Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 22:03:53
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door kar
Vandaag om 21:53:36
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:44:11
19 Toen door defender
Vandaag om 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:43:23
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door 1200blauw
Vandaag om 21:38:58
Starten met messing kits door FritsT
Vandaag om 21:38:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door T.Spat
Vandaag om 21:37:49
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 21:15:18
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:08:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:55:21
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
  

Auteur Topic: Plan V digitaliseren.  (gelezen 13680 keer)

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #15 Gepost op: 16 december 2007, 22:02:18 »
Oké bedankt Hans, ik ben weer gerust gesteld.

Het Railhobbyartikel heb ik niet, dus ik stuur je wel ff een PM.  ;)
Als je weet waar je mee bezig bent, is het niet zo moeilijk. Onvoorbereid aanprutsen wordt denk ik op z'n minst het einde van je decoders en dat zou zonde zijn.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #16 Gepost op: 19 december 2007, 22:15:17 »
Weet iemand trouwens misschien ook wat voor binnenverlichtingsset ik het beste kan gebruiken?

Alvast bedankt.

Groetjes,
Bart

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #17 Gepost op: 20 december 2007, 16:36:34 »
Heeft er niemand een idee of suggestie voor de binnenverlichting?  ???

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #18 Gepost op: 20 december 2007, 17:03:48 »
Zelf maken.

is het mooiste en goedkoopste.

Ledjes van de kruidvat ( 50% korting dus nu zijn ze 99 cent ).

even langs de electronicaboer voor weerstandjes etc.

en sleutelen maar  ;D.
Er is een draadje van leve de kruidvat ledjes daar wordt veel verteld.


 :-|wordt tijd dat ik me rijtuigen van binnenverlichting ga voorzien alles is al in huis maar nog niks gemaakt :-[ ;D
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #19 Gepost op: 28 december 2007, 20:18:29 »
Wat voor kleur ledjes is natuurgetrouwer voor het interieur van een Plan V, geel of wit?
Zit aan ledjes van Tams te denken.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #20 Gepost op: 28 december 2007, 20:34:37 »
Wit.

Geel is net te geel.

in grootspoor zie ik zowel geel achtig als spierwit...

Als je van buiten kijkt lijken ze allemaal geel.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Jon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #21 Gepost op: 28 december 2007, 20:49:41 »

Bron: http://www.nltrein.net
(c): N. Karsdorp

Digirail heeft led-strips met 14 witte gold SMD leds erop. Denk dat deze vrij goed in de buurt komen. Prijs rond de 20 euro, weet alleen niet of deze ook op 3 plaatsen te breken zijn de witte en gele wel (op 3 plaatsen).

(ik heb geen ervaring met het plaatsen van verlichting in een planV dus kan niet verzekeren of deze te monteren zijn)

met vriendelijke groeten,

Jon van Dijk


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #22 Gepost op: 04 juli 2008, 22:53:11 »
Ik ga volgende week voor een vriend een plan V digitaliseren. Ik heb inmiddels de nodige informatie op het internet gevonden. Mijn mening is, dat ik het qua engineering een Fleischmann onwaardig ontwerp vind, maar dat zal wel niemand interesseren.
Om te beginnen heb ik de draadjes losgesoldeerd die naar de motor gaan en het motorgedeelte doorgemeten.
Daaruit bleek, in tegenstelling tot wat ik elders gelezen heb, dat de koolborstels via het motorschild geen contact maken met de massa. Ik kan dus het oude schild gewoon gebruiken, en hoef m.i. ook geen printbaantjes door te slijpen op het schild. Ik ben van plan om het spoeltje en het andere witte pijpje wat erop zit te verwijderen, en er dan het oranje en het grijze decoderdraadje op vast te solderen.

Ik heb voor het motorgedeelte een TCS decoder met 4 functies (100mA elk), max. 1,3A rijstroom en 2A piekstroom besteld, en voor het andere deel een TCS functiedecoder, met 4 functies van 200 mA elk. De bedoeling is dat met de functies naast de front- en sluitseinen, ook de binnenverlichting aan- en uitgeschakeld kan worden.

 Als ik de blauwe draad soldeer aan de printbaan waarmee de schroef verbonden is dan heb ik via het chassis ook gelijk massa voor de front- en sluitverlichting. Deze printbanen kunnen dan niet meer gebruikt worden voor de rijstroom.

Ik denk erover om de gloeilampjes voor de zekerheid  te vervangen door 5mm warmwitte ledjes met elk een weerstand van 1 kOhm.
Mijn eerste vraag is: weet iemand toevallig hoeveel stroom een Fleischmann gloeilampje trekt? Als het minder is dan 100 mA voor 2 lampjes dan kan ik ze mooi laten zitten. Dat is dan weer minder werk.

