Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 01:23:14
Esu Loksound - NS Wadloper? door Sven
Vandaag om 01:06:26
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 00:41:44
MiWuLa door Zandmannetje390
Vandaag om 00:11:47
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
20 August 2025, 23:28:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
20 August 2025, 23:24:49
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
20 August 2025, 23:21:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
20 August 2025, 23:18:32
23 augustus modelspoorbeurs Houten door MichielB
20 August 2025, 23:14:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
20 August 2025, 23:12:04
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
20 August 2025, 23:07:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Eric B
20 August 2025, 20:38:09
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
20 August 2025, 20:35:48
Station Roodeschool door cor_b
20 August 2025, 20:29:49
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
20 August 2025, 20:18:42
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
20 August 2025, 20:07:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
20 August 2025, 19:30:54
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Spoor1vogel
20 August 2025, 19:26:33
RhB H0m, Albulisch door Joz
20 August 2025, 18:22:06
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
20 August 2025, 17:06:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
20 August 2025, 16:56:41
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
20 August 2025, 16:10:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
20 August 2025, 14:31:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 August 2025, 14:28:36
Roco BR 93 stroomafname door bellejt
20 August 2025, 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
20 August 2025, 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
20 August 2025, 12:58:18
  

Auteur Topic: USATC 4389 gedoopt  (gelezen 8523 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12469
    • sleutelspoor
USATC 4389 gedoopt
« Gepost op: 23 May 2013, 18:50:29 »
Stoomlocomotief ASATC 4389 werd in 1943 gebouwd voor het US Army Transportation Corps. De loc werd naar Europa verscheept om na de invasie achter de linies een rol te spelen in de logistiek van de gealieerde strijdmachten. Toen de loc na de oorlog overbodig werd, werd zij verkocht aan de Oranje Nassaumijnen. In 1972 verwierf de SGB de locomotief, waarna deze in 1982 in gebruik werd genomen op de museumlijn. Bij deze gelegenheid werd de machine vernoemd naar ingenieur H.F.Enter, destijds bij NS de contactpersoon voor de museumlijnen in Nederland.
In 2001 werd de locomotief buitendienst gesteldf omdat zij aan een restauratie toe was. In 2011 werd door SGB-vrijwilligers een aanvang gemaakt met deze zeer grondige restauratie, waarbij tal van verbouwingen uit het verleden ongedaan werden gemaakt, zodat de uiterlijke staat van 1943 weer in ere werd hersteld.
Tekst overgenomen van de uitnodiging.


De uitnodiging

Het feestelijk versierde feestvarken in de regen.

Nog een laatste inspectie ronde voor de doopplechtigheid.

Ook de SGB 2 "Borsele" was voor deze gelegenheid onder stoom gebracht.

Tijdens de inloop was er nog genoeg te zien in en rond de loods. De omBC begint handen en voeten te krijgen.

Lekker bij de koffie.

Passende gebakjes, waar sommige maar niet genoeg van konden krijgen. Jammer van dat hoedje......

Aan belangstelling niet te klagen. Rechts vooraan de Burgervader van Goes, Mr L.J.Verhulst, die de doop zal verrichten

De ceremoniemeester Jos van der Heijden, op een wel zeer ruim bemeten podium!

de voorzitter van de SGB, de heer M.H de Bart, hete de aanwezige gasten hartelijk welkom en vertelde iets over de tot stand koming van oa de fonsenwerving die het mogenlijk maakte deze restauratie uit te voeren.

De projectleider van het "Enter"project, de heer B.Kramer verteld op zijn beurd wat er allemaal gebeurd is in de vrij korte tijd die de restauratie geduurd heeft en dat een derde bedrijfsvaardige loc van levensbelang is voor de SGB.

Ik weet niet wat deze mannen denken als zij zo naar de fles staren. Na een seintje van de heer Kramer doen zij de deuren open zodat er vrij baan voor de 4389 is om aan de doopplechtigheid deel te nemen.

De weg is vrij voor de 4389.

Langzaam maar statig rijdt de 4389 naar binnen.
om vlak voor de fles halt houden.

Aan belangstelling heeft de 4389 geen gebrek.

ook niet van de pers 8)

De burgermeester L.J. Verhulst houdt nog een korte toespraak en begeeft zich dan naar de Champagne fles om de 4389 te dopen.

De Champagnefles onderweg naar de bufferplaat

Gedoopt

Dit is wat er overblijf van de Champagnefles,

en dit van de inhoud

na de doop gleed de 4389 statig de loods uit om aan het eigenlijke werk te beginnen, het trekken van treinen

Vers gedoopt en onderweg naar het perron om de trein met genodigden op te pikken.

Staat dat hoedje weer in de weg.......

Twee schitterende locomotieven onder stoom.

Overweg, markering, alles in stijl

Er zijn altijd wel mensen die in de weg lopen :)



De wens van velen in 1 op 87

Het was echt koud....

