Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 00:52:07
Zoeken in het Utrechts archief door Duikeend
Vandaag om 00:40:55
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
28 December 2025, 23:34:00
Common ground en Yamorc door bask185
28 December 2025, 23:18:25
koppeling vervangen Minitrix wagon door joespoor
28 December 2025, 22:58:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
28 December 2025, 22:34:35
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
28 December 2025, 22:26:16
MP4 wissel decoder aan sluiten op Intellibox door bask185
28 December 2025, 22:19:36
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
28 December 2025, 22:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
28 December 2025, 22:02:12
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
28 December 2025, 22:01:18
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
28 December 2025, 22:00:10
Yamorc 7001 dood door Steven Loosman
28 December 2025, 21:54:10
lichtsluis een bezetmelding laten geven door maartenvdb
28 December 2025, 21:50:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
28 December 2025, 21:42:14
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
28 December 2025, 21:37:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
28 December 2025, 21:24:06
Raadplaatje door hielke1501
28 December 2025, 21:19:47
Ineens geen sound meer door Ronald A.
28 December 2025, 21:09:58
Rondom Charlois door Alewijn
28 December 2025, 20:46:08
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
28 December 2025, 20:40:01
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
28 December 2025, 20:36:20
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
28 December 2025, 20:36:18
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
28 December 2025, 19:59:18
Ontraxs 2026 door Marty
28 December 2025, 19:48:45
Fleischmania Nostalgia door Eric v C
28 December 2025, 19:12:25
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Duikeend
28 December 2025, 17:37:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door einte
28 December 2025, 17:05:21
Beekdaelen in H0 door einte
28 December 2025, 17:03:46
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Ronald69
28 December 2025, 17:03:30
  

Auteur Topic: DDAR 1700  (gelezen 8595 keer)

Sparrow

  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • Treinen Fotografie
DDAR 1700
« Gepost op: 27 May 2013, 00:23:37 »
Klopt het dat de DDAR met 1700 loc er nu helemaal uit ligt? Of is ie nog ergens te bewonderen. En rijdt de DDAR met mDDM nog wel? Waarom rijdt de DDZ eigenlijk nooit met loc?

selivio

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re:DDAR 1700
« Reactie #1 Gepost op: 27 May 2013, 00:48:56 »
DDAR met 1700 rijden nog wel, maar wordt steeds minder. 3 a 4 stammen die nu nog rijden is wel het max denk ik.
DDAR met mDDM rijden nog wel meer, maar neemt ook langzaam maar zeker af. Voor augustus moest(dacht ik) de laatste stam ongereviseerde DDAR binnengenomen worden bij Haarlem. De reden dat DDZ niet met 1700 rijdt is heel simpel. DDZ is een treinstam met zogenoemde eigen aandrijving(mDDM). Klein beetje vergelijkbaar met VIRM. Die rijden immers ook niet met 1700 ;)

mvg. Stefan

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:DDAR 1700
« Reactie #2 Gepost op: 27 May 2013, 00:56:08 »
De loks gaan er helemaal uit, de DDZ's gaan alleen met mDDM's rijden.

De DD-AR 7400 en 7300 series rijden nog wel, maar ze worden wel (snel) schaars.
In Eindhoven en Amsterdam zijn ze, dacht ik, nog wel te vinden, maar voor hoe lang?

@Stefan

Ik dank dat Sparrow eerder bedoeld of dat er ook stammen van de 7400 serie als DDZ terug op de baan komen.
Dat zal helaas niet gebeuren.



Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:DDAR 1700
« Reactie #3 Gepost op: 27 May 2013, 01:19:48 »
Er rijden momenteel nog 3 stammen met 1700 rond:


Stam 7435+lok 1715
Stam 7475+lok 1720
Stam 7477+lok 1713


Elke dag kan zomaar de laatste zijn aangezien de kilometergrens voor deze stammen snel nadert.
Stam 7477+lok 1713 loopt zelfs al heel dicht tegen deze grens aan en rijd niet zo vaak meer.



Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re:DDAR 1700
« Reactie #4 Gepost op: 27 May 2013, 01:22:45 »
Ik ben trouwens nog geen NiD/DDZ 6 delig tegengekomen...alleen maar viertjes.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:DDAR 1700
« Reactie #5 Gepost op: 27 May 2013, 03:28:25 »
De enige DDZ-6 die gereden heeft, is volgens mij voor een stel proefritten op de Hanzelijn geweest.