Ik denk erover om de rijstroom eventueel te laten lopen via de decoder draadjes ipv via de printbanen. Tot dusverre zie ik, zeker in het motorgedeelte  geen echte problemen, temeer daar er een "goofproof" (ja, van Goofy uit de Donald Duck) fabrieksgarantie op de decoders zit.

Momenteel is er geen zicht op dat deze plan V ooit op bovenleiding komt te rijden, maar het zou mooi zijn, want toekomstvast, als ik deze omschakeling gewoon werkend kan houden. In dat geval moet ik misschien mijn plan voor het niet motorgedeelte wijzigen.

De tweede vraag is dus eigenlijk: als je in het niet-motorgedeelte gewoon de oude printbanen voor de rijstroom gebruikt, blijft de omschakeling naar de bovenleiding dan behouden, en zo nee, hoe kun je dat voor elkaar krijgen?

Ik heb al wel een stuk of 60, 70 loks omgebouwd, voor het merendeel Engelse stoomloks zonder verlichting, en verder o.a. een paar diesels en NS e-loks, waaronder de Roco NS1000, maar met bovenleiding op digitaal spoor heb ik nog geen enkele ervaring.

Ik houd me ook graag aanbevolen voor andere goede adviezen, behalve dan het advies van: niet aan beginnen, Leen.

Leen
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2008, 23:04:34 door Leen »

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #23 Gepost op: 04 juli 2008, 23:34:00 »
Om te beginnen heb ik de draadjes losgesoldeerd die naar de motor gaan en het motorgedeelte doorgemeten.
Daaruit bleek, in tegenstelling tot wat ik elders gelezen heb, dat de koolborstels via het motorschild geen contact maken met de massa. Ik kan dus het oude schild gewoon gebruiken, en hoef m.i. ook geen printbaantjes door te slijpen op het schild. Ik ben van plan om het spoeltje en het andere witte pijpje wat erop zit te verwijderen, en er dan het oranje en het grijze decoderdraadje op vast te solderen.

 Als ik de blauwe draad soldeer aan de printbaan waarmee de schroef verbonden is dan heb ik via het chassis ook gelijk massa voor de front- en sluitverlichting.

 
Mijn eerste vraag is: weet iemand toevallig hoeveel stroom een Fleischmann gloeilampje trekt? Als het minder is dan 100 mA voor 2 lampjes dan kan ik ze mooi laten zitten. Dat is dan weer minder werk.

Hallo Leen,

Er mag geen doorverbinding zijn tussen één van de koolborstelhouders en het huis van de motor.
Spoeltje verwijderen maar het witte pijpje kan blijven zitten.

Blauwe draad mag NIET met het frame worden verbonden.
Het frame maakt dikwijls contact met de massa, dus met één van de rails.
De decoder kan gemakkelijk de lampjes van de front en sluitverlichting schakelen.

De binnenverlichting zou ik met leds uitvoeren, hierbij kan dan wel de blauwe draad worden gebruikt als de leds maar vrij liggen van het frame.

Groet, Rob

Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #24 Gepost op: 05 juli 2008, 08:54:15 »
Bij mijn weten draaien metalen onderdelen van het motorhuis in het chassis. Dat zou betekenen dat er een electrische verbinding bestaat tussen motorhuis en chassis. Het kan heel goed dat je geen verbinding met massa meet, omdat het chassis in de motorbak nergens met de stroomafname is verbonden. Maar koppel beide bakken en die verbinding is er opeens wel, aangezien er in de motorloze bak één stroomafnemertje zit dat met het chassis is verbonden.

Dat stroomafnemertje moet je weghalen wil je het chassis voor de blauwe draad gebruiken. En een electrische verbinding tussen een koolborstel en chassis is dan natuurlijk ook niet handig. Maar TCS is DCC dacht ik. Dan zou ik de blauwe draad helemaal niet voor de  front- en sluitseinen gebruiken. Die doen het dan prima als ze direct aan één stroomafnamepool liggen. 
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #25 Gepost op: 08 juli 2008, 10:45:07 »
Henk en Rob, hartelijk dank voor jullie reacties.

Voordat ik er volgende week mee verder kan, ga ik eerst nog een lang weekend naar Engeland (o.a. bezoek gepland aan de Kent & East Sussex Railway). Ik hoop dat de decoders dan inmiddels gearriveerd zijn uit de USA. De leds liggen al klaar.
TCS is Train Control Systems en hun site is www.tcsdcc.com . Ik ben met dit merk in aanraking gekomen omdat ik Engels rijd en ze in de UK nogal bekend zijn. Het is mijn standaard decoder.

