"Er heeft zeker rails op de. rug gelegen," Rails die op hun rug liggen wat moet ik me daarbij voorstellen?
Normale doorgaande treinen hebben er niet op gereden. Toen dit viaduct klaar was, was de lijn Bilthoven-Zeist al gesloten. Hetgeen er dus eventueel gereden heeft, zal niet meer geweest zijn dan een enkele werktrein ten behoeve van afbraak.Groetjes,Emiel
Ik heb het bouwbestek inclusief de aanbesteding, de inschrijvingen en de gunning aan het Spoorwegbouwbedrijf ter waarde van fl 293.827,20 gered uit een opgedoekt archief, met tekeningen en al. Er is blijkens de correspondentie zelfs discussie geweest of het geschikt zou moeten zijn voor dubbelspoor (zoals de gehele lijn Bilthoven - Zeist) en voor elektrificatie. Uiteindelijk werd het een enkelsporig viaduct, km 4.910. Het viaduct is inclusief spoor opgeleverd in 1968 en is in het oorspronkelijke tracé gebouwd. De wekelijks nog gebruikte oude lijn werd over een tijdelijk noodspoor aan de oostzijde geleid en dat bleef tot de oplevering liggen. Op een zaterdag (geen treinverkeer) werd het oude spoor omgelegd over het nieuwe viaduct! In 1969 kwam de gemeente Zeist erachter dat de NS geen bouwvergunning had aangevraagd! Er is waarschijnlijk niet vaak meer overheen gereden, dat klopt, maar Zeist werd pas in 1972 gesloten voor goederenvervoer. Intussen lag ook het A28 tracé er jaren lang ongebruikt bij en toen er uiteindelijk een snelweg lag, werd het viaduct niet meer gebruikt door treinen en werd het gehele baanvak opgebroken en nog weer later (want je weet nooit) grotendeels verkocht. Er is correspondentie geweest over het omleggen van nutsleidingen over het viaduct. Over een NAVO-leiding staat er niets in, maar dat was ook geheim. De laatste correspondentie gaat over de beschadiging van het viaduct door de jeugd (1973 en 1974) waarbij Rijkswaterstaat de NS aanspreekt op de nog steeds bestaande onderhoudsplicht. Het tracé voor de A28 is dan nog niet ontgraven! Er ligt een soort kuil onder waarin de jeugd kennelijk vrij spel heeft.
En als de brug gebruikt is, waarom zou er geen pijp in (hebben kunnen) liggen?Defensie kent meer geheimen dan je ooit zult weten de basis Soesterberg ligt om de hoek, mooie dekmantel toch ? Verder is de brug opvallend dik genoeg om er wat in te stoppen.
Ik ben het met je eens dat het primair een spoorviaduct is, maar ik zie ze er in die tijd van aanleg gek genoeg voor aan om het zo klaar te spelen.