Met vriendelijke groeten, altijd.

jakop

  • Gast
Re:DDAR 1700
« Reactie #6 Gepost op: 27 May 2013, 06:23:54 »
Er rijden momenteel nog 3 stammen met 1700 rond:


Stam 7435+lok 1715
Stam 7475+lok 1720
Stam 7477+lok 1713


Elke dag kan zomaar de laatste zijn aangezien de kilometergrens voor deze stammen snel nadert.
Stam 7477+lok 1713 loopt zelfs al heel dicht tegen deze grens aan en rijd niet zo vaak meer.



Romar

De 1720 iig zaterdag nog in Uitgeest gezien

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re:DDAR 1700
« Reactie #7 Gepost op: 27 May 2013, 06:45:33 »
Komt zon NiD6 wel vooruit? ;D
Zon mDDM heett vrij weinig vermogen. Of zijn ze opgevoerd  ???
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1475
Re:DDAR 1700
« Reactie #8 Gepost op: 27 May 2013, 09:41:53 »
Zon mDDM heett vrij weinig vermogen. Of zijn ze opgevoerd  ???

Was het mindere vermogen ook niet juist de reden waarom de mDDM is uitgevoerd met zes assen, zodat deze nog enigszins mee kon met een 1700 in een gecombineerde stam?

Daarnaast, heeft de mDDM vrij weinig vermogen, of een 1700 een overmaat aan vermogen voor een DDAR-stammetje?

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1055
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re:DDAR 1700
« Reactie #9 Gepost op: 27 May 2013, 10:06:14 »
Wat ik me afvraag.... Blijven er niet wat stuurstanden en bakken over om gerenoveerd te worden met een 1700?

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re:DDAR 1700
« Reactie #10 Gepost op: 27 May 2013, 11:54:11 »
ja, er zijn ruim 30 stuurstanden ddm/dd-ar over en een heleboel tussenbakken.
wat hiermee gaat gebeuren is onbekend. Als ze slim zijn bouwen ze deze ook om maar de ns wil geen loks + rijtuigen meer....dus het zal de sloophamer wel worden.

Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:DDAR 1700
« Reactie #11 Gepost op: 27 May 2013, 12:54:29 »
Daarnaast, heeft de mDDM vrij weinig vermogen, of een 1700 een overmaat aan vermogen voor een DDAR-stammetje?
Een 1700 heeft veel te veel vermogen voor zo'n stammetje.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Sparrow

  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • Treinen Fotografie
Re:DDAR 1700
« Reactie #12 Gepost op: 27 May 2013, 12:55:57 »
Bedankt voor de info! Wel treurig dat de NS van de locs af wil. Steeds meer veredelde trams en eenheidsworst op de rails.Voor mij bestaande de mooiste treinen toch gewoon uit een loc met een serie rijtuigen erachter. Maar goed, de NS heeft natuurlijk hele andere prioriteiten dan treinenliefhebbers.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:DDAR 1700
« Reactie #13 Gepost op: 27 May 2013, 13:56:17 »
Een 1700 heeft veel te veel vermogen voor zo'n stammetje.
Een loc heeft zelden "teveel" aan vermogen. Eerder te weinig. Al is dat met een 1700 aan een DDAR-3 of DDAR-4 niet zo.
Groetjes,
Emiel

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:DDAR 1700
« Reactie #14 Gepost op: 27 May 2013, 14:03:18 »
Was het mindere vermogen ook niet juist de reden waarom de mDDM is uitgevoerd met zes assen, zodat deze nog enigszins mee kon met een 1700 in een gecombineerde stam?

Daarnaast, heeft de mDDM vrij weinig vermogen, of een 1700 een overmaat aan vermogen voor een DDAR-stammetje?
Dat klopt opzich wel. De mDDM heeft zes assen, omdat er anders onvoldoende motorvermogen was. Maar dat heeft niet zozeer te maken met de combi mDDM+DDAR. Zodra een DDAR (met loc) gecombineerd wordt met een mDDM, dan schakelt de loc tussen de 40 km/h en de 80 km/h terug van 100% tractie naar 50% tractie. Kortom: de 1700 past zich aan aan de motorbak. Qua vermogen heeft de mDDM ongeveer de helft van een 1700. En dat is net aan. Met een 1700 heb je genoeg. Al zijn de DDAR en mDDM wel gevoelig voor regen (slip en zo).

Ik heb recent al diverse keren met een DDZ gereden en ik heb een beetje het idee dat de tractie getuned is en de motorbak wat sterker is nu. Ik reed met een DDZ in de 5600 van Zwolle naar Amersfoort 5 minuten vertraging weg. Normaal ben je met een mDDM met zoveel vertraging kansloos qua inhalen van rijdijd.
Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 27 May 2013, 14:05:02 door Emiel_nl »