Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV)
door
Ronald69
Vandaag
om 09:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 08:30:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Frank103
Vandaag
om 08:24:43
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 07:58:41
Raadplaatje
door
ArjanB
Vandaag
om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
hervé
Vandaag
om 01:26:30
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald69
Vandaag
om 00:12:53
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool
door
Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht
door
odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West
door
Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607
door
henk
18 July 2025, 12:47:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Tamiya afplaktape kan verflaag beschadigen?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Tamiya afplaktape kan verflaag beschadigen? (gelezen 4977 keer)
HaHoHo
«
Gepost op:
26 May 2013, 12:33:09 »
Hallo allemaal,
ik ben momenteel bezig met het bouwen van een (messing) stoomverwarmingswagen, van Philotrain. Bij het spuiten heb ik 'ineens' een probleem met Tamiya-afplaktape.
Allereerst heb ik de bak (na primeren) in berlijnsblauw gespoten met verf van Philotrain/Phildie. Zit er strak op, geen probleem. Goed uit laten harden en daarna de bak afgeplakt om het dak grijs te kunnen spuiten. Ook dat is goed gelukt. Na weer genoeg tijd te hebben gewacht de bak en het dak opnieuw afgeplakt om de gele sierranden te kunnen spuiten. Na verwijdering van de tape zie ik ineens langs de bovenste sierrand en op de bak rare plekken zitten, vooral op de plekken waar ik de afplaktape met een tandenstoker wat heb aangedrukt om zeker te weten dat de gele verf er niet onder zou kruipen.
In eerste instantie dacht ik met lijmresten van de afplaktape te maken te hebben, maar lauw water en wasbenzine hebben niets geholpen. Het lijkt erop dat de Tamiya-afplaktape, die ik dus de hele tijd al gebruik en geen enkel probleem had gegeven, ineens met de lak heeft gereageerd en deze heeft beschadigd.
Ik heb twee vragen aan jullie:
Ik zie nu geen andere oplossing meer dan de bak maar in een thinnerbad te mikken en helemaal opnieuw te beginnen, maar wellicht dat iemand nog een gouden tip heeft voordat ik tot deze rigoureuze actie overga?
Verder ben ik wel benieuwd welke afplaktape ik beter kan gaan gebruiken om herhaling te voorkomen want voorlopig zie ik de afplaktape als de grote boosdoener hier en als gevolg daarvan ben ik ook gelijk een beetje klaar met die Tamiya-afplaktape. Ik heb bijvoorbeeld ook TESA-tape (artnr 4204) liggen, die ik in het verleden ook wel eens heb gebruikt en op zich goed is bevallen. Is deze tape wellicht betrouwbaarder dan de Tamiya-afplaktape?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden en meedenken!
Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve
'model-Werkplaats-Pegasus'
!
DV modelspoor
Re:Tamiya afplaktape kan verflaag beschadigen?
«
Reactie #1 Gepost op:
26 May 2013, 14:49:00 »
Beste Hans,
Helpt opschuren met een fijne korrel niet?
Als mijn spuitwerk niet helemaal strak/glad opdroogt wil dit bij mij nog weleens helpen.
flink nat met een korrel 1200/2000.
Is alleen het dak beschadigd?
Ik kan dat niet goed zien op de foto.
Anders kan je het dak ligt opschuren met 1200/2000 en dan alleen het dak nog een waasje geven.
Succes en ik ben benieuwd naar het resultaat
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!
https://www.instagram.com/dvmodelspoor/
frederik19630
«
Reactie #2 Gepost op:
26 May 2013, 15:24:55 »
Als ik de foto zie zou ik zeggen dat de lak toch niet hard genoeg was (de toplaag lijkt wat opgelost).
Je zou gewoon blauw nog een keer kunnen spuiten, maar of dat perfect wordt is altijd de vraag.
Voordat de boel de thinner in gaat, zou ik nog een keer kijken of de tape inderdaad de toplaag
aantast. Zo nee, dan was de verf toch niet voldoende uitgehard (het is er het weer niet voor), zo ja,
tape in prullebak en tijd voor proefstukjes met andere tape.
fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html
HaHoHo
«
Reactie #3 Gepost op:
26 May 2013, 16:05:58 »
Fred, naoorlogsns,
bedankt voor jullie reacties. Opschuren is zeker het overwegen waard, wellicht tezamen met een extra spuitbeurt. Overigens: de schade zit niet alleen op de dakrand, maar ook net onder de sierstreep en midden tussen de ramen. Je ziet het aan die gekke horizontale vlekken op de zijwanden. Ik zal dus zowel het dak en de zijwanden moeten gaan behandelen.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat de laklaag nog genoeg was uitgehard want ik heb na iedere spuitbeurt zeker een dag gewacht en de blauwe laag heb ik voor het oplopen van de schade al meerdere malen afgeplakt, bijvoorbeeld om het dak grijs te kunnen spuiten, en dat zonder de problemen waar ik nu ineens tegenaan loop.