Omlopen voor de terugreis

aankoppelen en....

weer thuis.
« Laatst bewerkt op: 24 May 2013, 10:24:38 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:USATC 4389 gedoopt
« Reactie #1 Gepost op: 23 May 2013, 19:15:11 »

Er zijn altijd wel mensen die in de weg lopen :)
Graag gedaan  :-*

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re:USATC 4389 gedoopt
« Reactie #2 Gepost op: 24 May 2013, 14:12:15 »
Vraag: In deze uitvoering is de loc toch al tijdens de pinkster stoom dagen in Spoorwegmuseum geweest ??
Ik meen in 1998.

Bas

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11658
    • Mijn fotoarchief
Re:USATC 4389 gedoopt
« Reactie #3 Gepost op: 24 May 2013, 14:21:12 »
Antwoord: dat klopt.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12469
    • sleutelspoor
Re:USATC 4389 gedoopt
« Reactie #4 Gepost op: 24 May 2013, 14:26:38 »
Is dat wel zo??????lees er de laatste regel van de intro nog maar eens op na :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re:USATC 4389 gedoopt
« Reactie #5 Gepost op: 24 May 2013, 14:27:28 »
Zoek de verschillen ...




Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re:USATC 4389 gedoopt
« Reactie #6 Gepost op: 24 May 2013, 14:28:45 »
Inderdaad. In de afgelopen 2 jaar is de loc geheel gerestaureerd en daarbij zijn allerlei kleine verbouwingen uit het verleden ongedaan gemaakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:USATC 4389 gedoopt
« Reactie #7 Gepost op: 24 May 2013, 14:31:25 »
Zoek de verschillen ...

Umm, de schoorsteen is achterstevoren weer geplaatst
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12469
    • sleutelspoor
Re:USATC 4389 gedoopt
« Reactie #8 Gepost op: 24 May 2013, 14:49:53 »
Misschien leuk om te weten dat de USATC 1948 samen met de 4389 dienst hebben gedaan bij de Oranje Nassaumijnen onder de nummers ON26 en ON27. In 1970, na de buitendienst stelling is de ON 27 vrijwel onmiddelijk gesloopt. De 26 werd reserve locomotief en heeft daardoor kunnen overleven.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re:USATC 4389 gedoopt
« Reactie #9 Gepost op: 24 May 2013, 15:04:43 »
De schoorsteen staat nu juist weer op de juiste manier op de machine. Het 'nokje' waaraan waarschijnlijk gezien werd dat ze nu 180 graden gedraaid staat t.o.v. voor de restauratie, hoort richting machinistenhuis te wijzen en was oorspronkelijk bedoeld om de afdekplaat van de schoorsteen in open toestand te borgen.

Maar ik neem toch aan dat de grootste veranderingen aan deze machine ook wel opgemerkt zijn (alhoewel ik ze hier nog niet heb gelezen)?

Groeten,

Martin

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12469
    • sleutelspoor
Re:USATC 4389 gedoopt
« Reactie #10 Gepost op: 24 May 2013, 15:22:12 »
Kleine greep:
Nieuwe wielbanden
Nieuwe Mc-huis met correcte ramen
Nieuwe waterbakken zonder uitsparingen
Nieuwe achterbufferbalk met correcte buffers
Nieuwe rookkastdeur
luchtpomp voor treinleiding uitzicht geplaatst
Injecteurs onder het Mc-huis geplaatst
Correcte opschriften
 :P
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re:USATC 4389 gedoopt
« Reactie #11 Gepost op: 24 May 2013, 15:35:41 »
Bijna goed  ;D

De waterbakken zijn niet nieuw. Deze zijn hergebruikt. Wel zijn de uitsparingen inderdaad verdwenen

Injecteurs hingen altijd al onder het machinistenhuis en zijn ook dezelfde injecteurs. Het zijn niet aanzuigende injecteurs en deze plaats je voor een goede werking altijd zo laag mogelijk en zeker onder de laagst mogelijke waterlijn. Reden dat ze nu beter zichtbaar zijn is omdat de voetplaat is aangepast.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re:USATC 4389 gedoopt
« Reactie #12 Gepost op: 24 May 2013, 15:46:35 »
Verder zie ik op foto's dat diverse handrails zijn verdwenen. Deze zaten er oorspronkelijk niet op, maar zijn na de oorlog blijkbaar toegevoegd toen ze in Frankrijk dienst deden, en de ON mijnen hebben er volgens mij ook nog een paar toegevoegd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re:USATC 4389 gedoopt
« Reactie #13 Gepost op: 24 May 2013, 15:55:14 »
Nieuwe ketel. Is maar een detail, wel meteen het duurste detail.

Verder is de luchtpomp die linksvoor stond verdwenen. Er staat er nu eentje binnen in het machinistenhuis, uit het zicht. Origineel had de loc namelijk geen luchtpomp.
Reinier

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re:USATC 4389 gedoopt
« Reactie #14 Gepost op: 25 May 2013, 20:40:52 »
Als ik het goed zie is er ook afscheid genomen van de vernoeming naar Enter ?

Prachtig machinetje hoor verder :)