Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
V200-G2000
Vandaag
om 12:40:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 12:33:15
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
door
Hans GJ
Vandaag
om 12:30:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 12:25:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Paulus
Vandaag
om 12:22:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:19:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
Vandaag
om 12:15:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Spoor010
Vandaag
om 12:04:25
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:29:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:36:45
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Basilicum
Vandaag
om 10:20:28
rode multimaus defect
door
Sikko
Vandaag
om 10:13:20
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
MOVisser
Vandaag
om 09:55:15
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 09:53:05
Modelspoorbaan van Einte
door
MOVisser
Vandaag
om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 08:46:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Erik Mijd
Vandaag
om 08:16:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 07:44:40
Acme nieuwe ICNG
door
Jeroen Water
Vandaag
om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 02:00:06
Piko 2025
door
Duikeend
Vandaag
om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 00:47:20
Roco wagon openen
door
AP3737
01 October 2025, 23:29:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity'
door
Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00
door
Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
US diorama in H0
door
cor_b
01 October 2025, 19:08:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP (gelezen 1157 keer)
martijnhaman
Offline
Berichten: 1809
Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP
«
Gepost op:
26 April 2013, 11:59:21 »
Ben op zoek naar een uitleg van de aanduidingen die te vinden zijn op de rijtuigen en bagagewagens van de PKP. Nu zullen dit soort zaken vast een keer gewijzigd zijn. Mij gaat het vooral om de aanduidingen die in de periode na de tweede wereldoorlog zijn gebruikt.
Een uitleg van de indeling van het pre-UIC nummersysteem zou ook mooi zijn.
Heeft iemand een tip voor een website of boek, waarin deze informatie te vinden is?
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
Ernst-Jan
Offline
Berichten: 1352
PTR
Re:Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP
«
Reactie #1 Gepost op:
26 April 2013, 12:15:37 »
Het enige dat ik weet is dat bagagewagens de aanduiding F hadden en postrijtuigen de aanduiding G. Een gecombineerd post/bagagerijtuig was bijvoorbeeld een Fg. Maar het nummersysteem is mij ook nog niet duidelijk geworden helaas. Voor de stalen D ben ik eens in een lijst de aanduiding Fx61 tegen gekomen (lijst is helaas niet meer online terug te vinden), maar ik ben er nog niks officieels over tegen gekomen. Dus of die aanduiding klopt weet ik niet.
«
Laatst bewerkt op: 26 April 2013, 12:18:25 door Ernst-Jan
»
Gelogd
Ja sam u pravu
http://www.flickr.com/photos/ernstgoed/
http://www.draaistel.nl/
martijnhaman
Offline
Berichten: 1809
Re:Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP
«
Reactie #2 Gepost op:
26 April 2013, 14:38:05 »
@Ernst-Jan: als jij het ook niet weet is mijn onkunde geen schande
Waarschijnlijk een gevalletje van gewoon verder blijven zoeken.
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8606
Re:Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP
«
Reactie #3 Gepost op:
26 April 2013, 16:22:06 »
http://pl.wikipedia.org/wiki/Oznaczenia_wagon
ów_osobowych
De link moet je geheel kopieren en in de adresbalk plakken van je browser.
vertaling google:
The letters of carriages used by the Polish State Railways (PKP).
Coaches [edit]
By 1968, letter code used:
A - 1st class,
B - 2nd class passenger,
As - salon "salonka"
F - luggage,
G - ZIP
Fg - postal-baggage,
H - for the transport of patients,
I - restaurant,
L - sleeping,
N - to transport prisoners
O - heating.
Lowercase letters placed after the big mean:
x - four-,
y - three-,
and - biaxial
g - the compartment to carry mail
m - the section for the magazine,
After 1968, introduces a harmonized labeling system for coaches, consisting of 12 digits and letters of the team:
A - 1st class passenger,
B - 2nd class passenger,
AB - passenger 1 and 2 class,
AJ - 1st class passenger with a bar,
BD - 2nd class passenger with luggage,
D - luggage,
DP - bagażowo-mail,
P - ZIP
WLA - 1st class sleeping
WLB - 2nd class sleeping
WLAB - sleeping 1 and 2 class,
I - restaurant,
M - for the transport of patients,
N - to transport prisoners
Z - heating
In those years, small letters placed next big mean:
f - with chairs instead of couches,
h - with harmonies from both ends of the car,
m - the part of the warehouse,
o - berth,
p - floors,
r - part of lockable compartments and side corridor, part of the compartments open,
t - rebuilt from freight
u - the back bench can be raised by removing the walls,
xx - six-axis,
x - four-,
y - three-,
with - closed compartments, corridor side, end doors and equipment to move between cars.
Currently in small letters on the station wagon passenger means:
b or i - designed to carry persons with disabilities,
c - berth (berth)
d or - with cable remote control
E - with compartments managerial,
h - bezprzedziałowy,
k - residential (social or salonka)
m - the length of the car exceeds 24.5 meters,
n - the heating supply air,
r - adapted for the carriage of bicycles,
s - luggage side of the corridor,
u - a mechanism for remote door locking and remote control lighting,
v - with audiovisual equipment,
of - outclassed from the first class to another.
x or p - storey car
«
Laatst bewerkt op: 26 April 2013, 16:31:27 door J J H S
»
Gelogd
Jeroen
martijnhaman
Offline
Berichten: 1809
Re:Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP
«
Reactie #4 Gepost op:
26 April 2013, 19:41:06 »
Dank
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
dwem
Offline
Berichten: 813
Re:Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP
«
Reactie #5 Gepost op:
27 April 2013, 13:42:17 »
Nuttig !!
Dirk
Gelogd
Ernst-Jan
Offline
Berichten: 1352
PTR
Re:Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP
«
Reactie #6 Gepost op:
27 April 2013, 14:10:16 »
Tegenwoordig zijn de aanduidingen weer veranderd. Van de nieuwe aanduidingen ben ik nog geen lijst tegen gekomen. Maar een Brdhmnu is nu een B5mnopuvz geworden bijvoorbeeld.
Overigens is dit weer iets heel anders dan de fabriekscodes dat meegegeven wordt aan materieel dat in Polen gebouwd is. Zijn bij rijtuigen vaak ook terug te vinden overigens. Is vaak ook nuttig om materieeltypes te herkennen. Al wordt het niet altijd goed bijgehouden en verandert de PKP die codes ook als een rijtuig bijvoorbeeld gedeklasseerd wordt (gaat dan bijvoorbeeld van 112A naar 112Az of opgeknapt (bijvoorbeeld van 136A naar 136A-IC6-FPS). Ook hierin zijn de Polen niet altijd even consequent helaas. De bovengenoemde B5mnopuvz is een 152Az overigens, inderdaad, een gedeklaseerde 152A. Het gaat hier om het poolse zitrijtuig welke in de JK zit.
Materieel dat in het buitenland gebouwd wordt heeft deze aanduidingen overigens niet. Het zijn echt aanduidingen die de industrie aan materieel geeft. Ook materieel dat enkel geëxporteerd wordt kan zulke aanduidingen hebben.
Gelogd
Ja sam u pravu
http://www.flickr.com/photos/ernstgoed/
http://www.draaistel.nl/
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Aanduidingen rijtuigen en bagagewagens van de PKP