Trouwens: met welke afplaktape werken jullie?
Hans.
!
Rubedino
Gast
«
Reactie #4 Gepost op:
26 May 2013, 17:12:08 »
Je hechting was gewoon niet goed......
De verf moet niet het probleem zijn want soortgelijk verf gebruik ik ook en plak na 20-30 minuten de volgende laag al en alles blijft zitten.
Tamiya tape is mijn favoriet nog steeds. Momenteel gebruik ik ander tape maar dat is minder.....
Succes met de reparatie.
phdirk
«
Reactie #5 Gepost op:
26 May 2013, 17:24:52 »
Hallo Hans,
Ik werk ook veel met Tamiya-tape en gebruik het ook veel om spullen (tijdelijk) mee vast te zetten. Ik zie nooit problemen, maar dat zegt natuurlijk niet alles, want bij jou is het wel misgegaan.
Voor de echt delicate klusjes heb ik nog een rol Friskfilm liggen. Dat is een soort slechte Boeklon dat in de airbrushwereld veel wordt gebruikt om oppervlakken af te plakken. Omdat het soepel is kun je het ook goed op modellen gebruiken en het zorgt aan de ene kant voor een perfect scherpe spuitgrens en het laat absoluut geen sporen na, zelfs niet op (net gespoten) karton. Het is te krijgen in de kunstschilderswinkel, die ook spullen voor airbrushers verkoopt.
Met beste groeten,
Dirk Meijer
lokpaint
Gast
«
Reactie #6 Gepost op:
26 May 2013, 19:00:25 »
Hoi
Spuit er eens wat blanke lak op, misschien dat het dan al niet meer te zien is.
Ik ken dit verschijnsel ook. De verflaag is dan gewoon nog niet hard genoeg.
Bart
Ivo tB
«
Reactie #7 Gepost op:
26 May 2013, 19:38:43 »
Blanke lak erop spuiten zo ik ook eerst doen. Als dat niet helpt kan het altijd nog in de thinner.
Ik gebruik altijd Tamiya tape en heb eigenlijk nooit problemen ermee gehad.
Voorbeeldje hoe gek ik het maak:
Vorige week een kap (zonder ketel) van een DJH 6000 gespoten als volgt:
Eerst meer dan 24 uur in de soda laten liggen, omdat ik aardig wat fosforzuur gebruik met solderen. Vervolgens met handschoenen aan uit de soda en afschrobben met een tandenborstel en ruim Cif. Goed laten drogen en vervolgens in een avond in de lak gezet: Laag 1 Phildie etsprimer, kwartiertje drogen en daarna Phildie rood op de bufferbalken. Na een kwartier bufferbalken afplakken met Tamiya tape en de rest met Phildie zwart gespoten. Na een kwartier een afplaksessie van 2 uur of zo, om tevens alle biezen af te plakken. Het meest met Tamiya tape ingepakt en de biezen met papieren Jammydog tape in de breedtes 0,5, 0,75 en 1mm. Daarna nog een keer met Phildie groen en alle tape er weer af.
Was geheel probleemloos.
De ketel ging wel mis en heeft inmiddels het thinnerbad gehad en staat op één ding na alweer helemaal in de lak.
Wat was daar het probleem? Na de Phildie etsprimer heb ik eerst de messing ring achter de rookkast gespoten met Modelmaster brass. Dat heb ik wel een dag laten drogen, voordat de ketel met Phildie zwart is gedaan. Bij het zwart afplakken voor het Phildie groen bleek het Phildie zwart gewoon niet te hechten op het Modelmaster brass. Dus nu is de ketel klaar, maar zonder messing ring. Daarvoor ben ik van plan een strip Bare Metal foil gold te gebruiken.
Voor je stoomverwarmingswagen zou ik altijd eerst de bak zandgeel spuiten. Dan de biezen afplakken met Jammydog tape en de bak blauw en het dak grijs spuiten.
Sterkte en we hebben allemaal wel eens verf en afplak problemen.
mvg,
Ivo
mvg,
Ivo
*
HaHoHo
«
Reactie #8 Gepost op:
26 May 2013, 23:38:07 »
Beste reageerders,
bedankt voor jullie input! Ik ga eens kijken of ik de boel nog kan redden zonder dat ik opnieuw moet beginnen. En ik ga ook eens kijken voor friskfilm! Klinkt als spul dat ik goed kan gebruiken. Verder begrijp ik dat de tape van Tamiya waarschijnlijk niet de oorzaak van het probleem is. Op zich mooi want ik ben er altijd tevreden over geweest.
