Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:04:13
Vreemd probleem
door
spock
Vandaag
om 18:53:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 18:49:49
Aachenau West
door
Overet
Vandaag
om 18:47:36
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:21:43
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
gtw6016
Vandaag
om 18:10:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 17:40:18
Prestige Models : ervaringen
door
willyTEE
Vandaag
om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:22:52
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Dick55
Vandaag
om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 14:37:17
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 14:27:09
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
paazhaas
Vandaag
om 13:04:47
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
Vandaag
om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
bellejt
Vandaag
om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 12:13:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
USATC 4389 gedoopt
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: USATC 4389 gedoopt (gelezen 8498 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
USATC 4389 gedoopt
«
Gepost op:
23 May 2013, 18:50:29 »
Stoomlocomotief ASATC 4389 werd in 1943 gebouwd voor het US Army Transportation Corps. De loc werd naar Europa verscheept om na de invasie achter de linies een rol te spelen in de logistiek van de gealieerde strijdmachten. Toen de loc na de oorlog overbodig werd, werd zij verkocht aan de Oranje Nassaumijnen. In 1972 verwierf de SGB de locomotief, waarna deze in 1982 in gebruik werd genomen op de museumlijn. Bij deze gelegenheid werd de machine vernoemd naar ingenieur H.F.Enter, destijds bij NS de contactpersoon voor de museumlijnen in Nederland.
In 2001 werd de locomotief buitendienst gesteldf omdat zij aan een restauratie toe was. In 2011 werd door SGB-vrijwilligers een aanvang gemaakt met deze zeer grondige restauratie, waarbij tal van verbouwingen uit het verleden ongedaan werden gemaakt, zodat de uiterlijke staat van 1943 weer in ere werd hersteld.
Tekst overgenomen van de uitnodiging.
De uitnodiging
Het feestelijk versierde feestvarken in de regen.
Nog een laatste inspectie ronde voor de doopplechtigheid.
Ook de SGB 2 "Borsele" was voor deze gelegenheid onder stoom gebracht.
Tijdens de inloop was er nog genoeg te zien in en rond de loods. De omBC begint handen en voeten te krijgen.
Lekker bij de koffie.
Passende gebakjes, waar sommige maar niet genoeg van konden krijgen. Jammer van dat hoedje......
Aan belangstelling niet te klagen. Rechts vooraan de Burgervader van Goes, Mr L.J.Verhulst, die de doop zal verrichten
De ceremoniemeester Jos van der Heijden, op een wel zeer ruim bemeten podium!
de voorzitter van de SGB, de heer M.H de Bart, hete de aanwezige gasten hartelijk welkom en vertelde iets over de tot stand koming van oa de fonsenwerving die het mogenlijk maakte deze restauratie uit te voeren.
De projectleider van het "Enter"project, de heer B.Kramer verteld op zijn beurd wat er allemaal gebeurd is in de vrij korte tijd die de restauratie geduurd heeft en dat een derde bedrijfsvaardige loc van levensbelang is voor de SGB.
Ik weet niet wat deze mannen denken als zij zo naar de fles staren. Na een seintje van de heer Kramer doen zij de deuren open zodat er vrij baan voor de 4389 is om aan de doopplechtigheid deel te nemen.
De weg is vrij voor de 4389.
Langzaam maar statig rijdt de 4389 naar binnen.
om vlak voor de fles halt houden.
Aan belangstelling heeft de 4389 geen gebrek.
ook niet van de pers
De burgermeester L.J. Verhulst houdt nog een korte toespraak en begeeft zich dan naar de Champagne fles om de 4389 te dopen.
De Champagnefles onderweg naar de bufferplaat
Gedoopt
Dit is wat er overblijf van de Champagnefles,
en dit van de inhoud
na de doop gleed de 4389 statig de loods uit om aan het eigenlijke werk te beginnen, het trekken van treinen
Vers gedoopt en onderweg naar het perron om de trein met genodigden op te pikken.
Staat dat hoedje weer in de weg.......
Twee schitterende locomotieven onder stoom.
Overweg, markering, alles in stijl
Er zijn altijd wel mensen die in de weg lopen
De wens van velen in 1 op 87
Het was echt koud....
Omlopen voor de terugreis
aankoppelen en....
weer thuis.
«
Laatst bewerkt op: 24 May 2013, 10:24:38 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
martijnhaman
Offline
Berichten: 1804
Re:USATC 4389 gedoopt
«
Reactie #1 Gepost op:
23 May 2013, 19:15:11 »
Citaat van: Sobat Kras op 23 May 2013, 18:50:29
Er zijn altijd wel mensen die in de weg lopen
Graag gedaan
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
Bas van Heiningen
Offline
Berichten: 352
Re:USATC 4389 gedoopt
«
Reactie #2 Gepost op:
24 May 2013, 14:12:15 »
Vraag: In deze uitvoering is de loc toch al tijdens de pinkster stoom dagen in Spoorwegmuseum geweest ??
