Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rheinburg, TP V/VI
door
Schachbrett
Vandaag
om 23:30:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Schachbrett
Vandaag
om 23:28:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 23:23:33
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
ronald1956
Vandaag
om 23:16:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 22:35:19
Zwederbaan
door
nighttrain1
Vandaag
om 22:30:09
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Arjen52
Vandaag
om 22:20:24
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
gdh
Vandaag
om 22:07:04
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 22:06:38
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
De eerste Ivo
Vandaag
om 22:01:13
losse onderdelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 21:58:05
Eindstation Daarhuizen
door
DJV
Vandaag
om 21:55:48
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
Vandaag
om 21:18:14
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:08:18
Beierse Länderbahn locomotieven
door
sncf231e
Vandaag
om 20:53:22
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:49:25
Station Roodeschool
door
Jeroen95
Vandaag
om 20:44:47
Alternatieven voor servo's
door
Albert de Heer
Vandaag
om 20:38:36
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 20:00:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
timtrein
Vandaag
om 19:58:33
Bahnstrecke 5867
door
gdh
Vandaag
om 19:55:26
EX-CSB1 DCC Centrale
door
bask185
Vandaag
om 19:38:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 19:36:12
Smeren, vet, olie, enz
door
Bahn-AG
Vandaag
om 19:14:02
Inconsistenties in uitlezen decoders met z21 Start
door
Peter J K
Vandaag
om 19:08:23
Speno ongeluk Stavoren 2010
door
dh3201
Vandaag
om 18:37:54
strooisel C-rails
door
hervé
Vandaag
om 17:34:04
Altburg. een analoge, opklapbare Mäklinbaan
door
1200blauw
Vandaag
om 17:30:50
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 17:03:07
Mijn geweatherde modellen
door
Zandmannetje390
Vandaag
om 16:49:22
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
H0, of toch overstappen op N-spoor?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: H0, of toch overstappen op N-spoor? (gelezen 2235 keer)
Fons Blomhert
H0, of toch overstappen op N-spoor?
«
Gepost op:
12 May 2013, 14:18:25 »
hallo,
ik zit met een soort van probleem.
ik heb een bepaalde ruimte tot mijn beschikking om een baan te bouwen maar deze ruimte vind ik eigenlijk te klein om leuk in ho te kunnen rijden/pendelen.
dus ben ik eens gaan kijken naar een andere optie en ik kwam uit op spoor n.
nu had ik nog een aantal vraagjes :
wat zijn de voor en na delen van n spoor ?
kan alles digitaal ?
hoe zit het qua prijs en aanbod van Nederlandse n spoor modellen ?
en hoe zit het met de detaillering ?
dit zijn een heleboel vragen en ik hoop dat jullie me kunnen helpen om een keuze te maken of ik ho zal blijven rijden of toch overstappen op n spoor.
met vriendelijke modelspoorgroet,
Fons
(hier nog een plaatje van de beschikbare ruimte)
in n spoor zou er eventueel ruimte gemaakt kunnen worden voor een keerlus aan beide uitenden van de baan
«
Laatst bewerkt op: 12 May 2013, 14:31:00 door Bert van Gelder
»
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Re:ho of toch overstappen op n ?
«
Reactie #1 Gepost op:
12 May 2013, 14:25:00 »
Heb je al eens gedacht aan TT, schaal 1:120?
En voor pendelen lijkt een lengte van 2 * 2,40 m wel goed. Al eens gekeken naar de digitale pendelbaan van Karst?
Kun je op het forum vinden. of die van Ronald Koerts; Poggendam?
«
Laatst bewerkt op: 12 May 2013, 14:29:01 door J J H S
»
Jeroen
Chris80
«
Reactie #2 Gepost op:
12 May 2013, 14:27:10 »
Hoi,
N kan ook digitaal, is prima gedetailleerd en er is veel nederlands spul in te krijgen. Ook kun je meer kwijt op een kleinere ruimte. Omdat het kleiner is kan het wel wat meer priegelen zijn. Op dit forum staan een (aantal) nederlandse N banen, wellicht dat je daar wat inspiratie op kan doen.
Groet,
Chris
Bouw Zeedoorn.
Modulebaan.nl L'Esimé
Fons Blomhert
«
Reactie #3 Gepost op:
12 May 2013, 14:31:39 »
@ J J H S tt heb ik me nog niet in verdiept maar leek me lastig omdat het niet erg gebruikelijk is en er niet heel veel Nederlandse modellen van op de markt zijn.
