet vinden.
Kan u me helpen ?
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Reactie #24 Gepost op: 03 January 2016, 12:25:31 »
Hallo Marco,

In de huidige normen worden een minimale boogstraal (voor GTL/Avenio) in exploitatie van 22m gehanteerd. Voor een matrit mag dit 20m zijn. Vroeger zal dit wel minder geweest zijn.

PS: Hoe is het met de GTL?

Wes
Check ook mijn Facebook

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3059
    • Zwetdorf in model
Re:Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Reactie #25 Gepost op: 03 January 2016, 12:54:28 »
Mijn ervaring is dat je beter 35 centimeter kan aanhouden als haltelengte, want 30 centimeter is te kort voor de meeste GT8 trams. Op mijn baan heb ik ook genoeg trams die te ver uit de halte steken en dat is eigenlijk geen gezicht.

Hoi Wes,

in Den Haag mogen Citadis en Avenio trams langer zijn dan de haltens omdat niet alle deuren op de koppen van deze voertuigen zitten. Voor dit soort situaties (bij Citadis en Avenio) kennen we de diverse soorten halte borden.

In Nederland wordt dat strengelspoor genoemd.

In Den Haag hebben we vergelijkbare spoorconfiguraties met voorgetrokken wissels zoals:
  • De Bosbrug achter wissel 338
  • Het Rijswijkseplein achter wissel 113

Groeten,

Christoph
« Laatst bewerkt op: 03 January 2016, 13:15:11 door Christoph. Reden: verduidelijking van wat ik bedoel aangebracht »

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Reactie #26 Gepost op: 03 January 2016, 18:55:02 »
Chris, bedankt, maar je reageer op iets van twee jaar geleden.

En een klein psje; inmiddels zelf trambestuurder dus ik ben op de hoogte  ;D toch bedankt.
Check ook mijn Facebook

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3059
    • Zwetdorf in model
Re: Hulp bij baanplan voor tram gevraagd!
« Reactie #27 Gepost op: 03 January 2016, 19:21:50 »
Ahh, oké ik had de datum inderdaad niet gezien.
En collega, ik vond de opmerkingen al zo vreemd.

Groeten,

Christoph

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
GTL8 straal
« Reactie #28 Gepost op: 07 January 2016, 14:57:42 »
Hoi Wes,
de  GTL8 is nog even mooi las hij was, hoor ! 
Ik krijg hem alleen niet door de Hartelbogen heen,

dus moet mijn railplan aanpassen. Of een apart traject maken waar de 3000 en 6000 kunnen rijden. Vandaar mijn vraag.
Wat is de kleinste bocht die een GTL8 kan nemen. Dat tegenwoordig 22m wordt aangehouden voor de exploitatie betekent dus dat hij scherper kan. Maar hoe scherp ?
Jongere trams dan een GTL zullen er bij mij niet rijden - behalve de 6016 "uit 2002"  uiteraard !
De 25 cm minimum boogstraal die altijd genoemd wordt, stoelt niet op de werkelijkheid. Zeker niet van die van 1981.
Vandaar mijn vraag. Wat is de technisch kleinste straal voor een GTL ?
Blijven mooie trams, toch ?

Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
GTL8 straal
« Reactie #29 Gepost op: 07 January 2016, 15:07:15 »
Haha,
ik zie net dat ik mijn 6000 beter de 6013 kan noemen. Per slot is de 3000 de 3106 !
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog