Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door prutser
21 August 2025, 23:40:50
maatvoering AKI door MOVisser
21 August 2025, 23:25:34
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Stalen rijtuigen van NS door FRIE
21 August 2025, 23:03:50
br 041 334-4 Fleischmann H0 door saskia
21 August 2025, 22:53:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
21 August 2025, 22:38:34
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Tjalling
21 August 2025, 22:21:24
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
21 August 2025, 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
21 August 2025, 20:24:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Eyro Interlaken door Luc2000
21 August 2025, 19:09:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
21 August 2025, 17:00:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
21 August 2025, 16:27:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
21 August 2025, 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 August 2025, 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
21 August 2025, 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 August 2025, 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
21 August 2025, 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
21 August 2025, 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
21 August 2025, 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
21 August 2025, 14:17:43

Auteur Topic: Op zoek naar besturingssoftware, voor Windows+Mac  (gelezen 9387 keer)

Gert1

• Gast
Re: Op zoek naar besturingssoftware, voor Windows+Mac
« Reactie #30 Gepost op: 26 September 2007, 12:50:18 »
Toch moet niet iedereen aan de Apple gaan, dan hebben wij Maccers straks ook virussen en andere ellende.

Precies! Maar een wat grotere basis kan geen kwaad.
Tien jaar geleden gooide mijn toenmalige werkgever alle Macs de deur uit omdat twee systemen naast elkaar te duur zou zijn. Twee jaar later waren de IT-kosten met 30% gestegen. Die Windows-mannen houden zichzelf graag bezig...

Enfin, het blijft jammer dat modeltreinbesturingssoftware nogal eenzijdig (lees: voor Windows) geörienteerd is. Aan het besturen van treinen met software ben ik de eerstkomende vijf jaar toch nog niet toe, dus wie weet verandert er nog eens iets ten goede.

mvg,
Gert

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 26 September 2007, 12:58:00 »
Mee eens...,

Maar de vanzelfsprekendheid dat er geen software voor Mac zou bestaan, deel ik vooralsnog niet.
Als Rocrail een set OpenSource programma's is, zou dat mogelijkheden moeten kunnen bieden voor de IntelMacs. Of die nu wel of niet van programma's als Parrallels, VMWare Fusion of Bootcamp zijn voorzien.

Wellicht dat PeterK of Rob Versluis zelf hier wat meer licht op kan laten schijnen.

mvrgr,

Hans van de Burgt

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #32 Gepost op: 26 September 2007, 14:49:55 »
Hoi beste Mac-Mannen

Kijk eens hier, en dan vooral links onder in de hoek onder 'Supported Computers'  ;D

Overigens een heel mooi platform voor b.v. Peter om z'n Java besturings programma op te bouwen.

Ik heb er zelf een keer dit mee gemaakt:

Werkt erg leuk, en op elk platform dat Java 1.4 en hoger ondersteund ;)

Grtzz,

Karst

stig

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 26 September 2007, 15:02:52 »
Okay, die heb ik ff in mijn favo's gezet.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 26 September 2007, 22:45:46 »
Nu heb ik wat meer informatie over Rocrail gezien en het is dus in C/C++ geschreven. Weliswaar draait het op Windows en Linux, maar om het om te zetten naar Mac OS is helemaal niet vanzelfsprekend.

Overigens heeft de processorarchitectuur er weinig mee te maken, tenzij er hele rare dingen uitgehaald zouden worden en je het programma sowieso niet zou willen gebruiken.

Los daarvan heb ik een schurfthekel aan C en C++. Er zijn zoveel dingen die fout kunnen gaan en waar je rekening mee moet houden, waardoor je aan echt programmeren niet meer toekomt. Alleen heb je voor sommige architecturen geen andere keuze; ik zou niet graag een Java SE virtual machine op een microcontroller draaien.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 26 September 2007, 23:06:18 »
@PeterK,

Kortom, je raadt de toepasing Rocrail ten sterkste af.
Jammer, want er zou voor de Mac geen bruikbaar alternatief zijn.
Dus moeten we steun gaan zoeken bij de EU die zich momenteel sterk maakt voor Windhoos-loze PC's.  :D

Je laatste opmerking dat je niet graag een Java SE virtual machine op een microcontroller zou draaien, snap ik niet. Wat bedoel je daarmee?

Enne verder gaan we met smart wachten op jouw universele Java oplossing....  ;)

groetjes,

Hans

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 27 September 2007, 01:52:40 »
Ho even, ik raad zeker Rocrail niet af. Mijn punt is dat het geen sinecure zal zijn om het naar de Mac te porten.

Wat mijn opmerking over Java betreft: Java heeft voor mij vrijwel altijd de voorkeur. Object-georiënteerd programmeren is veel netter geïmplementeerd dan in C++, je hebt niet de problemen met pointers, geheugen alloceren en weer vrijgeven, of het gedoe dat je ieder object met het handje moet verwijderen. Met andere woorden, je hebt veel minder mogelijkheden om de fout in te gaan, met als enige minpunt dat in een aantal uitzonderlijke gevallen je een belangrijke snelheidswinst boekt met C++ ten opzichte van Java. In het geval van modelbaan automatisering doet dat niet ter zake.

(Even voor de goede orde, ik heb geprogrammeerd in vele programmeertalen, inclusief C en C++. In die laatste twee heb ik jaren gewerkt, van pakweg 1990 tot en met 2002. Daarna ben ik Java gaan gebruiken en krijg je me met geen mogelijkheid meer aan C/C++.)

Echter, Java draait in een virtuele machine. Dus je computer maakt een soort virtuele computer waarin je Java-programma's draaien. Dat heet een Java Virtual Machine en 'SE' staat in deze voor 'standard edition'. Er is ook een ME 'micro edition', maar ik weet niet in hoeverre die beperkt is ten opzichte van de SE. Dat is het soort JVM dat op je telefoon draait. (Tenslotte is er nog de EE 'enterprise edition', maar die is voor deze discussie niet van belang, tenzij je graag een gedistribueerde applicatie bouwt met scheiding van de presentatie-laag, de business-laag en de database-laag.)

Enfin, die JVM heeft dus ettelijke tientallen megabyte aan schijfruimte en werkgeheugen nodig. Met andere woorden, dat gaat je dus nooit lukken in een kastje dat zelfstandig zaken moet doen, zoals Karst voorstelt in dat draadje over zijn pendelautomaat.

Een ander nadeel van Java in deze is dat het geen weet heeft van je hardware, zoals seriële of USB-poorten. Je zult dus een stukje software specifiek voor het betreffende systeem (Windows, Mac OS, Linux, Solaris...) nodig hebben om dit voor elkaar te krijgen. Tenzij je een centrale met een ethernet-aansluiting hebt, in welk geval Java zonder meer werkt.

Wat betreft die modelbaanbesturing die ik in gedachten heb, dat zal een lange-termijn-plan worden. Een zeker forum kost me namelijk iedere avond handenvol tijd...

- Peter

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #37 Gepost op: 27 September 2007, 03:23:05 »
Mmm, de goedkoopste oplossing, en misschien ook wel de beste, is je pc houden en er koploper op zetten. Klaar! Een ruimtebesparende oplossing is een oude labbitop aanschaffen of krijgen met win98 en ook klaar. Voordeel is dat die dingen zo weinig ruimte in nemen en makkelijk in een la passen.

Persoonlijk ben ik niet weg van Java. Heeft met m'n werk te maken en de beveiliging die er omgeen hangt. Overigens heb je ook nog een java-dk (developers kit) waar ik verder geen gebruik van maak.