Forever Rocofan
«
Reactie #4 Gepost op:
12 May 2013, 14:33:53 »
Hallo Fons,
Ik heb ook geprobeerd om over te stappen van H0 Nederlands naar N Nederlands. Ik ben er uit dat de treinen in N ten opzichte van H0 nogal prijzig zijn ( ook gebruikt ) voor een NS loc ben je als snel 100,- euro of meer kwijt en voor een NS rijtuig 25,- euro of meer. Daarbij opgeteld dat het op dit moment moeilijk is om H0 treinen tegen leuke bedragen te verkopen heb ik besloten mijn H0 treinen te houden en van compleet overstappen af te zien. Voor een Roco 1600/1800 die nieuw ronde de 170,- kreeg ik biedingen van rond de 90,- euro terwijl de locs nieuw in doos zaten. Direct al mijn H0 van Marktplaats afgehaald en besloten niets te verkopen.
Met een beetje rekenen zul je zien dat H0 verkopen en N spoor er voor terug kopen je een hoop geld gaat kosten ( uitgaande van NL materieel....
Ik zou nog eens kijken wat de mogelijkheden zijn op de beschikbare ruimte met H0.
JJHS had het over schaal TT, maar daar is weinig tot geen NL materieel in te koop.
Als je toch voor N gaat is het misschien financieel gezien handiger om voor Duits materieel te kiezen, wat wel prijsgunstiger aangeboden wordt. In N schaal goed opletten wat je koopt, niet alles is voorbereid voor digitaal en zelf ombouwen schijnt volgens N rijders nogal een crime te zijn.
Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.
Fons Blomhert
Re:H0, of toch overstappen op N-spoor?
«
Reactie #5 Gepost op:
12 May 2013, 14:39:20 »
@ ruud b : met dat verkopen van mijn ho materieel heb je wel een punt, op marktplaats gaan locs en treinstellen voor de helft van de nieuwprijs en soms nog minder vandaar dat ik eerst even goed moet overwegen of ik ho blijf rijden of toch naar n spoor wil overstappen. (dat is waarom ik dit draadje gemaakt heb
)
Bart van den Dam
N spoorder
«
Reactie #6 Gepost op:
12 May 2013, 14:46:22 »
Beste Fons,
Zelf ben ik graag bezig met N spoor. Dat zeg ik maar als eerste zodat je weet door wat voor bril ik kijk.
Voor N spoor is het zo dat de Nederlandse treinmodellen niet zo ruim verkrijgbaar zijn als in H0.
Het kan allemaal wel, maar het is soms even net wat beter zoeken.
Leuk detail is dat Piko dit jaar met de Hondenkop in N komt.
Verder zijn er in N ook Wadlopers, Koplopers DDM materieel, ICR en ICK rijtuigen, 6400 en 1600 loc's en meer te koop, dus er is best wel wat.
Ook met huisjes en dergelijke kan je best een heel eind komen in N.
Markenburg
maakt overigens heel veel Nederlandse N gebouwtjes, dus over het aanbod daarin hoef je niet wakker te liggen.
Voordeel van N is simpelweg dat je meer kan maken op minder oppervlak en dat je bijvoorbeeld met bochten makkelijker een min of meer realistische boogstraal kan aanhouden. Ook gebruiken N spoor locjes meestal minder stroom, je kan dus meer doen met je trafo.
Nadeel kan zijn dat je voor N spoor (vaak voor treinen) ongeveer even veel betaalt als voor H0 modellen. Je krijgt er wel een prima trein voor, maar als je 1m2 aan opstelterrein hebt kan je er in N voor een groter bedrag aan treinen kwijt. Tjah, leg dat eens uit aan je vrouw.
Vrijwel alles kan digitaal. Nieuwe loc's hebben vrijwel altijd een aansluiting voor een decoder. En ook zijn er best wel wat beschrijvingen te vinden van hoe je N spoor loc's voorziet van een decodertje.
Detaillering is soms iets minder uitgebreid dan in H0 maar te is immers ook bijna half zo klein. Voor het oog zijn zeker de nieuwere modellen erg goed en doen de N modellen over het algemeen niet onder voor H0.
Ik zie dat er tijdens het typen van dit bericht al heel wat andere reacties zijn binnengekomen, dus hopelijk kan je er mee vooruit.
Groeten,
Bart
Een goede bouw komt voort uit een perfect ontwerp.
