Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Forever Rocofan
Vandaag om 17:24:06
Digitaliseren Trix V 120 door Hasenwald
Vandaag om 17:04:38
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 16:55:58
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door saskia
Vandaag om 16:49:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 16:48:48
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:35:53
Omgeving Frankfurt am Main door haes
Vandaag om 15:37:55
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 14:43:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 13:51:49
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40  (gelezen 14890 keer)

WSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
« Gepost op: 03 June 2013, 16:33:33 »
Hallo allemaal,

Na afronding van mijn laatste spoorwegproject was ik op zoek naar iets nieuws. Ongeveer zes jaar geleden heb ik een poging gedaan om de 3737 te bouwen. Hiervoor heb ik destijds tekeningen opgevraagd, maar het model was helaas geen groot succes en is vrij snel in de prullenbak verdwenen. Nu ik twee stoomlocs gebouwd heb in 1:40 heb ik besloten mij weer eens aan de 3737 te wagen. De andere twee stoomlocs zijn hoofdzakelijk van karton met details van hout, metaal en plastic. Dit ga ik ook bij de 3737 doen. Ik kan alleen in het weekend stevig aan het model bouwen omdat ik op kamers woon, maar mijn werkplaats nog steeds grotendeels bij mijn ouders staat. Op het moment staat het frame van de loc grotendeels en werkt het binnenliggend drijfwerk.

Enkele foto's om het een en ander te verduidelijken:

De onderdelen van het frame


Krukas


Binnenliggend drijfwerk


Wielen in verschillende fasen van de bouw


De voorganger: de NS 6317

Groetjes,
Wout
NS 3737 in 1:40

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
« Reactie #1 Gepost op: 03 June 2013, 16:36:04 »
Wauw :o :o (y) (y) (y)

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
« Reactie #2 Gepost op: 03 June 2013, 16:36:44 »
ERG benieuwd naar de verdere voortgangsverslagen

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Modelspoor Design
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
« Reactie #3 Gepost op: 03 June 2013, 16:37:20 »
Toppie hoor doe je dit niet na!!!! (y) (y) (y) (y)
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
« Reactie #4 Gepost op: 03 June 2013, 17:31:03 »
Nice! Ik volg het!
Check ook mijn Facebook

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
« Reactie #5 Gepost op: 03 June 2013, 18:06:04 »
Mooi hoor!, ik volg het ook! (y)

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

WSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
« Reactie #6 Gepost op: 10 June 2013, 11:13:27 »
Hallo allemaal,

Bedankt voor de leuke reacties! Er is afgelopen weekend weer wat tijd geweest om aan de 3737 te werken. Het gaat nu vooral om de wielen zodat ik het buitenliggend drijfwerk kan gaan bouwen. Aangezien ik ongeveer anderhalf uur per wiel bezig ben gaat dat niet hard, maar het wordt wel mooi. Er moeten nog twee gemaakt worden. Dat kan ik tussendoor wel doen, dan heeft de boel ook nog tijd om te drogen.


Toen ik de maten nog eens naliep bleek één van de wielen een paar millimeter te klein te zijn. Dat zou betekenen dat ik weer een compleet wiel moest maken. Dat zag ik niet zitten en daarom besloot ik alleen de wielband los te halen en er een nieuwe op te zetten. Hiervoor moesten even wat spaken met enige kracht anders gezet worden, maar uiteindelijk paste het allemaal prima.

Wielen die op deze manier zelf gemaakt worden zijn nooit in één keer helemaal perfect rond en de as zit ook eigenlijk nooit helemaal perfect in het midden. Daarom is het noodzakelijk om de wielen, voor ze te plaatsen, even af te draaien. Daarbij gebruik ik een vrij grove rasp. Dat gaat prima, alleen was ik bij één van de wielen na het afdraaien wel een spaak kwijt. Gelukkig was dit geen dragende spaak (maar acht van de zestien spaken zijn echt dragend) en was hij in zijn geheel uit het wiel gevlogen, dus het vervangen hiervan moet geen problemen opleveren.


Als laatste heb ik het frame iets verlengd omdat er anders geen remwerk meer tussen de wielen past. Tijdens de proefpassing zag het er allemaal goed uit, dus het gaat straks niet opvallen dat het frame iets verlengd is.

Van de week maar eens aan de slag met de laatste twee drijfwielen en de basis van de tender. Dan kan er in het weekend hopelijk weer flink doorgewerkt worden!

