Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 14:59:02
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 14:58:33
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Minibaan Visserskaai H0 door Theo Mol
Vandaag om 14:52:13
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:50:15
Acme nieuwe ICNG door Joz
Vandaag om 14:32:28
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door spoorijzer
Vandaag om 14:16:11
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 13:34:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Piko 2025 door Pauldg
Vandaag om 12:30:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:11:32
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:02:43
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
  

Auteur Topic: Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP  (gelezen 1153 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP
« Gepost op: 26 April 2013, 11:59:21 »
Ben op zoek naar een uitleg van de aanduidingen die te vinden zijn op de rijtuigen en bagagewagens van de PKP. Nu zullen dit soort zaken vast een keer gewijzigd zijn. Mij gaat het vooral om de aanduidingen die in de periode na de tweede wereldoorlog zijn gebruikt.
Een uitleg van de indeling van het pre-UIC nummersysteem zou ook mooi zijn.
Heeft iemand een tip voor een website of boek, waarin deze informatie te vinden is?

Martijn

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • PTR
    • Draaistel
Re:Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP
« Reactie #1 Gepost op: 26 April 2013, 12:15:37 »
Het enige dat ik weet is dat bagagewagens de aanduiding F hadden en postrijtuigen de aanduiding G. Een gecombineerd post/bagagerijtuig was bijvoorbeeld een Fg. Maar het nummersysteem is mij ook nog niet duidelijk geworden helaas. Voor de stalen D ben ik eens in een lijst de aanduiding Fx61 tegen gekomen (lijst is helaas niet meer online terug te vinden), maar ik ben er nog niks officieels over tegen gekomen. Dus of die aanduiding klopt weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: 26 April 2013, 12:18:25 door Ernst-Jan »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP
« Reactie #2 Gepost op: 26 April 2013, 14:38:05 »
@Ernst-Jan: als jij het ook niet weet is mijn onkunde geen schande   :P
Waarschijnlijk een gevalletje van gewoon verder blijven zoeken.

Martijn

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re:Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP
« Reactie #3 Gepost op: 26 April 2013, 16:22:06 »
http://pl.wikipedia.org/wiki/Oznaczenia_wagonów_osobowych

De link moet je geheel kopieren en in de adresbalk plakken van je browser.

vertaling google:
The letters of carriages used by the Polish State Railways (PKP).
Coaches [edit]

By 1968, letter code used:
A - 1st class,
B - 2nd class passenger,
As - salon "salonka"
F - luggage,
G - ZIP
Fg - postal-baggage,
H - for the transport of patients,
I - restaurant,
L - sleeping,
N - to transport prisoners
O - heating.

Lowercase letters placed after the big mean:
x - four-,
y - three-,
and - biaxial
g - the compartment to carry mail
m - the section for the magazine,

After 1968, introduces a harmonized labeling system for coaches, consisting of 12 digits and letters of the team:
A - 1st class passenger,
B - 2nd class passenger,
AB - passenger 1 and 2 class,
AJ - 1st class passenger with a bar,
BD - 2nd class passenger with luggage,
D - luggage,
DP - bagażowo-mail,
P - ZIP
WLA - 1st class sleeping
WLB - 2nd class sleeping
WLAB - sleeping 1 and 2 class,
I - restaurant,
M - for the transport of patients,
N - to transport prisoners
Z - heating

In those years, small letters placed next big mean:
f - with chairs instead of couches,
h - with harmonies from both ends of the car,
m - the part of the warehouse,
o - berth,
p - floors,
r - part of lockable compartments and side corridor, part of the compartments open,
t - rebuilt from freight
u - the back bench can be raised by removing the walls,
xx - six-axis,
x - four-,
y - three-,
with - closed compartments, corridor side, end doors and equipment to move between cars.

Currently in small letters on the station wagon passenger means:
b or i - designed to carry persons with disabilities,
c - berth (berth)
d or - with cable remote control
E - with compartments managerial,
h - bezprzedziałowy,
k - residential (social or salonka)
m - the length of the car exceeds 24.5 meters,
n - the heating supply air,
r - adapted for the carriage of bicycles,
s - luggage side of the corridor,
u - a mechanism for remote door locking and remote control lighting,
v - with audiovisual equipment,
of - outclassed from the first class to another.
x or p - storey car
« Laatst bewerkt op: 26 April 2013, 16:31:27 door J J H S »
Jeroen

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP
« Reactie #4 Gepost op: 26 April 2013, 19:41:06 »
Dank

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP
« Reactie #5 Gepost op: 27 April 2013, 13:42:17 »
Nuttig !!

Dirk

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • PTR
    • Draaistel
Re:Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP
« Reactie #6 Gepost op: 27 April 2013, 14:10:16 »
Tegenwoordig zijn de aanduidingen weer veranderd. Van de nieuwe aanduidingen ben ik nog geen lijst tegen gekomen. Maar een Brdhmnu is nu een B5mnopuvz geworden bijvoorbeeld.

Overigens is dit weer iets heel anders dan de fabriekscodes dat meegegeven wordt aan materieel dat in Polen gebouwd is. Zijn bij rijtuigen vaak ook terug te vinden overigens. Is vaak ook nuttig om materieeltypes te herkennen. Al wordt het niet altijd goed bijgehouden en verandert de PKP die codes ook als een rijtuig bijvoorbeeld gedeklasseerd wordt (gaat dan bijvoorbeeld van 112A naar 112Az of opgeknapt (bijvoorbeeld van 136A naar 136A-IC6-FPS). Ook hierin zijn de Polen niet altijd even consequent helaas. De bovengenoemde B5mnopuvz is een 152Az overigens, inderdaad, een gedeklaseerde 152A. Het gaat hier om het poolse zitrijtuig welke in de JK zit.

Materieel dat in het buitenland gebouwd wordt heeft deze aanduidingen overigens niet. Het zijn echt aanduidingen die de industrie aan materieel geeft. Ook materieel dat enkel geëxporteerd wordt kan zulke aanduidingen hebben.