Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Sven
Vandaag om 00:26:56
Wat was jullie allereerste loc? door Pommie
Vandaag om 00:20:26
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
Vandaag om 00:20:23
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door hmmglaser
Vandaag om 00:01:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
07 August 2025, 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
07 August 2025, 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
07 August 2025, 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
07 August 2025, 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
07 August 2025, 17:23:54
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23
Aachenau West door wob
07 August 2025, 16:54:23
Rijnstraat door Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
07 August 2025, 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
07 August 2025, 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
07 August 2025, 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
07 August 2025, 14:22:40
  

Auteur Topic: DDAR 1700  (gelezen 8086 keer)

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re:DDAR 1700
« Reactie #15 Gepost op: 27 May 2013, 14:43:25 »
Hoi Emiel,

De mDDM of mBk wordt tijdens de revisie niet gewijzigd op het gebied van tractie, deze is dus ongewijzigd.
Jouw vermoeden klopt dus niet. Misschien is het totale gewicht van de stam wat afgenomen door de modernisering.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re:DDAR 1700
« Reactie #16 Gepost op: 27 May 2013, 15:10:43 »
Een loc heeft zelden "teveel" aan vermogen. Eerder te weinig. Al is dat met een 1700 aan een DDAR-3 of DDAR-4 niet zo.
Dat zeg ik toch?  :D Verder is het gebrek aan adhesie bij deze locs vaak de reden dat ze niet hun volle vermogen kwijt kunnen.
« Laatst bewerkt op: 27 May 2013, 18:40:17 door Duvel »
Met vriendelijke groeten, altijd.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8492
  • Spoor N
Re:DDAR 1700
« Reactie #17 Gepost op: 27 May 2013, 17:13:56 »
De DD-AR 7400 en 7300 series rijden nog wel, maar ze worden wel (snel) schaars.
De 7300 serie is al heel schaars ja, die rijden al sinds de invoering van mDDM niet meer. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
  • Gotthardbahn
    • Dennis Model Trains
Re:DDAR 1700
« Reactie #18 Gepost op: 27 May 2013, 18:38:25 »
Er staan ook twee stammen op Amersfoort opstelterrein. Met locomotief dus. Heb niet goed opgelet, maar zouden best eens 1713 en 1715 kunnen zijn geweest.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Al mijn ideeën en modelbouwactiviteiten nu op mijn nieuwe weblog: Dennis Model Trains

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:DDAR 1700
« Reactie #19 Gepost op: 27 May 2013, 18:47:44 »
Dat zeg ik toch?  :D Verder is het gebrek aan adhesie bij deze locs vaak de reden dat ze niet hun volle vermogen kwijt kunnen.
En ook dat is niet waar. Met een 1700+DDAR-stam kun je zonder slippen met volledige uitsturing wegrijden. Ik heb dat met de 1701+DDAR ook een keer uitgebrobeerd in de noodbesturing. Ook toen had ik geen slip, hooguit een bovenleidingsspanning die uitviel door de wat hoge stroomafname...
Groetjes,
Emiel

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:DDAR 1700
« Reactie #20 Gepost op: 27 May 2013, 19:10:32 »
Hahaha dan was je lekker snel op gang zeker :)
DDZ heeft wel iets minder luchtweerstand omdat de happertjes boven de bovenste ramen en de openklapbare onderste ramen er niet meer zijn. Of dat substantieel is, geen idee,
Gewichtsafname geloof ik niet zo in, want zelfs als het interieur iets lichter is: er zit nu ook een airco-installatie is.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:DDAR 1700
« Reactie #21 Gepost op: 27 May 2013, 20:22:21 »
Hoi Emiel,

De mDDM of mBk wordt tijdens de revisie niet gewijzigd op het gebied van tractie, deze is dus ongewijzigd.
Jouw vermoeden klopt dus niet. Misschien is het totale gewicht van de stam wat afgenomen door de modernisering.

Groeten Bart
Ik zeg ook niet dat de tractie gewijzigd wordt, alleen wat beter getuned. mDDM onderling zat ook wel het nodige verschil in qua aanzet (sommige waren niet vooruit te branden). Dus wellicht dat ze ze nu bij de renovatie weer allemaal op scherp zetten.
Groetjes,
Emiel

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:DDAR 1700
« Reactie #22 Gepost op: 27 May 2013, 23:00:54 »
ja, er zijn ruim 30 stuurstanden ddm/dd-ar over en een heleboel tussenbakken.
wat hiermee gaat gebeuren is onbekend. Als ze slim zijn bouwen ze deze ook om maar de ns wil geen loks + rijtuigen meer....dus het zal de sloophamer wel worden.

Enorme en voor NS ongekende kapitaalvernietiging op kosten van de belastingbetaler en de reiziger....

