Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 18:04:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 18:01:17
waterwagens door Marc tramt
Vandaag om 17:59:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Marc tramt
Vandaag om 17:56:13
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Marc tramt
Vandaag om 17:55:39
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 17:50:53
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 17:35:26
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 16:31:03
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door TonM
Vandaag om 15:10:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:35:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
  

Auteur Topic: station met aftakkende zijlijn of...?  (gelezen 1903 keer)

hvh

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
station met aftakkende zijlijn of...?
« Gepost op: 06 July 2007, 19:56:46 »
Hallo allemaal,

Ik heb eens door alle nog zichtbare baanplannen gesnuffeld en het valt mij op dat velen kiezen voor een station met aftakkende zijlijn.

In de werkelijkheid komt het ook vaak voor dat een zijlijn aftakt van de hoofdlijn (dus niet direct vanuit het station). Toch zie je dit niet of nauwelijks terug in de hobby.

Hoe komt dit? Technische redenen of exploitatieredenen?


prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6750
  • Spaar ze allemaal.
Re: station met aftakkende zijlijn of...?
« Reactie #1 Gepost op: 06 July 2007, 20:05:59 »
Ik denk meestal door de beperkte beschikbare ruimte waardoor er maar weinig vrije baan overblijft om van af te takken. En een station is ook vaak het eindpunt van de zijlijn en als je die al ver voor het station op de hoofdbaan laat uitkomen dan hou je minder zijlijnlengte over.

Groeten Stephan.
« Laatst bewerkt op: 06 July 2007, 20:10:18 door prutser »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8547
  • Spoor N
Re: station met aftakkende zijlijn of...?
« Reactie #2 Gepost op: 06 July 2007, 20:15:45 »
Ik denk dat het vooral is omdat de mensen ook een station willen hebben en een aftakking op de vrije baan toch minder interessant is.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: station met aftakkende zijlijn of...?
« Reactie #3 Gepost op: 06 July 2007, 20:17:59 »
Vooral een kwestie van ruimte denk ik.

Als je de zijlijn laat aftakken uit een station is er meer ruimte om wat stukken vrije baan (in zowel hoofdbaan als zijlijn) en eventueel een eindstation aan de zijlijn te maken.

Je ziet trouwens in 1:1 dat steeds meer aftakkende zijlijnen op de hoofdbaan worden vervangen door fly-overs of dive-unders. Dit heeft met de exploitatie te maken. Je hebt bij een aftakkende zijlijn van een dubbelsporige hoofdbaan altijd te maken met kruisende bewegingen.

De trein die de zijlijn op of af wil moet altijd een doorgaand hoofdspoor kruisen. Dit verminderd de capaciteit op het hoofdspoor. In sommige gevallen moet er wel eens een stuk linkerspoor gereden worden voordat een intakkende trein weer op het juiste spoor zit. Ook dit is een vermindering van de capaciteit.

Als je de intakking bij een station doet heb je hier minder last van, zeker als je de zijlijn van een eigen perron voorziet. Zoals bijvoorbeeld het lijntje naar kampen te Zwolle.

Capaciteit speelt natuurlijk een mindere rol op de modelbaan. Tenzij je heeeeel realistisch modelspoort  ;D

Marc
« Laatst bewerkt op: 06 July 2007, 20:19:32 door Marc M »
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

hvh

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: station met aftakkende zijlijn of...?
« Reactie #4 Gepost op: 07 July 2007, 11:40:36 »
Alles duidelijk :) Bedankt voor de reacties!