Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 12:04:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:02:27
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
DDAR op basis van een Artitec DDM door Ronald69
Vandaag om 11:59:03
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 11:50:00
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:40:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 11:15:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Wat was jullie allereerste loc? door Fleischmann-H0-Fanaat
Vandaag om 09:48:03
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 08:50:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29

Auteur Topic: Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten  (gelezen 5478 keer)

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Gepost op: 20 May 2013, 17:14:07 »
In de modelbouw komt het regelmatig voor dat iemand een project begint, maar niet afmaakt.
Ook in het echt gebeurt dit. Afgelopen week was ik in Bruttig-Fankel, bij Cochem. Ik liep daar door het dorpje en zag iets wat op een spoorwegviaduct leek. Ik dacht "hier loopt toch helemaal geen spoor?" Niettemin liep dwars door het dorp een 'bahndamm', met een flink aantal (12) viaducten.

Kort voor de eerste wereldoorlog was men daar begonnen met de rechte moselstrecke, een strategische spoorlijn van Koblenz naar Bullay, om de al bestaande moselstrecke te ontlasten.

Na de eerste wereldoorlog liep het project vertraging op omdat volgens het verdrag van Versailles er geen strategische spoorlijnen mochten worden aangelegd. Uiteindelijk droogden de financiële middelen ook op en werd het project gestaakt. Slechts een klein gedeelte was daadwerkelijk aangelegd: de spoorwegtunnel van Treis naar Bruttig en de bahndamm in Bruttig. De bahndam is dus nog steeds duidelijk zichtbaar in Bruttig. Deze is aangelegd met het gesteente wat vrijkwam uit de tunnel.

In Bruttig is bij enkele van de viaducten ook een gedenkplaat aangebracht:

Ik ben zo slim geweest om van de viaducten in Bruttig geen foto's te maken :-[

Vanaf de nabijgelegen Valwigerberg kun je ook duidelijk het spoortalud vanaf de tunnelingang tot de huidige verkeersbrug over de Moezel zien liggen:

Met flink inzoomen kun je vanaf dezelfde plek ook de bahndamm in Bruttig duidelijk zien:

Richting de tunnel kun je over het voormalige spoor lopen (nu wordt het gebruikt voor druiventeelt). Na de bouw is de tunnel een tijdlang gebruikt voor champignonteelt. Tijdens WOII is de tunnel gebruikt als fabriek.
De tunnelingang is na WOII opgeblazen, maar er is nog wel een gedenkplaat aangebracht:

Door de verkleining is het niet goed te zien, maar op de foto op de gedenkplaat zie je dat er wel degelijk rails in de tunnel heeft gelegen.

Vanaf daar kun je ook goed het verloop van het spoor herkennen, Dit is richting tunnelingang:

(De bult aarde in het midden ligt net voor de tunnelingang)

Dit is richting Bruttig (staande op de keermuur die daar is aangebracht):

Een gedeelte van het portaal is naar beneden gevallen en ligt net naast de weg (toen ik daar voor het eerst langsfietste dacht ik "wat ligt daar voor brok beton?"):

Een ander deel ligt nog ter hoogte van de tunnelingang, maar iets meer richting Moezel:

Van boven het voormalig tunnelportaal kun je mooi het verloop van het geplande spoor zien:

Grappig om zoiets (totaal onvermoed) tijdens je vakantie tegen te komen. Misschien zijn er wel meer van zulke spoorrelicten te vinden van grootse plannen die nooit zijn gerealiseerd. Dus: ben je ook zoiets tegengekomen: post het hier.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Wel begonnen maar nooit afgemaakte railprojecten
« Reactie #1 Gepost op: 20 May 2013, 19:34:42 »
Gaaf zeg! Ik weet dat er een website is waar dit soort zaken op staan, maar deze kende ik nog niet. Website schiet me nu natuurlijk niet te binnen... :-\

Grtz, Niels

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 20 May 2013, 19:36:22 »
Even zoeken op Nutteloze Werken ofwel Grands Travaux Inutiles.
Jeroen

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #3 Gepost op: 20 May 2013, 21:20:29 »
Leuk! :) Hier in Nederland zijn / waren nog wel voorbeelden te vinden van snelwegen die niet helemaal door getrokken zijn, zoals de A48, nu A348, tussen Dieren en Zutphen en de A15 bij Ressen (Naast de N15 is het grondlichaam aanwezig). Spoorwegen zal wel een stuk minder zijn. De website die Jeroen bedoeld is waarschijnlijk deze: Nutteloze werken Voor Nederland en belgië. Een interessante die op de website staat is het "spoorviaduct over de A28". Een interessant verhaal.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

HJ

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 20 May 2013, 21:42:00 »
Wij kwamen in 2004 tijdens een survival-tocht in het Teutoburgerwald een enorme kloof tegen.
Later hoorden we dat deze ooit het begin was van een tunneltraject voor een nog te bouwen spoorlijn door het Eggegebirge. Dit megaproject werd helaas voortijdig beeindigd en liet o.a. een enorme kloof achter in het gebergte.
Men is nooit verder gekomen dan een coupure om bij de ingang van de beoogde tunnel te komen.
Aan de ander kant van de berg ligt een enorme bahndamm in het trace om weer af te dalen naar het dal.  

