Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 15:17:25
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:15
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: Plan V digitaliseren.  (gelezen 13679 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Plan V digitaliseren.
« Gepost op: 06 juli 2007, 17:18:23 »
Hallo
Ik wil mijn plan V van Fleischmann digitaliseren. Het is het oude type dus niet digitaal voorbereid. Op de site van Huub Maaskant staat uitgebreid beschreven hoe je het één en ander moet doen. Onderandere moet je het motorschild vervangen of de verbinding van de koolborsteltjes met het chaccis verbreken. Ik heb gekozen om het motorschil de vervangen. Huub geeft zelfs aan welk nummer je daar voor moet gebruiken, namelijk 504710.
Maar volgens een winkelier bestaat dat nummer niet meer en moet ik 504730 gebruiken.
Klopt dat? Op de site van Fleischmann kan ik niets vinden en om dat motorschild er nu maar gewoon op te zetten zonder te weten wat er nu gebeurt dat gaat me eigenlijk wat te ver. Wie kan me helpen?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

brutus

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #1 Gepost op: 06 juli 2007, 17:51:30 »
Hallo,

Dit klopt, het nieuwe nummer kun je gebruiken. Maar als je geen ervaring met ombouw naar digitaal hebt voor Fleischmann loks, dan wacht je nog wel wat verassingen. Dit treinstel is lastig om te bouwen. Het heeft ons diverse decoders gekost voor we het konden. En als je het goed wilt doen moet je ook een functiedecoder plaatsen anders zit je met de sluitlicht etc. in de andere bak. Of je moet verbindingsdraden gebruiken, en de bakken vast aan elkaar maken, of stroomgeleidende koppelingen monteren. Als je er niet uit komt kun je nog een mailtje sturen naar technische dienst van Heyerman Modelbouw    info@heyermanmodelbouw.nl  dan helpen die je even op weg.

Groeten

Brutus

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #2 Gepost op: 06 juli 2007, 18:09:14 »
Hallo Brutus.
Dank je voor je bericht. Ik kan dus het motorschild gewoon gebruiken.
Ik wel vaker loc's omgebouwd naar digitaal maar nog niet eerder een Fleischmann.
Gelukkig staat het goed beschreven in de Railhobby van januari 2005 en die heb ik bij de hand.
Ik ga inderdaad een functiedecoder plaatsen  in de motorloze bak. En ik ga stroomafname maken op het draaistel waar nu nog geen afname zit
Ook haal ik uit voorzorg alles weg waarmee je bovenleidingspannig kan afnemen. Behalve de pantograaf natuurlijk.  ;)
Wat zou een beetje functiedoder kosten of welke kan ik het beste nemen?
Dan kan ik die morgen bij M.T.E bestellen samen met nog wat andere zaken.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #3 Gepost op: 06 juli 2007, 18:18:55 »
Die Plan V was het model dat ik in mijn naïviteit als eerste digitaal maakte (wist ik veel wat makkelijk en moeilijk was) en dat ging in één keer goed.

De functiedecoder met de beste prijs-prestatieverhouding die je momenteel in een gewone winkel kan bestellen, is naar mijn mening de Uhlenbrock 76900. Kost 16 euro bij MTE, zoiets. Je moet wel de verlichtingsdraadjes aan de decoder solderen (zwart en rood zitten er wel al aan), maar daarvoor heeft het ding heel behoorlijke soldeereilandjes.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #4 Gepost op: 09 augustus 2007, 09:35:07 »
Ik heb mijn 3-rail Plan V ook gedigitaliseerd door middel van twee decoders (Uhlenbrock). Omdat de frontverlichting fijn aan het chassis hangt en daarvan moeilijk te scheiden is, heb ik dat zo gelaten. Nu heb ik het probleem dat de de verlichting niet stabiel is, wat normaal schijnt te zijn bij gebruik met het Motorola-systeem.

In een ander topic zag ik een oplossing tegen flikkerende binnenverlichting: rood >| blauw |< zwart (de blauwe draad tussen de voedingsdraden door middel van tegengesteld geplaatste diodes). Ik vraag me af of dit goed gaat bij de Uhlenbrock decoders, of dat je het Motorola-signaal verstoort. Iemand ervaring?

Als het niet werkt moet ik iets anders verzinnen, LEDs of zo.  :)

Daarnaast loopt het model beroerd bij zo ongeveer alle snelheden behalve de hoogste, maar daarvoor moet ik nog een keer met de CV's spelen denk ik.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2007, 09:42:02 door Duvel »
Met vriendelijke groeten, altijd.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #5 Gepost op: 09 augustus 2007, 11:02:01 »
Die pseudo blauwe draad kan je wel maken, maar het lost je probleem niet op. Je probleem is immers niet het ontbreken van de blauwe draad - die zit gewoon op de decoders - maar het feit dat de verlichting zo lastig van het chassis en dus de stroomafname is te scheiden. Dan kun je de (pseudo)blauwe draad helemaal niet gebruiken.
Ik heb intertijd niet de verlichting, maar de stroomafname dan maar van het chassis gescheiden. Dan kun je de blauwe draad op het chassis aansluiten en flakkert de verlichting niet meer.
Bij de tweerailvariant is maar één stroomafnemertje met het chassis verbonden. Dat heb ik weggehaald en vervangen door een stroomafnemer die niet met het chassis is verbonden. Hoe dat bij de drierailversie precies zit weet ik niet, maar het zal best kunnen.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2007, 11:23:24 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #6 Gepost op: 09 augustus 2007, 11:33:39 »
Dat is ook wel een aardig plan inderdaad! Ik moet dan even meten of de draaistellen van het chassis gescheiden zijn (bij Märklin-modellen is dat meestal niet gescheiden). De draaistellen zijn verder met een draad met de printplaat bovenin verbonden, dus dan zou het verder geen probleem moeten opleveren. Bedankt!
Met vriendelijke groeten, altijd.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #7 Gepost op: 30 september 2007, 14:30:22 »
Vervolg op het vorige bericht: de stroomafname was van het chassis gescheiden, dus de blauwe draad met het chassis verbonden en het probleem was opgelost. Bedankt!

Bij de functiedecoder de "20V'' aansluiting gebruikt als blauwe draad, en daar werkte het ook. Alle lampjes zijn inmiddels netjes gedimd en stabiel.

Nu nog twee probleempjes oplossen: waarom brandt de verlichting niet als ik 'm aanstuur met een Twincenter in DCC-modus (intgesteld op 28 stappen!) en waarom loopt die motor zo verdomde *** (ook nadat ie is schoongemaakt). Tips zijn natuurlijk altijd welkom! ;)
Met vriendelijke groeten, altijd.

elt-Mhv

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #8 Gepost op: 30 september 2007, 15:45:00 »
Heb je zowel de decoder als de twin center ingesteld op 28 stappen? Als de decoder op 28 stappen is ingesteld en de twin center niet krijg je problemen met de verlichting.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #9 Gepost op: 30 september 2007, 15:51:11 »
Ik zette de decoder voor de gein op 14 stappen, en toen deed ie het ineens wel, terwijl de decoder daarvoor op 28 stond, en ik in de veronderstelling was dat de TC ook 28 stappen sprak. Niet dus.

Nu nog uitzoeken wat handige waarden voor de lastregeling zijn, want het rijgedrag van de trein is waardeloos.
Met vriendelijke groeten, altijd.

elt-Mhv

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #10 Gepost op: 30 september 2007, 16:26:49 »
DE TC spreekt 14, 27, 26 of 128 stappen. Je moet de TC echter wel zeggen hoeveel stappen hij bij een bepaald adres moet spreken.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #11 Gepost op: 30 september 2007, 16:40:55 »
Ja, daar ga ik een andere keer ruzie mee maken, nu eerst maar eens proberen hoe ik dat ding zo ver kan krijgen dat ie niet over de testbaan stuitert.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #12 Gepost op: 15 december 2007, 21:05:09 »
Hoi,

Ik wil ook graag m'n (oude) Fleischmann Plan V digitaal hebben.

Ik zit te twijfelen hoe of wat.
Ikzelf heb nog weinig tot geen ervaring met inbouwen van decoders en al helemaal niet met modellen die nog niet voorbereid zijn.
En dan schijnt dit ook nog eens een lastig exemplaar te zijn.

Ik kan het door een oom van me proberen te laten doen, of zal ik het treinstel bij een professionele zaak brengen....?

Of zal ik 'm maar verkopen en dan het nieuwere wel-voorbereide (maar ook aanzienlijk duurdere) model aanschaffen....

Moeilijk....  :( :P


Gr.
Bart

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #13 Gepost op: 15 december 2007, 21:36:53 »
Bart,

Zo moeilijk is het allemaal niet. Op de site van Huib Maaskant is het allemaal uitgelegd en in de railhobby van januari 2005 heeft het nog uitgebreider beschreven gestaan.

Iedereen met een universeel meter en een beetje ervaring met solderen moet het kunnen. ik zou er zeker geen nieuwe plan V voor gaan kopen !

Wat heb je nodig:
- een lokdecoder
- een functiedecoder
- een geisoleerd motorschild (typenummer eerder in dit draadje)

Als decoder kun je b.v. de Kühn T125 gebruiken (€ 24,- bij modeltreinexpress) . Als functiedecoder is die van Brelec het goedkoopst (€ 15,-, www.brelec.be) of de eerder in dit draadje genoemde Uhlenbrock. Een motorschild kost rond de € 10,-. Alles bij elkaar dus nog geen € 50,- als je het zelf doet.
Als het echt zuinig wil doen kan je zlefs het motorschild nog met een Dremel te lijf gaan. Gewoon zorgen dat er absoluut geen verbinding meer is tussen het motorhuis en de koolborstels. Dat kun je met die universeelmeter heel eenvoudig meten. Zo eenvoudig dat je oom het ook aan jou kan leren.

Mocht je het artikel uit de Railhobby niet hebben, stuur dan een PB met je e-mailadres. Dan scan ik het voor je en mail het.

hans
« Laatst bewerkt op: 15 december 2007, 22:17:22 door Hans Keulen »

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #14 Gepost op: 16 december 2007, 15:54:09 »
Oké bedankt Hans, ik ben weer gerust gesteld.

Het Railhobbyartikel heb ik niet, dus ik stuur je wel ff een PM.  ;)


Groetjes,
Bart