Groetjes,
Wout
NS 3737 in 1:40

WSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
« Reactie #7 Gepost op: 17 June 2013, 20:16:00 »
Hallo allemaal,

Nu de drijfwielen gepast kunnen worden, kan ik ook een voetplaat voor de 3737 maken. Aan de hand van de maten op de tekening en een paar merktekens die ik vooraf op de frameplaten en het cilinderblok had gezet heb ik deze uitgetekend op een stuk karton. Na de voetplaat uitgesneden te hebben heb ik het frame uit elkaar gehaald en de onderdelen geschilderd. Het binnenliggend drijfwerk blijft blank metaal omdat de verf daar van af gaat springen zodra de boel gaat draaien. Toen de verf droog was heb ik het frame op de voetplaat in elkaar gezet. Dit betekent dat het binnenliggend drijfwerk vanaf nu niet meer gedemonteerd kan worden.



Tijdens het drogen kon ik de basis voor de tender maken. Na de bodem uitgesneden te hebben en deze van een hartlijn te hebben voorzien kon ik de frameplaten plaatsen. Toen ik daarna bezig was met het remwerk bleek dat de remblokken op een vrij lange stang moesten zitten om de wielen te bereiken. Dat kon niet kloppen. Een kort onderzoekje van de tekeningen en foto's wees uit dat het ook niet klopte: de frameplaten stonden verkeerd. Na een kleine hoeveelheid hak- en breekwerk kon ik alles goed in elkaar zetten. Dit betekent wel dat ik het remwerk moet verbreden. Dat is een klusje dat nog even op de stapel ligt.



Een dag later kon ik de rest van de tender bouwen. Het bouwen van een tender is nog simpeler dan een huisje plakken, maar duurt vanwege de hoeveelheid klinknagels wel iets langer. Deze klinknagels heb ik met een radeerwieltje gemaakt. De hoeveelheid ribben zorgt ervoor dat er van een relatief zacht materiaal als karton toch een goede stevige constructie te bouwen is. Dit is zeker nodig als je klinknagels in het karton maakt omdat het dan de neiging heeft krom te gaan trekken.


De tender in aanbouw. Helaas zijn de klinknagels slecht zichtbaar.


De tender zoals hij er nu bij staat. De gaatjes aan de binnenkant zijn niet erg: daar komen toch nog kleine ribben tegenaan.

Als laatste een foto van de 3737 bij de 6317 en de 65 018.


Groetjes,
Wout
NS 3737 in 1:40

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
« Reactie #8 Gepost op: 17 June 2013, 20:17:44 »
Mooi hoor! Alleen de windleibladen van de 65 018 kunnen wel wat rechter. ;)

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

MarklinKoen

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
  • ex-NS 180!
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
« Reactie #9 Gepost op: 17 June 2013, 20:56:33 »
Gaaf project!
1:1 DE2-en Stalen D-prutser in Haarlem, en bezig met een 1:87 modulebaantje!

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
« Reactie #10 Gepost op: 17 June 2013, 22:41:11 »
Vanwaar deze exotische schaal?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5401
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
« Reactie #11 Gepost op: 18 June 2013, 08:46:47 »
Nu ik twee stoomlocs gebouwd heb in 1:40 heb ik besloten mij weer eens aan de 3737 te wagen.

Daarom dus, de rest is ook in deze schaal gebouwd ;D
Leuk project, als ik dit soort dingen zie krijg ik steeds de neiging om mijn 1/25 NS6700 eens een keer te vervolmaken en er een paar rijtuigen achter te bouwen...jammer dat een dag maar 24 uur heeft
RETROBAHN A.G.

WSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
« Reactie #12 Gepost op: 18 June 2013, 16:45:29 »
@Remystoom: Dank je! Nou je het zegt... volgens mij hangt hij aan de andere kant ook op half zeven. Dat moet ik de volgende keer even aanpakken.

@MärklinKoen: Dank je!

@Sven: Precies wat Besselspoor zegt. Het is ooit begonnen met de 65 018 die ik zo groot mogelijk wilde bouwen om me eens lekker uit te kunnen leven met detailleren. 1:40 kwam goed uit voor de plek waar ik hem in gedachten had. Ik ben het vast blijven houden om een beetje eenheid te scheppen.

@Besselspoor: Dank je! Dat probleem met de tijd is toch altijd lastig!
NS 3737 in 1:40

WSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
« Reactie #13 Gepost op: 26 June 2013, 12:44:12 »
Van het weekend was er vanwege de tentamens helaas geen tijd om te bouwen. Ik heb echter wel een vraag: heeft iemand foto's van de loczijde van de tender? Ik heb erg weinig referentiemateriaal aan hoe dat stuk tender er precies uit ziet.
Alvast bedankt!
Wout
NS 3737 in 1:40

MarklinKoen

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
  • ex-NS 180!
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
« Reactie #14 Gepost op: 27 June 2013, 17:35:08 »
Heb je wat aan dit filmpje?: http://www.youtube.com/watch?v=D7bn3RhgIsc
1:1 DE2-en Stalen D-prutser in Haarlem, en bezig met een 1:87 modulebaantje!