Ik meen in 1998.
Bas
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11649
Re:USATC 4389 gedoopt
«
Reactie #3 Gepost op:
24 May 2013, 14:21:12 »
Antwoord: dat klopt.
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re:USATC 4389 gedoopt
«
Reactie #4 Gepost op:
24 May 2013, 14:26:38 »
Is dat wel zo?
??lees er de laatste regel van de intro nog maar eens op na
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Spoors
Smalspoor Fröbelaar
Offline
Berichten: 1076
Re:USATC 4389 gedoopt
«
Reactie #5 Gepost op:
24 May 2013, 14:27:28 »
Zoek de verschillen ...
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26675
Re:USATC 4389 gedoopt
«
Reactie #6 Gepost op:
24 May 2013, 14:28:45 »
Inderdaad. In de afgelopen 2 jaar is de loc geheel gerestaureerd en daarbij zijn allerlei kleine verbouwingen uit het verleden ongedaan gemaakt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4218
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:USATC 4389 gedoopt
«
Reactie #7 Gepost op:
24 May 2013, 14:31:25 »
Citaat van: Spoors op 24 May 2013, 14:27:28
Zoek de verschillen ...
Umm, de schoorsteen is achterstevoren weer geplaatst
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re:USATC 4389 gedoopt
«
Reactie #8 Gepost op:
24 May 2013, 14:49:53 »
Misschien leuk om te weten dat de USATC 1948 samen met de 4389 dienst hebben gedaan bij de Oranje Nassaumijnen onder de nummers ON26 en ON27. In 1970, na de buitendienst stelling is de ON 27 vrijwel onmiddelijk gesloopt. De 26 werd reserve locomotief en heeft daardoor kunnen overleven.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
martinh
Offline
Berichten: 199
Grote schuif
Re:USATC 4389 gedoopt
«
Reactie #9 Gepost op:
24 May 2013, 15:04:43 »
De schoorsteen staat nu juist weer op de juiste manier op de machine. Het 'nokje' waaraan waarschijnlijk gezien werd dat ze nu 180 graden gedraaid staat t.o.v. voor de restauratie, hoort richting machinistenhuis te wijzen en was oorspronkelijk bedoeld om de afdekplaat van de schoorsteen in open toestand te borgen.
Maar ik neem toch aan dat de grootste veranderingen aan deze machine ook wel opgemerkt zijn (alhoewel ik ze hier nog niet heb gelezen)?
Groeten,
Martin
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re:USATC 4389 gedoopt
«
Reactie #10 Gepost op:
24 May 2013, 15:22:12 »
Kleine greep:
Nieuwe wielbanden
Nieuwe Mc-huis met correcte ramen
Nieuwe waterbakken zonder uitsparingen
Nieuwe achterbufferbalk met correcte buffers
Nieuwe rookkastdeur
luchtpomp voor treinleiding uitzicht geplaatst
Injecteurs onder het Mc-huis geplaatst
Correcte opschriften
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
martinh
Offline
Berichten: 199
Grote schuif
Re:USATC 4389 gedoopt
«
Reactie #11 Gepost op:
24 May 2013, 15:35:41 »
Bijna goed
De waterbakken zijn niet nieuw. Deze zijn hergebruikt. Wel zijn de uitsparingen inderdaad verdwenen
Injecteurs hingen altijd al onder het machinistenhuis en zijn ook dezelfde injecteurs. Het zijn niet aanzuigende injecteurs en deze plaats je voor een goede werking altijd zo laag mogelijk en zeker onder de laagst mogelijke waterlijn. Reden dat ze nu beter zichtbaar zijn is omdat de voetplaat is aangepast.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26675
Re:USATC 4389 gedoopt
«
Reactie #12 Gepost op:
24 May 2013, 15:46:35 »
Verder zie ik op foto's dat diverse handrails zijn verdwenen. Deze zaten er oorspronkelijk niet op, maar zijn na de oorlog blijkbaar toegevoegd toen ze in Frankrijk dienst deden, en de ON mijnen hebben er volgens mij ook nog een paar toegevoegd.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3354
Re:USATC 4389 gedoopt
«
Reactie #13 Gepost op:
24 May 2013, 15:55:14 »
Nieuwe ketel. Is maar een detail, wel meteen het duurste detail.
Verder is de luchtpomp die linksvoor stond verdwenen. Er staat er nu eentje binnen in het machinistenhuis, uit het zicht. Origineel had de loc namelijk geen luchtpomp.
Gelogd
Reinier
Thom
Offline
Berichten: 4058
Re:USATC 4389 gedoopt
«
Reactie #14 Gepost op:
25 May 2013, 20:40:52 »
Als ik het goed zie is er ook afscheid genomen van de vernoeming naar Enter ?
Prachtig machinetje hoor verder
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
USATC 4389 gedoopt