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re:DDAR 1700
« Reactie #23 Gepost op: 27 May 2013, 23:02:48 »
En ook dat is niet waar. Met een 1700+DDAR-stam kun je zonder slippen met volledige uitsturing wegrijden. Ik heb dat met de 1701+DDAR ook een keer uitgebrobeerd in de noodbesturing. Ook toen had ik geen slip, hooguit een bovenleidingsspanning die uitviel door de wat hoge stroomafname...
Groetjes,
Emiel

Probeer het eens met 3000 ton aan goederentrein, wedden dat hij gaat slippen?  ;) Slipprobleem bij 1600/1700 heb ik alleen gehad met 1600 in de goederendienst. Ook met getrokken mat slipt hij nooit. Maar dat kan ook komen omdat ik het zinloos vind om gelijk helemaal uit te sturen, gelijkmatiger opbouwen heeft mijn voorkeur ivm reizigerscomfort.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re:DDAR 1700
« Reactie #24 Gepost op: 27 May 2013, 23:05:36 »
Enorme en voor NS ongekende kapitaalvernietiging op kosten van de belastingbetaler en de reiziger....

Wat een goed onderbouwde uitspraak!

Als NS al voldoende heeft afgeschreven op de locs/rijtuigen, kan het voor het bedrijf goedkoper zijn om afscheid te nemen van een materieelsoort dan hem in dienst te houden. Kosten/baten plaatje. Dat heeft niets met kapitaalvernietiging te maken, als het voor NS niet meer rendabel is om rond te rijden met 1700'en en 4 rijtuigjes dan houdt het gewoon op.

Het enige wat NS zich af moet vragen of ze niet gigantisch in de knoei gaan komen met zitplaatscapaciteit.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:DDAR 1700
« Reactie #25 Gepost op: 27 May 2013, 23:10:16 »
Ik zeg ook niet dat de tractie gewijzigd wordt, alleen wat beter getuned. mDDM onderling zat ook wel het nodige verschil in qua aanzet (sommige waren niet vooruit te branden). Dus wellicht dat ze ze nu bij de renovatie weer allemaal op scherp zetten.
Groetjes,
Emiel

Nogmaals aan de tractie word helemaal NIKS gedaan, en ja nog steeds de 1 trekt onder je gat vandaan en de ander is niet vooruit te branden.......
Dit is het moderniseren tegenwoordig, veel bling maar aan de techniek geen groot onderhoud meer.........

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re:DDAR 1700
« Reactie #26 Gepost op: 27 May 2013, 23:15:51 »
Nogmaals aan de tractie word helemaal NIKS gedaan, en ja nog steeds de 1 trekt onder je gat vandaan en de ander is niet vooruit te branden.......
Dit is het moderniseren tegenwoordig, veel bling maar aan de techniek geen groot onderhoud meer.........

Het kan al helpen als ze de tractie een grote beurt geven, wellicht dat versleten onderdelen die nu weer vernieuwd worden het vermogen wat opkrikken. Geen idee hoe dat met electromotoren zit, maar een auto kan na een grote beurt zomaar weer een paar PK terugkrijgen, die in de loop van de tijd verdwenen waren. Ik ga er van uit dat ze bij de revisie de tractie op zijn minst een flinke onderhoudsbeurt geven.

Daarnaast waarom zou je de mDDM technisch updaten? De techniek voldoet, ze hebben over het algemeen voldoende vermogen voor hun taak, upgraden kost alleen maar geld en de NS krijgt daar niet meer winst voor terug.
Oeps!

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re:DDAR 1700
« Reactie #27 Gepost op: 27 May 2013, 23:29:10 »
Daarnaast waarom zou je de mDDM technisch updaten? De techniek voldoet, ze hebben over het algemeen voldoende vermogen voor hun taak, upgraden kost alleen maar geld en de NS krijgt daar niet meer winst voor terug.
Wat de NS wel al heeft is vertraging. Verder is het inderdaad niet nodig
om te upgraden, het voldoet aan alles. ;)

Grtjes Remy
« Laatst bewerkt op: 27 May 2013, 23:30:50 door Remystoom. Reden: quote was verkeerd »
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re:DDAR 1700
« Reactie #28 Gepost op: 28 May 2013, 00:41:52 »
ja, er zijn ruim 30 stuurstanden ddm/dd-ar over en een heleboel tussenbakken.
wat hiermee gaat gebeuren is onbekend. Als ze slim zijn bouwen ze deze ook om maar de ns wil geen loks + rijtuigen meer....dus het zal de sloophamer wel worden.



Ik vraag me af waarom de NS ineens van alle loks af wil? ik vind het een verkeerde set.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:DDAR 1700
« Reactie #29 Gepost op: 28 May 2013, 02:00:44 »
nog 1 keer, bij de grote revisie gebeurt er NIKS met de tractie installatie.....