Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:47:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:24:30
br 041 334-4 Fleischmann H0 door Ronald69
Vandaag om 20:18:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 20:01:45
Roco ns 309 ac>dc door bellejt
Vandaag om 19:50:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 19:49:57
Eyro Interlaken door Luc2000
Vandaag om 19:09:49
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
Vandaag om 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS door ACTS1251
Vandaag om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 17:00:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41

Auteur Topic: Op zoek naar besturingssoftware, voor Windows+Mac  (gelezen 9349 keer)

tomprins

• Offline Offline
Re: Op zoek naar besturingssoftware, voor Windows+Mac
« Reactie #15 Gepost op: 05 July 2007, 19:39:26 »
Met een IntelMac en Parallels 3, draai je Koploper probleemloos. Parallels stuurt de Mac net zo snel aan als een PC. Wie een Mac heeft, heeft niet eens een PC nodig. Een Mac heeft usb-poorten, net al een wat modernere PC. Je hebt dus een USB-serieel kabel nodig. Dan draait Koploper, en dat is veruit het beste programma met een perfecte ondersteuning en nog gratis ook. Het gaat hier wel over Macs met een Intelprocessor, dat zijn dus de wat modernere Macs. In oktober komt een nieuw besturingssysteem voor de Mac uit en daar zit Bootcamp, een PC-emulator maar net zo snel als een PC in ingebouwd. Verder: Als je een PC hebt met XP Professional kun je ook Remote Desktop Control gebruiken. Je zet dan de PC in een netwerk met de Mac, met een Mac is dat in 20 seconden gepiept, en je projecteert het PCscherm in een venster op je Mac. Met je muis en toetsenbord bestuur je je PC dan op afstand. Dit werkt dus ook met oudere Macs. Voor de Mac bestaat geen goed programma om treinen aan te sturen, zaken als keyboards, centrale eenheden en s88 meldeenheden, kun je wel grafisch besturen met een combinatie centrale eenheid/interface, of een Intellibox. De stekker is uit MacDigital getrokken.
Als je ingeschreven staat op een school kun je Parallels met korting bestellen, het kost dan nog 55 euro meen ik. Deze versie maakt het mogelijk ook zware spellen zeer goed te spelen. Je moet daarvoor naar de Applestore en kijken onder onderwijs. Kun je ook meteen een Mac kopen met onderwijskorting, scheelt ongeveer 6 procent.
« Laatst bewerkt op: 05 July 2007, 19:48:42 door Tom. Reden: aanvulling »
Koplopersoftware. Marklin, C-rails. Tams, HSI, Periode 3 en 4, Grensstation met Zwitserland op Duits gebied.

Tedo

• Offline Offline
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
« Reactie #16 Gepost op: 05 July 2007, 20:28:56 »
Wat een Macfans hier (dat is wel eens anders geweest)...
Ik zit er zelf ook aan te denken m'n oude Apple G4 in te zetten als ik een baan ga maken die ik digitaal
aanstuur. Ooit heb ik daar al Virtual PC op gezet (destijds om mijn belastingaangifte digitaal te kunnen doen, wat toen met de Mac onder OSX nog niet mogelijk was) en dat werkt prima, maar niet heel snel.
Mijn huidige G5 (nog van net voor de Inteltijd) gebruik ik voor het reguliere "computerwerk", en daar komt echt geen Windows meer op  ;)
Grtz!
Tedo

tomprins

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 05 July 2007, 21:04:24 »
Ach mensen worden vanzelf verstandig. Wie een Mac koopt, kan Windows er probleemloos op volle snelheid bijdraaien. Maar ja waarom zou je dat doen als je weet hoe een Mac werkt en het gewoon doet, jarenlang zonder opnieuw installeren en vastlopers. Ik zou alleen geen Virtual PC gebruiken om Koploper aan te sturen met een G4 of G5, het werkt voor geen meter. Neem in dat geval RDC met een goedkope PC kost nog minder ook, zoals hierboven beschreven.
Koplopersoftware. Marklin, C-rails. Tams, HSI, Periode 3 en 4, Grensstation met Zwitserland op Duits gebied.

