Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:47:39
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 00:17:32
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
08 October 2025, 22:26:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Hans1963
08 October 2025, 22:18:48
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door bask185
08 October 2025, 22:13:17
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
08 October 2025, 21:43:30
Project X...... door Ivo tB
08 October 2025, 21:32:27
C12c rijtuig door roco
08 October 2025, 21:12:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
08 October 2025, 20:48:54
Raadplaatje door chrvdv37402
08 October 2025, 19:49:55
info gezocht over ETS aandrijfunits door Pauldg
08 October 2025, 19:41:05
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
08 October 2025, 19:19:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
08 October 2025, 19:11:06
De prachtige reeksen van Bemo door Ronald Halma
08 October 2025, 19:05:14
Station Roodeschool door Torikoos
08 October 2025, 19:05:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
08 October 2025, 18:40:14
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door prutser
08 October 2025, 18:16:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
08 October 2025, 17:33:41
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
08 October 2025, 17:01:07
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
08 October 2025, 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
08 October 2025, 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
08 October 2025, 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
08 October 2025, 15:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
08 October 2025, 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
08 October 2025, 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
08 October 2025, 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
08 October 2025, 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
08 October 2025, 14:39:38
't Boemeltje door RobVille
08 October 2025, 13:59:16
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
08 October 2025, 13:40:07

Auteur Topic: Online modelspoor database  (gelezen 5350 keer)

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Online modelspoor database
« Gepost op: 13 May 2013, 11:34:30 »
Beste allen,

Ik wil voor mezelf een database gaan aanleggen waarin ik "alles" kwijt wil wat met bouwen en gebruik van een modelspoor te maken heeft. Dit kan variëren van baanplannen tot (optimale) decoder-instellingen. Noem maar op wat je allemaal in een database kwijt kunt.

Nu hoor ik jullie al denken; "Waarom zou je een nieuwe database maken als er al programma's in omloop zijn?" Dat klopt, maar naast de modelspoor hobby programmeer ik graag. Daarnaast wil ik deze database via een gebruikersvriendelijk programma aansturen en beheren waarin de mogelijkheid bestaat bepaalde data beschikbaar te stellen voor iedere gebruiker van dit programma.

Ik wil dus een programma schrijven wat door iedereen te (downloaden) gebruiken is en jezelf bepaalde informatie beschikbaar kunt stellen voor anderen. Met effectieve zoekfuncties zou je dan een lijst met benodigde informatie moeten krijgen. Denk hierbij aan bepaalde (optimale) decoder instellingen voor een bepaalde lok van een bepaald merk met een bepaalde motor.

Zou hier interesse voor zijn? En zo ja, wat zou er dan volgens jullie allemaal in verwerkt moeten kunnen worden?

Ik hoor heel graag van jullie.

Mvg
Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Bert van Gelder

• Offline Offline
Re:Online modelspoor database
« Reactie #1 Gepost op: 13 May 2013, 12:01:42 »
Harry,

In Access, van Microsoft. Voor de beginner ook te behappen. Moet je je wel even in verdiepen...

Gr, Bert

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #2 Gepost op: 13 May 2013, 12:11:10 »
Beste Bert,

Het wordt een (te downloaden) stand-alone programma waarin gebruik gemaakt gaat worden van een online-database. Mijn vraag is dan ook aan welke data behoefte is om online beschikbaar te hebben. Dus niet zozeer welke database maar wat moet er zoal in de database staan en online beschikbaar zijn?

Mvg
Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Peter Crossrail

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 13 May 2013, 12:18:36 »
Hallo,

Goed plan als je het mij vraagt. Ik zou dan ook graag lijsten van modelvarianten zien. Bijvoorbeeld: een lijst met welke drukgasketelwagens Roco heeft uitgebracht, met artikelnummer en wagennummer. Veel werk, dat realiseer ik me, maar vele handen maken lixht. Ik kan wel een aardige bijdrage leveren hieraan, als je daar interesse hebt. Het kan een feature zijn die steeds aangevuld wordt via updates ofzo.

