Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 18:20:18
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:44:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:02:44
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:10
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55

Auteur Topic: Gebruik Fyra logo  (gelezen 5809 keer)

lokpaint

• Gast
Re:Gebruik Fyra logo
« Reactie #30 Gepost op: 13 May 2013, 10:20:03 »

beetje gratis reclame kan toch geen kwaad?

Hoi

Maar ze willen dus wel reclame "op niveau". En dat is voor hun het V250 treinstel.

Ik kan me er iets bij voorstellen. Je wilt een hogesnelheidslijn promoten, niet een of andere noodoplossing.

Hetzelfde hadden we ook bij ACTS die voor hun G1206 in eerste instantie alleen maar de actuele (grijs/groene) kleur vrijgaf.

bart

henk

• Online Online
« Reactie #31 Gepost op: 13 May 2013, 10:22:18 »
Hoi

Precies, waarbij je er van mag uitgaan dat de ACME/LS er ook niet gaat komen.

bart

Tenzij die gewoon geen toestemming vragen, zoals LSmodels voor de rijtuigen ook niet heeft gedaan. Als het spul eenmaal in de winkels ligt, gebeurt er kennelijk niks. Ik zou het NShispeed publicitair ook niet aanraden om daadwerkelijk stappen te ondernemen. Normaal interesseert het de goegemeente geen bal wat er in modelspoorland gebeurt, maar de koppeling aan Fyra is natuurlijk pikant.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

lokpaint

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 13 May 2013, 10:29:26 »
Hoi

Mocht fyra stappen ondernemen dan is dit een uitgemaakte zaak. Geen toestemming, dus dokken.

De buitenwereld zal hier waarschijnlijk helemaal niks van merken.

bart

spoorfan

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 13 May 2013, 10:38:40 »
Wat ik begrijp uit eerdere acties door de Belgische douane zit het probleem niet bij NS Hightspeed maar in Belgie.

Spoorfan

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #34 Gepost op: 13 May 2013, 10:44:52 »
Zonder Fyra-logo valt er ook goed te leven. De Benelux 2.0 kan binnenkort op de modelbaan worden gebracht wanneer LSM de setjes Prio-rijtuigen op de markt brengt. Lekker kleurrijk met een E186 in groen/zilver en rijtuigen in wit/rood/zuurstok. (Mocht Scaletrading meelezen: doe maar een hoge nummervariant op de reeks 28 i.p.v. de Fyra-loc. Valt waarschijnlijk prima te slijten in NL.)

Groeten, Geoffrey

henk

• Online Online
« Reactie #35 Gepost op: 13 May 2013, 10:58:21 »
Hoi

Mocht fyra stappen ondernemen dan is dit een uitgemaakte zaak. Geen toestemming, dus dokken.

De buitenwereld zal hier waarschijnlijk helemaal niks van merken.

bart

Hoeveel dokken? Hispeed kan bedragen noemen die ze wil, maar dat wil niet zeggen dat een fabrikant daarmee akkoord moet gaan en geen bescheiden tegenvoorstel kan doen. De 'geleden schade' is nauwelijks hard te maken. En een gang naar rechter als ze er niet uitkomen? Ik zie de koppen al voor me "gefrustreerd NS sleept modelspoorfabrikant voor de rechter wegens Fyra".

Piko heeft nu een formele afwijzing en dan geef ik ze groot gelijk dat ze er niet meer aan beginnen. Maar ik denk niet dat LSM veel heeft te vrezen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #36 Gepost op: 13 May 2013, 11:10:24 »
Ach, het is toch mosterd na de maaltijd... wie zou er nu überhaupt nog treinen met Fyra er op willen toelaten op z'n treinbaan? Dit soort gevechten in de achterhoede versterkt alleen maar de negatieve beeldvorming, na alle fouten in aanbesteding, ontwerp en uitvoering kan dit soort anti-reclame er ook wel bij. Persoonlijk zal ik blij zijn als die Hispeedrommel preventief de schredder in wordt gereden.
RETROBAHN A.G.

guest7823

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 13 May 2013, 11:33:46 »
Roept herinneringen op aan UP en Walthers (al waren die niet degene die de slag met UP begonnen waren) 8)

guest7823

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 13 May 2013, 11:53:41 »
Citaat van: Wikipedia
On December 30, 2005, the Union Pacific Railroad sued MTH for using its logos, along with the logos of various fallen flag railroads it has acquired, without a license. UP had previously sued other manufacturers, most notably Lionel and Athearn, for their use of the logos. At the time of the suit, UP had 104 licensees. The suit requested that MTH stop using the trademarks, pay damages, and send UP-branded inventory to the railroad to be destroyed.