Forever Rocofan
«
Reactie #7 Gepost op:
12 May 2013, 14:47:53 »
@ Fons,
Ik ben zelf bezig bezig met een H0 baan in een kamer van 2.57 x 2.50. Van deze maten gaat ie een hoek nog een stuk af omdat daar de muur naar binnen komt door de meterkast aan de andere kant van de muur.
Ook op deze beperkte ruimte heb ik nog een baanplan in H0 in elkaar kunnen draaien met een klein station met 1 kopspoor, een rondgaande baan en rangeermogelijkheden.
Je kunt deze baan hier op BNLS vinden onder minispoorbaan Wael en Bosch. In het begin van dit draadje ging ik er ook vanuit dat het een N baan zou worden, maar door de al beschreven omruilperikelen is het toch een H0 baantje geworden.
Misschien dat je op basis van mijn minibaantje toch iets leuks kunt bouwen, zeker als je met hoogteverschillen gaat werken waardoor je meer rijlengte voor het hoofdspoor kunt creeeren.
Ik weet niet welke treinen je nu al hebt, maar als je daar een overzicht van zou kunnen geven, dan valt er misschien toch een leuk H0 baanplan te verzinnen.
Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.
N-Sven
Puf!
«
Reactie #8 Gepost op:
12 May 2013, 14:50:16 »
Er is in N meer te koop dan je op een baan van 2.40x2.40 kwijt kan. En veel van wat niet bij de grote merken verkrijgbaar is wordt wel aangeboden door kleine bedrijven/hobbyisten die het 3D laten printen.
Een keer een bootje bouwen, ook leuk!
Forever Rocofan
«
Reactie #9 Gepost op:
12 May 2013, 14:53:30 »
@ Bart en N-Sven,
Als je direct vanaf het begin voor N gaat is er veel meer mogelijk op een ruimte van 2.40 x 2.40, maar vergeet niet dat Fons al een collectie treinen in H0 heeft. Deze verkopen en omruilen kan hem veel geld gaan kosten, dus misschien beter als hij kijkt naar mogelijkheden met de treinen die hij al heeft op de beschikbare ruimte.
Groeten Ruud B.
Fons Blomhert
«
Reactie #10 Gepost op:
12 May 2013, 14:54:26 »
@ ruud b : aan materieel heb ik op het moment liggen : flm plan v, roco ns 1600, roco ns 2200, lilliput ns 6400, een (nog) analoge hippel een aantal oude lima locjes en een klein aantal losse wagons.
(en natuurlijk nog een beetje budget voor iets nieuws maar dat hangt af van wat ik in de toekomst wil met mn baan)
Forever Rocofan
«
Reactie #11 Gepost op:
12 May 2013, 14:55:45 »
@ Fons,
Ik zie dat je buiten de lijnen van 2.40 x 2.40 aan een kant nog 36 cm. overhebt, mag ik vragen wat deze 36 cm. ruimte inhoudt ? En de ruimte die je overgehouden hebt aan de bovenkant van de ruimte is ook nog loze ruimte ?
Groeten Ruud B.
Fons Blomhert
«
Reactie #12 Gepost op:
12 May 2013, 14:58:03 »
@ ruud b het stuk van 36 cm en de muur is het beschikbare gedeelte voor de baan niet het stuk ertussenin
ZwolsBas
NL/NS vanaf 1945
«
Reactie #13 Gepost op:
12 May 2013, 15:02:37 »
Wentink Occasions geeft een goede prijs voor goed spul.
Je zou ze een voorstel kunnen doen, als je een redelijke prijs krijgt kan je de keuze maken.
Marktplaats is tegenwoordig verziekt met rotzooi waardoor echte goede treinen moeilijk te vinden zijn. Zelfde verhaal op beurzen er wordt zoveel oud Marklin/Lima aangeboden wat je beter naar de kringloop kan brengen.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?
Forever Rocofan
«
Reactie #14 Gepost op:
12 May 2013, 15:03:19 »
@ Fons,
Oke, dat maakt meer duidelijk. De rest van de kamer is al in gebruik begrijp ik dus ?
op 36 cm. breedte wordt het zelfs in schaal N proppen.....geen mogelijkheid om een opklapbare baan of een modulebaan te maken ? De modules zou je in een rek in de hoek van de kamer boven elkaar weg kunnen zetten als je niet met de modelbouwhobby bezig bent, en een opklapbare baan kan omhoog tegen een muur, maar dan moeten de auto's en treinen en grotere gebouwen er wel vanaf gehaald worden.....misschien is dit een oplossing voor het probleem met de beschikbare ruimte.
Groeten Ruud B.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
« vorige
volgende »
Je bent hier: