Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 11:39:19
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:37:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:26:31
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 11:23:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 11:18:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 10:38:28
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:19
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:28:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
  

Auteur Topic: Een DWK door het landschap  (gelezen 48225 keer)

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #150 Gepost op: 10 May 2013, 10:19:59 »
"maak ik dit prokect af." ? huh wasda?
Groetjes
Johnny

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #151 Gepost op: 10 May 2013, 13:23:13 »
tiepvout  ;) ;D

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #152 Gepost op: 10 May 2013, 13:51:16 »
Excuses.Ik zal mijn PC Eend hierover aanspreken.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #153 Gepost op: 10 May 2013, 20:21:33 »
Als t maar geen WC eend wordt  ;D
Vooralsnog blijf je maar gaan als de brandweer,ongewoon hoog tempo  :o  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #154 Gepost op: 10 May 2013, 20:49:15 »
@Dennis;Het is een DWK.
Lezen blijft een vak apart  ;D mooie vorderingen weer  (y)

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #155 Gepost op: 11 May 2013, 14:30:58 »
Hallo allemaal.

Een beetje een dip gisteren. Dat met die brug stond me tegen. Ik kreeg de zaak niet vlak op zijn pijlers. Dus heb ik me gestort op het maken van de relingen aan de buiten kant van de brug. Vanmorgen weer vroeg opgestaan en dan weet ik vaak wel waar het aan ligt. Zo ook vandaag. Alles zit mooi in elkaar. Wegdek is een geheel nu. Toen de waterbak maar wat aangekleed met steentjes. Het is gebakken klei en laat zich mooi bewerken. Extra palen gezet voor het waterrad en nog wat meer kleine dingen.

Foto's...

Extra palen en schoren voor het waterrad




Hier zie je het nieuw aangebrachte houtwerk voor de relingen aan de buitenkant.



Een blik over de brug vanaf de andere zijde.



Luchtfoto.



En wat de rest van de dag gaat brengen, ik weet het nog niet.
Het is gestopt met regenen, dus eerst maar eens naar buiten.

Groeten,

Robert Jan.
 

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #156 Gepost op: 11 May 2013, 15:24:41 »
Lekker zo doorgaan (y)

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #157 Gepost op: 11 May 2013, 23:46:00 »
Ik heb er een week naar zitten kijken, maar nog in de verpakking gelaten. Dus vandaag maar eens uitgepakt.
Setje komt van PB uit B. Samen met 2 verschillende  putdeksels krijg je ook mooie, ragfijne steunen voor een afdak. Combinatie ontgaat mijn logica, naar ik ben ook NL, en geen B.
Putdeksels terug in het zakje. De steunen uitgesneden en bevestigd op de achtergevel. Boven de deuren ventilatie roosters gemaakt. Stripjes v groove van evergreen. 3 streepjes zijn een lamel. Kozijnen van houtjes.
Alleen nu heb ik golfplaat gemaakt, maar ik twijfel daar nog over. Misschien wordt het een glazen afdak. Anders een plaat materiaal.

Foto's van de bling bling aan een geveltje.

Gaatjes boren en de steuntjes er voor,


Met ventilatieroosters iets beter in beeld.


De deuren hebben nog een kier. Dit komt goed want de vloer waarop de dorpels moeten komen te liggen is er nog niet.
Op het kale deel aan de rechterzijde van de gevel komt straks een stroom aansluiting naar de fabriek toe. Ouderwets vanaf een A-paal zoals het vroeger was.


Voor de rest van de gevels is het nu bijna klaar. Alleen de daklijsten en de waterafvoer moet nog. Alle zichtdelen afwerken en dan alles in de plamuur, etc, etc.

Nog wat plaatjes om te laten zien wat er nog moet.
De achtergevel van de loods met het pannendak is klaar. Maar de profilering van de versieringen moeten nog aangebracht. Dan de passen en goed nadenken of ik er nog wel bij kan voor eventuele details aan de binnenkant.
Materiaal is foam board, een plastic dopje en styreen.


Wat foto's van de gevel van de hal met de stoommachine.
Er steekt nog van alles uit de hoeken. Heel veel delen 'zweven' nog, totdat ik het haaks moet zetten. Dan zijn die uitstekende plaatjes mijn houvast en is het vaak met een druppel lijm vast.


Hoeken afwerken.


Achter deze gevel komt de stoommachine. Dat gaat zelfbouw worden. Ik heb daarvoor een leuke site als referentiekader. Ramen ga ik ook nog aanpassen.


Veel kleine klusjes gedaan vandaag. Maar het schiet lekker op.

Groeten,

Robert Jan
 

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #158 Gepost op: 12 May 2013, 00:19:27 »
Daar in Zuidoost Azië kunnen ze wel mensen met zoveel energie en creativiteit gebruiken.

Wanneer je inspiratie zoekt voor een Zuidoost Aziatisch thema zou je wellicht kunnen kijken naar het oude Indische spoor, dat toch ook een vleugje Nederlands had.Tekeningen hiervan zijn wel hier in Europa o.a. in het Werkspoorarchief in  het Utrechtse Spoorwegmuseum , in het Henschelarchief in Kassel en SLM-archief in Winterthur (uitgebreide collectie met o.a. vele detailtekeningen van de tandradlocomotieven op Sumatra).Veel succes!

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8338
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #159 Gepost op: 12 May 2013, 08:34:28 »
Het is interessant om te zien dat je eerst alles bouwt en dan pas af gaat werken met verf. Ik maak normaal gebouw voor gebouw af. Is daar een speciale reden voor?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #160 Gepost op: 12 May 2013, 08:51:51 »
Hallo Sven.
Daar is in zoverre een reden voor dat, wat ik maak van zwart/wit foto's afgeleid word. Voor een totaalbeeld straks moeten de kleuren in mijn werk een zelfde opbouw hebben. Langzaam inkleuren van een foto. Zo komen volgens mijn optiek de nuances in de verschillende gebouwen beter tot hun recht.
Het gaat dus een 3D schilderij worden met bewegende objecten.

Groet,

Robert Jan 

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #161 Gepost op: 12 May 2013, 09:02:18 »
Hallo Robert Jan,

Ziet er allemaal goed uit. Ook het idee dat je pas later alles schilder geeft denk ik wel een rustig beeld van het geheel. Je zal dan wel weer een aantal gebouwen deels moeten demonteren of niet? Je kan anders niet overal goed bij. Zoals bij het waterrad.

Heb je trouwens een foto van de putdeksels? Daar ben ik wel even benieuwd naar.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #162 Gepost op: 12 May 2013, 09:22:52 »
Hallo Ronald,

Putdeksels zijn van PB en zien er zo uit.


De grotere gebouwen zijn inderdad een verzameling van losse elementen.
Bij de watermolen zijn dat bijvoorbeeld de waterbak, het gebouw, de brug en het rad. Nog even over het schilderen.
Het benoemen van kleur komt hier vaak ter sprake. De discussie alleen al over de groenen voor het NS materieel. Kleur had een andere intensiteit door het gebruik van andere grondstoffen, technieken en was bijvoorbeeld ook functioneel.
Voorbeeld is het blauw aan de binnenkant van boerderijen. Het hield muggen en vliegen op afstand.
Toen we thuis nog zwart/wit tv hadden en er was een nieuwsbericht over de UK, zag je een grauwe bende. Later in kleur was het niet anders. Dat maakt het zo interessant. Hoe krijg ik die sfeer.

Groet,

Robert Jan

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #163 Gepost op: 12 May 2013, 09:27:47 »
Hoi Robert Jan,

Dank voor je snelle reactie. Die deksel zien er ook niet verkeer uit.

Over het schilderen kan ik alleen maar met je eens zijn. Je kan het zo goed mogelijk benaderen in jouw ogen. Iemand anders ziet het toch weer compleet anders. ;) Dat van die vliegen wist ik niet, een leuk weetje.

Succes met bouwen!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Een DWK door het landschap
« Reactie #164 Gepost op: 13 May 2013, 16:45:34 »
Hallo allemaal.

Het arbeidersvolk moet ook wonen, dus verder gewerkt aan de woningen voor de gewone man en zijn gezin.
Het waren vaak rijtjes gelijke huizen. Simpel en klein. Artitec kit 10.168 heeft hiervoor model gestaan qua afmetingen. Ik heb nu een blok van 2 en een rij van 4.
De rij van 4, daarvan zijn de gevels nu in detail zoals ik het wil. Muurankers, luiken voor de ramen en de kozijnen. Achterzijde krijgt dezelfde details.
Bij het blok van 2 moet dat nog gebeuren. Daar zie je al wel de ankers op de gevel zitten. Schoorstenen en daklijsten zijn ook zoals het moet.
Het worden gepleisterde muren. Een experiment ligt op de loer. Gips mengen met verf gaat een apart effect geven.

Foto's...

Het blok van 2. Misschien nog iets te prominent, maar de ankers ga ik nog wat vlakker maken. Ankers zijn streepjes styreen met een koperdraadje.
Gaatje boren, lusje maken, styreen erdoor steken, aantrekken en fixeren met drupje Zap.


Vanaf de straatkant.



Het blok van 4.


Ankers zijn iets eenvoudiger. Luiken moeten vast tegen de gevel voorzien worden van haken. Die zaten meestal ter hoogte van de vensterbank bij de hoeken van het kozijn. Komt nog. Ook de ijzers voor het vastzetten van de luiken als ze gesloten worden.


Eerst maar eens in de plamuur en primer zetten. Worden de foto's beter van.
Tot laters...

Groet,

Robert Jan