Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
martijnhaman
Vandaag
om 15:17:25
Einde Koemo ballast ???
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:02:15
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
Falkenberg
Vandaag
om 14:43:38
US diorama in H0
door
basjuh1981
Vandaag
om 14:39:25
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?)
door
Jeroen Trainz
Vandaag
om 14:12:50
ACME 2024 met NS ICNG!
door
Daan!
Vandaag
om 14:09:36
"Nederlandse" modellen
door
ArjanB
Vandaag
om 14:07:20
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 13:41:33
Openen Lima Hondekop
door
Pauldg
Vandaag
om 13:08:22
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
tothebeach
Vandaag
om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
JeroenM.
Vandaag
om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:02:44
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Frans
Vandaag
om 09:27:24
Baan in Los Angeles
door
Jelmer
Vandaag
om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Jelmer
Vandaag
om 08:48:06
LS Models 2024
door
Martijn193
Vandaag
om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 00:35:59
NS 8400 van Werps
door
Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner
door
Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven
door
Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo
door
renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Plan V digitaliseren.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Volgende
- [
1
]
2
3
...
5
Omlaag
Auteur
Topic: Plan V digitaliseren. (gelezen 13679 keer)
nscargo
Offline
Berichten: 2765
Wederopbouw Opsolder
Plan V digitaliseren.
«
Gepost op:
06 juli 2007, 17:18:23 »
Hallo
Ik wil mijn plan V van Fleischmann digitaliseren. Het is het oude type dus niet digitaal voorbereid. Op de site van Huub Maaskant staat uitgebreid beschreven hoe je het één en ander moet doen. Onderandere moet je het motorschild vervangen of de verbinding van de koolborsteltjes met het chaccis verbreken. Ik heb gekozen om het motorschil de vervangen. Huub geeft zelfs aan welk nummer je daar voor moet gebruiken, namelijk 504710.
Maar volgens een winkelier bestaat dat nummer niet meer en moet ik 504730 gebruiken.
Klopt dat? Op de site van Fleischmann kan ik niets vinden en om dat motorschild er nu maar gewoon op te zetten zonder te weten wat er nu gebeurt dat gaat me eigenlijk wat te ver. Wie kan me helpen?
Harm
Gelogd
Pas op. Hier waakt de waakvlam !
brutus
Offline
Berichten: 104
Re: Plan V digitaliseren.
«
Reactie #1 Gepost op:
06 juli 2007, 17:51:30 »
Hallo,
Dit klopt, het nieuwe nummer kun je gebruiken. Maar als je geen ervaring met ombouw naar digitaal hebt voor Fleischmann loks, dan wacht je nog wel wat verassingen. Dit treinstel is lastig om te bouwen. Het heeft ons diverse decoders gekost voor we het konden. En als je het goed wilt doen moet je ook een functiedecoder plaatsen anders zit je met de sluitlicht etc. in de andere bak. Of je moet verbindingsdraden gebruiken, en de bakken vast aan elkaar maken, of stroomgeleidende koppelingen monteren. Als je er niet uit komt kun je nog een mailtje sturen naar technische dienst van Heyerman Modelbouw info@heyermanmodelbouw.nl dan helpen die je even op weg.
Groeten
Brutus
Gelogd
nscargo
Offline
Berichten: 2765
Wederopbouw Opsolder
Re: Plan V digitaliseren.
«
Reactie #2 Gepost op:
06 juli 2007, 18:09:14 »
Hallo Brutus.
Dank je voor je bericht. Ik kan dus het motorschild gewoon gebruiken.
Ik wel vaker loc's omgebouwd naar digitaal maar nog niet eerder een Fleischmann.
Gelukkig staat het goed beschreven in de Railhobby van januari 2005 en die heb ik bij de hand.
Ik ga inderdaad een functiedecoder plaatsen in de motorloze bak. En ik ga stroomafname maken op het draaistel waar nu nog geen afname zit
Ook haal ik uit voorzorg alles weg waarmee je bovenleidingspannig kan afnemen. Behalve de pantograaf natuurlijk.
Wat zou een beetje functiedoder kosten of welke kan ik het beste nemen?
Dan kan ik die morgen bij M.T.E bestellen samen met nog wat andere zaken.
Harm
Gelogd
Pas op. Hier waakt de waakvlam !
henk
Offline
Berichten: 21666
Re: Plan V digitaliseren.
«
Reactie #3 Gepost op:
06 juli 2007, 18:18:55 »
Die Plan V was het model dat ik in mijn naïviteit als eerste digitaal maakte (wist ik veel wat makkelijk en moeilijk was) en dat ging in één keer goed.