Ik zal de Plan V voordat ik van start ga nogmaals secuur doormeten, met beide rijtuigen aangesloten en jullie tips in gedachten.
Het zal allemaal wel samen komen tijdens het programmeren van de decoder op het program track, en daarna tijdens de proefrit.

Over de voortgang zal ik jullie in dit draadje op de hoogte houden.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #26 Gepost op: 09 juli 2008, 10:40:09 »
Gistermiddag ploften de decoders door de brievenbus, dus gisteravond toch maar vast een beginnetje gemaakt met de motorwagen.

Eerst het printplaatje onder de front-en sluitseinen losgemaakt, en de printbaan tussen de beide lampjes doorgezaagd en voor de zekerheid doorgemeten. Ook de beide platte schijfjes (diodes?) zijn verwijderd. Daarna voor het gemak alvast een geel en een wit stukje draad op de contactjes gesoldeerd

Dus eerst zat het zo:



en nu zo:



Vervolgens het spoeltje van het motorschild verwijderd. Het witte pijpje (c-tje?) zit er nog, maar ik ga het nog wel aan 1 kant doorknippen. Ik ben nl. nooit zo enthousiast over zaken die de signaaloverdracht kunnen beïnvloeden.

Daarna alle draadjes losgesoldeerd van de printplaat, en de decoderdraadjes als volgt vastgesoldeerd:

Rood en zwart  -  aan de inkomende bruine en zwarte draad vanaf de koppeling.
oranje en grijs  -  aan het motorschild.
blauw                -  aan de printplaat naast de schroef. Een printbaan èn het chassis liggen nu verbonden met de blauwe draad.
wit en geel        - met de witte en gele draad vanaf de front- en sluitseinen.
groen                - (moet nog gesoldeerd worden) aan de andere printbaan t.b.v. de binnenverlichting.

Daarmee is de proefopstelling gereed, en het ziet er een beetje rommelig uit:



Daarna heb ik de lok op het programmeerspoor gezet en hem adres 111 gegeven. Dat ging zonder problemen.

De motorbehuizing is nu nog steeds live via het motorschild en het onderste schroefje met de onderste koolborstel. Op zich lijkt dat mij geen bezwaar, want als je een Triang lok met een X-04 motor isoleert, dan is de motorbehuizing ook live, en zelfs vanaf de ene rail. Ik ga echter een plastic ringetje onder het onderste schroefje leggen om e.e.a. te isoleren. want dat geeft toch een beter gevoel.

Ik heb de stroom van een gloeilampje van de binnenverlichting (er zat een losse bij) gemeten en die is ca. 35 mA bij 12,2 V (onbelast gemeten). Ik zal de decoder op dimmen zetten, dan kan hij met 100 mA max. gemakkelijk die 2 lampjes aan.

Wordt vervolgd.

Leen.




St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #27 Gepost op: 09 juli 2008, 20:49:05 »
Vandaag toch nog maar weer even verder gegaan. Het zit nu eenmaal in je kop.

Eerst de lokbehuizing geïsoleerd van de ene koolborstel. Het plastic ringetje bleek niet voldoende te zijn.



Ik heb rond het rechter schroefgaatje op de foto gezaagd, en ook rond het busje midden op de foto waar het asje van het motoranker uitkomt. Nu is de koolborstel volledig geïsoleerd van het motorhuis.
Het witte pijpje heb ik gelijk verwijderd.
Daarna het anker en de achterkant van het motorschild gelijk schoongemaakt en weer in elkaar gezet.
Of dit allemaal nodig is, laat ik in het midden, maar het geeft wel meer zekerheid en het is vrij gemakkelijk te doen. Ik zaag die printbanen voorzichtig door met een scherp Roco zaagje.

Vervolgens het niet-motorgedeelte nog eens doorgemeten. Henk, nu begrijp ik waar jij het over had met je opmerking over de onverwachte verbinding: een kant van de wielen van het binnenste draaistel is rechtstreeks met de massa verbonden. Daardoor kan ik inderdaad het beste de rijstroom gebruiken als massa voor alle verlichting. Inmiddels heb ik de functiedecoder als volgt aangesloten:

Rood  -  verbonden met de ene printbaan die verbonden is met het chassis t.b.v. de massa van alle verlichting.
Het bruine draadje van de koppeling is met diezelfde printbaan verbonden
Zwart  -  verbonden met de blauwe draadjes van beide draaistellen en met het zwarte draadje van de koppeling.
Rose  -  verbonden met het frontsein.
Bruin  -  verbonden met het sluitsein.
Groen  - verbonden met de andere printbaan t.b.v. de binnenverlichting.

Het ziet er nu zo uit:



Een rommeltje dus.

