Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door henk
Vandaag om 07:29:12
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Jheronimus
Vandaag om 07:09:01
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Sven
Vandaag om 00:26:56
Wat was jullie allereerste loc? door Pommie
Vandaag om 00:20:26
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door hmmglaser
Vandaag om 00:01:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
07 August 2025, 20:38:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
07 August 2025, 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
07 August 2025, 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
07 August 2025, 17:23:54
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23
Aachenau West door wob
07 August 2025, 16:54:23
Rijnstraat door Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
07 August 2025, 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
07 August 2025, 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
07 August 2025, 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
07 August 2025, 14:22:40
  

Auteur Topic: Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten  (gelezen 5469 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #15 Gepost op: 29 May 2013, 09:29:07 »
"Er heeft zeker rails op de. rug gelegen," Rails die op hun rug liggen wat moet ik me daarbij voorstellen?

Ja, mobiele telefoons hebben van die kleine knopjes, en ik van die dikke vingers... ;)

Een B moest ertussen  ;)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #16 Gepost op: 29 May 2013, 09:39:12 »
Normale doorgaande treinen hebben er niet op gereden. Toen dit viaduct klaar was, was de lijn Bilthoven-Zeist al gesloten. Hetgeen er dus eventueel gereden heeft, zal niet meer geweest zijn dan een enkele werktrein ten behoeve van afbraak.
Groetjes,
Emiel
Zeker weten?

Als ik op stationsweb een reactie lees,

Citaat van: Sjoerd Eeftens
Ik heb het bouwbestek inclusief de aanbesteding, de inschrijvingen en de gunning aan het Spoorwegbouwbedrijf ter waarde van fl 293.827,20 gered uit een opgedoekt archief, met tekeningen en al. Er is blijkens de correspondentie zelfs discussie geweest of het geschikt zou moeten zijn voor dubbelspoor (zoals de gehele lijn Bilthoven - Zeist) en voor elektrificatie. Uiteindelijk werd het een enkelsporig viaduct, km 4.910. Het viaduct is inclusief spoor opgeleverd in 1968 en is in het oorspronkelijke tracé gebouwd. De wekelijks nog gebruikte oude lijn werd over een tijdelijk noodspoor aan de oostzijde geleid en dat bleef tot de oplevering liggen. Op een zaterdag (geen treinverkeer) werd het oude spoor omgelegd over het nieuwe viaduct! In 1969 kwam de gemeente Zeist erachter dat de NS geen bouwvergunning had aangevraagd! Er is waarschijnlijk niet vaak meer overheen gereden, dat klopt, maar Zeist werd pas in 1972 gesloten voor goederenvervoer. Intussen lag ook het A28 tracé er jaren lang ongebruikt bij en toen er uiteindelijk een snelweg lag, werd het viaduct niet meer gebruikt door treinen en werd het gehele baanvak opgebroken en nog weer later (want je weet nooit) grotendeels verkocht. Er is correspondentie geweest over het omleggen van nutsleidingen over het viaduct. Over een NAVO-leiding staat er niets in, maar dat was ook geheim. De laatste correspondentie gaat over de beschadiging van het viaduct door de jeugd (1973 en 1974) waarbij Rijkswaterstaat de NS aanspreekt op de nog steeds bestaande onderhoudsplicht. Het tracé voor de A28 is dan nog niet ontgraven! Er ligt een soort kuil onder waarin de jeugd kennelijk vrij spel heeft.
Dat zou betekenen dat het viaduct toch nog van 1969 tot 1972 in gebruik geweest moet zijn, veel treinen zullen het niet misschien niet meer geweest zijn maartoch.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22521
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #17 Gepost op: 29 May 2013, 09:55:13 »

En als de brug gebruikt is, waarom zou er geen pijp in (hebben kunnen) liggen?
Defensie kent meer geheimen dan je ooit zult weten de basis Soesterberg ligt om de hoek, mooie dekmantel toch ? Verder is de brug opvallend dik genoeg om er wat in te stoppen.

