Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 21:28:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 21:07:43
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 21:05:21
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
Vandaag om 20:57:00
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:57
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:06
lange adressen met esu decoders. door Ronald Halma
Vandaag om 20:51:12
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:26:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:23:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
Vandaag om 20:01:37
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sven
Vandaag om 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 19:26:22
Märklin M tapijtbaan door Mark D.
Vandaag om 19:00:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
Vandaag om 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door Scratchbuilt
Vandaag om 18:50:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
Vandaag om 17:39:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
Vandaag om 16:45:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:26:27
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 16:14:02
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
Vandaag om 15:38:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:37:48
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Jelmer
Vandaag om 13:59:17
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 13:52:03
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 13:04:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:02:47
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 11:14:32
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 10:57:07
  

Auteur Topic: FCS: dubbele achteras aandrijven  (gelezen 2337 keer)

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
FCS: dubbele achteras aandrijven
« Gepost op: 09 April 2013, 12:31:11 »
Goedemiddag,

Is het mogelijk om bij het Faller Car systeem een model met dubbele achteras te maken die beide aangedreven worden door 1 motor? Heeft dit consequenties voor het rijgedrag qua bochten? Op internet ben ik pas één voorbeeld tegengekomen, terwijl veel modellen een dubbele achteras hebben met daarbij ruimte genoeg om deze ook van een tandwiel te voorzien.

Voorbeeld: http://www.fcsfm.de/Bus%202.htm

Alvast bedankt!
Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re:FCS: dubbele achteras aandrijven
« Reactie #1 Gepost op: 09 April 2013, 14:16:36 »
Ik denk dat het wel mogelijk is
Echter zal zon model nooit /heeeeeeeel moeilijk door een bocht gaan
Of je moet een sturende 2e as maken
Kijk maar naar echte trucks
Zwarte sporen met korte bochten en veel wringen
En tegenwoordig bijna allen met sturende assen

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re:FCS: dubbele achteras aandrijven
« Reactie #3 Gepost op: 09 April 2013, 14:19:30 »
Nee hoor, kan gewoon.

Kijk maar eens op: http://www.der-lustige-modellbauer.com/t9689-herpa-wrecker-abschleppdienst-massstab-187-ferngesteuert

En www.mikromodell.de

Bij http://www.mikroantriebe.de/ kun je er gewoon setjes voor kopen.

Ik ben benieuwd naar je vorderingen, dus hou ons op de hoogte!

Gr. Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:FCS: dubbele achteras aandrijven
« Reactie #4 Gepost op: 09 April 2013, 20:35:20 »
Bedankt voor de tips en de linkjes!

Op mijn nieuwe trambaan wil ik trolleybussen uit Solingen laten rijden en deze krijgen stroom uit de bovenleiding en volgen een magneetband. Aangezien het model (MAN SL172) waar ik mee ga starten een dubbele achteras heeft, leek het mij een goed idee om deze beide assen te gebruiken voor wat meer trekkracht. De trolleybus moet namelijk zijn weg delen met de tram door op straatspoor te gaan rijden en dan moet hij ook de tramrails over kunnen rijden.

Ik ben nu nog in de teken en testfase, maar zodra het project echt van start gaat, maak ik een nieuw topic aan.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
    • willem22
Re:FCS: dubbele achterAS aandrI*ven
« Reactie #5 Gepost op: 09 April 2013, 23:57:07 »
@Mark , mogelijk zal het wel werken ar bij+orte radius geeft dit Vel friCDie .

Rij te3en heb )k nog niet kunnen vinden , wel gezien dat het tweede stel van 1 wiel is voorzien mogelijk is dit een oplossing.

wil.

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re:FCS: dubbele achteras aandrijven
« Reactie #6 Gepost op: 13 April 2013, 23:46:20 »
Beste Mark,

nog even een aanvulling op m'n eerste haastige reactie.
Ik zag ook dat ik twee sites door elkaar gehaald had, ik wilde je ook nog graag bekend maken met de site: www.mikromodellbau.de

Ik zit zelf ook al een tijdje met dit idee te stoeien en ben ook op het internet nog geen handige betaalbare oplossing tegengekomen, die ook eenvoudig te bouwen is.

Dus ik ben op een gegeven moment op het scherm wat gaan schetsen en momenteel is dit mijn stand van zaken:









Hopelijk zijn de plaatjes en het technische gedichtje hier onder een beetje duidelijk.

Ik ben uitgegaan van twee aangedreven assen met een 1:15 vertraging, van www.mikromodellbau.de.
Deze hangen in een subframe (gele plaatje met de knik), welke kan pendelen ten opzichte van het vrachtwagenchassis (alleen zichtbaar in het bovenste plaatje).
De achterste as zit vast in dit subframe (anders gaat de auto op een oor liggen), de voorste kan ook overdwars pendelen, waardoor je weer een driepunt oplegging krijgt = statisch bepaald.
En daar zit 'm vooral de kneep, want die moet hetzelfde draaipunt hebben als de aandrijfas.
Eigenlijk hoor je drijf- en draag assen niet te combineren, maar verderop bij de wielen wordt ditzelfde gedaan, dus ik vond dat het moest kunnen.
Dus hangt de voorste as aan de achterzijde met een busje aan de achterste as en aan de voorzijde met een 1x3x1mm lagertje weer aan het subframe.
Alleen nu moet ik het motortje ook nog ergens kwijt.
Voor het gewicht is het het mooiste als hij recht bovenop het tandemstel ligt en met een rechte tandwieloverbrenging een van de assen aandrijft. Maar dit kost heel veel ruimte in de hoogte, dus ik denk dat hij uiteindelijk voor de voorste as komt te hangen, direct na het lager, mocht hier ruimte voor zijn.

Ik hoop dat het verhaaltje een beetje duidelijk is en dat je er wat aan hebt, het valt niet altijd mee om je gedachtenkronkels helder op papier te krijgen  ;)
Als je hier nog verder over door wilt filosoferen of andere ideeen hebt, dan spreek ik je graag verder.

Fijn weekend!

Grtjes, Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS