Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Dick55
Vandaag om 20:01:23
Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:56:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door DJV
Vandaag om 19:54:43
Welke BR 218 van Fleischmann heb ik? Ik zoek de handleiding. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:53:39
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:49:05
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 19:36:54
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:29:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:26:59
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door VictorPM
Vandaag om 19:02:20
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 18:34:41
Molenbaan (werktitel) door puntenglijder
Vandaag om 18:21:48
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door VictorPM
Vandaag om 18:19:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:17:17
Goede wensen voor 2026 door gdh
Vandaag om 17:55:50
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door AlbertG
Vandaag om 17:42:55
Sankt Georgen. door Jan Bennink
Vandaag om 17:30:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:27:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 17:25:27
herrmann door henk
Vandaag om 17:00:53
Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:36:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 16:11:25
Kerstwensen 2025 door Keska
Vandaag om 15:59:13
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 15:49:01
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Zoedelaar
Vandaag om 14:42:30
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 14:38:02
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 13:41:55
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door willyTEE
Vandaag om 13:40:16
US diorama in H0 door william_2
Vandaag om 13:06:36
Pfarrerwinkel bahn door william_2
Vandaag om 13:03:17
  

Auteur Topic: station met aftakkende zijlijn of...?  (gelezen 1937 keer)

hvh

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
station met aftakkende zijlijn of...?
« Gepost op: 06 July 2007, 19:56:46 »
Hallo allemaal,

Ik heb eens door alle nog zichtbare baanplannen gesnuffeld en het valt mij op dat velen kiezen voor een station met aftakkende zijlijn.

In de werkelijkheid komt het ook vaak voor dat een zijlijn aftakt van de hoofdlijn (dus niet direct vanuit het station). Toch zie je dit niet of nauwelijks terug in de hobby.

Hoe komt dit? Technische redenen of exploitatieredenen?


prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6816
  • Spaar ze allemaal.
Re: station met aftakkende zijlijn of...?
« Reactie #1 Gepost op: 06 July 2007, 20:05:59 »
Ik denk meestal door de beperkte beschikbare ruimte waardoor er maar weinig vrije baan overblijft om van af te takken. En een station is ook vaak het eindpunt van de zijlijn en als je die al ver voor het station op de hoofdbaan laat uitkomen dan hou je minder zijlijnlengte over.

Groeten Stephan.
« Laatst bewerkt op: 06 July 2007, 20:10:18 door prutser »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
  • Spoor N
Re: station met aftakkende zijlijn of...?
« Reactie #2 Gepost op: 06 July 2007, 20:15:45 »
Ik denk dat het vooral is omdat de mensen ook een station willen hebben en een aftakking op de vrije baan toch minder interessant is.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: station met aftakkende zijlijn of...?
« Reactie #3 Gepost op: 06 July 2007, 20:17:59 »
Vooral een kwestie van ruimte denk ik.

Als je de zijlijn laat aftakken uit een station is er meer ruimte om wat stukken vrije baan (in zowel hoofdbaan als zijlijn) en eventueel een eindstation aan de zijlijn te maken.

Je ziet trouwens in 1:1 dat steeds meer aftakkende zijlijnen op de hoofdbaan worden vervangen door fly-overs of dive-unders. Dit heeft met de exploitatie te maken. Je hebt bij een aftakkende zijlijn van een dubbelsporige hoofdbaan altijd te maken met kruisende bewegingen.

De trein die de zijlijn op of af wil moet altijd een doorgaand hoofdspoor kruisen. Dit verminderd de capaciteit op het hoofdspoor. In sommige gevallen moet er wel eens een stuk linkerspoor gereden worden voordat een intakkende trein weer op het juiste spoor zit. Ook dit is een vermindering van de capaciteit.

Als je de intakking bij een station doet heb je hier minder last van, zeker als je de zijlijn van een eigen perron voorziet. Zoals bijvoorbeeld het lijntje naar kampen te Zwolle.

Capaciteit speelt natuurlijk een mindere rol op de modelbaan. Tenzij je heeeeel realistisch modelspoort  ;D

Marc
« Laatst bewerkt op: 06 July 2007, 20:19:32 door Marc M »
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

hvh

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: station met aftakkende zijlijn of...?
« Reactie #4 Gepost op: 07 July 2007, 11:40:36 »
Alles duidelijk :) Bedankt voor de reacties!