Nu kan ik in de motorwagen ook beter de blauwe draad losmaken en als massa de rijstroom gebruiken, zoals Rob al aangaf. Ik neem hiervoor de draad vanaf dezelfde rail als de massa in het niet-motorgedeelte. Als ze elkaar soms  per ongeluk (Murphy) raken, dan zou dat gewoon moeten kunnen.
Maar dat doe ik pas volgende week als ik weer terug ben. Dan ga ik ook de CV's voor de verlichting aanpassen (dimmen) en proefrijden.
Nu eerst mijn tas pakken en alles in gereedheid brengen voor een weekendje Engeland en stoomtreinen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2008, 20:53:54 door Leen »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #28 Gepost op: 09 juli 2008, 21:05:18 »
Als je de blauwe draad niet gebruikt, dan is dimmen niet noodzakelijk. De lampjes branden dan al op halve kracht.
Voor de front- en sluitverlichting levert dat een prima seinbeeld op. Precies goed naar mijn ervaring.
Voor de binnenverlichting kan dat anders zijn, afhankelijk van het type verlichting. Bij te weinig lichtopbrengst kan je voor de binnenverlichting alsnog de blauwe draad gebruiken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Plan V digitaliseren.
« Reactie #29 Gepost op: 17 juli 2008, 20:17:58 »
Gisteren na terugkomst van een inspannend weekend in Engeland (o.a. bezoeken aan de Gloucestershire and Warwickshire Railway, een klein beursje in Kent en de Kent & East Sussex Railway) ben ik weer verder gegaan met de PLan V.

Eerst de printbanen naast het schroefje op beide treinstellen doorgezaagd. Daarna de rode draad vanaf de decoder en de draad vanaf de koppeling (d.m.v. een verlengstukje) gesoldeerd op het overgebleven stukje printplaat naast het schroefje.:



Hiermee zijn de front- en sluitseinen via de massa verbonden met de rijstroom en de rode draad van de decoder.
Daarna de blauwe draad van de decoder in beide treinstellen gesoldeerd aan de lange printbaan, zodat de lampjes nu verbonden zijn met de blauwe en de groene draad van functie 1 (de paarse draad op de foto hangt los).



Vervolgens heb ik opnieuw getest en de CV's van de groene draden in beide decoders ingesteld op dimmen, om te voorkomen dat de lampjes doorbranden. De andere lampjes zijn met de rijstroom verbonden en branden al op halve kracht (bedankt, Henk).

Het zag er toen zo uit:



De binnenverlichting kan door functie 4 gedimd worden, dat gaf eigenlijk een beter beeld. Dat geeft aan dat ik de binnenverlichting ook d.m.v. de rijstroom had kunnen aansturen i.p.v. door de blauwe draad, of de CV op continu 50% dimmen had kunnen instellen. Nou ja, dat laatste is altijd nog mogelijk.

Ik kwam nog 3 problemen tegen.
1) Als ik de motor op forward zette, dan brandde het rode sluitsein in de motorwagen.
2) De front- en sluitseinen van de motorloze wagen brandden op functie 3 resp. 4.
3) Als ik de motorloze wagen in forward of reverse zette, dan brandden beide seinen.

Dat heb ik allemaal opgelost door CV's in de decoders te wijzigen. Hierna werkte alles perfect, en kon ik de boel gaan fatsoeneren:



en



Tot slot heb ik gisteravond de Plan V weer naar de rechtmatige eigenaar teruggebracht, en na de kappen er opgeschroefd te hebben, reed hij als vanouds.

Het was een leerzaam project voor iemand die bijna alleen maar Engelse stoomloks zonder verlichting heeft. Ik zal de leerpunten opnoemen voor een evt. volgende decoderinbouw(er):

1) Het isoleren van de koolborstel en de motorbehuizing is m.i. niet nodig. De motor is geheel geisoleerd zowel van de rails als van de rest van het treinstel.
Echter omdat het niet mijn eigen treinstel is, en er een jongen van 13 jaar mee speelt, heb ik niet het risico van een mogelijke teleurstelling willen nemen. Overigens is het niet veel werk om e.e.a. toch te isoleren.
2) Het is niet nodig om voor het aansluiten van de binnenverlichting de blauwe draad te gebruiken. De minder felle verlichting bij gebruik van de rijstroom zal een beter lichtbeeld opleveren.

Henk en Rob, bedankt voor het meedenken. Ik heb er best veel aan gehad.

Nu heb ik nog een andere complexe lok liggen, waar vroeg of laat ook een decoder in moet, nl. een mooie grijze Roco BR 44 met verlichting, de motor in de tender en de aandrijving in de lok:



Heeft iemand daar enige ervaring mee?

Leen.

« Laatst bewerkt op: 17 juli 2008, 20:21:51 door Leen »