Ik kopieer even een stukje uit de gids:
Die Köln-Minden-Thüringische-Verbindungs-Eisenbahn-Gesellschaft wollte mit einem Eisenbahntunnel die Bahnstrecke Hamm – Warburg durch das Eggegebirge führen. Durch den finanziellen Ruin der Gesellschaft unvollendet und nach Änderung der Streckenführung überflüssig, lag der bereits zu einem Drittel fertiggestellte Eisenbahntunnel brach. Eine neue Linienführung und der Bau des Altenbekener Eisenbahnviadukts machten den Weiterbau überflüssig.

Tja ook toen al mislukte megaprojecten.

Leuk topic trouwens!

Hendrik
« Laatst bewerkt op: 20 May 2013, 21:44:15 door HJ »
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Bas van Heiningen

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 28 May 2013, 15:25:38 »
Nog even over het viaduct in de A28 bij Zeist, ik heb destijds de bouw ervan meegemaakt. Zover ik het mij kan herinneren heeft er wel rails gelegen. En ik twijfel aan het feit of ik er een 2400 op gezien heb.

Wat dacht je verder van de afsluitdijk, tot dat de snelweg verbreed werd, was er ruimte gedacht om er een spoorlijn over heen te laten lopen.

Bas

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #6 Gepost op: 28 May 2013, 19:34:40 »
Je kan ook duidelijk het tracé nog volgen naar Bilthoven, loopt zelfs via de Spoorlaan. Dus dat vage complottheorie gedoe over een defensiepijpleiding lijkt mij klinklare lariekoek.

Stephan.

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #7 Gepost op: 28 May 2013, 19:41:46 »
Er ligt toch ook gewoon een spoor naast de spoorlaan in Bilthoven?

Grt, Wim
Grt, Wim

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #8 Gepost op: 28 May 2013, 19:43:22 »
Eh, Spoorlaan in Bosch en Duin bedoel ik.

renew

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 28 May 2013, 19:49:15 »
Spoorlijn zeist was allang opgebroken toen de snelweg werd aangelegd ( 1985 geopend). Echter het viaduct is begin jaren 1970 gebouwd als ik het goed heb en toen lag er nog rails voor het goederen vervoer. Of er ooit 1 trein overheen heeft gereden weet ik niet. De bouw van de A28 duurde nogal lang.
Er staat e.e.a in wiki pedia   http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_De_Bilt_-_Zeist

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 28 May 2013, 22:34:00 »
Er heeft zeker rails op de. rug gelegen, al is dat nu niet meer.

Bij mijn weten zijn er wel wat treinen overheen geweest, al kunnen dat goed de treinen van de afbraak zijn geweest ;)

En als de brug gebruikt is, waarom zou er geen pijp in (hebben kunnen) liggen?
Defensie kent meer geheimen dan je ooit zult weten de basis Soesterberg ligt om de hoek, mooie dekmantel toch ? Verder is de brug opvallend dik genoeg om er wat in te stoppen.

Groetjes,
Thom
Die elke werkdag op de brug uitkijkt ;)

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 29 May 2013, 00:57:35 »
Normale doorgaande treinen hebben er niet op gereden. Toen dit viaduct klaar was, was de lijn Bilthoven-Zeist al gesloten. Hetgeen er dus eventueel gereden heeft, zal niet meer geweest zijn dan een enkele werktrein ten behoeve van afbraak.
Groetjes,
Emiel

Johnnytrein

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 29 May 2013, 07:17:28 »
"Er heeft zeker rails op de. rug gelegen," Rails die op hun rug liggen wat moet ik me daarbij voorstellen?
Groetjes
Johnny

Bas van Heiningen

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 29 May 2013, 07:43:29 »
Een deel van het trace is zelfs fietspad geworden.  (y) Van Huis ter Heide richting Bilthoven.

Bas

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #14 Gepost op: 29 May 2013, 08:17:51 »
Wat dacht je verder van de afsluitdijk, tot dat de snelweg verbreed werd, was er ruimte gedacht om er een spoorlijn over heen te laten lopen.

Dat is waar, maar dat valt niet onder de noemer 'wel begonnen, niet afgemaakt'. Er werd alleen ruimte vrij gehouden voor een eventuele spoorlijn over de afsluitdijk. Volgens mij zijn die plannen al vrij vroeg weer opgeborgen.