Tedo

• Offline Offline
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
« Reactie #18 Gepost op: 05 July 2007, 23:20:47 »
En waarom zou je Windows draaien op een (duurdere) Mac terwijl dat ook op een PC gaat?
Toch moet niet iedereen aan de Apple gaan, dan hebben wij Maccers straks ook virussen en andere ellende.
Al is de aanschafprijs wat dat betreft nog wel een drempel.
Grtz!
Tedo

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #19 Gepost op: 06 July 2007, 09:52:32 »
Toch is het voor Tim goedkoper en makkelijker om gewoon een oude pentium 3 of 4 aan te schaffen of eventueel een hele oude laptop. Neemt ook niet veel ruimte in. Maar Tim zoals eerder gevraagd.

Gaat je huidige Windows pc ook de deur uit?

Zo niet dan kan je die toch gewoon blijven gebruiken?

TimNijbroek

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 06 July 2007, 17:51:48 »
Nee, mijn huidige pc gaat de deur niet uit. Ik zit te denken mijn pc voor live-streams te gaan gebruiken omdat ik later iets met radio wil doen. In zou mijn pc best als besturings-pc kunnen gebruiken, maar het maakt veel herrie en heeft ook stroom nodig natuurlijk, dus daar moet ik ook weer een kabeltje voor aanschaffen. Misschien is het beter om deze pc als besturings-pc te gebruiken, maar ik wil juist van die windows problemen AF ZIJN >:(. Voordeel ervan is dat ik meteen kan ingrijpen en niet eerst naar de hoek van mijn kamer de springen om bijvoorbeeld de noodstop aan te zetten.

Wie kan mij adviseren, een Mac in de andere hoek met Parallels (waar niks mis mee is) of mijn huidige pc als besturings-pc gaan gebruiken (want hij gaat de deur niet uit en anders wordt hij toch niet meer gebruikt)
« Laatst bewerkt op: 21 July 2007, 16:10:53 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Rijssensvosje

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 06 July 2007, 18:04:32 »
Ik weet niet of iemand van jullie MacFan leest, maar in de nieuwe MacFan nr. 71 staat op pagina 67 rechtsonder een nieuwe usb to serial cable - 13 eurie -  van de firma Sweex (www.sweex.com/CD003).
Volgens MacFan wel degelijk ondersteunt door apple, door Prolific drivers.

Natuurlijk ben ik ook een echte Maccer...prive en op mn werk (dtp-er)

tomprins

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 07 July 2007, 00:40:41 »
Wie kan mij adviseren, een Mac in de andere hoek met Parallels (waar niks mis mee is) of mijn huidige pc als besturings-pc gaan gebruiken (want hij gaat de deur niet uit en anders wordt hij toch niet meer gebruikt)

Als je een werkende PC hebt, dan kun je Koploper daar al snel mee besturen. Het maakt de boel wel sneller als je je pc alleen voor Koploper gebruikt. Eventueel kun je via een netwerkje met RDC de boel controleren op je Mac.
Koploper is een PC-programma tenslotte.

Keyspan heeft ook een goede usb-serieel kabel met software die de Mac en de PC ondersteunt. Bovendien kun je makkelijk de poort selecteren. En uiteraard lees ik MacFan!
« Laatst bewerkt op: 07 July 2007, 08:50:13 door Tom »

Sebastian

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 12 September 2007, 14:40:26 »
naast Bootcamp en Parallels Desktop kan je ook nog VMware Fusion Fusion gebruiken. Met VMware Fusion kan je Windows Programma's naast Mac Programma's openen. Ik heb het nog niet getest, maar wel Bootcamp en Parallels.

