Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR  (gelezen 13654 keer)

jakop

  • Gast
BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Gepost op: 30 mei 2013, 21:36:51 »
In 1999 kocht ik deze loc bij Harlaar in Badhoevedorp  in de aanbieding. Ik meen voor fl. 199,=, op de doos staat nog fl.299,=.
Sindsdien heeft de loc in z’n doos opgeborgen gelegen met nu werkelijk 0 m’ op de ‘teller’. Destijds had ik geen baan en de vorige baan is nooit in een stadium van rijden geraakt. De loc is 3-rail analoog, dus op de huidige baan is er geen inzet mogelijk zonder digitalisering.
Met de komst van de Märklin dubbeldekkerset 43598 is hier de kans voor de 1702 om in schaal 1:87 het stokje over te nemen van zijn 1:1 broer die in februari met zijn stam dubbeldekkers ter zijde ging.

Wat ga ik doen?
-   Ombouw naar digitaal d.m.v. een ESU 54610 decoder en een 51962 ‘Hamomagneet’.
-   Plaatsing van een airco op cabine 2
-   Aan cabine 2 zijde werkende sluitseinen maken en dan ook meteen de frontseinen met LED’s uitvoeren.


Het ‘slachtoffer’

Eerst de verlichting. Märklin heft pas recent locs op de markt gebracht met werkende sluitseinen. Bij de 1702 en ook de 1631, die later nog eens gedigitaliseerd zal worden, is dit nog niet zo. De seinen worden met een dotje rode verf aangegeven.

   

Eerst de rode verf er af en met een scherpe priem een centerpuntje gemaakt. Dan boren met een 2 mm boortje gewoon in de accuboormachine. Het is nogal een dikte waar je doorheen moet….

   

Ik heb van een stuke banenprintplaat een ‘houder’ gemaakt voor de 5 LED’s en er meteen de 2 diodes, die nodig zijn om d.m.v. F1 een rangeersein te maken, op het printje gemaakt. Daarnaast het zaakje in de kap met de LED’s in de lampgaten.

   

In de loc zelf een ander printje waar ik een NEM stekker gemaakt heb om de decoder te kunnen wisselen en ook de weerstandjes voor de LED’s op gemonteerd heb. De ‘min’ krijgt het printje via de bevestigingschroef van het frame, het draadje van de sleper is aan de print gesoldeerd zo ook de grijze en oranje draad naar de motor. Verder 4 stekkertjes voor de bedrading naar de LED’s in de kap.
Door wat problemen bij de ombouw van de motor, hier te lezen, heb ik er geen foto’s van gemaakt. Het motortje loopt nu prima en stiller dan verwacht nadat de instellingen voor de motor volgens aanwijzing van ESU waren ingesteld.

   

Links het LED-printje in de kap (scherp stellen is niet mijn ding). De bedrading vastgezet met een paar dotjes secondengel. Rechts de decoder ingeprikt. Ruimte zat!



   

Het voorlopig eindresultaat. Om te beginnen moet de airco (goed) vastgezet worden, nu is hij nog los en opstandig. Verder moet er nog wat remslangenspul op en eigenlijk ook een scharfenbergkoppeling. Los te koop Chris?   ;D
Misschien ook wat vervuiling van wielstellen en dak en dan is de 1702 klaar voor z’n stam rijtuigen die reeds klaar liggen bij MTE  (y)




Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2013, 21:45:29 »
Ik zal eens navragen :)

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2013, 20:14:33 »
Al weer ruim een week geleden heb ik de Märklin DD-AR set 43598 opgehaald.
Wat al bleek tijdens soloritten van de 1702 is dat:

- de lok erg mooi loopt vooruit maar achteruit meer met het bekende rauwe Märklin geluid.
- de afstand tussen rijtuig en loc te groot is.
- het contact met massa (rail(s)) te wensen overlaat.

Het laatste op te lossen is nogal ingrijpend. De 4 wielen van het motorstel hebben ASB's. Daar extra contact maken betekend assen wisselen. Dat zie ik me nog niet doen..  :-\
Het andere wielstel staat wel ferm met 4 wielen op de rails, maar 2 er van hebben slechts contact met massa omdat de andere rail voor terugmelding wordt gebruikt. Met superschone wielen rijdt hij prima, maar naarmate die iets viezer worden is het afgelopen. Dus.....wat is wijsheid?
Nu is deze DD-AR combinatie in feite een treinstel. Het heeft in wezen 20 jaar zo 'vast' rondgereden. Hierdoor is het relatief eenvoudig om het eerste rijtuig aan de loc met 4 assen (eigenlijk dus 4 wielen) mee te laten doen om goed contact te houden. Beide draaistellen worden voorzien van digirails slepers.