Ook op mijn werk, netwerk met +1500 aansluitingen, zijn alle mac's eruit gedonderd. Aan één kant naar volle tevredenheid, scheelt weer werk, aan de andere kant erg jammer, ik hou er namelijk van breed  geörienteerd te zijn. En die mac's zijn zo gek nog niet. Roept bij mij herrineringen op aan de strijd tussen commodore en zx spectrum. Maar kan natuurlijk mijn leeftijd zijn. Heb ze trouwens allebei gehad. Met een lichte voorkeur voor de spekkie, die z'n tijd toch wel vooruit was. Maar dit is natuurlijk off-toppic.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 27 September 2007, 08:58:31 »
Persoonlijk ben ik niet weg van Java. Heeft met m'n werk te maken en de beveiliging die er omgeen hangt. Overigens heb je ook nog een java-dk (developers kit) waar ik verder geen gebruik van maak.

Vreemd, aangezien Java van huis uit met allerlei veiligheidsmaatregelen komt.

- Peter

robvrs

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 22 October 2007, 13:17:11 »
Even een korte info:

Rocrail gebruikt de Open Source library http://www.wxWidgets.org welke ook voor de Mac beschikbaar is .
Plannen om Rocrail voor de Mac te maken zijn er niet omdat tot nu toe niemand zich gemeld heeft met interesse hiervoor. Maar theoretisch zou het moeten kunnen.

Voor mijn werkgever moet ik ook veel in Java programmeren, en ik heb destijds een start gemaakt met Java voor Rocrail. Maar na een paar maanden heb ik dat weer verworpen en in C/C++ verder gegaan.
Nu loopt de software op een oude 486DX 75Mhz laptop onder Damn Small Linux of Windows 9x wat met Java nooit zou kunnen.

M.v.g.
Rob Versluis
http://www.rocrail.net

« Laatst bewerkt op: 22 October 2007, 13:25:49 door Rob Versluis. Reden: Breng me op de hoogte als er reacties zijn. »

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 22 October 2007, 18:20:36 »
Java draait anders wel op mijn telefoon. :)

(Maar dat is waarschijnlijk J2ME, wat niet voldoende is voor een dergelijke toepassing.)

Als je de besturingssoftware (zoiets als Koploper) en het gedeelte dat de hardware aanstuurt (wat Koploper dus ook doet) weet te scheiden, zou je een Java-toepassing op je hoofdcomputer kunnen draaien. Dat is iets waar ik me op ga concentreren.

- Peter

robvrs

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 23 October 2007, 13:40:30 »
Misschien kun je beter mee rijden op deze trein:

http://jmri.sourceforge.net/

;-)
Rob.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 23 October 2007, 19:30:55 »
Die rechtszaak ontmoedigt me een beetje. En ik mis een functioneel ontwerp (of ik heb het niet kunnen vinden).

Maar goed, voorlopig heb ik mijn handen nog vol aan dit forum...

- Peter

Sebastian

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 28 October 2007, 17:28:55 »
dit project schijnt iets leuks te worden....  ;D

Citaat
iTrain The easy to use layout control

iTrain offers an easy to use solution to control your model-trains with one or more computers, especially if you want to automate only parts of your layout and keep control of the rest yourself. For example automatic block control avoids collisions and you control which train is driving manually or fully automatically according to a selected route.

Modern software techniques make it possible to run the program on all major computer operating systems such as Windows, Mac OS X and Linux. Client server architecture allows extra computers to be used as extra overviews or controllers. The switchboard is fully scalable with an optional layout overview for large layouts, and allows different tabs for different views of (parts of) the layout.

It is not necessary to study for weeks to be able to use it. Simply draw the layout and assign the signals and feedbacks to the blocks for automatic control of your block signals without providing difficult rules.
bron: http://www.xs4all.nl/~xanderb/train/index.html

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 30 October 2007, 10:47:27 »
Interessant programma.
Kan het al gedownload worden, of is het daar nog te vroeg voor?

groetjes,

Hans van de Burgt