Mvg, Peter

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
« Reactie #4 Gepost op: 13 May 2013, 12:54:00 »
Ik zou wel een database willen waar ik kan vinden in welke tydbestekken loco's en wagens thuis horen maar ook welke loc's op welke banen thuis horen (2 rail/3rail/wisselstroom/gelijkstroom, etc) maar ook handig zou zijn te weten welke koppelingen uit te wisselen zijn van verschillende merken dus bv een roco wagon opnemen in een fleischmann treinstel.
Misschien zijn dit wel hele basale beginners vragen maar toch.

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 13 May 2013, 12:58:32 »
Het wordt een (te downloaden) stand-alone programma waarin gebruik gemaakt gaat worden van een online-database.

Ik wil niet onbeleefd zijn, maar hoe ben je erbij gekomen het op deze manier te doen?
Als je het voor de beginner makkelijk wil maken dan zou ik het juist helemaal online doen.
Anders heb je meteen al een hindernis te pakken: het instaleren.

Ga die beginner maar eens wegwijs maken in alle OSsen en versies.... dat worden namelijk geen makkelijke vragen en zeker geen makkelijke antwoorden:
Ga maar eens uitleggen wat een PC is (een Mac is toch ook een 'personal computer') welk OS je moet hebben, welk service pack... en vooral hoe die beginner erachter komt of hij het goede spul onder de motorkap heeft...
Ik heb een PC, maar deze draait linux, nu reken ik mezelf niet tot de beginners, maar goed kans dat je mij als gebruiker al kwijt bent...
Dacht je slim te zijn en het in java te doen mag je gaan uitleggen wat runtime environments zijn en welke versie je daar van nodig hebt.....
En werkt je applicatie met alle mogelijke netwerk instellingen? Kan die met een proxy server overweg?

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #6 Gepost op: 13 May 2013, 13:29:24 »
Beste Jeroen,

Je hebt zeker een punt en er komt later ook een gehele online versie van deze database waarin de gegevens beschikbaar zijn. Daarnaast zal er ook een stand-alone programma beschikbaar zijn en helaas (voor jou en wellicht enkele anderen) voorlopig alleen beschikbaar voor het Windows platform. Dit is veruit het meest gebruikte platform. Daarbij denk ik dat installeren geen issue meer hoeft te zijn. Als je met de PC werkt mag ik toch wel verwachten dat je enige basiskennis hebt. Daarbij blijft het een project wat ik er gewoon bij blijf doen en aan ga werken (updaten) wanneer ik er tijd voor heb. Vragen die gaan komen probeer ik natuurlijk zover mogelijk te beantwoorden.

Mvg
Harrie

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #7 Gepost op: 13 May 2013, 13:38:50 »
Besten,

Voor nu wil ik graag informatie verzamelen wat de behoefte is voor de inhoud van de database. Deze gegevens ga ik turven en aan de hand daarvan zal ik een lijst samenstellen en deze verwerken in het programma.

Heeft iemand trouwens ook een leuke pakkende naam voor dit (nog te bouwen) database programma ?

Mvg
Harrie

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 13 May 2013, 15:46:14 »
Hoi Harrie,

Ik heb hier ook wel eens aan lopen denken, maar er waren steeds andere prioriteiten  ;D
Nu zit ik lekker voor mijn Caravan in de Eiffel te genieten van een Bitburgertje (nee niet van de Mac) en denk dan ja wat moet er allemaal instaan in een database.
Wat voor mi criteria zouden zijn is Fabrikant, bestelnummer, prijs,waarde, foto, welke decoder, adressen, CV's. Maar ook mijn kermismodellen hebben de nodige elektronica sturingen dus links naar externe schema's/site's zou wenselijk zijn.

Ik was gisteren bij de voorzitter van de honden vereniging waar il lid van ben en die gaat voor mij nu een nieuw ledenbestand bouwen in MYSQL dus ik hoef daar voorlopig geen tijd in te spenderen.
Als ik je ergens mee kan en mag helpen, please let me know.

Trouwens zo'n Database overzicht is ook erg handig voor een hopelijk nooit te hoeven gebruiken verzekering.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

MaVe

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 13 May 2013, 17:50:29 »
Kijk eens goed naar wat Willy de Vaal heeft gemaakt

http://wdevaal.nl/trainbase/

Gigantisch goed programma met meteen voor jou mogelijke uitgangspunten waaraan
Je database zou kunnen/moeten voldoen.