@ Ivo en Kees-jan: het is wel apart te lezen dat jullie al zó snel na het spuiten van de verf aan het afplakken slaan! Phildie zelf beveelt aan om zo'n 16 uur te wachten voordat men gaat afplakken want dan is de verf pas goed genoeg uitgehard. Daar heb ik me netjes aan gehouden en leek prima te werken tot mijn laatste afplakbeurt (zul je net zien...ik was bijna klaar op de beschermlaag na) me parten ging spelen.
Voor wat betreft de tip met de blanke lak nog een vraag: kan ik op een klein gedeelte (bijvoorbeeld de dakrand met naaste omgeving) al blanke beschermlak spuiten om te testen of dat helpt en de rest nog buiten schot laten en later 'inhalen'? Ik vraag dit, omdat ik op de bak nog de nodige transfers moet aanbrengen en daarna de hele kap nog van een beschermende laag blanke lak wil voorzien. Een gedeelte krijgt dan dus een dubbele beschermlaag.
De hele kap nu al van een beschermlaag voorzien, lijkt me geen optie, omdat er ook nog transfers op de bak moeten worden aangebracht. En nu gewoon doorgaan met de transfers en vervolgens de beschermlaag lijkt me link, omdat de bak misschien toch opnieuw moet worden gespoten als de blanke lak mijn probleem niet blijkt te verhelpen.
Hans.
!
lokpaint
Gast
«
Reactie #9 Gepost op:
27 May 2013, 09:26:24 »
Hoi
Ik zou de hele bak in de !glanzende! blanke lak zetten.
Daan kun je mooi zien of alles strak wordt, en je kunt er nog decals op aanbrengen.
Maar alleen een dakrand kan ook gewoon.
bart
HaHoHo
«
Reactie #10 Gepost op:
27 May 2013, 17:06:01 »
Bedankt voor jullie reacties/hulp.
Ik ga er mijn voordeel mee doen!
Hans.
!
HaHoHo
«
Reactie #11 Gepost op:
30 September 2013, 12:13:31 »
Citaat van: naoorlogsNS op 26 May 2013, 14:49:00
Succes en ik ben benieuwd naar het resultaat
Het heeft nog even geduurd, maar hij is klaar. Onderstaand wat foto's van het eindresultaat:
Ik heb een rookgenerator ingebouwd die door een Kühn functiedecoder (F060) wordt aangestuurd (maar even een zwarte achtergrond gemaakt om het duidelijk naar voren te laten komen):
En voor zo'n soort treinsamenstelling zijn ze ooit gemaakt hè!
Op naar het volgende 'project' zal ik maar zeggen...aan dit model doe ik in ieder geval niets meer!
Groetjes,
Hans.
«
Laatst bewerkt op: 30 September 2013, 12:16:01 door HaHoHo
»
!
Sven
Eton Wick, UK
Re: Tamiya afplaktape kan verflaag beschadigen?
«
Reactie #12 Gepost op:
30 September 2013, 12:38:14 »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
AlfaArjen
NS in het echt, FS in 1:87
«
Reactie #13 Gepost op:
30 September 2013, 13:55:15 »
Wauw, fraai model geworden! Hoe heb je het probleem met de afplakschade nu opgelost?
HaHoHo
«
Reactie #14 Gepost op:
30 September 2013, 17:08:56 »
@Sven, AlfaArjen: dank voor jullie complimenten!
@AlfaArjen: ik heb de tips uit dit draadje ter harte genomen en wilde gaan bekijken welke ik wilde gaan toepassen, maar ik kreeg terwijl ik dat deed nog een eigen 'ingeving' die ik eerst wilde uitproberen, omdat deze snel te realiseren was. En zowaar: deze ingeving bleek te helpen! Ik heb een wc-papiertje licht gedrenkt in thinner en heb hiermee over de vlekken geveegd waardoor het ruwe van het oppervlak verdween; de lak loste licht op. Dit is natuurlijk voorzichtig werk want teveel vegen betekent dat ook de grondverf zou verdwijnen en dat was niet de bedoeling. Nadat dit was gebeurd, kon ik een nieuwe laag spuiten over de hele wand en heb deze goed uit laten harden. Dit bleek voldoende om de laag netjes egaal te laten worden. De hechting was nu ook prima want het probleem deed zich hierna niet meer voor. Dat had ik eigenlijk wel verwacht aangezien de grondverflaag niet was veranderd, maar wellicht heb ik geluk gehad...
Na het aanbrengen van de transfers is er uiteraard nog een beschermende matte vernislaag van Phildie overheen gespoten waardoor de resterende kleine oneffenheden ook verdwenen.
Groetjes,
Hans.
!
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|