De draadjes mooi door het draaipunt en onder het interieur door langs het metalen gewicht. Beide draden gesoldeerd aan het metalen plaatje wat er zit voor de eventuele stroomvoerende koppelingen.

Hoe nu contact met de lok maken? Nu hadden de DD-AR stammen een stekkerverbinding met de loc die erg zichtbaar was. Tussen de beide frontramen zitten 2 stekkerdozen waarin die verbinding tot stand kwam. Nu is het huis van een Märklin van metaal en is geleidend verbonden aan het chassis waar de wielen in contact mee staan. Om het mezelf niet al te moeilijk te maken heb ik een gaatje in de loc geboord ø 0,6 mm t.p.v. de stekkerdozen. Een draadje uit het ronde raampje van de kopdeur met daaraan een stukje afgeknipte 'pen' van een LED er aan met een stukje krimpkous en de extra massaverbinding is daar!

 

Probleem opgelost. De trein rijdt trekkend én duwend zonder enkel probleem. Dat laatste had ik eerlijk gezegd niet verwacht  ;D

Blijven er 2 punten over. De afstand tussen loc en rijtuig moet ik nog maar eens bekijken. Echt simpel in te korten is de huidige NEM-schacht niet. Mocht iemand een idee hebben waarom het motortje zo'n verschil heeft in beide draairichtingen houdt ik me aanbevolen.

Tijdens voornoemde ritten kwam nog een punt boven: de front- en sluitseinen op het koprijtuig moeten anders. Leuk bedacht met zo'n schakelaartje op de as, maar die gaat er uit. Dat wordt een functiedecoder met andere LEDs of hoe dan ook wat meer lichtopbrengst. Sluitlicht zie je nu nauwelijks, frontlichten zijn zo zwak als een kaarsje  :(

Ik zal eens navragen :)

Al iets bekend?  ;)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2013, 23:19:00 »
Mooi opgelost met die leds Jakop (y). Maar geven die digirails slepers op de manier hoe je ze nu monteert niet erg veel weerstand? Als je ze van de andere kant tegen de assen laat lopen en de tongen op de plek waar ze de as raken van "Karst" contactputjes voorziet zie je de slepers een stuk minder en maken ze ook nog eens beter contact met minder weerstand. Ik gebruik deze methode ook bij al mijn slepers.

klik en klik of klik

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8809
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2013, 23:23:25 »
Ga je cabine 1 nog zwart maken?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #5 Gepost op: 18 juni 2013, 23:29:40 »
Ik zal morgen nog een poging doen :)

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #6 Gepost op: 18 juni 2013, 23:41:52 »
@Ruud  Ziet er mooi uit! Bij mij drukken ze niet hard op de as hoor! Ik heb ze eerst gebogen.

@Frank  Zou eigenlijk wel moeten..  ;D  voorlopig toch maar niet

@Chris  Graag! Er rijden ook nog zoveel Lima's zonder  ;)
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2013, 10:27:06 door Jakop de Bruin. Reden: tikfoutje »

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #7 Gepost op: 16 november 2013, 11:22:17 »
Inmiddels zijn er 2 BSI koppelingen beschikbaar. Een setje van Märklin zelf (E180684) en een 3D print van Mitchel.
Ik had op twee 'paarden' gewed: via Chris om een setje van Märklin gevraagd en ook Mitchel geprobeerd te interesseren voor dit product.
Eindresultaat is dat ik beide heb en kan kiezen.  (y)

Op basis van deze foto van Rene W. heb ik toch voor de 3D print gekozen.



Zonder te meten, vind ik de Märklin wat te iel t.o.v. z'n natuurlijke omgeving (buffers, baanruimer) Qua detailering is de Märklin best wel OK.

Onderstaande foto is natuurlijk weer super onscherp  ::)  maar geeft wel de positie aan. Hij moet nog wat naar beneden dus.



ooit zal ik dat ding toch eens scherp op een foto krijgen....  :-\


Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #8 Gepost op: 16 november 2013, 11:41:24 »
Leuk, ben zelf al jaaaaaaaren bezig om twee lima stammen te bouwen, die moeten ook maar eens een keer af.
Moeten eigenlijk alleen nog decals op, moet ik alleen nog even tekenen...