De functiedecoder met de beste prijs-prestatieverhouding die je momenteel in een gewone winkel kan bestellen, is naar mijn mening de Uhlenbrock 76900. Kost 16 euro bij MTE, zoiets. Je moet wel de verlichtingsdraadjes aan de decoder solderen (zwart en rood zitten er wel al aan), maar daarvoor heeft het ding heel behoorlijke soldeereilandjes.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Duvel
Offline
Berichten: 438
Re: Plan V digitaliseren.
«
Reactie #4 Gepost op:
09 augustus 2007, 09:35:07 »
Ik heb mijn 3-rail Plan V ook gedigitaliseerd door middel van twee decoders (Uhlenbrock). Omdat de frontverlichting fijn aan het chassis hangt en daarvan moeilijk te scheiden is, heb ik dat zo gelaten. Nu heb ik het probleem dat de de verlichting niet stabiel is, wat normaal schijnt te zijn bij gebruik met het Motorola-systeem.
In een ander topic zag ik een oplossing tegen flikkerende binnenverlichting: rood >| blauw |< zwart (de blauwe draad tussen de voedingsdraden door middel van tegengesteld geplaatste diodes). Ik vraag me af of dit goed gaat bij de Uhlenbrock decoders, of dat je het Motorola-signaal verstoort. Iemand ervaring?
Als het niet werkt moet ik iets anders verzinnen, LEDs of zo.
Daarnaast loopt het model beroerd bij zo ongeveer alle snelheden behalve de hoogste, maar daarvoor moet ik nog een keer met de CV's spelen denk ik.
«
Laatst bewerkt op: 09 augustus 2007, 09:42:02 door Duvel
»
Gelogd
Met vriendelijke groeten, altijd.
henk
Offline
Berichten: 21666
Re: Plan V digitaliseren.
«
Reactie #5 Gepost op:
09 augustus 2007, 11:02:01 »
Die pseudo blauwe draad kan je wel maken, maar het lost je probleem niet op. Je probleem is immers niet het ontbreken van de blauwe draad - die zit gewoon op de decoders - maar het feit dat de verlichting zo lastig van het chassis en dus de stroomafname is te scheiden. Dan kun je de (pseudo)blauwe draad helemaal niet gebruiken.
Ik heb intertijd niet de verlichting, maar de stroomafname dan maar van het chassis gescheiden. Dan kun je de blauwe draad op het chassis aansluiten en flakkert de verlichting niet meer.
Bij de tweerailvariant is maar één stroomafnemertje met het chassis verbonden. Dat heb ik weggehaald en vervangen door een stroomafnemer die niet met het chassis is verbonden. Hoe dat bij de drierailversie precies zit weet ik niet, maar het zal best kunnen.
«
Laatst bewerkt op: 09 augustus 2007, 11:23:24 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Duvel
Offline
Berichten: 438
Re: Plan V digitaliseren.
«
Reactie #6 Gepost op:
09 augustus 2007, 11:33:39 »
Dat is ook wel een aardig plan inderdaad! Ik moet dan even meten of de draaistellen van het chassis gescheiden zijn (bij Märklin-modellen is dat meestal niet gescheiden). De draaistellen zijn verder met een draad met de printplaat bovenin verbonden, dus dan zou het verder geen probleem moeten opleveren. Bedankt!
Gelogd
Met vriendelijke groeten, altijd.
Duvel
Offline
Berichten: 438
Re: Plan V digitaliseren.
«
Reactie #7 Gepost op:
30 september 2007, 14:30:22 »
Vervolg op het vorige bericht: de stroomafname was van het chassis gescheiden, dus de blauwe draad met het chassis verbonden en het probleem was opgelost. Bedankt!
Bij de functiedecoder de "20V'' aansluiting gebruikt als blauwe draad, en daar werkte het ook. Alle lampjes zijn inmiddels netjes gedimd en stabiel.
Nu nog twee probleempjes oplossen: waarom brandt de verlichting niet als ik 'm aanstuur met een Twincenter in DCC-modus (intgesteld op 28 stappen!) en waarom loopt die motor zo verdomde *** (ook nadat ie is schoongemaakt). Tips zijn natuurlijk altijd welkom!
Gelogd
Met vriendelijke groeten, altijd.
elt-Mhv
Offline
Berichten: 338
Re: Plan V digitaliseren.