Een USB - Serieel omzetter zal ik gauw testen, daar ik waarschijnlijk nog deze week een ESU LokProgrammer krijg.

Ideaal zou natuurlijk zijn, als je helemaal geen Windows Programma's meer moet gebruiken...
Misschien kunnen deze Programma's daarbij helpen:

SimpleDigitalLocomotive   

RailModeller

DecoderPro

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 23 September 2007, 18:04:37 »
Ideaal zou natuurlijk zijn, als je helemaal geen Windows Programma's meer moet gebruiken...

Ik heb me voorgenomen om, zodra ik tijd heb, een dergelijk programma in Java te schrijven.

Het grote probleem is natuurlijk 'tijd'.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 26 September 2007, 10:15:27 »

http://www.rocrail.net/rocrail.html

draait volgens mij op java, zou dus evt te gebruiken kunnen zijn
met een Apple en Windows.... Kan zijn dat ik nu uit mijn nek zit te
kletsen  ;D

Robert

Ook ik gebruik sinds kort een MacBook met daarop VM Ware Fusion. Inderdaad draait daar OSX prachtig naast Windows XP Professional. Nooit eerder had ik zo'n fijn computer. Met VM Ware Fusion kan trouwens ook probleemloos Linux draaien op een IntelMac.

Daarom vraag ik me af of er al meer bekend is over de toepassing van rocrail.net.
Jammergenoeg blinkt de zeer uitvoerige informatie op de website van rocrail niet echt uit in duidelijkheid toegankelijkheid voor een beginner. Misschien is daar ook wat aan te doen. (@PeterK???...;))
Zo op het eerste gezicht lijkt e.e.a. heel veel op het Railroad Express concept van Fred Stevens.

groetjes,

Hans van de Burgt

henk

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 26 September 2007, 11:38:25 »
Dit lijkt me vooral een draadje voor mensen die behalve modelspoor ook nog een computerhobby hebben. Niks mis mee, maar als het echt alleen om de besturing gaat, dan is een eenvoudige computer alleen voor Koploper mijns inziens het meest effectief.
Hier staat al jaren een IBM-notebook onder Windows 95 probleemloos Koploper te draaien. Nadat ik de harde schijf een keer moest vervangen - die gaan minder lang mee dan een Thinkpad uit de tijd dat IBM nog IBM was - heb ik zelf de internetaansluiting maar achterwege gelaten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 26 September 2007, 11:52:22 »
@Henk,

Ik zie dat toch een beeje anders...

Onze Stichting heeft als doel het bevorderen van de spoorhobby.
Dat houdt in dat modelspoorvrienden (en vriendinnen) zonder een "normale" PC ook op weg worden geholpen. In dit geval dus met het zoeken van een goed alternatief besturingssysteem voor een Mac.

Met vriendelijke groet,

Hans van de Burgt
Secretaris Stichting Beneluxspoor.Net

stig

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 26 September 2007, 12:35:53 »
En dat is er dus niet, klaar. Tip, zoek een goedkope laptop met win98 (mijn inziens laatste stabiele windows, maar da's mijn ervaring) en draai om het even welk programma. OF koop Parrallels of een ander soortig emulator om win programma's te draaien. Ik ga CrossOver van Codeweavers proberen overigens, omdat die geen windows installatie op je mac nodig heeft.

Het is niet anders...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 26 September 2007, 12:36:45 »
Dat gun ik iedereen, dus veel succes met die speurtocht Hans. Mij ging het er maar om dat - als we het even loskoppelen van de Windows danwel Mac-ideologieën - iedereen, ongeacht de computer die er al staat, voor niks een computer kan vinden waarop Koploper stabiel draait.
Wat ik tot nu toe aan suggesties heb gelezen, komt er grotendeels op neer dat er geld en moeite moet worden gespendeerd om op een Mac tot hetzelfde resultaat te komen. Typisch een hobby denk ik dan.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.