Omdat er niks geheimzinnigs is aan een kerosineleiding (dat zou het zijn volgens dat maffe boek) bij een vliegbasis. Die is/was er ook, alleen een stukje verderop, keurig aangegeven. Zoiets viel echt niet geheim te houden voor de Russen en dus zal het ook wel niet zijn geprobeerd, zeker niet op zo'n potsierlijke manier. Het is 'allo 'allo niet.

Het viaduct is eind jaren zestig gebouwd toen men nog gewoon van plan was het te gebruiken als spoorviaduct.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #18 Gepost op: 29 May 2013, 12:18:35 »
Welk boek bedoel je?

Ik ben het met je eens dat het primair een spoorviaduct is, maar ik zie ze er in die tijd van aanleg gek genoeg voor aan om het zo klaar te spelen.

guest7823

  • Gast
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #19 Gepost op: 29 May 2013, 12:39:35 »
Mijn voormalig schoonvader was als medewerker Gemeentewerken zwaar betrokken bij de aanleg van Metro in Rotterdam. De aanleg van de BB schuilkelders bij de metrostations CS / Stadhuis / Beurs / Leuvehaven was voor hun een "zwart gat" (Technisch, financieel, qua organisatie).  Er was ook in de begroting niets over terug te vinden (viel waarschijnlijk onder defensie)

Andere tijden, andere werkwijzen  :)

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #20 Gepost op: 29 May 2013, 13:29:57 »
Nog zo'n nooit gebruikt object is de tramtunnel onder het CS van Amsterdam voor de nooit aangelegde IJ-tram naar IJburg.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #21 Gepost op: 29 May 2013, 13:32:36 »
Ons grootste niet-afgemaakte project: de Fyra... ;D
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #22 Gepost op: 29 May 2013, 13:36:16 »
Fyra niet afgemaakt? In de pers en de publieke opinie wel hoor  8)
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #23 Gepost op: 29 May 2013, 13:48:20 »
Dat is vaak iets heel anders dan de werkelijkheid...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5337
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #24 Gepost op: 29 May 2013, 14:14:13 »
In mijn studie naar gegevens over de stoomtram Gouda-Schoonhoven kwam ik ook de plannen en vergunningen tegen om de tramlijn door te trekken via Jaarsveld/Lopik naar IJsselstein, Vreeswijk en Utrecht. Maar er is nooit fysiek aan begonnen, is dat een criterium voor dit draadje?
RETROBAHN A.G.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #25 Gepost op: 29 May 2013, 14:48:59 »
Criterium voor dit draadje is dat je er nog dingen (dus b.v. een brug of een spoortalud) van tegen kunt komen als je buiten rondloopt. Er moet dus fysiek begonnen zijn, alleen plannen maken telt niet.
En de Fyra telt ook niet, want die heeft gereden (en daar is sowieso al een apart topic voor). Bovendien is dat geen spoorlijn, maar een trein. Het gaat hier om spoorlijnen.
Grt, Wim

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #26 Gepost op: 29 May 2013, 15:07:57 »
In het kader van de "Grote Nutteloze Werken": Premetrotunnel in Antwerpen.

Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22521
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #27 Gepost op: 29 May 2013, 15:10:38 »
Ja, alleen worden die tunnels toch steeds meer in gebruik genomen. Hoe noem je het dan?

Ik ben het met je eens dat het primair een spoorviaduct is, maar ik zie ze er in die tijd van aanleg gek genoeg voor aan om het zo klaar te spelen.

Complottheorieën zijn natuurlijk een stuk leuker.  ;D ::)
Maar deze complottheorie staat en valt met de aanname dat men bij de bouw van het viaduct al wist dat het lijntje zou worden opgeheven en dat kerosineleidingen iets heel geheimzinnigs waren. Beide aannames zijn niet correct.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #28 Gepost op: 29 May 2013, 15:53:21 »
Gedeeltelijk. Dus dan wordt het iets in van Grote Nutteloze Werken Net Iets Minder Nutteloos...
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.