Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door MadhouseNL
Vandaag om 20:18:19
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Wat was jullie allereerste loc? door Frits C
Vandaag om 20:03:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
  

Auteur Topic: Roco GeoLine wisseldecoders en keerlussen  (gelezen 1565 keer)

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Roco GeoLine wisseldecoders en keerlussen
« Gepost op: 28 April 2013, 16:37:39 »
Ik gebruik in mijn schaduw station Roco Geo Line.
De mogelijkheid om wissledecoders direct in het wissel te bouwen en te laten functioneren zonder extra externe bedrading spreekt mij erg aan.
Nu heb ik een keerlusspoor dat ik graag langer zou willen maken door de ervoor liggende wisselstraat eraan te koppelen.
Zo kan ik langere treinen door de keerlus laten rijden.
Ik vraag me echter af of het ompolen van het keerlsuspoor (in mijn geval door de Lenz LK200) geen nadelige gevolgen heeft voor de decoders in de wissels die deel (gaan) uitmaken van dat keerlusspoor.
De decoders zijn een beetje te duur om het ten koste daarvan gewoon maar te proberen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Of is er iemand die voldoende van elektronica weet om hier advies over te geven?

Groet,

Martin

(Martin is overleden)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:Roco GeoLine wisseldecoders en keerlussen
« Reactie #1 Gepost op: 28 April 2013, 17:25:33 »
Als het keerlusspoor wordt omgepoold dan gebeurt dat "onder de voeten" van de loc.
Als de locdecoders er tegen kunnen, dan zullen de wisseldecoders er ook wel tegen kunnen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re:Roco GeoLine wisseldecoders en keerlussen
« Reactie #2 Gepost op: 28 April 2013, 17:33:27 »
Niet alle wisseldecoders reageren op de juiste manier als de digitale voeding is omgepoold. In dit geval lijkt het mij beter om de digitale voeding van de wisseldecoders toch maar apart te bedraden vanaf een aansluitpunt waarvan de digitale spanning niet omgepoold wordt.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:Roco GeoLine wisseldecoders en keerlussen
« Reactie #3 Gepost op: 28 April 2013, 17:53:30 »
Lijkt me in dit geval geen probleem.
Die GeoLine decoders werken ongetwijfeld met het DCC protocol, en dat kan je zonder meer ompolen.

Het is anders dan bij de k83 en k84 van Märklin. Die werken op het Motorola protocol. Dat signaal is asymmetrisch, en als je daar de ingang ompoolt, dan snapt de decoder de boodschap niet meer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re:Roco GeoLine wisseldecoders en keerlussen
« Reactie #4 Gepost op: 28 April 2013, 18:42:39 »
Martin

De geoline wisseldecoder heeft er geen problemen mee dat de stroom wordt omgepoold, dit komt omdat de stroom door de decoder eerst wordt gelijk gericht door de 4 diode die er op zitten.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re:Roco GeoLine wisseldecoders en keerlussen
« Reactie #5 Gepost op: 28 April 2013, 20:09:00 »
Bedankt voor jullie reacties.

De Roco decoders verstaan wel het DCC protocol, maar de adresering bij Roco wijkt iets af.
De vergelijking met de locdecoder klinkt heel aannemelijk, zeker omdat de Geo Line wisseldecoders hun signaal en voeding ook rechtstreeks van de spoorstaven af halen.
Ik heb nu voldoende vertrouwen om het te gaan testen.

Bedankt en groeten,

Martin

(Martin is overleden)