«
Reactie #8 Gepost op:
30 september 2007, 15:45:00 »
Heb je zowel de decoder als de twin center ingesteld op 28 stappen? Als de decoder op 28 stappen is ingesteld en de twin center niet krijg je problemen met de verlichting.
Gelogd
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas
Duvel
Offline
Berichten: 438
Re: Plan V digitaliseren.
«
Reactie #9 Gepost op:
30 september 2007, 15:51:11 »
Ik zette de decoder voor de gein op 14 stappen, en toen deed ie het ineens wel, terwijl de decoder daarvoor op 28 stond, en ik in de veronderstelling was dat de TC ook 28 stappen sprak. Niet dus.
Nu nog uitzoeken wat handige waarden voor de lastregeling zijn, want het rijgedrag van de trein is waardeloos.
Gelogd
Met vriendelijke groeten, altijd.
elt-Mhv
Offline
Berichten: 338
Re: Plan V digitaliseren.
«
Reactie #10 Gepost op:
30 september 2007, 16:26:49 »
DE TC spreekt 14, 27, 26 of 128 stappen. Je moet de TC echter wel zeggen hoeveel stappen hij bij een bepaald adres moet spreken.
Gelogd
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas
Duvel
Offline
Berichten: 438
Re: Plan V digitaliseren.
«
Reactie #11 Gepost op:
30 september 2007, 16:40:55 »
Ja, daar ga ik een andere keer ruzie mee maken, nu eerst maar eens proberen hoe ik dat ding zo ver kan krijgen dat ie niet over de testbaan stuitert.
Gelogd
Met vriendelijke groeten, altijd.
Bartje81
Offline
Berichten: 1200
Re: Plan V digitaliseren.
«
Reactie #12 Gepost op:
15 december 2007, 21:05:09 »
Hoi,
Ik wil ook graag m'n (oude) Fleischmann Plan V digitaal hebben.
Ik zit te twijfelen hoe of wat.
Ikzelf heb nog weinig tot geen ervaring met inbouwen van decoders en al helemaal niet met modellen die nog niet voorbereid zijn.
En dan schijnt dit ook nog eens een lastig exemplaar te zijn.
Ik kan het door een oom van me proberen te laten doen, of zal ik het treinstel bij een professionele zaak brengen....?
Of zal ik 'm maar verkopen en dan het nieuwere wel-voorbereide (maar ook aanzienlijk duurdere) model aanschaffen....
Moeilijk....
Gr.
Bart
Gelogd
Hans Keulen
SIK 1:1
Offline
Berichten: 336
Re: Plan V digitaliseren.
«
Reactie #13 Gepost op:
15 december 2007, 21:36:53 »
Bart,
Zo moeilijk is het allemaal niet. Op de site van Huib Maaskant is het allemaal uitgelegd en in de railhobby van januari 2005 heeft het nog uitgebreider beschreven gestaan.
Iedereen met een universeel meter en een beetje ervaring met solderen moet het kunnen. ik zou er zeker geen nieuwe plan V voor gaan kopen !
Wat heb je nodig:
- een lokdecoder
- een functiedecoder
- een geisoleerd motorschild (typenummer eerder in dit draadje)
Als decoder kun je b.v. de Kühn T125 gebruiken (€ 24,- bij modeltreinexpress) . Als functiedecoder is die van Brelec het goedkoopst (€ 15,-,
www.brelec.be
) of de eerder in dit draadje genoemde Uhlenbrock. Een motorschild kost rond de € 10,-. Alles bij elkaar dus nog geen € 50,- als je het zelf doet.
Als het echt zuinig wil doen kan je zlefs het motorschild nog met een Dremel te lijf gaan. Gewoon zorgen dat er absoluut geen verbinding meer is tussen het motorhuis en de koolborstels. Dat kun je met die universeelmeter heel eenvoudig meten. Zo eenvoudig dat je oom het ook aan jou kan leren.
Mocht je het artikel uit de Railhobby niet hebben, stuur dan een PB met je e-mailadres. Dan scan ik het voor je en mail het.
hans
«
Laatst bewerkt op: 15 december 2007, 22:17:22 door Hans Keulen
»
Gelogd
Bartje81
Offline
Berichten: 1200
Re: Plan V digitaliseren.
«
Reactie #14 Gepost op:
16 december 2007, 15:54:09 »
Oké bedankt Hans, ik ben weer gerust gesteld.
Het Railhobbyartikel heb ik niet, dus ik stuur je wel ff een PM.
Groetjes,
Bart
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Volgende
- [
1
]
2
3
...
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Plan V digitaliseren.