Ik vind Trainbase echt n fijn programma, jammer dat Wily ermee gestopt is.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #10 Gepost op: 13 May 2013, 18:57:10 »
Waarom iets ontwikkelen als al iets is. De De beneluxspoor Encyclopedie en de varianten daarop? Gratis, Online, altijd te raadplegen als je maar een internet verbinding hebt. Heb je informatie die daarin kwijt kan: Geef het aan bij het Encyclopedie-team en ze zullen het verwerken.

Trouwens: Access is geen goede keuze in dat opzicht. Vooral niet als je iets online wil doen. Dan is een Mysql-variant een betere oplossing.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #11 Gepost op: 13 May 2013, 19:07:18 »
Ik denk dat dit een geval is van teveel hooi op je vork willen nemen.
Decoder instellingen zijn af fabriek meegegeven,zodra je ze veranderd heeft alleen degene die het heeft veranderd er maar wat aan,verders niemand.
Voor wt betreft tijdperken en wat er in thuis hoort is het ook simpel,zoek een fabrikant z'n site op en heel erg vaak staat al aangegeven in welk tijdperk het item thuis hoort,dus ook daar is t dubbel werk(mijn inziens)
Zaken zoals welke koppeling past waar op,das al helemaal een gebed zonder eind als t gaat over de oudere versies van modelspoor zaken die rijden op de rails.
(en niet te vergeten,dat men je dr keihard op af rekent als men jouw gebruikte info voor waar+compleet aan neemt en later op z'n snufferd gaat omdat er iets anders is dan gedacht)
Wat miss handiger is om te kijken of zaken zoals hierboven genoemd qua links in een centraalpunt te bundelen,kortom links naar pdf files met bv artikelnummers  van een loc of wat ook.
(desnoods dat verzamelen en gebundelt zelf op een server zetten zou ook kunnen,met veel werk)
Er zijn teveel variaties en als'en en maar'en om iets "compleet te krijgen in een database",om dan maar te zwijgen over het up to date houden van dat alles met varianten en dergelijke die men regelmatig uitbrengt.
Maar goed dit is slechts mijn idee.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Daniel24

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 13 May 2013, 19:11:49 »
Heel leuk plan. Hou er zelf ook erg van om alles te rangschikken en onder te verdelen.

Op scenery gebied wil ik wel een bijdrage leveren! (y)

Ik hoor wel of dat nodig is.

Groet,

Daniel

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
    • Grensspoor
« Reactie #13 Gepost op: 13 May 2013, 20:26:39 »
Hallo,

Wat een leuke en meedenkende reactie allemaal (y). Denk er wel aan dat dit een project is wat in eerste instantie klein bedoeld is. Hiermee wil ik zeggen dat het een hobby blijft en dat ik er alleen tijd in stop die ik er zelf voor kan en wil  reserveren. Ik hoop dat jullie dit respecteren.

Daarbij zal ik niet verantwoordelijk zijn voor de uiteindelijke inhoud die voor iedereen beschikbaar is, want die stoppen de gebruikers er zelf in. Het wordt een "open" database waarin iedere gebruiker informatie kan stoppen. Hij of zij zal zelf aangeven of deze informatie toegankelijk is voor anderen of juist niet. Een andere gebruiker kan deze informatie raadplegen en het ligt bij hem of haar welke waarde daar aan gehecht kan worden.

Ik ben niet van plan iedere bestaande vorm van informatiedeling te herschrijven en ik respecteer dit forum en de encyclopedie. Het lijkt mij alleen erg leuk en nuttig dat meerdere mede-modelspoorders zelf een steentje bij kunnen dragen aan wat ze zelf aan informatie kunnen delen met anderen. Ik zelf zie het gewoon als een verrijking voor deze hobby waarvan ik niet weet hoe dit gaat lopen en waar het zal eindigen.

Mvg
Harrie

bink79

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 13 May 2013, 21:52:44 »
goed bezig hoor en ik vind het erg leuk wat je doet ga zo door