Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 23:05:39
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
Vandaag om 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
Vandaag om 22:04:03
Een leuke vrachtwagen door Hasenwald
Vandaag om 21:27:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
Vandaag om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
Vandaag om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
Vandaag om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
Vandaag om 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
Vandaag om 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
  

Auteur Topic: station met aftakkende zijlijn of...?  (gelezen 1898 keer)

hvh

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
station met aftakkende zijlijn of...?
« Gepost op: 06 July 2007, 19:56:46 »
Hallo allemaal,

Ik heb eens door alle nog zichtbare baanplannen gesnuffeld en het valt mij op dat velen kiezen voor een station met aftakkende zijlijn.

In de werkelijkheid komt het ook vaak voor dat een zijlijn aftakt van de hoofdlijn (dus niet direct vanuit het station). Toch zie je dit niet of nauwelijks terug in de hobby.

Hoe komt dit? Technische redenen of exploitatieredenen?


prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6749
  • Spaar ze allemaal.
Re: station met aftakkende zijlijn of...?
« Reactie #1 Gepost op: 06 July 2007, 20:05:59 »
Ik denk meestal door de beperkte beschikbare ruimte waardoor er maar weinig vrije baan overblijft om van af te takken. En een station is ook vaak het eindpunt van de zijlijn en als je die al ver voor het station op de hoofdbaan laat uitkomen dan hou je minder zijlijnlengte over.

Groeten Stephan.
« Laatst bewerkt op: 06 July 2007, 20:10:18 door prutser »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8545
  • Spoor N
Re: station met aftakkende zijlijn of...?
« Reactie #2 Gepost op: 06 July 2007, 20:15:45 »
Ik denk dat het vooral is omdat de mensen ook een station willen hebben en een aftakking op de vrije baan toch minder interessant is.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: station met aftakkende zijlijn of...?
« Reactie #3 Gepost op: 06 July 2007, 20:17:59 »
Vooral een kwestie van ruimte denk ik.

Als je de zijlijn laat aftakken uit een station is er meer ruimte om wat stukken vrije baan (in zowel hoofdbaan als zijlijn) en eventueel een eindstation aan de zijlijn te maken.

Je ziet trouwens in 1:1 dat steeds meer aftakkende zijlijnen op de hoofdbaan worden vervangen door fly-overs of dive-unders. Dit heeft met de exploitatie te maken. Je hebt bij een aftakkende zijlijn van een dubbelsporige hoofdbaan altijd te maken met kruisende bewegingen.

De trein die de zijlijn op of af wil moet altijd een doorgaand hoofdspoor kruisen. Dit verminderd de capaciteit op het hoofdspoor. In sommige gevallen moet er wel eens een stuk linkerspoor gereden worden voordat een intakkende trein weer op het juiste spoor zit. Ook dit is een vermindering van de capaciteit.

Als je de intakking bij een station doet heb je hier minder last van, zeker als je de zijlijn van een eigen perron voorziet. Zoals bijvoorbeeld het lijntje naar kampen te Zwolle.

Capaciteit speelt natuurlijk een mindere rol op de modelbaan. Tenzij je heeeeel realistisch modelspoort  ;D

Marc
« Laatst bewerkt op: 06 July 2007, 20:19:32 door Marc M »
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

hvh

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: station met aftakkende zijlijn of...?
« Reactie #4 Gepost op: 07 July 2007, 11:40:36 »
Alles duidelijk :) Bedankt voor de reacties!