Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De prachtige reeksen van Bemo door Peter45
Vandaag om 15:51:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Bartje81
Vandaag om 15:47:17
Een leuke vrachtwagen door Peter45
Vandaag om 15:40:32
Leubachtalbahn door RobVille
Vandaag om 15:40:11
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 15:03:06
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door MOVisser
Vandaag om 14:58:42
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:55
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Tankinstallaties voor dieseltreinen door spoorijzer
Vandaag om 14:15:25
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:48:33
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
C12c rijtuig door grossraumwagen
Vandaag om 12:39:15
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
  

Auteur Topic: Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten  (gelezen 5557 keer)

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
  • Spoor N
Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Gepost op: 20 May 2013, 17:14:07 »
In de modelbouw komt het regelmatig voor dat iemand een project begint, maar niet afmaakt.
Ook in het echt gebeurt dit. Afgelopen week was ik in Bruttig-Fankel, bij Cochem. Ik liep daar door het dorpje en zag iets wat op een spoorwegviaduct leek. Ik dacht "hier loopt toch helemaal geen spoor?" Niettemin liep dwars door het dorp een 'bahndamm', met een flink aantal (12) viaducten.

Kort voor de eerste wereldoorlog was men daar begonnen met de rechte moselstrecke, een strategische spoorlijn van Koblenz naar Bullay, om de al bestaande moselstrecke te ontlasten.

Na de eerste wereldoorlog liep het project vertraging op omdat volgens het verdrag van Versailles er geen strategische spoorlijnen mochten worden aangelegd. Uiteindelijk droogden de financiële middelen ook op en werd het project gestaakt. Slechts een klein gedeelte was daadwerkelijk aangelegd: de spoorwegtunnel van Treis naar Bruttig en de bahndamm in Bruttig. De bahndam is dus nog steeds duidelijk zichtbaar in Bruttig. Deze is aangelegd met het gesteente wat vrijkwam uit de tunnel.

In Bruttig is bij enkele van de viaducten ook een gedenkplaat aangebracht:




Ik ben zo slim geweest om van de viaducten in Bruttig geen foto's te maken :-[

Vanaf de nabijgelegen Valwigerberg kun je ook duidelijk het spoortalud vanaf de tunnelingang tot de huidige verkeersbrug over de Moezel zien liggen:


Met flink inzoomen kun je vanaf dezelfde plek ook de bahndamm in Bruttig duidelijk zien:


Richting de tunnel kun je over het voormalige spoor lopen (nu wordt het gebruikt voor druiventeelt). Na de bouw is de tunnel een tijdlang gebruikt voor champignonteelt. Tijdens WOII is de tunnel gebruikt als fabriek.
De tunnelingang is na WOII opgeblazen, maar er is nog wel een gedenkplaat aangebracht:

Door de verkleining is het niet goed te zien, maar op de foto op de gedenkplaat zie je dat er wel degelijk rails in de tunnel heeft gelegen.

Vanaf daar kun je ook goed het verloop van het spoor herkennen, Dit is richting tunnelingang:

(De bult aarde in het midden ligt net voor de tunnelingang)

Dit is richting Bruttig (staande op de keermuur die daar is aangebracht):


Een gedeelte van het portaal is naar beneden gevallen en ligt net naast de weg (toen ik daar voor het eerst langsfietste dacht ik "wat ligt daar voor brok beton?"):


Een ander deel ligt nog ter hoogte van de tunnelingang, maar iets meer richting Moezel:


Van boven het voormalig tunnelportaal kun je mooi het verloop van het geplande spoor zien:


Grappig om zoiets (totaal onvermoed) tijdens je vakantie tegen te komen. Misschien zijn er wel meer van zulke spoorrelicten te vinden van grootse plannen die nooit zijn gerealiseerd. Dus: ben je ook zoiets tegengekomen: post het hier.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #1 Gepost op: 20 May 2013, 19:34:42 »
Gaaf zeg! Ik weet dat er een website is waar dit soort zaken op staan, maar deze kende ik nog niet. Website schiet me nu natuurlijk niet te binnen... :-\


Grtz, Niels

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8607
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #2 Gepost op: 20 May 2013, 19:36:22 »
Even zoeken op Nutteloze Werken ofwel Grands Travaux Inutiles.
Jeroen

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #3 Gepost op: 20 May 2013, 21:20:29 »
Leuk! :) Hier in Nederland zijn / waren nog wel voorbeelden te vinden van snelwegen die niet helemaal door getrokken zijn, zoals de A48, nu A348, tussen Dieren en Zutphen en de A15 bij Ressen (Naast de N15 is het grondlichaam aanwezig). Spoorwegen zal wel een stuk minder zijn. De website die Jeroen bedoeld is waarschijnlijk deze: Nutteloze werken Voor Nederland en belgië. Een interessante die op de website staat is het "spoorviaduct over de A28". Een interessant verhaal.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 697
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #4 Gepost op: 20 May 2013, 21:42:00 »
Wij kwamen in 2004 tijdens een survival-tocht in het Teutoburgerwald een enorme kloof tegen.
Later hoorden we dat deze ooit het begin was van een tunneltraject voor een nog te bouwen spoorlijn door het Eggegebirge. Dit megaproject werd helaas voortijdig beeindigd en liet o.a. een enorme kloof achter in het gebergte.
Men is nooit verder gekomen dan een coupure om bij de ingang van de beoogde tunnel te komen.
Aan de ander kant van de berg ligt een enorme bahndamm in het trace om weer af te dalen naar het dal.  



Ik kopieer even een stukje uit de gids:
Die Köln-Minden-Thüringische-Verbindungs-Eisenbahn-Gesellschaft wollte mit einem Eisenbahntunnel die Bahnstrecke Hamm – Warburg durch das Eggegebirge führen. Durch den finanziellen Ruin der Gesellschaft unvollendet und nach Änderung der Streckenführung überflüssig, lag der bereits zu einem Drittel fertiggestellte Eisenbahntunnel brach. Eine neue Linienführung und der Bau des Altenbekener Eisenbahnviadukts machten den Weiterbau überflüssig.

Tja ook toen al mislukte megaprojecten.

Leuk topic trouwens!

Hendrik
« Laatst bewerkt op: 20 May 2013, 21:44:15 door HJ »
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #5 Gepost op: 28 May 2013, 15:25:38 »
Nog even over het viaduct in de A28 bij Zeist, ik heb destijds de bouw ervan meegemaakt. Zover ik het mij kan herinneren heeft er wel rails gelegen. En ik twijfel aan het feit of ik er een 2400 op gezien heb.

Wat dacht je verder van de afsluitdijk, tot dat de snelweg verbreed werd, was er ruimte gedacht om er een spoorlijn over heen te laten lopen.

Bas

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6749
  • Spaar ze allemaal.
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #6 Gepost op: 28 May 2013, 19:34:40 »
Je kan ook duidelijk het tracé nog volgen naar Bilthoven, loopt zelfs via de Spoorlaan. Dus dat vage complottheorie gedoe over een defensiepijpleiding lijkt mij klinklare lariekoek.

Stephan.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
  • Spoor N
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #7 Gepost op: 28 May 2013, 19:41:46 »
Er ligt toch ook gewoon een spoor naast de spoorlaan in Bilthoven?

Grt, Wim
Grt, Wim

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6749
  • Spaar ze allemaal.
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #8 Gepost op: 28 May 2013, 19:43:22 »
Eh, Spoorlaan in Bosch en Duin bedoel ik.

renew

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #9 Gepost op: 28 May 2013, 19:49:15 »
Spoorlijn zeist was allang opgebroken toen de snelweg werd aangelegd ( 1985 geopend). Echter het viaduct is begin jaren 1970 gebouwd als ik het goed heb en toen lag er nog rails voor het goederen vervoer. Of er ooit 1 trein overheen heeft gereden weet ik niet. De bouw van de A28 duurde nogal lang.
Er staat e.e.a in wiki pedia   http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_De_Bilt_-_Zeist

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #10 Gepost op: 28 May 2013, 22:34:00 »
Er heeft zeker rails op de. rug gelegen, al is dat nu niet meer.

Bij mijn weten zijn er wel wat treinen overheen geweest, al kunnen dat goed de treinen van de afbraak zijn geweest ;)

En als de brug gebruikt is, waarom zou er geen pijp in (hebben kunnen) liggen?
Defensie kent meer geheimen dan je ooit zult weten de basis Soesterberg ligt om de hoek, mooie dekmantel toch ? Verder is de brug opvallend dik genoeg om er wat in te stoppen.

Groetjes,
Thom
Die elke werkdag op de brug uitkijkt ;)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #11 Gepost op: 29 May 2013, 00:57:35 »
Normale doorgaande treinen hebben er niet op gereden. Toen dit viaduct klaar was, was de lijn Bilthoven-Zeist al gesloten. Hetgeen er dus eventueel gereden heeft, zal niet meer geweest zijn dan een enkele werktrein ten behoeve van afbraak.
Groetjes,
Emiel

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #12 Gepost op: 29 May 2013, 07:17:28 »
"Er heeft zeker rails op de. rug gelegen," Rails die op hun rug liggen wat moet ik me daarbij voorstellen?
Groetjes
Johnny

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #13 Gepost op: 29 May 2013, 07:43:29 »
Een deel van het trace is zelfs fietspad geworden.  (y) Van Huis ter Heide richting Bilthoven.


Bas

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11697
    • Mijn fotoarchief
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #14 Gepost op: 29 May 2013, 08:17:51 »
Wat dacht je verder van de afsluitdijk, tot dat de snelweg verbreed werd, was er ruimte gedacht om er een spoorlijn over heen te laten lopen.

Dat is waar, maar dat valt niet onder de noemer 'wel begonnen, niet afgemaakt'. Er werd alleen ruimte vrij gehouden voor een eventuele spoorlijn over de afsluitdijk. Volgens mij zijn die plannen al vrij vroeg weer opgeborgen.