Verder ben ik, zoals je weet, ook met de koppeling bezig geweest.  :)
Even ter motivatie:  ;D


Details aangezet by Romar Keijser, on Flickr


Ben benieuwd wat jij er van gaat maken.  (y)
Ga je er ook slangen op/aan maken?

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #9 Gepost op: 16 november 2013, 11:52:54 »
Ja, dat is wel de bedoeling. Ik wil dat proberen met ø 0,6 mm lakdraad wat dan 1:1 ruim 5 cm dik is. Misschien wel iets te dik..

Dit is overigens de Märklin DD-AR waar hij op zit. Nu nog iets te hoog  ::)
Poging drie dan maar....wat dus wel aangeeft dat de originele Märklin BSI die hier op zat veel te hoog zat. Kan ik dus niet meer laten zien aangezien ik de achterkant daarvan gebruikt heb om hier aan te lijmen.
Wel een gaatje van ø 0,6 in BSI en Märklin beugeltje geboord en met eenzelfde stukje lakdraad daarin als versteviging voor de lijmverbinding. (secondengel van Bison)

Ook hier nog een DD-AR stam te maken bestaande uit 3 Lima rijtuigen en een Rivarossi mDDM en dus nu mét BSI en ook nog een 'Chris'-baanruimer....werk zat dus  ;D

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #10 Gepost op: 16 november 2013, 14:19:15 »
mDDM ligt hier ook nog ja... ben nog opzoek naar een baanruimer voor de stuurstand van dat setje.  ;D


Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #11 Gepost op: 17 november 2013, 16:16:40 »
Nu dan met slang(en) én scherp(er)



Ook nog een slang aan de andere kant. Inmiddels ook al wat kleurtjes aangebracht maar dat laat ik wel zien als de koppeling weer onder het rijtuig zit.

Ook de 1702 moet een BSI krijgen en de uitdaging ligt hier in 'hoe zet ik 'm vast?' Het zou kunnen aan het boutje waar de koppelinghouder aan vast zat, maar dat beweegt de zaak naar links en rechts in bochten.
Beter is aan het frame maar dat is van metaal en nog behoorlijk dik ook.
Ik ga dus een 'Karst'-oplossing bedenken. Ik ga een plaatje styreen van 1,5 mm dik vastzetten met een paar M2 schroefjes aan het frame.
Op het styreen is dan wel verder te 'bouwen'.


Gaatjes ø 1,6 mm


M2 getapt en schroefjes er in


Plaatje stryreen er op. Nog 1 mm tussen het plaatje en de koppeling voor de juiste hoogte



Een beetje rare foto maar de lok lag op z'n kop om de lijm te laten drogen. Foto is omgedraaid en uitgesneden vandaar deze rare lichtval.
De positie is goed zo al zullen de remslangen ook verlengt moeten worden om het plaatje compleet te maken. Dat kan mooi tegen de voorzijde van die plaat styreen die ik hiervoor ook die 1,5 mm dik heb gehouden om toch enig 'vlees' te hebben om e.a. op vast te zetten.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #12 Gepost op: 17 november 2013, 16:25:20 »
Ziet er nu een beetje uit als een Halloween-lok ;D Leuk projectje (y)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #13 Gepost op: 18 november 2013, 08:28:22 »
Gaaf die laatste foto! Net of de loc op een putspoor in de werkplaats staat. Daar komt ook altijd flink licht uit......

Over het dichter bij elkaar koppelen van de loc en het eerste rijtuig: Ooit was er een metalen beugeltje te koop met aan de ene zijde een oogje en aan de andere zijde een soort NEMschacht (maar dan van metaal). In die NEM-schacht past dus elke willekeurige kortkoppeling en dat oogje gebruik je om het metalen houdertje onder de loc vast te schroeven met dezelfde chroef als waar de originele koppeling mee vast zat.

Omdat dit houdertje in lengte korter was dan de oorspronkelijke koppeling én je ook nog eens gebruik maakt van kortkoppelingen, werd het mogelijk om de loc en het eerste rijtugi op ongeveer 3 á 4mm van elkaar te combineren. Dat is nog steeds niet buffer aan buffer, maar wel velemalen beter als de oorspronkelijke oplossing.

Maar ja, nu de vraag: bestaat die metalen koppelinghoudertje nog en zo ja, wie verkoopt het?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #14 Gepost op: 18 november 2013, 09:53:16 »
Mocht het niet meer te verkrijgen zijn, het klinkt als een onderdeel wat ook prima zelf te fabrieken is.


Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.