Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 00:15:10
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
10 August 2025, 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
10 August 2025, 23:18:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
10 August 2025, 23:09:44
Edelweisz in model door Rob Ellerman
10 August 2025, 22:47:01
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
10 August 2025, 22:31:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 August 2025, 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
10 August 2025, 22:26:08
Vaste baan door GertW
10 August 2025, 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
10 August 2025, 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
10 August 2025, 22:09:16
booster vraag door maartenvdb
10 August 2025, 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
10 August 2025, 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
10 August 2025, 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
10 August 2025, 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 August 2025, 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
10 August 2025, 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
10 August 2025, 19:31:47
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
10 August 2025, 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 August 2025, 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
10 August 2025, 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
10 August 2025, 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
10 August 2025, 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
10 August 2025, 15:57:00
EL11 NSB sound file door bellejt
10 August 2025, 15:19:30
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 August 2025, 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 August 2025, 11:49:58
  

Auteur Topic: station met aftakkende zijlijn of...?  (gelezen 1870 keer)

hvh

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
station met aftakkende zijlijn of...?
« Gepost op: 06 July 2007, 19:56:46 »
Hallo allemaal,

Ik heb eens door alle nog zichtbare baanplannen gesnuffeld en het valt mij op dat velen kiezen voor een station met aftakkende zijlijn.

In de werkelijkheid komt het ook vaak voor dat een zijlijn aftakt van de hoofdlijn (dus niet direct vanuit het station). Toch zie je dit niet of nauwelijks terug in de hobby.

Hoe komt dit? Technische redenen of exploitatieredenen?


prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6715
  • Spaar ze allemaal.
Re: station met aftakkende zijlijn of...?
« Reactie #1 Gepost op: 06 July 2007, 20:05:59 »
Ik denk meestal door de beperkte beschikbare ruimte waardoor er maar weinig vrije baan overblijft om van af te takken. En een station is ook vaak het eindpunt van de zijlijn en als je die al ver voor het station op de hoofdbaan laat uitkomen dan hou je minder zijlijnlengte over.

Groeten Stephan.
« Laatst bewerkt op: 06 July 2007, 20:10:18 door prutser »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8496
  • Spoor N
Re: station met aftakkende zijlijn of...?
« Reactie #2 Gepost op: 06 July 2007, 20:15:45 »
Ik denk dat het vooral is omdat de mensen ook een station willen hebben en een aftakking op de vrije baan toch minder interessant is.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: station met aftakkende zijlijn of...?
« Reactie #3 Gepost op: 06 July 2007, 20:17:59 »
Vooral een kwestie van ruimte denk ik.

Als je de zijlijn laat aftakken uit een station is er meer ruimte om wat stukken vrije baan (in zowel hoofdbaan als zijlijn) en eventueel een eindstation aan de zijlijn te maken.

Je ziet trouwens in 1:1 dat steeds meer aftakkende zijlijnen op de hoofdbaan worden vervangen door fly-overs of dive-unders. Dit heeft met de exploitatie te maken. Je hebt bij een aftakkende zijlijn van een dubbelsporige hoofdbaan altijd te maken met kruisende bewegingen.

De trein die de zijlijn op of af wil moet altijd een doorgaand hoofdspoor kruisen. Dit verminderd de capaciteit op het hoofdspoor. In sommige gevallen moet er wel eens een stuk linkerspoor gereden worden voordat een intakkende trein weer op het juiste spoor zit. Ook dit is een vermindering van de capaciteit.

Als je de intakking bij een station doet heb je hier minder last van, zeker als je de zijlijn van een eigen perron voorziet. Zoals bijvoorbeeld het lijntje naar kampen te Zwolle.

Capaciteit speelt natuurlijk een mindere rol op de modelbaan. Tenzij je heeeeel realistisch modelspoort  ;D

Marc
« Laatst bewerkt op: 06 July 2007, 20:19:32 door Marc M »
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

hvh

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: station met aftakkende zijlijn of...?
« Reactie #4 Gepost op: 07 July 2007, 11:40:36 »
Alles duidelijk :) Bedankt voor de reacties!