On November 8, 2006 MTH Electric Trains and Union Pacific Railroad announced that they have amicably settled the trademark infringement case that U.P. filed against MTH in Omaha, Nebraska federal court. The settlement benefits both parties, as well the entire model railroad industry. It allows Union Pacific to continue to protect its intellectual property, and authorizes MTH’s use of Union Pacific’s trademarks and paint designs on model train products and accessories. Union Pacific has also decided to change its trademark-licensing program so that model railroad manufacturers will no longer have to pay a royalty, and will enjoy a perpetual license to use Union Pacific trademarks and paint designs on model railroad products.

Deze kon ik zo gauw googlend even vinden: http://en.wikipedia.org/wiki/MTH_Electric_Trains . D'r staat me echter bij dat het gevecht met Union Pacific begonnen was door een kleinserieproducent en dat in een later stadium een paar grotere jongen zijn bijgesprongen.

Union Pacific wou (grotendeels terecht) hun merknaam, incl zgn. "fallen flags" beschermen tegen misbruik en goedkope imitaties. deze werden o.a. op muismatten, bekers, tassen en dergelijke. Echter daarbij was er iemand op het hoofdkantoor die toen ook gelijk maar bedacht dat alle modelbouwfabricaten ook maar een licensefee moesten gaan betalen. Uiteindelijk heeft UP het licht gezien en wel bescherming gezocht en gevonden voor bescherming van hun logo maar modelbouwfabricaten het recht gegeven om zonder kosten gebruik te maken van UP logo's.

Als ik de tijd kan vinden zal ik eens de Modelrailroaders uit die tijd doorbladeren, daar staat een redelijk gedetailleerd verslag over dit verhaal in
« Laatst bewerkt op: 13 May 2013, 11:57:43 door Bert van Gelder »

Luit

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 13 May 2013, 16:51:33 »
Dat lijkt dus inderdaad op dezelfde grondslag als de modelauto producent en OPEL waarvan er in het Duitse een uitspraak moet liggen. Modelllen zijn toegestaan mits men het 1:1 bedrijf niet beschadigd.
Kan het niet vinden want dat juridische Duits is net even te moeilijk.

Nu kan ik wel begrijpen dat een modelfabrikant liever een goede relatie met de echte wereld houdt en niet gauw toch produceert .
« Laatst bewerkt op: 13 May 2013, 16:54:20 door Luit »

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 13 May 2013, 17:13:17 »
Duitse jurisprudentie is hier niet zonder meer van toepassing, dus die vlieger gaat niet op.

Gr, Bert

Kas

• N-Spoor
  • Offline Offline
    • Michorius Modellbau
« Reactie #41 Gepost op: 13 May 2013, 18:07:19 »
Van mijn BR 634 bouwpakketjes weet ik dat je bij de Duitse spoorwegen normaalgesproken royaltees ter hoogte van twee procent van de omzet (van het desbetreffende model) moet betalen.
Bovendien moet je voordat je de licentie überhaupt krijgt een monster van het product ter goedkeuring opsturen.

Als kleinseriefabrikant heb ik gemerkt dat je hierover best nog wel een beetje kan onderhandelen. Het gaat in zo'n geval natuurlijk ook maar om peanuts voor zo'n groot concern.

gr,
Kas

guest7823

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 13 May 2013, 18:07:48 »
Gefint  ;D

En ook nog in digitale vorm:

http://mrr.trains.com/news-and-reviews/mr-express/2006/11/mth-negotiates-new-union-pacific-licensing-deal-for-all

Kortom als UP (Union Pacific) het licht kan zien, dan zou een clubje (qua vergelijkbare grote) als Fyra dat toch ook moeten kunnen  ???

PS Had Mike Wolf en MTH als twee aparte entiteiten in m'n hoofd zitten, maar dat klopt dus niet

PPS Volgens mij is in vergelijking met UP zelfs DB "klein bier" :o
« Laatst bewerkt op: 13 May 2013, 18:10:14 door guest7823 »

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #43 Gepost op: 13 May 2013, 20:23:59 »
Men zou als Fyra concern blij moeten zijn dat r uberhaupt zelfs op schaal nog mensen zijn die t willen rijden op hun modelbaan  ;D
Het grote voorbeeld is minder goed af,zo blijkt alweer  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 13 May 2013, 20:56:42 »
Dus als ik het nou goed begrijp komt de Fyra BR186 ook nog niet definitief?